RIITAA ELAREISTA&TAPAAMISSOPPARISTA
Hei.
Miten teillä on päästy sopuun elari ja tapaamisasioista? Meillä miehen ex vaatii KOKOAJAN lisää elareita, sopimus on vielä reilun vuoden voimassa, mutta taas ex vaatii tarkastusta. Tähän asti ei ole elaria korotettu, on katsottu ettei maksukykyä ole etällä enempään.
Samaan aikaan ex vaatii ottamaan lapsia enempi.
Tottakai kukin kantaa vastuunsa jälkeläisistään, mutta tässä mennään niin yli kohtuuksien.
Miten tälläinen kiusankappale saadaan kuriin? Maksamalla se, mitä pyytää ja tekemään niin kuin hän määrää vai mitä? Erosta on jo muutama vuosi.
Kommentit (46)
MariaElina kirjoitti:
Hei.
Miten teillä on päästy sopuun elari ja tapaamisasioista? Meillä miehen ex vaatii KOKOAJAN lisää elareita, sopimus on vielä reilun vuoden voimassa, mutta taas ex vaatii tarkastusta. Tähän asti ei ole elaria korotettu, on katsottu ettei maksukykyä ole etällä enempään.
Samaan aikaan ex vaatii ottamaan lapsia enempi.
Tottakai kukin kantaa vastuunsa jälkeläisistään, mutta tässä mennään niin yli kohtuuksien.
Miten tälläinen kiusankappale saadaan kuriin? Maksamalla se, mitä pyytää ja tekemään niin kuin hän määrää vai mitä? Erosta on jo muutama vuosi.
Miksi isä on etäisä? Miksei viikko-viikkosysteemiä? Tuolloin voi kumpikin maksaa itse omat viikkonsa ja lapsilisät puoliksi. Tai näin ainakin järkevät vanhemmat tekevät.
Kuinka vähän mies pitää lapsia? Oisko kyseessä väsyneen äidin yritys saada isä osallistumaan aktiivisesti lastensa elämään, yhdessähän ne lapset on tehty ja tasapuolisesti niistä pitäisi huolehtia. Meillä lapset on 50/50 ja mitään elareita ei makseta. Itse saan lapsilisät, mutta maksan myös lasten päivähoitomaksut kokonaan (päivähoitomaksut suuremmat kuin lapsilisät), joten jään tässä kyllä miinukselle isään verrattuna.
Lasten äiti alkaa tekemään lyhyempää työpäivää ja siksi haluaa tarkistaa elarit tällä kertaa. Samaan aikaan vaatii meitä hakemaan lapsia vkollakin yökylään (toiseen kaupunkiin) yms. Tämä ainainen uhkailu ja valittaminen on raskasta.
Lapset ovat meillä puolet vkonlopuista ja isä maksaa 4 ja 6vuotiaista 400€ kuussa. Äiti ei tänne palio vaihtovaatteita laita mukaan, vaikka näin on sovittu, joten kuluja tulee tuon elarin päälle tääläkin taloudessa. Onhan meillä muitakin menoja täälä näistäkin lapsista, tottakai. Tuntuu kohtuuttomalta kupata toiselta kaikki mahdolliset rahat ja sitten vielä vaatia ottamaan enempi lapsia.
Me olemme huolehtineet kuskaukset, ettei niistä tule äidille enempi vaivaa.
Ymmärtäisin, jos äiti olisi pienituloinen. Mutta hänellä jää käteen 3000€ per kk. Enemmän kuin lasten isällä.
Jollain naisilla näyttää olevan tapana nyhtää kaikki, mikä irti lähtee... En pysty ymmärtämään. Lapsista ei todellisuudessa isoja kuluja aiheudu. Jos miettii, että minimissään elarit ovat 150€ ja hilut päälle, niin tämän kun tuplaa kahdella (jos laskee, että molemmat vanhemmat laittavat lapseen yhtä paljon) jää lapseen käytettäväksi yli 300€/kk. Kahden lapsen äitinä voisin vahvasti epäillä, ettei joka kuukausi lapseen näin paljon rahaa uppoa! Itselläni ei uppoa edes molempiin yhteensä. Jotkut naiset vain tuntuvat kokevan, että exän kuuluu maksaa kaikki lasten menot ja vielä hänenkin elämisensä kaupan päälle... Mielestäni kohtuutonta, varsinkin tilanteissa, joissa etä tapaa lapsiaan usein.
Meillä miehen exä vaati tarkistuksia elareihin koko ajan. Kolme kertaa mies kävi paikalla, mutta kun alkoi tulemaan vaatimuksia ilmoittaa myös mun tulot ja että munkin pitäisi osallistua lasten kuluihin, niin mies lopetti.
