Mitä pyydän kakuista???? En osaa yhtään miettiä hintaa
Ihan perus kermakakku tuoreilla mansikoilla 26cm vuokaan (oisko 20 hengen kakku)
ja sitten kinkku voileipäkakku (oisko 10 hengen se vuokaleipään tehty suorakaiteen mallinen)
Kermakakkuun ajattelin 45 euroa, mutta sitten tuntuu tyhmältä voikkarista pyytää 45 euroa, koska sen tekemiseen menee paljon paljon enemmän rahaa.
Sukulaiselle teen joka haluaa maksaa niistä kunnon hinnan, onko voikkari liian halpa vai kermakakku liian kallis?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Juuri äskettäin ostin kotileipurilta kuivakakkuja ja esim. Tiikerikakusta maksoin 30€ ja minusta ok. hinta. Tekee todella hyviä kakkuja.
Eli 20 heng. kermakakusta olisin valmis maksamaan 60-70€. Jos hyvät raaka-aineet.
Rupean sun hovileipuriksi heti, jos noin kovia hintoja maksat kuivakakusta. Toimitus kerran vai kahdesti viikossa?
Ammattimaisen leipomon ja harrastelevan opiskelijan välillä on ainakin se ero, että ammattimaisen leipomon kulut ovat aivan eri luokkaa. Siitä viidenkympin kakusta lähtee ensin 24 prosenttia alvia, sitten ne materiaalikulut. Lopuista rahoista pitää kattaa vuokrat, laitteet ynnä muut kiinteät kulut. Sitten siitä pienenpienestä jäljelle jäävästä summasta voi alkaa miettiä palkanmaksua. Siihen menee yrityksellä noin kaksi kertaa se summa, mitä työntekijälle tulee bruttona. Jos siis työntekijän bruttopalkka on vaikka 12 euroa tunnilta, yritys maksaa suunnilleen 24 euroa. Yhdestä viidenkympin kakusta ei siis paljoa jää käteen yrittäjälle. Harrastelijalle jää käteen koko summa materiaalikulujen vähentämisen jälkeen, eli todella moninkertaisesti ammattilaiseen verrattuna.
Ohis, kalakakkujen ystävänä totean että jo pussi katkarapuja maksaa n. 5e, tuolla vitosella joka käteen jää tuon jälkeen saa ehkä kraavilohen, eli kympillä ei pitkälle pötkitä... Koristeluun jos ostaa tillinipun maksaa se helposti n. parikin euroa, lisäksi leivät, väliin täytteet, päälle laitan usein fetajuustoa ja kasviksia, voin sanoa että 20e on ihan minimi mitä maksaa... Enkä usko että tuo riittää, en ole euron tarkuudella laskenut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10:lle
Itse en tee voileipäkakkuja, mutta hyvä ystävä tekee. Hänen kauttaan jonkun verran tiedän asiasta, ja noissa on sama mitä esim. pitsoissa: vain taivas on rajana sille mitä voileipäkakkuun voi laittaa.
Luonnollisesti hintaan vaikuttaa se onko kakussa vähän "halpaa sulatejuustoa", edullisinta kinkkuleikettä ja pari siivua kurkkua/tomaattia jne. vai laittaako esim. lohta, katkarapuja, "erikoisempia" vihanneksia koristeeksi, kalliimpaa juustoa -vaikka kaviaaria jos haluaa jne.
Myös täytteiden määrä vaikuttaa, esim. koristeluun jos laittaa erilaisia juttuja, niin paljon enemmän pitää ostaa (toki osa voi jäädä yli, eikä kaikkea voi laskea siihen hintaan 100%:sti mukaan) mutta äkkiä voi kaiken maailman oliivipurkki ym. olla kori täynnä.
Kukaan tuskin laittaa kaviaaria voileipäkakkuunsa ja oliivipurkki maksaa euron pintaan.
Kuka laittaa sulatejuustoa tai sitten erikoisjuustojakaan voileipäkakkuihinsa?
Perussettinä itselläni isot paahtoleipäviipaleet, joista reunat pois, ja täytteen ja päällisen pohjaksi
turkkilaista jogurttia jota maustan tuore- tai pehmeällä vuohenjuustolla, creme fraichella tai majoneesilla fiiliksestä riippuen. Ja rahaa menee alle kymppi tähän mennessä , tai kymppi jos tosi iso kakku.
Täytteeseenkään en kalleimpia aineita osta, panostan sitten päälliseen.
