Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerät säännöt työpaikoilla

Vierailija
15.06.2016 |

Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.

Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.

Kommentit (309)

Vierailija
261/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakollinen yksityisasioiden jakaminen. Pakolliset yhteiset kahvitauot (5 henkilön ryhmä joka istui muutenkin samoissa tiloissa). Pakollinen yhteinen vapaa -ajan vietto. Pakolliset jopa 4 tunnin palaverit joissa agendan mukaan esiteltiin lomakuvia!

Joo, ei kyllä toimi tämä pakolla hyvän yhteishengen luominen. Siellä on pomo päättänyt, että tässä firmassa on hyvä yhteishenki vaikka hampaat irvessä.

Vierailija
262/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko pitää puolen tunnin ruokatauko. Syön yleensä ison aamiaisen enkä ole lounasaikaan nälkäinen. Halusin tehdä töitä lounaan ajan koska en kuitenkaan syönyt ja lähteä sitten sen puoli tuntia aikaisemmin kotiin. Ei käynyt, tauko oli kuulemma pakko pitää.

Tämä ei ole työnantajan päätettävissä, näin pitää tehdä. Pykälä taitaa olla työlainsäädännössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastasin tuohon neulomisjuttuun, että ymmärrän säännön oikein hyvin, koska neulominen on vähän kuin autoilemista puhelin korvalla: luulee olevansa täysissä sielun voimissa, mutta oikeasti kaikenlaista jää kuulematta, näkemättä ja ajattelematta.

Radion kuuntelemisen kieltäminen lähtee usein siitä, että radiokanavat tuottavat niin uskomatonta roskapuhetta ja roskamusiikkia, että on parempi olla ilman. Minun pinnani kiristyy jo suuhygienistin käsittelyssä, kun huoneen nurkasta kaikuu kuvottava suomipoppi ja -räppi ja sitä pilkuttavat älyttömät mainokset. Radiollisessa lihapakkaamossa saattaisin joku päivä silpoa lihaveitselläni poppikoneen.

Typerin sääntö, jonka olen itse nähnyt, oli kielto pitää työpisteessä mitään henkilökohtaista, ei valokuvaa, ei stressilelua, ei vesipulloa. Kyseessä oli avokonttori, johon asiakkailla ei ollut pääsyä. Huonekasvikielto kävi järkeen, mutta muuten tuo tuntui vähän liioitellulta.

Meillä oli kaupassa katossa kaiuttimet joita ei saanut hiljennettyä, päällä radio Nova. Jouduin poistumaan pakkauspöytäni äärestä vessaan pakoon aina kun Mikä kesä pauhasi soimaan. 30 kertaa päivässä.

Vierailija
264/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistoja 1990-luvulta päiväkotimaailmasta. Yhdessä ei saanut tehdä kirjallisia tai suunnittelutöitä työkaverin kanssa samassa huoneessa. Ei muka pysty keskittymään ja tulee höpötettyä turhaa. Toisessa ei saanut syödä eväitä henkilökunnan taukotilassa vaan ne piti syödä pienryhmähuoneessa. Taukotila oli tarkoitettu vain niille jotka ostavat päiväkodin ruuan. Kolmannessa oli kahvipöydässä vakituisella henkilökunnalla omat paikat. Ei niitä oltu kirjoitettu mihinkään mutta minun olisi pitänyt sijaisena osata lukea ajatuksia. Sain läksytyksen koska en tiennyt tuota sääntöä.

En koskaan hakenut uudestaan sijaiseksi noihin taloihin saatikka vakipaikkaa.

Mulla oli vähän samanlainen kokemus joku pyöreet 6 vuotta sitten yhdessä koulun opettajanhuoneessa. Olin avustajana kahvitauolla ja puolessavälissä kuppia, huoneeseen tuli opettaja, joka mulkaisi muhun pahasti ja jäi syrjemmälle seisomaan. Vieressä oleva avustaja kuiskutti, että se oli sen miehen vakipaikka välituntisin, et mun pitäis varmaan siirtyä. Hörähdimpä kuppiini ja tokaisin, että kaikkea sitä kuulee ja join teeni rauhassa loppuun, enkä siirtynyt ennen kuin olin valmis. Ja joo, ei ollut mikään oma tuoli, samaa sohvaa oli mitä muutkin kalusteet huoneessa. En ollut ekaa päivää koulunkäynninavustaja töissä, vaikka koulu olikin mulle uusi, joten valta-asetelma ja taistelut ei saanut mua säpsähtään.

Vierailija
265/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä kesätyössä mentiin kellokortilla sisälle, ja sääntö oli että pois ei lähdetä minuuttiakaan aikaisemmin. Usein kävi siis niin että kun työt oli tehty, niin istuttiin vain tyhjänpanttina. Ja työ oli muutenkin aika tarkkaan kellotettua niin että tiettyyn aikaan piti olla tietyssä paikassa, ja jos kaikki oli tehty niin sitten ei yksinkertaisesti ollut mitään tekemistä. 

