Typerät säännöt työpaikoilla
Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.
Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Se on se pirun kilinä ja kolina, mikä niistä puikoista lähtee, todella ärsyttävä jä häirisevä ääni.
Virkkaaminen on sitten varmaan ihan ok, koska siinä on vain se yksi virkkuukoukku, mikä ei kilise eikä kolise mitään toista vasten.
Ottaa lopputilin niin pääsee kotiin kutomaan ja virkkamaan.
Toimistoon ostettiin uusia tuoleja, mutta vain yhteen huoneeseen, jossa oli neljän henkilön työpiste. Oma työpöytäni oli silloin tuossa huoneessa ja sain uuden tuolin. Itse en niin asiasta välittänyt ja yritin antaa oman uuden tuolinen vanhemmalle miehelle toisessa huoneessa, koska hänen tuolinsa oli vanha ja huono. Vaan enpä saanut näin tehdä :D Pomo siirsi tuolin takaisin mulle, sillä oli tärkeää, että huoneissa oli samanlaiset tuolit. Wtf? Eikä meilläkään asiakkaita käynyt toimistossa, joten en ymmärtänyt tätä sääntöä.
Radiota meillä ei myöskään saanut olla, tosin ymmärrän tämän säännön, mutta musiikkia/radiota ei saannut kuunnella edes koneella kuulokkeiden kanssa tietokoneen kautta. Kuunneltiin kyllä sitten puhelimesta musiikkia kun väännettiin tylsääkin tylsempiä excel-taulukoita.
Pomo myös tarkkaili mitä tehtiin koneilla, luki aina jokaisen viestin ja katsoi jokaisen sivun millä käytiin (remote control). No tämänkin juuri ja juuri jotenkin ymmärsin, mutta samalla mietin, että mitähän töitä se pomo sai ise aikaiseksi, kun oma aika meni työntekiöiden tarkkailuun :D
Joo ja en ole enää kyisesessä paikassa töissä :D :D
Vierailija kirjoitti:
Toimistoon ostettiin uusia tuoleja, mutta vain yhteen huoneeseen, jossa oli neljän henkilön työpiste. Oma työpöytäni oli silloin tuossa huoneessa ja sain uuden tuolin. Itse en niin asiasta välittänyt ja yritin antaa oman uuden tuolinen vanhemmalle miehelle toisessa huoneessa, koska hänen tuolinsa oli vanha ja huono. Vaan enpä saanut näin tehdä :D Pomo siirsi tuolin takaisin mulle, sillä oli tärkeää, että huoneissa oli samanlaiset tuolit. Wtf? Eikä meilläkään asiakkaita käynyt toimistossa, joten en ymmärtänyt tätä sääntöä.
Radiota meillä ei myöskään saanut olla, tosin ymmärrän tämän säännön, mutta musiikkia/radiota ei saannut kuunnella edes koneella kuulokkeiden kanssa tietokoneen kautta. Kuunneltiin kyllä sitten puhelimesta musiikkia kun väännettiin tylsääkin tylsempiä excel-taulukoita.
Pomo myös tarkkaili mitä tehtiin koneilla, luki aina jokaisen viestin ja katsoi jokaisen sivun millä käytiin (remote control). No tämänkin juuri ja juuri jotenkin ymmärsin, mutta samalla mietin, että mitähän töitä se pomo sai ise aikaiseksi, kun oma aika meni työntekiöiden tarkkailuun :D
Saitteko sentään puhua ;)
Toimistotöissä ihan perusfirmassa piti säilöä kaikki, siis ihan kaikki muistiinpanot vähintään viisi vuotta, tosin siellä pyöri laatikoita täynnä muistiinpanovihkoja kymmenenkin vuoden takaa. Ihmettelin tähän syytä, niin vastaukseksi tuli, että kirjanpitolaki vaatii niin...
Muistiinpanot olivat siis lähinnä tietoja tilauksista ja reklamaatioista, tyyliin "Asiakas X, 37 kpl tuotetta Y, 12 kpl tuotetta Z, toimitus matkahuollolla, tilnro 123456". Heillä oli myös tarkat säännöt siitä, miten kyseiset muistiinpanot piti tehdä (päivämäärä, mistä nrosta soitti, kuinka merkataan tilaus syötetyksi koneelle jne.)...
