Mun tuttava kutsuu kävelyä lenkkeilyksi ja kerää huomiota Facebookissa "lenkeillään".
Tuttava on reilusti ylipainoinen ja on alkanut liikkua viimeisen vuoden aikana aika paljon. Se onkin erittäin hyvä. Mua häiritsee se, että tuttava puhuu lenkkeilystä, vaikka kävelee. Niputtaa myös kaikki kävelyt yhteen ja ilmoittaa illalla, kuinka paljon tuli lenkkeiltyä. Siis jos on aamulla kävellyt 2km, päivällä 3km ja illalla tehnyt vielä 5km:n kävelyn, niin päivittää illalla tehneensä 10km lenkin.
Minä olen pikku hiljaa pidentänyt omia JUOKSUlenkkejäni ja olen laihduttanut 25 kiloa. Olen oikeasti tosi ylpeä siitä, että jaksan juosta 5km putkeen ja tähtään 10km JUOKSUlenkkiin. Tuo tuttava osallistui Naisten kymppiin, muttei kertonut kenellekään, että KÄVELI sen. Otti vain kuvan itsestään maalissa ja päivitti "MÄ TEIN SEN!". Siis, käveli sen 10km..
En tiedä, miksi tämä häiritsee näin paljon. Ehkä siksi, että minä teen todella paljon töitä sen eteen, että olen juoksukunnossa ja ylipainoisesta sohvaperunasta 5km:n juoksukuntoon on pitkä matka. Sen sijaan tuollainen sunnuntaikäveleminen (vaikkakin lenkkarit ja urheilulliset vaatteet päällä) ei ole ollenkaan samanlaista urheilemista. Erinomaista kyllä, että liikkuu, mutta tuo huomion kerjääminen ja oleellisten asioiden kertomatta jättäminen on typerää.
Tulipa tämä vain mieleeni, kun tuttava päivitti Facebookiin eilen kuvan itsestään tekstillä "15km:n lenkki takana", vaikka satun tietämään, että se on kävelty VIIDESSÄ eri erässä päivän aikana..
Kommentit (135)
Jo on sulla taas ongelma. Anna toisen lenkkeillä ja nauttia siitä. Jos ahdistaa nähdä niitä päivityksiä niin piilota ne, problem solved.
I'm not sure if trolling or just very stupid!
Kyllä sitä kävellenkin voi lenkkeillä.
Äh, jäi siis sanomatta, että päivittää englanniksi 'running'. Käänsin sen nyt lenkkeilyksi, vaikka olisi pitänyt siis suomentaa juoksemiseksi.
Eli kirjoittaa juoksevansa, mutta kävelee.
ap
No, mitä se Facebook on? Siellä voi kirjoittaa mitä tekee tai on tekevinään tai mitä vaan. Ei kannata hirveesti uhrata aikaa ja ajatuksia sille mikä on totta ja ei.
Ei kande olla kade.
Vierailija kirjoitti:
Äh, jäi siis sanomatta, että päivittää englanniksi 'running'. Käänsin sen nyt lenkkeilyksi, vaikka olisi pitänyt siis suomentaa juoksemiseksi.
Eli kirjoittaa juoksevansa, mutta kävelee.
ap
Just keksit uuden käänteen tähän trolliin.
En nyt hirveästi kehuisi 5 km "juoksulenkeillä" itsekään.
Olet tosiaan naurettava, onneksi olet vain tuttava tälle henkilölle, etkä kaveri.
Oletko ap nyt ihan varma, että käyt itse JUOKSUlenkillä etkä yhtään hölkkää välissä? Juoksetko myös rappukäytävässä vai käveletkö portaat? Juoksetko tuulispäänä jo eteisessä? Entä pysähdytkö suojatielle etkä vain JUOKSE yli? Entä onko matka varmasti tismalleen juuri se 5km, ei metriäkään yli eikä alle?
Tää on just tätä oleellisten asioiden kertomatta jättämistä.
Kas vaan että taas ap:sta leivotaan tarinan pahista, itellekin täällä on monesti käynyt juuri vastaavasti. Onhan toi vähän erikoinen ratkaisu, tarkoituksellista huijaamista!
Juuri noin reilusti ylipainoisen ihmisen tuleekin aloittaa liikunta. Liikkuu sen verran kun pystyy ja jaksaa. Parempihan se on liikkua se 10km päivän aikana kuiin tyytyä siihen, mitä jaksaa kerralla. Parempi kiiruhtaa hitaasti kuin asettaa tavoitteet heti niin korkealle, ettei saa liikuttua ollenkaan.