Olisi hyytävä yllätys, jos voileipäkakussa olisi kaamealta maistuvaa vuohenjuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, kalakakkujen ystävänä totean että jo pussi katkarapuja maksaa n. 5e, tuolla vitosella joka käteen jää tuon jälkeen saa ehkä kraavilohen, eli kympillä ei pitkälle pötkitä... Koristeluun jos ostaa tillinipun maksaa se helposti n. parikin euroa, lisäksi leivät, väliin täytteet, päälle laitan usein fetajuustoa ja kasviksia, voin sanoa että 20e on ihan minimi mitä maksaa... Enkä usko että tuo riittää, en ole euron tarkuudella laskenut...
Ja jo leipien osuus on 8-10€, jos tekee kunnollisesta vaaleasta ja tummasta leivästä. Höttöleivät ovat eri juttu, mutta silloin ei voi puhua on laadusta.
Itse en kehtaisi pyytää muuta kuin ainekset.... Maksakoon työstä, jos itse haluaa... Sukulaiselle vielä.
Mää asianajaja enkä kyllä veloita juristin palkkioita edes satunnaisilta tuttavilta. Itse olet lupautunut hommaan. Et voi alkaa veloittamaan jälkikäteen. Sovi asiasta ennen kuin alat tekeen mitään.... Onko sukulainen tietoinen, että aiot veloittaa myös työstä? Riippuu, mitä olette sopineet.
Fatalji
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Millalta... Saat myös neuvoja ettei tarvi maksaa veroja.
Eikös se raja ollut 10 000 euroa. Eli ei tarvitse maksaa.
Arvonlisäveron raja on 10 000 e /vuosi. Tavallinen tulovero toki pitäisi maksaa, jo splussaa tulee vuodessa.
Siis tietty laskutan, jos edellyttää minulta asiakirjoja tai oikeudessa oloa, mutta ei jostain neuvoista. Asia aina sovittava etukäteen.
Fatalji
Jos et yhtään tilaus vaiheessa olisi kertonut että laatusi ja hintatasosi ei ole kenen tahansa kotileipurin tasoa yli 30 kuulostaisi paljolta peruskakusta. Jos taas tutisin/tietäisin että laatu vastaa hintatasoa ei joku 50 euroakaan kuuloista kohtuuttomalta kakun hinnalta.
Kerro sukulaiselle, että paljon raaka-aineisiin suurinpiirtein meni ja anna hänen päättää, että mitä maksaa. Itse veloittaisin sukulaiselta raaka-aineet ja 10-20 euroa per kakku riippuen siitä, että kuinka työläs oli tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10:lle
Itse en tee voileipäkakkuja, mutta hyvä ystävä tekee. Hänen kauttaan jonkun verran tiedän asiasta, ja noissa on sama mitä esim. pitsoissa: vain taivas on rajana sille mitä voileipäkakkuun voi laittaa.
Luonnollisesti hintaan vaikuttaa se onko kakussa vähän "halpaa sulatejuustoa", edullisinta kinkkuleikettä ja pari siivua kurkkua/tomaattia jne. vai laittaako esim. lohta, katkarapuja, "erikoisempia" vihanneksia koristeeksi, kalliimpaa juustoa -vaikka kaviaaria jos haluaa jne.
Myös täytteiden määrä vaikuttaa, esim. koristeluun jos laittaa erilaisia juttuja, niin paljon enemmän pitää ostaa (toki osa voi jäädä yli, eikä kaikkea voi laskea siihen hintaan 100%:sti mukaan) mutta äkkiä voi kaiken maailman oliivipurkki ym. olla kori täynnä.
Kukaan tuskin laittaa kaviaaria voileipäkakkuunsa ja oliivipurkki maksaa euron pintaan.
Kuka laittaa sulatejuustoa tai sitten erikoisjuustojakaan voileipäkakkuihinsa?
Perussettinä itselläni isot paahtoleipäviipaleet, joista reunat pois, ja täytteen ja päällisen pohjaksi
turkkilaista jogurttia jota maustan tuore- tai pehmeällä vuohenjuustolla, creme fraichella tai majoneesilla fiiliksestä riippuen. Ja rahaa menee alle kymppi tähän mennessä , tai kymppi jos tosi iso kakku.
Täytteeseenkään en kalleimpia aineita osta, panostan sitten päälliseen.
