Typerät säännöt työpaikoilla
Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.
Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä työpaikalla työntekijöiden parkkipaikka oli talon takana ja sen lähellä oli ulko-ovi josta pääsi suoraan pukuhuoneisiin. Tästä ovesta sai tulla sisälle mutta lähtiessä tätä samaa ovea ei saanut käyttää, vaan koko rakennus tuli kiertää ulkokautta. Yllättäen monet käyttivätkin asiakaspaikkoja parkkeeraukseen, koska pääsi nopeammim lähtemään. Asiakaspaikkojen käyttäminen oli kielletty, mutta henkilökunnan parkkialuetta ei oltu mitenkään merkitty tai rajattu.
Hävikkiä ei saanut syödä. Eli mitä tahansa ruokaa tai elintarviketta ei saanut syödä, vaan ne piti heittää roskiin eikä missään nimessä saanut viedä mitään kotiin. Tämä on kai yleistä kauppa- ja ravintola-alalla, koska työntekijöiden pelätään tekevän tahallaan hävikkiä.
Perusteltiinko tätä parkkipaikkasääntöä millään tavalla?
Olin 80-luvulla töissä yliopistollisen sairaalan laboratoriossa. Osastonhoitaja ei halunnut hankkia taukohuoneeseen mikroaaltouunia, perustellen, että me työntekijät kuitenkin rikkoisimme sen. Samaan aikaan käytimme kuitenkin huomattavasti kalliimpia laboratoriokoneita onnistumatta niitä rikkomaan.
Vierailija kirjoitti:
Erään tehtaan kokoonpanolinjalla käskettiin esimiesten toimesta koko ajan esittämään että tekee ahkerasti jotain. Sellaisina päivinä, jolloin osia lopputuotteeseen ei saatu tarpeeksi, oli superärsyttävää kävellä ympäri kokoonpanolinjaa ja siirrellä tavaraa paikasta toiseen, jotta ei näyttäisi laiskalta. En vieläkään ymmärrä, miksei vaan voinut istua paikoillaan ja kerätä voimia siihen, kun osat vihdoin tulevat.
Työnantajat voisivat ajatella tässä tilanteessa niin, että on työntekijän psyykkisen hyvinvoinnin kannalta ensiarvoisen tärkeää antaa tämän "olla vaan" silloin, kun ei ole työtehtäviä juuri sillä hetkellä tehtävänä. On äärimmäisen stressaavaa ja ketään hyödyttävää tehdä jotain näennäistä vain näyttääkseen aktiiviselta. Älkää sitten ihmetelkö (työnantajat), kun saikut lisääntyy, kun pitää tehdä turhaa työtä.
Meillä terveyskeskuksessa on kielletty Facebookiin meno työaikana. Tk:n koneilla ei edes Facebookiin pääse, eikä omilla kännyköillä ole lupa käyttää. Alkuvuodesta hoitajien puolen tunnin ruokatauko tuli työaikaan kuulumattomaksi, ja jotkut sitten ruokatunnillaan napsivat kuvia itsestään ja laittoivat niitä faceen. Sen jälkeen tuli sääntö, että työvaatteissa ei saa itsestään facebookiin kuvaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Se on se pirun kilinä ja kolina, mikä niistä puikoista lähtee, todella ärsyttävä jä häirisevä ääni.
Ei lähde mitään ääntä, jos on bambupuikot tai muoviset puikot. Eikä metallisistakaan, ellei ole sukkapuikot.
Itse olen sitä sorttia ihminen, joka tarvitsee keskittyäkseen jotain tekemistä käsille. Eli näitä pöydänrummuttajia ja jalanvispaajia. Neulominen olisi ihan tosi hyvä tapa saada käsille jotain tekemistä. Siitä ei olisi kenellekään mitään haittaa, mutta en kehtaa viedä puikkoja palaveriin juuri tässäkin ketjussa ilmenneiden asenteiden takia. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Radio kielto voie perustua myös siihen, että julkisella paikalla (siis työpaikallakin) pitää maksaa teostomaksu jos radio on päällä.
Yle Puhetta saa kuunnella ilman mitään teostomaksuja. Tästä vinkki kaikille työpaikoille, joiden mielivaltaiset pomot kieltävät radionkuuntelun tuohon vedoten.
Se, että jos on 30min ruokatunti ja syömisen jälkeen jää 20min aikaa, niin ei saa käydä kadun toisella puolella tupakalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä neuloin joskus luennolla, niin opettaja alkoi selittää jostain tutkimuksesta, jonka mukaan neulominen tai vastaava käsillä tekeminen auttaa keskittymään. :)
Mutta ei auta niitä vieressä kilinää kuuntelevia. Eikä anna kovin älyllistä kuvaa neulojasta. Voisi edes yrittää näyttää hieman kiinnostuneemmalta asiaan. MIllä käsillä tekee muistiinpanoja jos neuloo?