Ja edelleen kyse pikkufirmasta, joka myi roinaa, ei mistään poliisista tai terveydenhuollon paikasta, jossa muistiinpanot saattavat sisältää oikeasti arkaluontoisia tietoja.
En ole enää vuosiin työskennellyt ko. paikassa, mutta ystäväni on siellä edelleen ja kertoi juuri, kuinka alkaa tila loppua, kun niitä laatikoita täynnä muistiinpanoja hillotaan vuositolkulla, eikä niitä laatikoita saa heittää pois. Ja kun kaikki pitää kirjata muistiin, niin niitä muistiinpanoja on TODELLA PALJON, mullakin täyttyi muistaakseni A4-kokoinen vihko abaut kuukaudessa, ja olin muistiinpanojen suhteen laiskemmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä terveyskeskuksessa on kielletty Facebookiin meno työaikana. Tk:n koneilla ei edes Facebookiin pääse, eikä omilla kännyköillä ole lupa käyttää. Alkuvuodesta hoitajien puolen tunnin ruokatauko tuli työaikaan kuulumattomaksi, ja jotkut sitten ruokatunnillaan napsivat kuvia itsestään ja laittoivat niitä faceen. Sen jälkeen tuli sääntö, että työvaatteissa ei saa itsestään facebookiin kuvaa laittaa.
Oikein. Mutta miettikää, miten tyhmiä ihmisten pitää olla, että nuokin pitää erikseen kieltää, kun muuten siellä facetetaan työajalla ja räpsitään kuvia.
No, ihmiset on yllättävän tyhmiä. Lääkärin arvion mukaan 99 % ihmisistä on idiootteja. Ehkä osa mukavia, mutta silti idiootteja.
Joidenkin ihmisten duuniin kuuluu seurata Facebookkia ja Instagramia ja tiettyjä erikoisalojen keskustelupalstoja/blogeja netissä... Mitäpä siihen sanot ;)
Eräässä toimtistotyöpaikassa ei saanut käydä vessassa yhtäaikaa toisen työntekijän kanssa.
Olen esimiehenä antanut ihmisten virkata tms., jos on ollut sellainen palaveri, että kaikkien ei tarvitse osallistua esim. jonkun asian työstämiseen (ts. kyseessä on enemmän asioista tiedottaminen). Ei olt käynyt mielessäkään, että joku loukkaantuisi siitä, ja nämä ihmiset ovat osallistuneet keskusteluun ihan normaalisti. Itse en osaa mitään käsitöitä, mutta piirteleen aina paperiin kuvioita, kun kuuntelen, se auttaa keskittymään. Samalla lailla oletan tuon puikkojen käyttämisenkin toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Eräs professori kertoi, että esim. luennoilla ei kannata tehdä käsitöitä, ainakaan mitään vaikeaa, koska ihminen pystyy keskittymään vain yhteen asiaan kerrallaan. Ehkä tästä on kyse myös neuvotteluissa. Jos yrität tehdä monta keskittymistä vaativaa asiaa samaan aikaan, tulokset heikkenevät etkä pysty antamaan koko kapasiteettia tuossa tilanteessa.
Neuvottelussa myös on tärkeää toisten keskittymisen kunnioittaminen, ja sen yksi muoto on että olemme kaikki samassa "moodissa", emme harrasta omiamme tai muuten häärää asioittemme kanssa.
Tilanne on varmaan toinen, jos esim. kudot yksinkertaista neuletta ja kuuntelet sivukorvalla jotain mielenkiintoista esitelmää. Tällöin neulominen voi jopa rauhoittaa ja parantaa keskittymistä toimien meditatiivisesti. Mutta vierustoverit kannattaa silloinkin huomioida.
Avokonttorissa on hyvinvointitutkijoiden mielestä tärkeää, että ihmiset saavat jollain rakkailla esineillä merkata reviirinsä ja kokea olevansa turvassa. Esim. läheisten valokuvat rauhoittavat omaa mieltä ja auttavat tekemään työtä keskittyneemmin.
Radion taustamusiikki on parhainta silloin kun se on rauhallista ja melodista, esim. klassista tai hidasta iskelmämusiikkia. Mm. barokkimusiikki lisää luovuutta, erityisesti sen largo-osat
Tämähän liittyy täysin siihen, mitä tehdään oikealla tai vasemmalla aivopuoliskolla. Et voi tehdä kahta asiaa, jotka vaativat saman aivopuoliskon aktivoitumista.
Neulominen ja kuunteleminen onnistuvat yhtäaikaa, koska ne eivät ole saman aivopuoliskon toimintoja. Samoin piirteleminen luennon aikana. Kännykän selaaminen = lukeminen taas ei onnistu samalla, kun kuuntelet luentoa, koska ne rasittavat samaa aivopuoliskoa.
On siis vissi ero, mitä voi tehdä keskittyen samalla kokouksessa tai luennolla itse asiaan. Eri asia on taas se, mikä on kohteliasta kokouksen/luennonpitäjää kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla ei ruokatunnilla (30min) saa poistua alueen ulkopuolelle. Ei saa siis omat vaatteet päällä käydä lähikaupassa tai polttaa tupakkaa sen pihalla. Tosi ärsyttävää jos joskus ei ole ottanut kunnon eväitä mukaan. Perustellaan sillä, että alueen ulkopuolella voi työajalla tapahtua tapaturma.
Meidän duunipaikassa on myös tämä alueelta poistumiskielto työpäivän aikana. Se on mielestäni ihan järkevä ja fiksu ratkaisu. Sitä perustellaan siten, että jos työpaikalla tapahtuu tapaturma yms. työpäivän aikana, se lasketaan työtapaturmaksi. Jos taas esim. lähikaupan pihalla tapahtuu joku onnettomuus työpäivän aikana, menee se ihmisen omaan piikkiin.
Muistoja 1990-luvulta päiväkotimaailmasta. Yhdessä ei saanut tehdä kirjallisia tai suunnittelutöitä työkaverin kanssa samassa huoneessa. Ei muka pysty keskittymään ja tulee höpötettyä turhaa. Toisessa ei saanut syödä eväitä henkilökunnan taukotilassa vaan ne piti syödä pienryhmähuoneessa. Taukotila oli tarkoitettu vain niille jotka ostavat päiväkodin ruuan. Kolmannessa oli kahvipöydässä vakituisella henkilökunnalla omat paikat. Ei niitä oltu kirjoitettu mihinkään mutta minun olisi pitänyt sijaisena osata lukea ajatuksia. Sain läksytyksen koska en tiennyt tuota sääntöä.
En koskaan hakenut uudestaan sijaiseksi noihin taloihin saatikka vakipaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla ei ruokatunnilla (30min) saa poistua alueen ulkopuolelle. Ei saa siis omat vaatteet päällä käydä lähikaupassa tai polttaa tupakkaa sen pihalla. Tosi ärsyttävää jos joskus ei ole ottanut kunnon eväitä mukaan. Perustellaan sillä, että alueen ulkopuolella voi työajalla tapahtua tapaturma.
Meidän duunipaikassa on myös tämä alueelta poistumiskielto työpäivän aikana. Se on mielestäni ihan järkevä ja fiksu ratkaisu. Sitä perustellaan siten, että jos työpaikalla tapahtuu tapaturma yms. työpäivän aikana, se lasketaan työtapaturmaksi. Jos taas esim. lähikaupan pihalla tapahtuu joku onnettomuus työpäivän aikana, menee se ihmisen omaan piikkiin.
Jos työpaikalta ei saa poistua tauon aikana on tauko työaikaa. Muuten se on omaa aikaa ja silloin saa poistua ja vaikka kävellä kadulla tai mitä mieli sitten tekeekään puuhata.
