Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Työkkäri yrittää pakottaa minut "kuntouttavaan" työtoimintaan ja kuntouttava lainausmerkissä siksi koska ei se kuntouta vaan on pelkkää orjatyötä joten ei kiitos. Tulee toki karenssi mutta käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä koska saman rahan saan sossusta. Vain idiootti suostuu tekemään töitä 9e kulukorvauksella.

• ylös 102
  • alas 25

Sivut

Kommentit (86)

Vierailija

Kuntouttavaan tarvii todella hyvät perusteet. Ei ne sinne ketä tahansa laita! Mielenterveys, sairastelu tai päihdeongelmia voi olla, ennen kun sinne laitetaan.

• ylös 25
  • alas 69
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan tarvii todella hyvät perusteet. Ei ne sinne ketä tahansa laita! Mielenterveys, sairastelu tai päihdeongelmia voi olla, ennen kun sinne laitetaan.

Väärin. Nykyään pajoille pistetään ihan terveitäkin ihmisiä. Pelkkä työttömyys riittää perusteeksi kuntouttavaan työtoimintaan. Sitä paitsi pahasti päihde tai mt ongelmaiset noilla pajoilla ei edes kykene käymään. Siellä tehdään ihan oikeita töitä paitsi ilman palkkaa.

• ylös 125
  • alas 8
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minusta on ihan älytöntä resurssien väärinkäyttöä ja tuhlaamista, kun (anteeksi kapulakieli!) "palvelu ja asiakas eivät kohtaa". Suomeksi sanottuna siis laitetaan erinäisiin palvelumuotoihin ihmisiä, jotka eivät kyseisestä palvelumuodosta käytännössä hyödy mitään. Toisaalta ymmärrän paineen koko järjestelmässä: kun työttömiä on paljon, eikä kaikille pystytä millään tarjoamaan laadukkainta mahdollista palvelua + kunnilla ja virkailijoilla on paine tehdä tästä yhtälöstä huolimatta tulosta tuloksen perään = työttömiä sysitään sinne sun tänne pois jaloista ja pois tilastoista, pois mielistä.  Mistä katkaista tämä oravanpyörä? 

• ylös 51
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Työkkäri yrittää pakottaa minut "kuntouttavaan" työtoimintaan ja kuntouttava lainausmerkissä siksi koska ei se kuntouta vaan on pelkkää orjatyötä joten ei kiitos. Tulee toki karenssi mutta käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä koska saman rahan saan sossusta. Vain idiootti suostuu tekemään töitä 9e kulukorvauksella.

Sossu ja työkkäri tekee nykyään yhteistyötä. Kun sulle tulee karenssi työkkäristä sen takia, että kieltäydyt työllistymistä edistävistä toimenpiteistä, muuttuu sossussakin rahanlaskutaktiikka.

Eka 2kk lasketaan toimeentulotukeasi 20 %. Kun aika on kulunut ja näyttää siltä, että pääset taas korvauksille, ollaan työkkärissä valmiita. Tarjotaan uudestaan "työllistymistä edistävää toimenpidettä". Sinä kieltäydyt ja karenssia tulee taas.

Tällä kertaa sossu leikkaa tukeasi 40 %, koska kietäydyt toistuvasti.

Mulle huusi asiakas sossussa suoraan että hän ei teijän paskahommiin ikinä lähde, antakaa mun ryypätä rauhassa! Laitettiin sille pysyvästi miinus 40 % tuki ja adjö. 

Työkkärissä sillä oli jo ns. ikuinen karenssi eli työssäoloehto. = Pääsee takas korvauksille jos on töissä tai kurssilla vähintään 5kk. (Mitä tämä asiakas eikä moni muukaan tule ikinä tekemään.)

Oletko varma että sulle tulee vain karenssi eikä tuota rangaistustyössäoloehtoa? Voi olla nimittäin aika vaikeaa päästä sitten takaisin työttömyyskorvauksille jos on sieltä kerran ikikarenssin itselleen hankkinut?

Sossut ja työkkärit soittelee toisilleen ja kyselee asiakkaista. Toki asiakkaan velvollisuus on itsekin kertoa, että missä mennään ja miksi on karensseja tullut.

Harkitse tarkkaan että onko järkevämpää käydä jossain toiminnassa puuhastelemassa 9 euroa päivässä verotonta kulukorvausta (+lisäksi saat sossusta kuukauden bussikortin porkkanana) vai jäädä ikikarenssiin ja 40 % pienemmälle toimeentulotuelle. Oma valintasi.

• ylös 27
  • alas 68
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sossu ja työkkäri tekee nykyään yhteistyötä. Kun sulle tulee karenssi työkkäristä sen takia, että kieltäydyt työllistymistä edistävistä toimenpiteistä, muuttuu sossussakin rahanlaskutaktiikka.

