Lapsuutesi herkkuja, jotka nykyään ällöttävät?
Me teimme "pirtelöä", johon tuli Coca colaa, banaania ja jäätelöä, haarukalla sekoittaen. Aivan kamalaa.
Kommentit (238)
Minä tilasin ravintolassa aina wienerleikkeen ranskalaisilla. Myös paremmissa ravintoloissa oli sitä silloin listalla. Nykyään (20 v myöhemmin) en enää syö punaista lihaa/porsaan lihaa ollenkaan, lieneekö kiintiöni tullut täyteen jossakin vaiheessa:)
Siskoni suurta herkkua oli, kun äiti teki ruskeaa kastiketta ja sekoitti siinä pannulla voita ja jauhoja, oli sisko lusikan kanssa sitä paistettua voi-jauhoseosta syömässä.
Kaurahiutaleita maidossa + paljon sokeria. Puuro sit ei maistunut taas ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pullamössö. Vähän kahvia, paljon maitoa ja sokeria. Sitä kait syötettiin ihan pienestä pitäen.
Sanottiin sitä pullamutuksi.
Olin kauhean loukkaantunut, jos siihen jossain kyläpaikassa yritettiin sotkea maitoa (tosi lapsellista!)
Vasta nyt, lähes kuusikymppisenä, olen taas oppinut ymmärtämään, että pulla ja kahvi ovat yhdistettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ternimaidosta tehty uunijuusto kanelilla ja sokerilla.
Miten tää voi muka olla pahaa?! Perinneherkku!
Uuh, pellillinen leipäjuustoa, hilloja, savustettua harria, leivitettyjä muikkuja, kunnon poronkäristystä pottumuusilla ja sokeroiduilla puolukoilla, lihakeittoa, soodakeksejä, leivinuunissa tehtyä rieskaa, kampanisuja...
Onpa tuttuja makuja täällä. Makeanhimoinen olin myös. Kvilla-yskänlääkettä maistelin myös salaa. Mummo teki syömistaikinaa. Äidiltä opin kaurahiutale-sokeri-maidon. Kaverilta sain "toffee"-reseptin jonka valmistumista en minäkään malttanyt odottaa vaan söin suoraan kattilasta.
Vierailija kirjoitti:
Saarioisten kerroskiisselit
Nää on ihania !
Ihana muisto on, kuinka syötiin uunissa paistettuja lämppäreitä: ranskanleipäviipale, voita, metvurstisiivu ja juustoa reilusti päälle. Uunissa paistuivat rapeiksi 😜. Himoitsen vieläkin noita, mut en oo syöny lapsuuden jälkeen. Ei viitti sinkkuna ostaa kokonaisia paketteja R-leipää ja metvurstia.
Ehkä vielä ennen kuolemaani, paistan pellillisen noita herkkuja maidon kanssa 😊
Kaikki paperit. Vessapaperi oli suosikki, saatoin helposti syödä päivässä puolikin rullallista
Mikrossa tehdyt juustoleivät, joissa oli tuhottoman paljon venyvää juustoa. Noita syötiin koulunjälkeen N kpl kylmän kaakaon kanssa. Kylmä kaakaokin on sellainen mitä ei ole tullut lapsuuden jälkeen juotua, maidon maku ällöttää nykyisin. Maidon juomisen lopettamisen myötä en myöskään ole syönyt muroja 20 vuoteen.
Myös nuo sokeri-voi- kaakaojauhe mössöt kuulostaa tutuilta, kaikki makea upposi, jos ei kuuta niin vaikka sokeria lusikalla suoraan pussista.
Hopeatee eli kuumaa vettä, maitoa ja sokeria - YÖK!
Minulle tulee mieleen ainoastaan sellaisia asioita, joita en lapsena voinut sietää, mutta on nykyään suurta herkkua kuten alatoopi. Keitettyjä perunoita en voinut sietää enkä varsinkaan läskisoosia, nyt syön itseni ähkyksi kun sellaisia saan. Jos oli tiedossa, että äitimuori aikoo tehdä kesäkeittoa, karkasin hyvissä ajoin kylille. Viili oli niin inhottavan näköistä, että kiersin sen kaukaa, nykyään vaniljakastikkeen ja mansikkahillon kanssa lähes parasta mitä tiedän.
Naudan kieli, munuais ja maksaruuat. Ei maistu enää.
Vierailija kirjoitti:
Raaka peruna. Lapsena kun äiti kuori perunoita, me lapset kävimme aina pyytämässä perunasiivuja.
Sama täällä! Kuvittelin olevani ainoa noin kieroutunut. :D
Keittokinkku, munasokerivaahto, "punainen"maito, pulla, veriletut
Kylmät nakit oli suurta herkkua, samoin jäiset ranskalaiset..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talkkuna. Keitetyt perunat ketsupilla. Kaurahiutaleet maidolla ja (runsaalla) sokerilla.
Hevospuuroa. :)
Penkkivelliäpäs :)
Puolijäiset makkarat ja kalapuikot! Nam.
Kylmä kaakao. Sellaisena 6-10 -vuotiaana se oli suurinta herkkuani, nykyisin ei kyllä menisi.
Hieman vanhempana tuli sitten kitattua näitä ällösokerisia siidereitä ja liköörejä, kuten Red cat ja Last pineapple. Miten olen saanut sellaisia alas, menee nyt yli ymmärryksen.
Korvapuusti ja tietenkin raakana ja ei mikä tahansa vaan ne rullan päädyt. xD