Olen itsekin ylipainoinen enkä harrasta liikuntaa. Osaltaan minulla vaikuttaa juuri tuollainen ap:n kaltainen ajattelu, että vähintään tietyn verran pitäisi liikkua, että siitä on mitään iloa. Palstalla joku äiti kertoi saaneen pullean teininsä mukaan kävelylenkeillä sillä, että aloittivat 10 minuutin lenkeillä. Noin se pitää tehdä, jos tyhjästä aloittaa - tavoite sellaiseksi että onnistuu keneltä vain. Aika nopeasti he etenivät pidempiin lenkkeihin. Ja kyllä reippaalla vauhdilla tehty kävely on nimenomaan terveyden kannalta ihan riittävää. Siinä kuitenkin syke nousee, rasva palaa ja hapenottokyky kehittyy.
Voi vittu sentään olet katkera ja säälittävä :D
Tiesitkö ap, että myös hevosen selässä istuen voi käydä vaikkapa metsälenkillä? :D
Meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun ap:n itsekehun takia. Itse juoksen juoksen kevyesti sen 10 km putkeen, vaikka poltan tupakkaa. Revi siitä, amatööri :DD
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin reilusti ylipainoisen ihmisen tuleekin aloittaa liikunta. Liikkuu sen verran kun pystyy ja jaksaa. Parempihan se on liikkua se 10km päivän aikana kuiin tyytyä siihen, mitä jaksaa kerralla. Parempi kiiruhtaa hitaasti kuin asettaa tavoitteet heti niin korkealle, ettei saa liikuttua ollenkaan.
Olen itsekin ylipainoinen enkä harrasta liikuntaa. Osaltaan minulla vaikuttaa juuri tuollainen ap:n kaltainen ajattelu, että vähintään tietyn verran pitäisi liikkua, että siitä on mitään iloa. Palstalla joku äiti kertoi saaneen pullean teininsä mukaan kävelylenkeillä sillä, että aloittivat 10 minuutin lenkeillä. Noin se pitää tehdä, jos tyhjästä aloittaa - tavoite sellaiseksi että onnistuu keneltä vain. Aika nopeasti he etenivät pidempiin lenkkeihin. Ja kyllä reippaalla vauhdilla tehty kävely on nimenomaan terveyden kannalta ihan riittävää. Siinä kuitenkin syke nousee, rasva palaa ja hapenottokyky kehittyy.
Ap:han kommentoi vaan sitä, että henkilö hehkuttaa käyvänsä juoksemassa, vaikkei käy.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi tämä häiritsee näin paljon.
Olet kateellinen. Sinulla on myös huono itsetunto, koska välität niin paljon siitä kun joku toinen saa "huomiota" facessa.
Vierailija kirjoitti:
Äh, kun kyse ei juuri missään nimessä ole tästä asiasta. Kuten jo aloituksessani sanoin, on mielettömän hienoa, että hän jaksaa kävellä 5:n, 10:n ja jopa 15:n kilometrin lenkkejä. Upeaa, mahtavaa ja tekee todella hyvää kunnolle.
Tuo tuttavia kuitenkin antaa kaikkien ymmärtää, että hän juoksee ne lenkit. Esimerkiksi Naisten kympin jälkeen maalituuletuskuvaan tuli hirveä määrä onnitteluja ja ihmettelyä, miten jaksoi juosta 10km ja moni huokasi, että voi kunpa minäkin joskus jaksaisin juosta 10km. Hän ei millään tavalla korjannut näitä käsityksiä, vaan jatkoi vain, että on treenannut tosi paljon. Siis kävelyä. Ei juoksemista, eikä edes hölkkäämistä. Tältä tuttavalta meni vähän vajaa 2 tuntia tuon 10km:n kävelyyn.
Edelleen: liikkuminen on hienoa. Mutta se, että antaa kaikkien ymmärtää, että juoksee 15km on mielestäni typerää. Laitoin kerran itsekin fiilispäivityksen Facebookiin, kun ensimmäisen kerran juoksin 5km putkeen, niin tuo tuttava kommentoi heti, että hyvä juttu ja että hän oli sinä päivänä juossut 9km.. On VÄHÄN eri asia juosta 5km kuin kävellä 9km. Vaikka se onkin melkein kaksinkertainen se kävelymatka!
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama, olen ylipainoinen, mutta liikuntaa on vaikea alkaa harrastamaan, koska pelottaa ap:n kaltaiset ihmiset siellä lenkkipolulla/salilla/ryhmäliikunnassa. :( Just sitä, että katsellaan nenän vartta pitkin ja kommentoidaan, että mitä toikin läski muka yrittää, sehän vaan kävelee.
Mistä sä siis tiedät ettei se juokse?
Miksi luulet, että vain hölkkäämällä ja juoksemalla liikkuminen on lenkkeilyä? Kyllä kävellenkin voi käydä lenkillä urpo.
Yleensä vanhukset esim eivät voi enää juosta, voivat kuitenkin kävellä useita kilometrejä aamuLENKILLÄÄN.