Eka 2kk lasketaan toimeentulotukeasi 20 %. Kun aika on kulunut ja näyttää siltä, että pääset taas korvauksille, ollaan työkkärissä valmiita. Tarjotaan uudestaan "työllistymistä edistävää toimenpidettä". Sinä kieltäydyt ja karenssia tulee taas.

Tällä kertaa sossu leikkaa tukeasi 40 %, koska kietäydyt toistuvasti.

Mulle huusi asiakas sossussa suoraan että hän ei teijän paskahommiin ikinä lähde, antakaa mun ryypätä rauhassa! Laitettiin sille pysyvästi miinus 40 % tuki ja adjö. 

Työkkärissä sillä oli jo ns. ikuinen karenssi eli työssäoloehto. = Pääsee takas korvauksille jos on töissä tai kurssilla vähintään 5kk. (Mitä tämä asiakas eikä moni muukaan tule ikinä tekemään.)

Oletko varma että sulle tulee vain karenssi eikä tuota rangaistustyössäoloehtoa? Voi olla nimittäin aika vaikeaa päästä sitten takaisin työttömyyskorvauksille jos on sieltä kerran ikikarenssin itselleen hankkinut?

Sossut ja työkkärit soittelee toisilleen ja kyselee asiakkaista. Toki asiakkaan velvollisuus on itsekin kertoa, että missä mennään ja miksi on karensseja tullut.

Harkitse tarkkaan että onko järkevämpää käydä jossain toiminnassa puuhastelemassa 9 euroa päivässä verotonta kulukorvausta (+lisäksi saat sossusta kuukauden bussikortin porkkanana) vai jäädä ikikarenssiin ja 40 % pienemmälle toimeentulotuelle. Oma valintasi.

Tekstis oli täynnä lentävää legendaa. Ikikarenssi, ikuinen -40% toimeentulotuesta. Joopajoo

• ylös 67
  • alas 12
Vierailija

Onko todella näin, että ei tarvita pätevää syytä enää kuntouttavaan työtoimintaan? Kuulostaa aivan järkyttävälle, että fiksu opiskellut ihminen sinne joutuisi tässä taloustilanteessa tosta vaan! Itse olen kuullut, ettei työkkäri välttämättä edes puolla kuntouttavaa työtoimintaa jos ei sille löydy painavia perusteita. Hirveetä ihmisarvon alentamistahan tää on, jos näin on.

• ylös 56
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko todella näin, että ei tarvita pätevää syytä enää kuntouttavaan työtoimintaan? Kuulostaa aivan järkyttävälle, että fiksu opiskellut ihminen sinne joutuisi tässä taloustilanteessa tosta vaan! Itse olen kuullut, ettei työkkäri välttämättä edes puolla kuntouttavaa työtoimintaa jos ei sille löydy painavia perusteita. Hirveetä ihmisarvon alentamistahan tää on, jos näin on.

Kuntouttava työtoiminta on nykyisellään yksi mauton vitsi. Vaikuttaa siltä, että mitään asiallisia kriteerejä ei ole olemassa sille, kenelle laitetaan osoitus kuntouttavaan. Porukassa on niin tuplamaistereita, jotka ovat äärimmäisen kunnianhimoisia ja osaavia kuin täysin rapakunnossa olevia rappioalkoholistejakin. Kuntouttavasta työtoiminnasta on tullut kaatopaikka, jonne sysätään kaikki, joiden hyväksi ei joko osata, haluta tai kyetä tehdä mitään.

• ylös 69
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Maalla, isoilla maalaiskunnissa on joillakin maanomistajilla ja sukutilojen vähäpojilla tapana laittaa itsensä kelan rahoille eli työkkäriin leikkimään asiakasta ihan periaatteen vuoksi. Niinkuin että ne rahat kuuluu niille, kun ne nyt vaan jostain syystä niille kuuluu. 

Sitten kun tulee lähtö jonnekin kuntouttavaan kylän pajalle puuhailemaan ja joutuisi nöyrtymään tekemään jotain sen rahan eteen sellaisten joukossa jotka ei ole työmarkkinoille löytäneet, niin kummasti asiakkuus katkeaa ja miehet katoaa sinne perintömetsiään hoitamaan ja ajeleen isän nelivetotraktorilla. Enää ei työkkärin asiakkaana ollakaan ja kelan työmarkkinatuki ei ole tarpeen. 

Pidän tätä aivan loistavana toimenpiteenä ja toivon että sitä ohjausta työpajoille käytetään joka kunnassa ja ihan kaikille. Katotaan sitten että ketä se kiinnostaa ja kenelle se tulee tarpeeseen ja kenelle ei niinkään.

