Kävin ystävälläni kylässä ja järkytyin, miten
likaista heillä oli. Ei siis sotkuista, vaan oikeasti likaista. Heti ovelta nenään tuli tunkkainen haju. Seinät oli pinttyneen lian peitossa, jääkaapissa haisi kammottavalle ja hyllyt ihan likaiset ja tahmeat. Vessa oli karmiva, sohva haisi kissanpissalle.
Pöydät ja tasot täynnä likaisia astioita, lattiat tahmeat, pölyjä ei pyyhitty varmaan koskaan.
Huonekalut rikkinäisiä ja likaisia nekin. Tuli mieleen jonkun laitapuolen kulkijan tai mielenterveys ongelmista kärsivän koti.
Mutta ystäväni on perheellinen ja käy töissä. Mieskin löytyy ja lapsetkaan ei enää sottaavassa iässä. En olisi ikinä uskonut, että hän voi elää kaiken tuon lian keskellä!?
Kommentit (143)
Yhdellä ystävä perheellä on koti muuten aina suht siisti, mutta joka ikinen kerta kun käyn heillä kylässä, keittiössä on aina vähintää 4 tai enemmän tupaten täyttä roskapussia, jotka jo laitettu kiinni, eli ovat vain ulos vientiä vaille valmiita, joskus sellaisiakin jotka ei enää edes mahdu kiinni, niitä voi olla jopa kuusikin pussia, mikä ihme siinä on ettei roskia saada vietyä, aina otetaan vaan uusi pussi kun edelliseen ei enää mahdu, sitte on tyhjiä maito, jogurtti yms. purkkeja ja muita ruoka paukkauksia on pitkin keittiötä, joskus niistä täpötäysistä pusseista sitte putoaa lattialle esim. käytetty kahvin suodatinpussi, käytettyjä teepusseja yms. jos vaikka vahingossa jalka osuu pussiin, kerrankin valehtelematta sama suodatinpussi oli ainaki 3 viikkoa lattialla ja tietysti samat viemättömät pussit, perhe ei edes lajittele mitenkää vaan kaikki samaan, joskus käy niinki että kaksi kissaansa on repiny pusseja auki ja syöny ruuantähteitä ja noittenkaa siivoamisessa ei hirveästi kiirehditä. Sama wc:n ja kylppärin roskikset aina niin täynnä kun mahtuu ja tyhjiä shampoo yms suihkusaippua, wc paperi hylsyjä ja ties mitä paukkauksia pitkin poikin. Roskien vienti ei todella ole heidän vahvuus.
72 kirjoitti: "Heillä ei ehkä ole aikakäsitystä, eikä kykyä ryhtyä toimeen, vaan sohvalla istutaan lehtiä lukien tai televisiota katsoen, vaikka koti on tuhannen sekaisin"
Musta tuo on vahvuus, joka on usein niillä ihmisillä, joilla on todella hyvä keskittymiskyky. Kykenevät sulkemaan kaiken muun mielestään ja keskittymään lukemaan intensiivisesti. Mulla on yksi tällainen ystävä ja hän on aina ollut opiskeluasioissa todella huippu, oppinut tunnissa sen, mitä muut pänttää päivän.
Sitten on niitä, jotka eivät pysty keskittymään mihinkään, jos kotona on sekaista.
Vierailija kirjoitti:
72 kirjoitti: "Heillä ei ehkä ole aikakäsitystä, eikä kykyä ryhtyä toimeen, vaan sohvalla istutaan lehtiä lukien tai televisiota katsoen, vaikka koti on tuhannen sekaisin"
Musta tuo on vahvuus, joka on usein niillä ihmisillä, joilla on todella hyvä keskittymiskyky. Kykenevät sulkemaan kaiken muun mielestään ja keskittymään lukemaan intensiivisesti. Mulla on yksi tällainen ystävä ja hän on aina ollut opiskeluasioissa todella huippu, oppinut tunnissa sen, mitä muut pänttää päivän.
Sitten on niitä, jotka eivät pysty keskittymään mihinkään, jos kotona on sekaista.