No, minun kohdallani se meni niin, että bussi lähti tasalta siitä vierestä, ja sinne kävely olisi kestänyt juurikin sen minuutin tai kaksi. Ja seuraavaa bussia olisi saanut odottaa puoli tuntia. Mutta kun ei, kun kellokorttia ei saa leimata kello 15:58. 

Menin sitten korkeimmalle pomolle minkä löysin ja sain luvan lähteä kaksi minuuttia aiemmin, jos ei ole tekemistä. Kyseinen pomo katsoi vähän sellaisella ilmeellä että "obviously, miksi edes kysyt".

Vierailija
266/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei saa puhua oman työtiimin ongelmista muiden tiimien jäsenille, vaikka asia koskisi heitäkin, tai tulisi heidän työssään vastaan. Siis kyselyihin ei saa vastata. Mieluummin he saavat arvailla vaikka väärin,mutta ei saa "juoruta". Minusta tällainen on tekopyhää, kun lopulta kuitenkin kaikki puhuvat asiasta, mutta eivät sitten välttämättä faktapohjalta. :(

Vierailija
267/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimistoon ostettiin uusia tuoleja, mutta vain yhteen huoneeseen, jossa oli neljän henkilön työpiste. Oma työpöytäni oli silloin tuossa huoneessa ja sain uuden tuolin. Itse en niin asiasta välittänyt ja yritin antaa oman uuden tuolinen vanhemmalle miehelle toisessa huoneessa, koska hänen tuolinsa oli vanha ja huono. Vaan enpä saanut näin tehdä :D Pomo siirsi tuolin takaisin mulle, sillä oli tärkeää, että huoneissa oli samanlaiset tuolit. Wtf? Eikä meilläkään asiakkaita käynyt toimistossa, joten en ymmärtänyt tätä sääntöä.

Radiota meillä ei myöskään saanut olla, tosin ymmärrän tämän säännön, mutta musiikkia/radiota ei saannut kuunnella edes koneella kuulokkeiden kanssa tietokoneen kautta. Kuunneltiin kyllä sitten puhelimesta musiikkia kun väännettiin tylsääkin tylsempiä excel-taulukoita. 

Pomo myös tarkkaili mitä tehtiin koneilla, luki aina jokaisen viestin ja katsoi jokaisen sivun millä käytiin (remote control). No tämänkin juuri ja juuri jotenkin ymmärsin, mutta samalla mietin, että mitähän töitä se pomo sai ise aikaiseksi, kun oma aika meni työntekiöiden tarkkailuun :D 

Joo ja en ole enää kyisesessä paikassa töissä :D :D

Saitteko sentään puhua ;)

Mun kaveri ei saanut puhua työkavereidensa kanssa kuin työasioista ollessaan töissä päiväkodissa. Tauoillakin johtaja vahti etteivät istu sohvalla vierekkäin, ettei tule juteltua.

Juu ihan varmaa, hei. Päiväkodin johtajat ovat erittäin ylityöllistettyjä, eivätkä he todellakaan valvo kenenkään taukojuttelua. Se on selvä, että vaitiolovelvollisuutta noudatetaan, mutta kyllä nyt tauolla saa omia asioita rupatella. Johtajatkin rupattelevat, jos heillä on taukoa. Ja kokemusta mulla on monesta pääkaupunkiseudun päiväkodista.

Vierailija
268/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leimaamisista tuli mieleen, että yhdessä työpaikassa ilmeisesti sai leimata itsensä ulos vasta tasan tasalta. En koskaan kysynyt miksi, mutta näin päättelin sillä kun kello löi kolme, leimauskoneelle syntynyt jono lähti liikkeelle.

Ja sinne jonoon menivät ensimmäiset jo kymmentä vaille jos ei varttia. Siinä sitten seisoskelivat hyödyllisinä.

Vierailija
269/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvitauolla ei saa syödä, koska se on kahvitauko ei ruokatauko.

Ei helevetti, ei kait tämä voi olla totta.

Vierailija
270/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena Ruotsissa kesätöissä hotellisiivoojana. Suurin osa siivoojista oli maahanmuuttajia ja suomalaisia kesätyöntekijöitä (nuoria).

Kellokorttia ei saanut leimata silloin, kun astuu pukuhuoneeseen. kellokortti oli siis pukuhuoneen ovella. Ensin piti vaihtaa työvaatteet päälle ja vasta sitten leimata. Toisin sanoen, töihin piti tulla etuajassa, että ehti vaihtaa vaatteet. Kiusa se on pienikin kiusa.. Pienipalkkaisia, raskasta työtä tekeviä siirtolaisnaisia pidettiin ojennuksessa.. 