Radiokielto ainakin meillä työpaikalla oli sen vuoksi, koska radio oikeasti saattoi laukaista yhdellä migreenin. On työntekijän oma asia kertooko terveysasioistaan. Minä pomona neuvoin, että ei kerro, koska muutenkin hänen sairaspoissaolot herättivät keskustelua.
Työilmapiirille oli paljon terveellisempää, että työntekijöitä häiritsi sääntö jota oli noudatettava kuin työkaveri ja hänen terveys. Kertaakaan ei käynyt niin, että palavereista jossa asiasta keskusteltiin olisi lähtenyt tyytymättömiä työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatekaupassa työskennellessäni ei saanut sanoa työkavereille että käyn vessassa ettei asiakkaat koe oloaan epämielyttäväksi?? Piti sanoa että käyn nopeasti taukohuoneessa :D
Käsi ylös, kuka pahastuu, jos työntekijä sanoo menevänsä vessaan!!! Onko joku oikeasti kehdannut valittaa moisesta, kun kerran tuollainen sääntö on olemassa:D
Olen itse ollut opiskeluaikana vaatekaupassa töissä ja sinne tuli asiakaspalaute jossa valitettiin erikseen siitä, että myyjät olivat asiakkaan kuullen valittaneet toisilleen seisomatyössä kipeytyneistä jaloistaan. (Tilanne oli ilmeisesti ollut sellainen, että toinen oli sanonut toiselle, että hitsi kun jalat kipeytyvät välillä kun joutuu seisomaan pitkään ja toinen tokaissut, juu sama juttu...)
Tämän jälkeen myymälän puolella ei saanut enää millään tavalla puhua/mainita toiselle työntekijälle mahdollisista työnaiheuttamista "haitoista", koska asiakkaat häiriintyvät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Se on se pirun kilinä ja kolina, mikä niistä puikoista lähtee, todella ärsyttävä jä häirisevä ääni.
Ei lähde mitään ääntä, jos on bambupuikot tai muoviset puikot. Eikä metallisistakaan, ellei ole sukkapuikot.
Itse olen sitä sorttia ihminen, joka tarvitsee keskittyäkseen jotain tekemistä käsille. Eli näitä pöydänrummuttajia ja jalanvispaajia. Neulominen olisi ihan tosi hyvä tapa saada käsille jotain tekemistä. Siitä ei olisi kenellekään mitään haittaa, mutta en kehtaa viedä puikkoja palaveriin juuri tässäkin ketjussa ilmenneiden asenteiden takia. Harmi.
Entä jos tekisit muistiinpanoja neulomisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä sorttia ihminen, joka tarvitsee keskittyäkseen jotain tekemistä käsille. Eli näitä pöydänrummuttajia ja jalanvispaajia. Neulominen olisi ihan tosi hyvä tapa saada käsille jotain tekemistä. Siitä ei olisi kenellekään mitään haittaa, mutta en kehtaa viedä puikkoja palaveriin juuri tässäkin ketjussa ilmenneiden asenteiden takia. Harmi.Entä jos tekisit muistiinpanoja neulomisen sijaan?
No meille jaetaan powerpoint-esitelmät jo ennen luentoja. Yleensä niissä on jo kaikki oleellinen valmiiksi kirjoitettuna.. Toki lisään sinne väliin, jos joku oleellinen asia puuttuu. Joskus piirtelen paperin reunaan, mutta neulomalla voisi samalla tehdä jotain hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Se, että jos on 30min ruokatunti ja syömisen jälkeen jää 20min aikaa, niin ei saa käydä kadun toisella puolella tupakalla.
Tätä itsekin ihmetellyt. Perustuu johonkin nykyajan kasojen pesu "parempi maailma" ajattelutapaan. Työntekijät eivät polta työaikana, mutta puheista päätellen viina ja rööki maistuu kyllä viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä terveyskeskuksessa on kielletty Facebookiin meno työaikana. Tk:n koneilla ei edes Facebookiin pääse, eikä omilla kännyköillä ole lupa käyttää. Alkuvuodesta hoitajien puolen tunnin ruokatauko tuli työaikaan kuulumattomaksi, ja jotkut sitten ruokatunnillaan napsivat kuvia itsestään ja laittoivat niitä faceen. Sen jälkeen tuli sääntö, että työvaatteissa ei saa itsestään facebookiin kuvaa laittaa.