Ja tuo kaveri on muuten sellainen, että se on todella tehokkaassa opiskelumoodissa monia päiviä putkeen. Eli ei todellakaan syötyään pysähdy tiskaamaan, vaan palaa heti sen työn alla olevan opiskelujuttunsa kimppuun. Vaikea kuvata, mutta mikään arkinen ei silloin sitä kosketa ja se intohimon palo siihen parhaillaan luettavana olevaan juttuun on epätavallisen voimakas.
Joku kirjoitti aiemmin että koko vapaailta menee vessan ja kylppärin pesuun. Siis mitä v***ua?!?
Onko näillä kotona uimahalli vai mistä on kyse?
Meillä on yleensä melko puhdasta, sekaista voi olla joskus.
Imurointi kerran viikossa 0,5 tuntia, eteisen ja keittiön imurointi tarvittaessa 5 min, wc:n ja kylppärin pöntön ja kraanan pesu 10 min, pölyjen pyyhintä 15 min, moppaus 15 min.
Ruokailun jälkeen keittiön siivous 10 min, kerran tai kaksi kertaa päivässä tiskikoneen tyhjennys 5 min. Joka ilta nopea järjestely 10 min (tavarat paikoilleen, likaiset vaatteet pyykkikoriin jne). Aamulla petien petaaminen 5 min.
Näillä pääsee jo pitkälle. En koskaan harrastaa suursiivouksia tms. Päivässä ei oikeasti mene paljoa aikaa perussiisteyden ylläpitoon.
Tarvittaessa sitten jotain työläämpiä siivouksia kuten kaappien siivousta, mattojen tamppausta, kylpyhuoneen perusteellisempaa pesua tms.
Jos siivous tuntuu työläältä niin kannattaa jakaa töitä eri päiville. Ma peset vessan, ti pyyhit pölyt, ke imurointi jne. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Joskus katson pöyristyneenä kun lapsi lähtee vaeltamaan ruokapöydästä leipä tai joku muu ruoka-aine mukana olohuoneeseen. Mun kotona syötiin pöydän ääressä ja niin opetin lapsellekin että ruokapöydästä ei lähdetä vaeltelemaan kun kylppäriin pesemään kädet kun on syöty. Ymmärrän että lapsiperheessä on leluja hujan hajan ja täytyy opettaa laittamaan lelut paikoilleen. Sitten yksinkertaisesti naftaliiniin jos siivous ei suju. Keittiö pitää olla aina siisti, tiskit koneessa, pöytä pyyhitty vähintään jne.
Kaikkien tuntemieni toimintahäiriöisten perheiden kodit ovat kliinisen puhtaita. Mies makaa pöhnässä, vaimo puunaa hulluna. Aina kun tulee paha mieli, ryntää vaimo siivoamaan kaappeja. Mies korkkaa taas uuden olusen. Tärkeintä on, että kulissit ovat kunnossa. Oman elämän tragediaa paetaan touhustamiseen ja puhutaan pitkään bakteereista. Siivous on ainoa asia, jonka alistetut vaimot osaavat. Ynnä muiden ihmisten kyttäämisen ja heistä juoruamisen. Rumaa elämää pikkusievissä kulisseissa. Lapset siinä masentuneina seassa, mutta perin siisteissä vaatteissa, tietysti. Tärkeintä on se, miltä asiat ulospäin näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tuntemieni toimintahäiriöisten perheiden kodit ovat kliinisen puhtaita. Mies makaa pöhnässä, vaimo puunaa hulluna. Aina kun tulee paha mieli, ryntää vaimo siivoamaan kaappeja. Mies korkkaa taas uuden olusen. Tärkeintä on, että kulissit ovat kunnossa. Oman elämän tragediaa paetaan touhustamiseen ja puhutaan pitkään bakteereista. Siivous on ainoa asia, jonka alistetut vaimot osaavat. Ynnä muiden ihmisten kyttäämisen ja heistä juoruamisen. Rumaa elämää pikkusievissä kulisseissa. Lapset siinä masentuneina seassa, mutta perin siisteissä vaatteissa, tietysti. Tärkeintä on se, miltä asiat ulospäin näyttävät.
Tässä ketjussa ei kai olla keskusteltu mistään neuroottisesta siivouksesta vaan ihan perussiiteydestä.
Kumman monella on tainut kolahtaa nilkkaan saastaisen kodin arvostelu. Kissan kusen haju ja paskaiset huonekalut eivät ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa alapeukkuja rulla kun av-mammat hermostuvat.
Tosiasia on, että psyykkisesti terve ja hyvinvoiva ihminen EI HALUA elää paskassa. Jos aikuinen ei selviä alkeellisesta kodinhoidosta niin pistää miettimään miten tuossa perheessä pystytään vastaamaan muista lasten perustarpeista.
Lastensuojelulle olisi töitä, ehkä vanhemmat saisivat sitä kautta apua elämänhallintaansa.
Mistä sinä tiedät, että tuttavasi on psyykkisesti terve ja hyvinvoiva?? Ei tällaisia asioita haluta levitellä tuttavapiirissä.
Mä olin unohtunut siivota kun elämä oli muuten mukavaa en vaan jotenki kerennyt minut lähetettiin pakkohoitoon kun sattu oleen siivo minäki annan kertyä isomman paska läjän ennenku alotan mut se on mun tyyli.
No, jos sä huolestuit, niin sä voit äimistelyn jälkeen ruveta auttamaan.
jadetzu kirjoitti:
Mä olin unohtunut siivota kun elämä oli muuten mukavaa en vaan jotenki kerennyt minut lähetettiin pakkohoitoon kun sattu oleen siivo minäki annan kertyä isomman paska läjän ennenku alotan mut se on mun tyyli.
Ketään ei Suomessa lähetetä pakkohoitoon siivottomuuden takia. Itse asiassa täytyy olla tosi isot syyt, usein tuntuu, että liiankin isot, ennenkuin pakkohoitoon pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkuthan sanovat näitä siisti koti, elämätön elämä - totuuksia, enkä koe että aivan väärässä ovat
No jaa. Ylläpitoon menee vartti päivässä ja sillä estän sen että ei tarvitse etsiä kamoja puolta tuntia. Aikaa säästyy.
Ylläpitoon menee meillä 1h per päivä. Kokeilin viime lomalla.
Mielestäni tunti on aika paljon työssäkäyvän vapaa ajasta.
Olen tuollainen sika. Energia menee kodin ulkopuolelle, minulla ja miehellä vaativat työt.
Voisitteko antaa hyviä vinkkejä ja RATKAiSUJA tähän?
Vierailija kirjoitti:
Olen tuollainen sika. Energia menee kodin ulkopuolelle, minulla ja miehellä vaativat työt.
Ei, me nautitaan ongelmilla mässäilystä. Diagnooseja voidaan tehdä jääkaappisi perusteella myös, sekä tuomita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tykätään siististä ja puhtaasta kodista. Siisteyden ja puhtauden ylläpitäminen ei todellakaan ole vaikeaa eikä aikaavievää. Omalta kohdaltani voin sanoa, että minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa, ja tämä sanonta pätee siivoukseenkin. Kotona opetettiin siivoamaan oma huone, ja sitten teininä piti jo huolehtia osin muistakin kodin tiloista, mutta koskaan ei pakotettu.
Olen huomannut, että heillä joilla on sotkuinen ja likainen koti, on usein myös häiriöitä normaaliin elämään liittyvissä asioissa. Heillä ei ehkä ole aikakäsitystä, eikä kykyä ryhtyä toimeen, vaan sohvalla istutaan lehtiä lukien tai televisiota katsoen, vaikka koti on tuhannen sekaisin. Voi olla myös, että koti on päässyt jo niin huonoon sotkuun, eikä tiedetä mistä päästä aloittaa siivous. Tai tavaraa on niin paljon, ettei niille ole muualla paikkaa kuin lattioilla tai pöytäpinnoilla. Voi olla myös hamstrausta, ja mitään ei raskita hävittää. .
Tai sitten henkilö on mielenterveydeltään terve, elämässään menestynyt ja hyvä vanhempi, jolle kodin siisteys ei vaan tuo läheskään niin suurta mielihyvää kuin vaikkapa sohvalla lehtien lueskelu. Ei meillä p*skaista ole, mutta olohuoneessa saattaa olla vaikka lasten piirustusvälineet 4 päivää levällään, kun ketään ei niin kovasti haittaa (ja on kiva viettää aikaa samassa huoneessa joten lapset saa leikkiä ja touhuta olohuoneessa). Ja minullekin on lapsena opetettu oman huoneen siivousta, mutta eiköhän tämä ole aikalailla persoonallisuusasia ja varmaan jopa geneettistä että kuinka hyvin tai huonosti ihminen sietää epäjärjestystä ympärillään.
Jos kotimme sotkuisuus jotakuta häiritsee, niin toivoisin että netissä haukkumisen sijaan tämä henkilö lopettaisi vaan meillä vierailun. Jokaisella on oikeus elää omassa kodissaan niinkuin haluaa kun eletään niissä rajoissa ettei lasten terveys vaarannu. Maailmassa elää paljon lapsia maapohjaisissa asumuksissa, joten kissankarvat lattialla tuskin ovat vielä lastensuojeluasia.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti aiemmin että koko vapaailta menee vessan ja kylppärin pesuun. Siis mitä v***ua?!?
Onko näillä kotona uimahalli vai mistä on kyse?Meillä on yleensä melko puhdasta, sekaista voi olla joskus.
Imurointi kerran viikossa 0,5 tuntia, eteisen ja keittiön imurointi tarvittaessa 5 min, wc:n ja kylppärin pöntön ja kraanan pesu 10 min, pölyjen pyyhintä 15 min, moppaus 15 min.
Ruokailun jälkeen keittiön siivous 10 min, kerran tai kaksi kertaa päivässä tiskikoneen tyhjennys 5 min. Joka ilta nopea järjestely 10 min (tavarat paikoilleen, likaiset vaatteet pyykkikoriin jne). Aamulla petien petaaminen 5 min.
Näillä pääsee jo pitkälle. En koskaan harrastaa suursiivouksia tms. Päivässä ei oikeasti mene paljoa aikaa perussiisteyden ylläpitoon.
Tarvittaessa sitten jotain työläämpiä siivouksia kuten kaappien siivousta, mattojen tamppausta, kylpyhuoneen perusteellisempaa pesua tms.
Jos siivous tuntuu työläältä niin kannattaa jakaa töitä eri päiville. Ma peset vessan, ti pyyhit pölyt, ke imurointi jne. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Se olin minä. Ja mulla noi ajat menee ennemminkin näin:
Imurointi 3-4 kertaa viikossa, tunti per kerta (jo yksin sohvan imuroimiseen karvoista menee se 10 min). Tämä ei vielä sisällä siirrettävien huonekalujen, eli sohvan, tv-tason ja useiden nojatuolien alusten imurointia. Jos niitä alkaa siirrellä vierähtää helposti puolituntinen lisää, koska koko homma täytyy aloittaa sillä, että siirtää ensin koko joukon muita huonekaluja pois tieltä. Ja yksin kun asuu, se on aikamoinen operaatio.
Kahden vessanpöntön, kahden lavuaarin plus hanojen pesu sekä noiden tilojen lattioiden pyyhkiminen, noin 1 tunti kerran viikossa. En tiedä, miksi mulla menee kauemmin kuin muilla. Ehkä kaikki on vain paskaisempaa.
Pölyjen pyyhintä... En edes tiedä, en ole pyyhkinyt pölyjä koko asunnosta kai koskaan. Yleensä valitsen yhden kohteen ja pyyhin siitä, esim. tietyn kasvin lehdet (että raukka saa edes valoa), kaikki pöytäpinnat tai lattialistojen päällyset. Yleensä menee noin puoli tuntia - siis yhteen ainoaan pieneen osa-alueeseeen. Tämäkin homma pitäisi tehdä pari kertaa viikossa.
Äsken siirsin yhden huonekalun uuteen paikkaan, ja ajattelin imuroida ja luututa ainakin sen kohdan, jotta kalusteen alla ainakin on puhdasta. Neliömetrin kokoisen läntin hinkuttamiseen meni n. 10 min. Siellä oli vaikka mitä kaupunkipölystä viinirypäletahroihin (kissa on leikkinyt rypäleellä, jälkiä on muuallakin). Kerro 80:llä, sen verran menisi, jos haluaisi luututa koko asunnon lattian.
Ja niin edelleen...
Tämän takia tuo viikkovinkkikään ei toimi. Se menisi jokseenkin näin: Ma imurointi, ti pölyjen pyyhintä, ke imurointi, to harrastus (ei ehdi siivota), pe vessat, la imurointi, su pölyjen pyyhintä voi paska, kaikki pyykissä, mitä mä laitan päälle ja miks mun keittiökin on aina niin saastainen ja kukat nuokkuu, en muistanut kastella niitä viikkoon, lakanoissa on kissanoksennusta taas mut pyykkikorissa ei ole tilaa, laitetaan nyt sitten lattialle kasaan... Voi vee mikä kaaos taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näillä kotona uimahalli vai mistä on kyse?Meillä on yleensä melko puhdasta, sekaista voi olla joskus.
Jos siivous tuntuu työläältä niin kannattaa jakaa töitä eri päiville. Ma peset vessan, ti pyyhit pölyt, ke imurointi jne. Ei pitäisi olla ylivoimaista.Se olin minä. Ja mulla noi ajat menee ennemminkin näin:
Imurointi 3-4 kertaa viikossa, tunti per kerta (jo yksin sohvan imuroimiseen karvoista menee se 10 min). Tämä ei vielä sisällä siirrettävien huonekalujen, eli sohvan, tv-tason ja useiden nojatuolien alusten imurointia. Jos niitä alkaa siirrellä vierähtää helposti puolituntinen lisää, koska koko homma täytyy aloittaa sillä, että siirtää ensin koko joukon muita huonekaluja pois tieltä. Ja yksin kun asuu, se on aikamoinen operaatio.
Kahden vessanpöntön, kahden lavuaarin plus hanojen pesu sekä noiden tilojen lattioiden pyyhkiminen, noin 1 tunti kerran viikossa. En tiedä, miksi mulla menee kauemmin kuin muilla. Ehkä kaikki on vain paskaisempaa.
Pölyjen pyyhintä... En edes tiedä, en ole pyyhkinyt pölyjä koko asunnosta kai koskaan. Yleensä valitsen yhden kohteen ja pyyhin siitä, esim. tietyn kasvin lehdet (että raukka saa edes valoa), kaikki pöytäpinnat tai lattialistojen päällyset. Yleensä menee noin puoli tuntia - siis yhteen ainoaan pieneen osa-alueeseeen. Tämäkin homma pitäisi tehdä pari kertaa viikossa.
Äsken siirsin yhden huonekalun uuteen paikkaan, ja ajattelin imuroida ja luututa ainakin sen kohdan, jotta kalusteen alla ainakin on puhdasta. Neliömetrin kokoisen läntin hinkuttamiseen meni n. 10 min. Siellä oli vaikka mitä kaupunkipölystä viinirypäletahroihin (kissa on leikkinyt rypäleellä, jälkiä on muuallakin). Kerro 80:llä, sen verran menisi, jos haluaisi luututa koko asunnon lattian.
Ja niin edelleen...
Tämän takia tuo viikkovinkkikään ei toimi. Se menisi jokseenkin näin: Ma imurointi, ti pölyjen pyyhintä, ke imurointi, to harrastus (ei ehdi siivota), pe vessat, la imurointi, su pölyjen pyyhintä voi paska, kaikki pyykissä, mitä mä laitan päälle ja miks mun keittiökin on aina niin saastainen ja kukat nuokkuu, en muistanut kastella niitä viikkoon, lakanoissa on kissanoksennusta taas mut pyykkikorissa ei ole tilaa, laitetaan nyt sitten lattialle kasaan... Voi vee mikä kaaos taas.
Niin joo, haluaisin vielä tarkentaa sen, että näiden viestieni tarkoituksena ei ole valittaa siitä, miten kauhean paljon vaikeampaa mulla on kuin kaikilla muilla, vaan valottaa vähän sitä, mitä jatkuvasti likaisessa ja sekaisessa kodissa elävän henkilön päässä ja elämässä ehkä on meneillään. Niinkuin niille jotka eivät voi käsittää, miten koti voi mennä sen näköiseksi.
Ei mustakaan ole kivaa syödä aamiaista keittiössä, joka haisee pahalle vanhojen roskisten takia, tai kävellä lattioilla, joilta tarttuu jalkapohjiin paksu kerros kaikennäköistä tavaraa. Mutta liian usein tuntuu siltä, että aika ei riitä kaikkeen. Pitää valita liikunnan ja siivoamisen, tai rentoutumisen ja siivoamisen, tai kahden eri asian siivoamisen väliltä. Useimmat tekevät siinä tilanteessa sen mitä täytyy, että voi liikkua kodin ulkopuolella asiallisen näköisenä, ja samalla kotona pöly kertyy ja lika pinttyy. Aikanaan siihen turtuu ja alkaa pitää normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Minusta elämänhallinnassa on pahasti vikaa, jos koti on kaatopaikka, kun pyytää vieraita kylään. Sairasta. Jos joku tekisi meille yllätysvisiitin, niin tottakai sänky voi olla petaamatta, pari lautasta tiskipöydällä, leivän murusia tasolla, hiekkaa eteisen matolla, mutta saastaiseksi ei ole ikinä koti päässyt, vaikka on koirakin. Kuitenkin siivoan kaiken, jos tiedän, että vieraita on tulossa.
Minun ja mieheni kodissa kyllä siivotaan säännöllisesti lattiat ja muutkin kohteet ilman vieraitten tuloakin, ihan vaan oman viihtyvyytemme takia, ja pöllyisessä ja likaisessa kodissa on terveydellisetkin haittansa. Kodin raikkaus on myös ihanaa. Likaisuus todellakin alkaa haista kodissa, jossa ei siivota kunnolla ikinä. Itse tykkään myös jonkinsortin järjestyksestäkin, että ei nyt ole tavaroita ja ruoka-astioita siellä tuolla lojumassa sikin sokin lattioilla ja mattojenkin haluan olevan suorassa, enkä tuhannella mytyllä lattioilla.
Toisaalta ymmärrän kyllä tilanteita, jossa asukkaalla on jokin terveydellinen este väliaikaisesti pitää huolta kodistaan mitä normisiivoukseen tulee, niin silloin täytyy myös vieraiden käsittää, että ei paikat voi kiiltää. Ja ymmärrän senkin, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa palkata ulkopuolista siivoojaa kotiinsa, vaikka tarvetta olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on siivooja. Meillä on välillä arki sellaista hulabaloota, ettei siivoamiselle tahdo jäädä aikaa, tai jos olisi aikaa niin ei ole energiaa. Siivooja joka toinen viikko on ollut pelastuksemme. Kämppä ei pääse koskaan ihan järkyttävään kuntoon ja väliviikolla riittää kevyt ylläpitosiivous. 3-4 krt/vuodessa teemme sitten suursiivouksen, jolloin käydään läpi vaatekaapit, muut epämääräiset röykkiöt jne. Ja jos on aikaa ja inspiraatiota siivotaan muulloinkin. Tämän jaksaa paremmin, kun siivooja pitää perussiisteyttä yllä eikä tarvitse aloittaa nollasta.
Kuulostaa niin samalta, kuin minulla. Mulla on kaksi kissaa ja kaksi koiraa vielä sotkemassa. Siinä olen ehdoton, että kissojen hiekka-astiat pidän aina siistinä...koska jos en pitäisi, alkaisivat kuseskella ympäri taloa. Sitä eivät siis tee. Ja koirien karvanlähtöaikaan pitäisi imuroida viidesti päivässä, jos haluaisi pitää lattiat siistinä. Jos yksi päivä jää imurointi välistä, niin karvan määrä on uskomaton!