Olisi hyytävä yllätys, jos voileipäkakussa olisi kaamealta maistuvaa vuohenjuustoa.
Makuja on monia. Se pehmeä kuoreton vuohenjuusto sopii mainiosti vaikkapa turkkilaiseen jogurttiin sekoitettuna mainiosti vaikkapa "kreikkalainen salaatti"-kakkuun. Kyse on maustamisesta ja mauista, ei yksittäisestä raaka-aineesta ja sen hinnasta. Av-mamma tosin ei osaa edes kananmunia keittää, niin aika turhaa teidän kanssanne on ruoan maistuvuudesta ja ruoanlaitostakaan sen enempää keskustella syvällisesti.
Tuo voileipäkakku ei ole halvimmasta päästä, täytteisiin tulee ranskankermaa, tuorejuustoa, koskenlaskijaa 2,50, mustaleima juustoraastetta joka maksaa 2,50 ja puolet menee tuohon kakkuun eikä lopulle ole käyttöä. Kinkut, purjot, koristeet
eli sulatejuusto ja mustaleima tulevat maksamaan jo 5 euroa. Leipä 5 euroa.
Kermakakku nyt ei tule maksamaan juuri mitään, mansikat kaikkein kalliimpia. Siksi mietityttääkin pyytää niistä samanverran.
Ja tuosta kun joku sanoi, että sukulaiselle voisi tehdä pelkästään aineitten hinnalla, näin jos teen niin kohta saan olla tekemässä kaikkiin juhliin kakkuja pelkästään aineiden hinnalla. Pyydän rahaa, mutta siinä täytyy olla selkeä sukulaisalennus.
Leipomot ostavat isoja määriä hilloja yms kerrallaan, joten yhden kakun täytteet on vain murto-osan siitä, kun jos minä menen ostamaan sen yhden hillopurkin kaupasta. Siellä myös menee aikaa paljon vähemmän yhteen kakkuun, kun tehdään monta kakkua samalla kerralla. Se aika mikä minulla kotona menee yhden kakun tekemiseen, leipomossa tekisin kymmeniä kakkuja samassa ajassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hyvä leipoja ja kakut hyviä, maksaisin tarvikkeet + 25-30€/h eli n. 30% korkeamman hinnan mitä kaupassa kakut maksavat.
Tuossa ostetaan laatua, eikä niitä voi edes verrata kaupan kakkuihin.
Taitaa joku kotileipuri puolustella poskettomia hintojaan?
Ei suinkaan, en edes tykkää leipoa, mutta kakut maistuu. Enkä osaa pitää 30€ kuivakakkua kalliina. Ja oman havaintoni mukaan kuivakakut myyjäisissä ja toreilla maksavat 25-35€ kakku, koosta riippuen eli kotileipurilla hinta on vertailukelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo voileipäkakku ei ole halvimmasta päästä, täytteisiin tulee ranskankermaa, tuorejuustoa, koskenlaskijaa 2,50, mustaleima juustoraastetta joka maksaa 2,50 ja puolet menee tuohon kakkuun eikä lopulle ole käyttöä. Kinkut, purjot, koristeet
eli sulatejuusto ja mustaleima tulevat maksamaan jo 5 euroa. Leipä 5 euroa.
Kermakakku nyt ei tule maksamaan juuri mitään, mansikat kaikkein kalliimpia. Siksi mietityttääkin pyytää niistä samanverran.
Ja tuosta kun joku sanoi, että sukulaiselle voisi tehdä pelkästään aineitten hinnalla, näin jos teen niin kohta saan olla tekemässä kaikkiin juhliin kakkuja pelkästään aineiden hinnalla. Pyydän rahaa, mutta siinä täytyy olla selkeä sukulaisalennus.
Leipomot ostavat isoja määriä hilloja yms kerrallaan, joten yhden kakun täytteet on vain murto-osan siitä, kun jos minä menen ostamaan sen yhden hillopurkin kaupasta. Siellä myös menee aikaa paljon vähemmän yhteen kakkuun, kun tehdään monta kakkua samalla kerralla. Se aika mikä minulla kotona menee yhden kakun tekemiseen, leipomossa tekisin kymmeniä kakkuja samassa ajassa
Voileipäkakun ei tarvitse olla voita, kuten sinun täytteilläsi. Täytteeseen voi oikein hyvin käyttää jopa rahkaa tai turkkilaista jogurttia tuorejuuston ja majoneesin kanssa, koskenlaskijaa en ikinä laittaisi voileipäkakkuun.