Oikein. Mutta miettikää, miten tyhmiä ihmisten pitää olla, että nuokin pitää erikseen kieltää, kun muuten siellä facetetaan työajalla ja räpsitään kuvia.
No, ihmiset on yllättävän tyhmiä. Lääkärin arvion mukaan 99 % ihmisistä on idiootteja. Ehkä osa mukavia, mutta silti idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä sorttia ihminen, joka tarvitsee keskittyäkseen jotain tekemistä käsille. Eli näitä pöydänrummuttajia ja jalanvispaajia. Neulominen olisi ihan tosi hyvä tapa saada käsille jotain tekemistä. Siitä ei olisi kenellekään mitään haittaa, mutta en kehtaa viedä puikkoja palaveriin juuri tässäkin ketjussa ilmenneiden asenteiden takia. Harmi.Entä jos tekisit muistiinpanoja neulomisen sijaan?
No meille jaetaan powerpoint-esitelmät jo ennen luentoja. Yleensä niissä on jo kaikki oleellinen valmiiksi kirjoitettuna.. Toki lisään sinne väliin, jos joku oleellinen asia puuttuu. Joskus piirtelen paperin reunaan, mutta neulomalla voisi samalla tehdä jotain hyödyllistä.
Miksi ede pidätte kokouksia, jos kaikki voisi lukea esitykset omalla ajallaan? Silloin kyse on enemmänkin muistiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Mutta miettikää, miten tyhmiä ihmisten pitää olla, että nuokin pitää erikseen kieltää, kun muuten siellä facetetaan työajalla ja räpsitään kuvia.
No, ihmiset on yllättävän tyhmiä. Lääkärin arvion mukaan 99 % ihmisistä on idiootteja. Ehkä osa mukavia, mutta silti idiootteja.
Mä en ole tästä samaa mieltä. Siis, että blokataan kiinalaisittain sivuja. Ellei sitten olla jossain salaisessa palvelussa jolloin esim. Gmail-tyyppiset sivut voisivat aiheuttaa turvallisuusriskin. Olen asiantuntijatehtävissä ja teen paljon ylitöitä ilman palkkaa. Tahdon voida edes lounasaikaan käydä Facebookissa, AV:llä tai vakka Hesarin sivuilla. Toki voin tehdä sen omalla puhelimellakin, mutta en tykkää ylimääräisestä kontrollista. En ole lapsi jota tarvitsee vahtia.
Meidän työpaikalla ei ruokatunnilla (30min) saa poistua alueen ulkopuolelle. Ei saa siis omat vaatteet päällä käydä lähikaupassa tai polttaa tupakkaa sen pihalla. Tosi ärsyttävää jos joskus ei ole ottanut kunnon eväitä mukaan. Perustellaan sillä, että alueen ulkopuolella voi työajalla tapahtua tapaturma.
Vierailija kirjoitti:
Lääkekaapissa ei saa olla särkylääkkeitä, ettei niitä väärinkäytetä. Laastareita vaan.
Voi jösses! En tiiä, onko yleinen sääntö valtiolla, mutta päänsäryn iskiessä, tämä sääntö vaan lisäsi särkyä!!
Olisi sitten parempi, kun ei olisi koko kaappia.
Osta omaa särkylääkettä!
Työnantajan ei ole järkevää antaa työntekijöiden tehdä mitä niitä huvittaa eli toisin sanoen siirtää itseltään työnjohto-oikeus työntekijöille. Mistään tapaturmista tässä ei ole kyse, vaan esimiehen oikeudesta ja velvollisuudesta johtaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassa ei saanut vaihtaa aamu- ja iltavuoroja päittäin työkaverin kanssa ellei suurin perustein anonut siihen lupaa herra isopomolta. Työvuorojen vaihto päittäin ei vaikuttanut töihin millään tavalla eikä bossi edes ollut ikinä itse paikalla. Oli vaan pakko pitää narut käsissään edes jollain tavalla.
Ja kun iltavuorossa sattuu työtapaturma, niin se isopomo on vastuussa siitä, että tapaturmassa vammautuu henkilö, joka työvuorolistan mukaan ei edes ollut töissä. Paha poliisijuttu, isot sakot. Mahdollisesti menettäisi työpaikkansa. Siksi vuoroja ei vaihdella ilman lupaa.
Itsekin todistin, kun eräässä varastossa ilman mitään tunnontuskia pudotettiin syötävä tuote lattialle ja todettiin, että "pilalle meni" ja sitten nautiskeltiin tätä tuotetta ihan kuin se olisi täysin ok. Ja sitten ihmetellään, kun ihmisiä ei kiinnosta viettää aikaa tuollaisen moraalikäsityksen saaneiden ihmisten kanssa.