Exä saa vetää seuraavaksi oikeuteen, mies ei mene enää yhteenkään tapaamiseen lastenvalvojan kanssa.
Uhkailuja oikeudesta tulee tasaisesti, vielä ei ole mitään tapahtunut vaikka edellisestä tarkastuksesta on nyt kolme vuotta. Ehkä exä tietää itsekin, että 98% todennäköisyydellä elareita laskettaisiin selkeästi käräjillä eikä suinkaan nostettaisi.
Isällä oli alkuun lapset puoliksi, mutta ex vaati silloinkin tuon elatusmaksun ja koska lapset voi lainmukaan olla kirjoilla vain yhdessä paikkaa, niin sitä ei saanut tehtyä nolla sopimukseksi, koska äidille se ei käynyt.
Lapset ovat paljon isovanhemmillaan ja äidillä on myös puoliso, joten on ainakin jonkin verran aikaa itsekseen olla (sen lisäksi, että lapset ovat puolet vkonlopuista meillä).
Tilanne muuttui vuosi sitten siten, että isä muutti minun luokseni, toiselle paikkakunnalle. Nyt meidän paikkakunnan lastenvalvoja on ehdottanut voisimmeko me hakea lasten huoltajuutta. Äidillä on ajoittaisia mielenterveysongelmia, suurimmaksi osaksi ehkä draamaakin hakee ja on tottunut saamaan mitä haluaa. Aiemmin on melkein tanssittu hänen pillinsä mukaan, mutta yhtään ei ollut tyytyväinen silloinkaan.
Eli lapset ovat hyvin vähän teillä, joten ei ihme, että äiti on väsynyt. Pystyisittekö muuttamaan samalle paikkakunnalle, jotta vanhemmuuden jakaminen tasapuolisemmin onnistuisi paremmin?
Lapsille voi kirpparilta ostaa hyvin halvalla vaatteita, jos lasten äidin pakkaa teistä riittämättömästi vaatteita. Panetteko lasten äidin myös pesemään lasten teillä käyttämät vaatteet?
Itselläni on myös kaksi teini-ikäistä lasta, joittenka isä on pessyt kätensä vastuusta ja toisaalta ei myöskään maksa penninkiekkoa lapsistaan (on töissä, mutta uusi avopuoliso on kotona). Minun on välillä vaikea kuvitella kahden pienen lapsen kulujen olevan noin paljon isommat, kuin mitä omien teini-ikäisteni. Minä tienaan kuussa nettona 1300€ vähemmän kuin tämä mieheni ex ja silti saan euroni nippanappa riittämään.
En ole kateellinen toisen tilistä tai ns paha äitipuoli, mutta alkaa nii olla mitta täynnä.
jos oikeusministeriön sivuilla oleva laskuri osoittaa, että äidille ei kuulu enempää, niin haastakoon äiti teidät oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Jollain naisilla näyttää olevan tapana nyhtää kaikki, mikä irti lähtee... En pysty ymmärtämään. Lapsista ei todellisuudessa isoja kuluja aiheudu. Jos miettii, että minimissään elarit ovat 150€ ja hilut päälle, niin tämän kun tuplaa kahdella (jos laskee, että molemmat vanhemmat laittavat lapseen yhtä paljon) jää lapseen käytettäväksi yli 300€/kk. Kahden lapsen äitinä voisin vahvasti epäillä, ettei joka kuukausi lapseen näin paljon rahaa uppoa! Itselläni ei uppoa edes molempiin yhteensä. Jotkut naiset vain tuntuvat kokevan, että exän kuuluu maksaa kaikki lasten menot ja vielä hänenkin elämisensä kaupan päälle... Mielestäni kohtuutonta, varsinkin tilanteissa, joissa etä tapaa lapsiaan usein.
Jaa, riippuu lapsesta. Meidän 16 v poika muutti luokseni niin, ettei halua isäänsä edes nähdä. Isän mielestä 150 e olisi kohtuullinen elari.
Minä taas lasken pojan kk- menot: ruoka 300 e (juo 3 litraa/pv jo maitoa), harrastus 130 e, lukio 70 e, kuukausiraha 70 (?) e = liki 600 euroa kuussa ilman mitään vaatehankintoja, fillarin ostoa, passin uusimista, lintsillä käymistä...
Isä väittää, että minä olen kohtuuton...
Niin, ja isän nettotulot ovat melkein tonnin enemmän kuin minulla. Hänellä on myös yksi taapero lisää.