Ihan oikeastiko 30 € Tiikerikakusta on ok? Suututtaa että joku kehtaa edes ajatella pyytävänsä moista summaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako ihmiset kakuista noin paljon, jopa sukulaisen tekemistä?? Itse en maksaisi ikinä pikkukakusta yli kolmeakymppiä, johan monista leipomoistakin saa melkein siihen hintaan?
Leipomoissa käytetään "samaan hintaan" halvempia aineita, mutta toisaalta heillä on mahdollisuus ostaa tavallisiakin tukkuhintaan.
Yksinkertainen sääntö minkä tahansa myyntihinnan laskemiseen on tarvikkeiden hinta + muut kulut + oma palkka. Sitten on kysynnän ja tarjonnan laki, eli sopii pyytää ihan niin paljon kun joku suostuu maksamaan.
Jos kondiittoriksi opiskelet, niin kyllä opintoihisi sisältyy myös yrityslaskentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voileipäkakku ei ole halvimmasta päästä, täytteisiin tulee ranskankermaa, tuorejuustoa, koskenlaskijaa 2,50, mustaleima juustoraastetta joka maksaa 2,50 ja puolet menee tuohon kakkuun eikä lopulle ole käyttöä. Kinkut, purjot, koristeet
eli sulatejuusto ja mustaleima tulevat maksamaan jo 5 euroa. Leipä 5 euroa.
Kermakakku nyt ei tule maksamaan juuri mitään, mansikat kaikkein kalliimpia. Siksi mietityttääkin pyytää niistä samanverran.
Ja tuosta kun joku sanoi, että sukulaiselle voisi tehdä pelkästään aineitten hinnalla, näin jos teen niin kohta saan olla tekemässä kaikkiin juhliin kakkuja pelkästään aineiden hinnalla. Pyydän rahaa, mutta siinä täytyy olla selkeä sukulaisalennus.
Leipomot ostavat isoja määriä hilloja yms kerrallaan, joten yhden kakun täytteet on vain murto-osan siitä, kun jos minä menen ostamaan sen yhden hillopurkin kaupasta. Siellä myös menee aikaa paljon vähemmän yhteen kakkuun, kun tehdään monta kakkua samalla kerralla. Se aika mikä minulla kotona menee yhden kakun tekemiseen, leipomossa tekisin kymmeniä kakkuja samassa ajassa
Voileipäkakun ei tarvitse olla voita, kuten sinun täytteilläsi. Täytteeseen voi oikein hyvin käyttää jopa rahkaa tai turkkilaista jogurttia tuorejuuston ja majoneesin kanssa, koskenlaskijaa en ikinä laittaisi voileipäkakkuun.
No tällaista pyydettiin, niin tällaisen teen. Oli kuulemma viimeksi niin hyvää. Ei kyllä tuo koskenlaskija maistu sieltä ollenkaan, tähän tulee siis sitä uutuus laskijaa mikä on juoksevampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako ihmiset kakuista noin paljon, jopa sukulaisen tekemistä?? Itse en maksaisi ikinä pikkukakusta yli kolmeakymppiä, johan monista leipomoistakin saa melkein siihen hintaan?
Leipomoissa käytetään "samaan hintaan" halvempia aineita, mutta toisaalta heillä on mahdollisuus ostaa tavallisiakin tukkuhintaan.
Yksinkertainen sääntö minkä tahansa myyntihinnan laskemiseen on tarvikkeiden hinta + muut kulut + oma palkka. Sitten on kysynnän ja tarjonnan laki, eli sopii pyytää ihan niin paljon kun joku suostuu maksamaan.
Jos kondiittoriksi opiskelet, niin kyllä opintoihisi sisältyy myös yrityslaskentaa.
Okei, no ihan hyvä jos sisältyisi koska näyttää olevan aika vaikeeta tää hinnan miettiminen. Vielä ei ainakaan ole ollut, puolet koulusta käytynä
Otin 50e kun tein kälylle 2 tuplasuklaakakkua, 2 sitruunapiirakkaa ja 2 saaristolimppua.
Viime vuonna otin 50e kun tein 2 kermakakkua (6 munan), 2 juustokakkua, marenkeja ja saaristolimppua.
En tosin edes opiskele mitään alaan liittyvää, minusta.on vain hauskaa leipoa.
Taitaa joku kotileipuri puolustella poskettomia hintojaan?