Miellä oli sellainen sääntö,että tistä ei saanut poistua ennen kuin kello löi tasan .esim jos työ aika loppui klo14. Kotiin sait lähteä vasta kun klo löi 14. Kuitenkin piti tulla töihin vähintään 10 min.aikaisemmin ettei katottu pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitteko sentään puhua ;)
Mun kaveri ei saanut puhua työkavereidensa kanssa kuin työasioista ollessaan töissä päiväkodissa. Tauoillakin johtaja vahti etteivät istu sohvalla vierekkäin, ettei tule juteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä työpaikalla työntekijöiden parkkipaikka oli talon takana ja sen lähellä oli ulko-ovi josta pääsi suoraan pukuhuoneisiin. Tästä ovesta sai tulla sisälle mutta lähtiessä tätä samaa ovea ei saanut käyttää, vaan koko rakennus tuli kiertää ulkokautta. Yllättäen monet käyttivätkin asiakaspaikkoja parkkeeraukseen, koska pääsi nopeammim lähtemään. Asiakaspaikkojen käyttäminen oli kielletty, mutta henkilökunnan parkkialuetta ei oltu mitenkään merkitty tai rajattu.
Hävikkiä ei saanut syödä. Eli mitä tahansa ruokaa tai elintarviketta ei saanut syödä, vaan ne piti heittää roskiin eikä missään nimessä saanut viedä mitään kotiin. Tämä on kai yleistä kauppa- ja ravintola-alalla, koska työntekijöiden pelätään tekevän tahallaan hävikkiä.
Perusteltiinko tätä parkkipaikkasääntöä millään tavalla?
Tällä pyrittiin valvomaan sitä, ettei kukaan varasta mitään. Sillähän ei ole mitään väliä, että ulkoa kierrettäessä kukaan ei tarkasta sua sen enempää kuin jos kulkisit lyhintä reittiä parkkikselle. Tämä oli kuulema yleinen käytäntö kaupan alalla.
Olin töissä nakkikopilla, jossa asiakkaiden kanssa ei saanut jutella. Toki peruskohteliaisuudet piti sanoa, mutta ei mitään ylimääräisiä vaikka asiakas yritti jutella.
Pakollinen yksityisasioiden jakaminen. Pakolliset yhteiset kahvitauot (5 henkilön ryhmä joka istui muutenkin samoissa tiloissa). Pakollinen yhteinen vapaa -ajan vietto. Pakolliset jopa 4 tunnin palaverit joissa agendan mukaan esiteltiin lomakuvia!
Pakko pitää puolen tunnin ruokatauko. Syön yleensä ison aamiaisen enkä ole lounasaikaan nälkäinen. Halusin tehdä töitä lounaan ajan koska en kuitenkaan syönyt ja lähteä sitten sen puoli tuntia aikaisemmin kotiin. Ei käynyt, tauko oli kuulemma pakko pitää.
Meillä oli päivässä vaan 1 tauko joka kesti 15 min siihen sisältyi syöminen, vessassa käynti/tupakalla käynti. No meidän piti mennä munakellon kanssa ettei vaan olla 1 minuuttia enempää tauolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Mä olen sitä mieltä, että neulominen luennolla tai vaikka palaverissa on epäkohteliasta. Kyse ei ole siitä, etteikö ihminen pystyisi keskittymään kahteen asiaan yhtäaikaa, vaan siitä, että se neulomisen liike ja mahdollinen ääni häiritsee muita. Mä vertaisin sitä kynän napsutteluun, jalan vispaamiseen tai kännykän näpräämiseen. Eli silloin kun teet jotain muuta kuin seuraat luentoa/palaveria, niin et ole "läsnä".
Kokouksissa ymmärrän neulontakiellon, siellä ollaan töissä, ei neulomassa jne. Mutta luennoilla en. Bambupuikoista edes ei lähde ääntä juuri nimeksikään. Minä taas pystyn keskittymään parhaiten kun teen käsilläni jotain. Pakko piirtää/neuloa tms, jotta pystyn keskittymään, näin myös opin paremmin kun joku samalla puhuu.
Ylipaino otetaan vakavasti.