Kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyminen
Työkkäri yrittää pakottaa minut "kuntouttavaan" työtoimintaan ja kuntouttava lainausmerkissä siksi koska ei se kuntouta vaan on pelkkää orjatyötä joten ei kiitos. Tulee toki karenssi mutta käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä koska saman rahan saan sossusta. Vain idiootti suostuu tekemään töitä 9e kulukorvauksella.
Kommentit (86)
Niin oon ollu kuntouttavassa jo koht 4 vuotta ja oon koht eläkeiässä ja mua ion sosiaali toimiston nainen pelotellu kun halusin erota koska terveyteni on vaarassa tääl rättitehtaassa.. Niin pelotellu et muka puolet mun tuesta lähtis pois Kuka sen tieetää ja sanoo mul miten asia on?
Vierailija kirjoitti:
No minä esittäisin iloista ja mitivoitunutta sekä ahkeraa työkkärissä ja firmassa. Samanaikaisesti tekisin työt päin vittua. Ihan alta lipan Mutta olisin kamalan positiivinen. Sairastaisin paljon ja valittaisin kovaan ääneen että voi ei, en pääse töihin!!!!
Pöllisin työpaikalta kaikkea mahdollista tietysti, kiinni jäämättä.
Hyviä ideoita monia.
Vierailija kirjoitti:
Orjia ollaan lähes kaikki.
Kun oikein silmiin katsotaan, me ollaan orjia kaikki, JUHA PIPILÄN..
Mun puoliso on ollut usein kuntouttavassa työtoiminnassa, kun eivät sille muutakaan keksi. Mies on ihan terve ja elänhallinta ja vuorokausirytmi on kunnossa. Oman alan työkokemusta vain puuttuu, joten siinä tarpeeksi hyvä syy laittaa hänet orjahommiin. Eikä siitä kieltäydytä. Jos hänelle on jotain katkotksia tullutkin, niin ilman rahaa on joutunut olemaan koska ei minun tulojeni takia saa muualta mitään.
Noissa paikoissa saa olla tarkkana. Puolisoni koki yhdessä paikassa piikittelyä ja suunsoittoa, valitti siitä mutta kun häntä ei otettu tosissaan, niin suuttui ja lähti pois. Meni toki kertomaan vielä kaupungintalollekin että kohtelu ei ollut asiallista. Rahat oli sitten muutaman viikon katkolla, mutta onneksi löytyi toinen mukavampi paikka, jotta rahan tulo jatkui. Siis oikeasti, ei noista työtoimintapaikoistakaan voi lähteä ilman tosi paskoja seurauksia. Ilmaistyötä tekevälläkin pitäsi olla oikeus fiksuun kohteluun. Joutuu käymään ihan samat keskustelut, kuin se tavallinen palkattu työntekijä. Voi sieltä tietysti lähteä, mutta rahat voivat olla katkolla kauankin.
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliso on ollut usein kuntouttavassa työtoiminnassa, kun eivät sille muutakaan keksi. Mies on ihan terve ja elänhallinta ja vuorokausirytmi on kunnossa. Oman alan työkokemusta vain puuttuu, joten siinä tarpeeksi hyvä syy laittaa hänet orjahommiin. Eikä siitä kieltäydytä. Jos hänelle on jotain katkotksia tullutkin, niin ilman rahaa on joutunut olemaan koska ei minun tulojeni takia saa muualta mitään.
Noissa paikoissa saa olla tarkkana. Puolisoni koki yhdessä paikassa piikittelyä ja suunsoittoa, valitti siitä mutta kun häntä ei otettu tosissaan, niin suuttui ja lähti pois. Meni toki kertomaan vielä kaupungintalollekin että kohtelu ei ollut asiallista. Rahat oli sitten muutaman viikon katkolla, mutta onneksi löytyi toinen mukavampi paikka, jotta rahan tulo jatkui. Siis oikeasti, ei noista työtoimintapaikoistakaan voi lähteä ilman tosi paskoja seurauksia. Ilmaistyötä tekevälläkin pitäsi olla oikeus fiksuun kohteluun. Joutuu käymään ihan samat keskustelut, kuin se tavallinen palkattu työntekijä. Voi sieltä tietysti lähteä, mutta rahat voivat olla katkolla kauankin.
Joo, ikinä ei voi tietää minkäläiseen peräreikä mestaan ne voi heittää sen kuntoutettavan kärsimään. Jossain paikoissa niitä kohdellaan kuin paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ikinä ei voi tietää minkäläiseen peräreikä mestaan ne voi heittää sen kuntoutettavan kärsimään. Jossain paikoissa niitä kohdellaan kuin paskaa.
"Ihminen (työtön) syrjäytyy, masentuu ja itsetuntonsa laskee jos ei ole mukana työyhteisössä ja saa tuntea olevansa tarpeellinen" ja "aina kannattaa tehdä ihan mitä vain ilmaistyötä, se on parempi kuin ei mitään ja saattaa johtaa johonkin muuhun" hokevat ne jotka eivät joudu moisten asioiden kanssa kamppailemaan.
sosionomi-hki kirjoitti:
ette voi kieltäytyä kuntouttavasta työtoimminasta...
voi kai vielä sentään kieltäytyä, vaikka tiedän että sanktioita tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri yrittää pakottaa minut "kuntouttavaan" työtoimintaan ja kuntouttava lainausmerkissä siksi koska ei se kuntouta vaan on pelkkää orjatyötä joten ei kiitos. Tulee toki karenssi mutta käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä koska saman rahan saan sossusta. Vain idiootti suostuu tekemään töitä 9e kulukorvauksella.
Sossu ja työkkäri tekee nykyään yhteistyötä. Kun sulle tulee karenssi työkkäristä sen takia, että kieltäydyt työllistymistä edistävistä toimenpiteistä, muuttuu sossussakin rahanlaskutaktiikka.
Eka 2kk lasketaan toimeentulotukeasi 20 %. Kun aika on kulunut ja näyttää siltä, että pääset taas korvauksille, ollaan työkkärissä valmiita. Tarjotaan uudestaan "työllistymistä edistävää toimenpidettä". Sinä kieltäydyt ja karenssia tulee taas.
Tällä kertaa sossu leikkaa tukeasi 40 %, koska kietäydyt toistuvasti.
Mulle huusi asiakas sossussa suoraan että hän ei teijän paskahommiin ikinä lähde, antakaa mun ryypätä rauhassa! Laitettiin sille pysyvästi miinus 40 % tuki ja adjö.
Työkkärissä sillä oli jo ns. ikuinen karenssi eli työssäoloehto. = Pääsee takas korvauksille jos on töissä tai kurssilla vähintään 5kk. (Mitä tämä asiakas eikä moni muukaan tule ikinä tekemään.)
Oletko varma että sulle tulee vain karenssi eikä tuota rangaistustyössäoloehtoa? Voi olla nimittäin aika vaikeaa päästä sitten takaisin työttömyyskorvauksille jos on sieltä kerran ikikarenssin itselleen hankkinut?
Sossut ja työkkärit soittelee toisilleen ja kyselee asiakkaista. Toki asiakkaan velvollisuus on itsekin kertoa, että missä mennään ja miksi on karensseja tullut.
Harkitse tarkkaan että onko järkevämpää käydä jossain toiminnassa puuhastelemassa 9 euroa päivässä verotonta kulukorvausta (+lisäksi saat sossusta kuukauden bussikortin porkkanana) vai jäädä ikikarenssiin ja 40 % pienemmälle toimeentulotuelle. Oma valintasi.
Tekstis oli täynnä lentävää legendaa. Ikikarenssi, ikuinen -40% toimeentulotuesta. Joopajoo
"Ikikarenssi" on totta. Työssäoloehto täytyy siis täyttää uudelleen, jotta työttömyyskorvausta saa (26 viikkoa palkkatyötä tai työkkärin kursseja).
kari_j kirjoitti:
sosionomi-hki kirjoitti:
niillä työttömillä jotka kieltäytyvät on usein myös psykiatrisia ongelmia...
sosionomi-hki kirjoitti:
kari_j kirjoitti:
sosionomi-hki kirjoitti:
Totta. Eikä heidän pitäisi edes olla työttöminä työnhakijoina peläten jatkuvasti mitä te-toimisto keksii heidän päänsä menoksi vaan saamassa apua ongelmiinsa.
sosionomi-hki kirjoitti:
kari_j kirjoitti:
sosionomi-hki kirjoitti:
Tai sitten omanarvontuntoa ja tervettä itsekunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Töihin nyt sossupummi
Oletko vielä ylpeäkin yksinkertaisuudestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihminen (työtön) syrjäytyy, masentuu ja itsetuntonsa laskee jos ei ole mukana työyhteisössä ja saa tuntea olevansa tarpeellinen" ja "aina kannattaa tehdä ihan mitä vain ilmaistyötä, se on parempi kuin ei mitään ja saattaa johtaa johonkin muuhun" hokevat ne jotka eivät joudu moisten asioiden kanssa kamppailemaan.
Pahin on kun menee ilmaistyöhön ja tuntee olevansa työyhteisön ulkopuolella. Ihan pazka ja hyödytön ja saa ala-arvoisen kohtelun.
Vierailija kirjoitti:
Työ on parasta lääkettä, hoitoa, kuntoutusta ja arjen hallintaa.
Kuin keskitysleirin oppikirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköshokkihoito on psykiatrian hoitomuodoista tehokkain....
Vierailija kirjoitti:
Niin palkkatyö jossa tasavertainen jäsen muiden työyhteisöön kuuluvien kanssa.
Mutta ei "työ" josta ei makseta palkkaa, johon ei kuulu normaaliin työsuhteeseen kuuluvat edut ja jossa kohdellaan kuin idioottia tai paariaa.
Kun olin itse kuntouttavassa työtoiminnassa, sieltä ei käytännössä saanut ollut juuri yhtään poissa tai perästä kuului. Useammasta sairaspäivästäkin piti olla ihan lääkärintodistus.
Sitten siellä oli paljon tt-tuen saajia sillä verukkeella, että jos eivät osallistuneet heidän toimeentulotuki joko laitetttiin jäihin tai sitä leikattiin reippaasti.