• ylös 10
  • alas 35
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Maalla, isoilla maalaiskunnissa on joillakin maanomistajilla ja sukutilojen vähäpojilla tapana laittaa itsensä kelan rahoille eli työkkäriin leikkimään asiakasta ihan periaatteen vuoksi. Niinkuin että ne rahat kuuluu niille, kun ne nyt vaan jostain syystä niille kuuluu. 

Sitten kun tulee lähtö jonnekin kuntouttavaan kylän pajalle puuhailemaan ja joutuisi nöyrtymään tekemään jotain sen rahan eteen sellaisten joukossa jotka ei ole työmarkkinoille löytäneet, niin kummasti asiakkuus katkeaa ja miehet katoaa sinne perintömetsiään hoitamaan ja ajeleen isän nelivetotraktorilla. Enää ei työkkärin asiakkaana ollakaan ja kelan työmarkkinatuki ei ole tarpeen. 

Pidän tätä aivan loistavana toimenpiteenä ja toivon että sitä ohjausta työpajoille käytetään joka kunnassa ja ihan kaikille. Katotaan sitten että ketä se kiinnostaa ja kenelle se tulee tarpeeseen ja kenelle ei niinkään.

Siis jotakin oikeasti kallista ja resursseja syövää palvelua tulisi käyttää entistä enemmän ja ihan kaikille siksi, että jotkut sukutilojen vähäpojat joissakin maakunnissa oppisivat olemaan nostelematta turhia tukia? Kuinka yleistä ajattelit tällaisen toiminnan olevan näin niin kuin koko Suomessa?

• ylös 55
  • alas 2
Rakastava

Jos tuollaiset karenssit on totta, niin ne on laittomia koska jos joku on sairas eikä kykene ( myös riippuvaisuus on sairaus) niin sille pitäis tarjota oikeaa kuntoutusta ja hoitoa eikä karensseja. Mä oon yhden karenssissa olevan läheinen, joka on moniongelmainen. Niinpä maksan palkastani verot näihin " palveluihin ". Muistutan hakemuksista ym. tuen kyykytyksen keskellä ja maksan molempien juoksevia kuluja koska ei käytännön elämä ikinä mene niin, että vain palkansaajat istuvat ruokapöytään.

• ylös 41
  • alas 0
Vierailija

No minä esittäisin iloista ja mitivoitunutta sekä ahkeraa työkkärissä ja firmassa. Samanaikaisesti tekisin työt päin vittua. Ihan alta lipan Mutta olisin kamalan positiivinen. Sairastaisin paljon ja valittaisin kovaan ääneen että voi ei, en pääse töihin!!!!
Pöllisin työpaikalta kaikkea mahdollista tietysti, kiinni jäämättä.

• ylös 53
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No minä esittäisin iloista ja mitivoitunutta sekä ahkeraa työkkärissä ja firmassa. Samanaikaisesti tekisin työt päin vittua. Ihan alta lipan Mutta olisin kamalan positiivinen. Sairastaisin paljon ja valittaisin kovaan ääneen että voi ei, en pääse töihin!!!!

Minä toimin näin ihan ilman työkkäriäkin!

• ylös 42
  • alas 1
Vierailija

Oikein. Ei pidä suostua mihinkään kyykytykseen. Ei se ole meidän vika että niitä töitä ei ole.

• ylös 38
  • alas 3
jartsu68

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa-

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin olisi jokaisen kuntouttavaan työtoimintaan perusteettomasti pakotetun toimittava. Jos itse tuohon tilanteeseen joudun, niin tulen pitämään huolen, että ko. "komennus" tulee äärimmäisen kalliiksi "työn"antajalle.

• ylös 28
  • alas 1
Vierailija

Jos minut 54vuotias eukko pakotetaan ilmaisorjaksi, niin päivääkään en tule olemaan "työssä". Olen sairauslomalla koko orjatyön keston ajan. Sillehän ei kukaan mitään voi että ikäiselläni on kaikenlaisia kremppoja.

• ylös 33
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kaunis ajatus, mutta kun se työkkäri on melkoinen kelmi ja vaatii tekemään selvityksen sukulaisten yritystoiminnasta omasta puhumattakaan. Ja sitten tulee lausunto, jonka mukaan ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen, koska työllistyy isän yrityksessä maatilalla. Työnhakijana saa ja voi olla, mutta koska ei saa etuutta, ei ole pakko nöyrtyä puuhailemaan pajalle.

Kuntouttava työtoiminta on muuten kunnan tarjoama palvelu, ei työkkärin.

PS. Jos traktorissa ei ole nelivetoa, ei sillä kovin sutjakasti saa töitä tehtyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No sitten mamut ovat kaikki rappiosakkia, sillä tosi iso osuus kuntouttavassa käyvistä  on niitä.

Sivut