Lähivanhemmuuden muutos? Kuulostaa selkeästi siltä, että se olisi lasten etu.
Siis lapset ovat meillä puolet vkonlopuista, lomista ja joka vko yhden arki illan. Tämän lisäksi lapset ovat joka vko yökylässä isovanhemmilla.
Pystyisimmekö muuttamaan samalle paikkakunnalle, kuin tämä äiti? Ei. Minä asun omien lasteni kanssa toisella paikkakunnalla, ja mies on muuttanut tänne. Kun asuivat samalla paikkakunnalla, niin oli kaikenlaista häirintää kokoajan ja onhan se pitkä penni maksaa talolainaa yksin, siihen elatusmaksut ja muut kulut, hatunnosto kaikille etävanhemmille, joidenka rahat tälläiseen riittää.
Tottakai ostetaan mielellään lapsille vaatteita tänne, ja ei laiteta lasten äitiä pesemään täälä likaantuneita vaatteita. Äiti on sanonut laittavan meille vaatepussukat mukaan, mutta sielä ei ole esim.alusvaatteita. Viimeksi vaihtovaatepussis oli yhdet rapaiset pihahousut ja yhdet shortsit, ja villasukkia. Ei se mielestäni ole riittävä varustus? Eikä näistä edes viitti hänelle sanoa, ettei tule lisää huutoa.
Ymmärrän tuon, ettei 150€ ole paljon 16 vuotiaalle. Meillä on kaikki rippijuhlat ja mopokortit ym minun maksettavana. Rahat riittää siihen mihinkä riittää, itse en lasten isältä mitään saa ja siihen on tyytyminen.
No, sitten taas nämä exän lapset, he eivät harrasta mitään. Ja heillä on käytettyjä vaatteita, tutuilta saadut pyörät jne. Äiti on sanonut liikuntavarusteista, jos ei isä osta eskariin suksia ja luistimia, niin sitten niitä ei ole lapsella ollenkaan. Ollaan tähän asti ostettu tälläisiä vapaa-ehtoisesti elarin lisäksi.
Miten äiti on pienituloinen, jos tulot ovat 3000€, vai lasketko elatusmaksut ja lapsilisät äidin tuloihin.
Ja aika vähän on lapset isällään, jos vain joka toinen viikonloppu. Entä lomat?
Ja kyllä miehesi pääsee todella vähällä niin rahallisesti, kuin lastenhoitovastuusta, näin ydinperheen äidin näkökulmasta.
Minulla tuo 200€/kk menee jo tilapäiselle lapsenhoitajalle tai palkattomiin vapaisiin esim. neuvolassa tai hammaslääkärissä käynteihin.
Ei, vaan palkkatuloista jää käteen yli 3000€, siihen elari 400€ ja lapsilisät.
Lomat ovat puoliksi, ja myös aina vkolla yhden arki-illan, jos se suinkin on mahdollista.
Itse näen tässä asian monelta kantilta, millaista on olla lähivanhempi ja millaista on olla etävanhempi. Ei asiat ole niin mustavalkoisia. Kaikkien etu olisi, jos molemmat vanhemmat tapaavat lapsiaan, maksaavat kohtuullista elatusmaksua ja mielestäni sen lisäksi olisi todella tärkeää myös jäädä etävanhemmalle rahaa tehdä lasten kanssa jotain.
No oletteko syöttäneet tiedon oikeusministeriön sivulla olevaan laskuriin? Mitä se sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin menee: lapsiperheellä, varsinkin jos on muitakin kuin yksi taapero, täytyy olla isompi asunto kuin pariskunnalla (ja lapsille kalusteet), sitten päivähoitokulut kuskauksineen, ruoka- ja päivittäistavarat, vaatteet ja muut tarvikkeet, kuten lääkkeet ja viikkorahat, luettelo on loputon, vaikka kuinka olisi kohtuulliset tarpeet, tämän ymmärtää tällainen lapseton vanhapiikakin. Etäkin joutunee pitämään suurempaa asuntoa ja monta asiaa tarvitaan kaksin kappalein, sitten vielä nuo matkakulut, niitä on hankala välttää jos työ on otettava muualta tai häirinnän takia ei voi asua toisen vanhemman lähellä. Kyllä lapset tulevat maksamaan ja neuvottelutaitoa tarvitaan.
Kuinka paljon tuon työaikaansa vähentävän vanhemman nettopalkka laskisi?
Onhan heillä voimassaolevat sopparit, noudattakoot niitä. Tarkistuksen saa pyytää, mutta jos siihen ei nähdä syytä tehdä muutoksia, niin sitten jatketaan kuten ennenkin.