Vierailija
271/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leimaamisista tuli mieleen, että yhdessä työpaikassa ilmeisesti sai leimata itsensä ulos vasta tasan tasalta. En koskaan kysynyt miksi, mutta näin päättelin sillä kun kello löi kolme, leimauskoneelle syntynyt jono lähti liikkeelle.

Ja sinne jonoon menivät ensimmäiset jo kymmentä vaille jos ei varttia. Siinä sitten seisoskelivat hyödyllisinä.

Jos saisi leimata itsensä ulos jo kymmentä vaille niin sinä tapauksessa jonottajat olisi valmiina jo kahtakymmentä vaille.

Et tajunnut tätä?

Näin juuri sääntöjen kanssa paljolti on. Samoin työpaikan "parannusehdotusten" kanssa. Ei tajuta kokonaisvaltaisesti asioita. Ainoastaan on ruohonjuuritason älynväläys ja motiivi ja oikeutus "musta tuntuu".

Vierailija
272/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassa ei saanut vaihtaa aamu- ja iltavuoroja päittäin työkaverin kanssa ellei suurin perustein anonut siihen lupaa herra isopomolta. Työvuorojen vaihto päittäin ei vaikuttanut töihin millään tavalla eikä bossi edes ollut ikinä itse paikalla. Oli vaan pakko pitää narut käsissään edes jollain tavalla.

Meillä on työpaikalla käytössä sellainen tietokone ohjelma kuin PROHA, varmaan joillain muullakin. Sillä on tosi kätevä laittaa vuoronvaihdot tai sisäänteot ehdolle, esimies sitten hyväksyy ne. Tätä käytetään todella paljon.

Vierailija
273/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena Ruotsissa kesätöissä hotellisiivoojana. Suurin osa siivoojista oli maahanmuuttajia ja suomalaisia kesätyöntekijöitä (nuoria).

Kellokorttia ei saanut leimata silloin, kun astuu pukuhuoneeseen. kellokortti oli siis pukuhuoneen ovella. Ensin piti vaihtaa työvaatteet päälle ja vasta sitten leimata. Toisin sanoen, töihin piti tulla etuajassa, että ehti vaihtaa vaatteet. Kiusa se on pienikin kiusa.. Pienipalkkaisia, raskasta työtä tekeviä siirtolaisnaisia pidettiin ojennuksessa.. 

Mikä tuossa on ihmeellistä? Kellokortti leimataan silloin kun ollaan valmiita töihin. Ei vaatteiden vaihtaminen ole työaikaa. Olen itse ollut pari kesää tehtaalla duunissa enkä ikinä kuullut kenenkään ihmettelevän miksi työvaatteiden vaihto ei ole työaikaa. Kun työaika alkaa, sun on oltava valmis koneen äärelle.

Vierailija
274/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai työaika alkaa vasta siitä kun on valmis aloittamaan työt ts. työvaatteet päällä. Kaikkea sitä lukeekin.

Vierailija
275/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdan työvaatteet ennen työajan alkua.( v2016 Suomi)

Terveyskeskus työpaikkana.

Vierailija
276/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis missä ihmeen suojatyöpaikoissa oikein olette jos kokouksissa tulee edes mieleen alkaa neuloa??? :O

Edelleenkään ei ole ollut puhetta kokouksissa neulomisesta vaan luennoilla (meidän alalla on talon sisäisiä koulutuksia kahden viikon välein).

Vierailija
277/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö: saa lähteä silloin, kun seuraava tulee vuoroon. Ilmeisesti on olemassa kirjoittamaton sääntö siitä, että pitäisi tulla töihin 15-25 minuuttia ennen työvuoroa. Joiltakin saa pahoja katseita, jos tulee "myöhässä" eli on valmiudessa työvaatteet päällä vaikka 5 minuuttia ennen omaa vuoroa.

Yleensä nuo marttyyrit tulevat itse töihin jopa yli puolta tuntia ennen vuoron alkua.

Vierailija
278/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä, että neulotaan töissä. Ompelukone pitää melkomoista pärinää. Käsin neulominen taas näyttää tosi hassulta. Kutokaa tai virkatkaa, ei häiritse muita.

Vierailija
279/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lusmu sinä olet? Kellokortin idea on että se leimataan kun tullaan  TÖIHIN! Ei vaatteiden vaihtoon.

Vierailija
280/309 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, että neulotaan töissä. Ompelukone pitää melkomoista pärinää. Käsin neulominen taas näyttää tosi hassulta. Kutokaa tai virkatkaa, ei häiritse muita.

Kutoisin kyllä, mutta kun kangaspuut eivät mahdu meidän palaverihuoneeseen :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi