Kävin ystävälläni kylässä ja järkytyin, miten
likaista heillä oli. Ei siis sotkuista, vaan oikeasti likaista. Heti ovelta nenään tuli tunkkainen haju. Seinät oli pinttyneen lian peitossa, jääkaapissa haisi kammottavalle ja hyllyt ihan likaiset ja tahmeat. Vessa oli karmiva, sohva haisi kissanpissalle.
Pöydät ja tasot täynnä likaisia astioita, lattiat tahmeat, pölyjä ei pyyhitty varmaan koskaan.
Huonekalut rikkinäisiä ja likaisia nekin. Tuli mieleen jonkun laitapuolen kulkijan tai mielenterveys ongelmista kärsivän koti.
Mutta ystäväni on perheellinen ja käy töissä. Mieskin löytyy ja lapsetkaan ei enää sottaavassa iässä. En olisi ikinä uskonut, että hän voi elää kaiken tuon lian keskellä!?
Kommentit (143)
Ylipainoiset jaksaa kolme sivua haukkua toisen kotia ja sen täytyy kertoa mielenterveysongelmista, mutta ai että jos joku erehtyy arvostelemaan haukkujien ylipainoa minkä täytyy kertoa mielenterveysongelmista, miten kehtaa. Osuinko oikeaan että teiltä jokaiselta löytyy +20kg ja siisti koti?
Mä tiedän perheitä joissa olevinaan hirveästi siivotaan, mutta siivotaan aivan vähäpätöisiä juttuja. Eräskin ystävä alkoi putsaamaan hellan nuppeja kun olin siellä kylässä, siis oikein irroitti ne ja pesi.
Vaikka muutoin koko kämppä aivan hävityksen jäljiltä. Ehkä olis kannattanut käyttää se energia johonkin aivan muuhun siivoukseen.
Sama juttu erään toisen läheisen kanssa, sillä on asunto aivan sikolätti, mutta silti sillä on aivan järkyttävä määrä puhdistusaineita siellä puolillaan, mitä ihmettä se niillä putsailee, kun asunnossa ei ole pintoja pyyhitty varmaan koskaan hänen aikanaan. Löytyy kaikki höyrypesurit sun muut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa alapeukkuja rulla kun av-mammat hermostuvat.
Tosiasia on, että psyykkisesti terve ja hyvinvoiva ihminen EI HALUA elää paskassa. Jos aikuinen ei selviä alkeellisesta kodinhoidosta niin pistää miettimään miten tuossa perheessä pystytään vastaamaan muista lasten perustarpeista.
Lastensuojelulle olisi töitä, ehkä vanhemmat saisivat sitä kautta apua elämänhallintaansa.Moni vauvapalstalainen ei ymmärrä että nykyään moni on niin kiireinen ettei olla minään päivänä ennen iltaysiä kotona ja sen jälkeen on niin loppu töistä että menee vaan nukkumaan. Meillä oikeasti niin kiiireinen elämä.että vain yöllä olis mahdollista siivota. Olen joutunut olemaan pois töistä jltta saan siivottua.
Kula teillä sotkee jos ette ole koskaan kotona?
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset jaksaa kolme sivua haukkua toisen kotia ja sen täytyy kertoa mielenterveysongelmista, mutta ai että jos joku erehtyy arvostelemaan haukkujien ylipainoa minkä täytyy kertoa mielenterveysongelmista, miten kehtaa. Osuinko oikeaan että teiltä jokaiselta löytyy +20kg ja siisti koti?
Et ainakaan mun kohdalla, kodin siistinä pitämiseen ei paljoa aikaa mene kun ei sotke eikä hamstraa ylimääräistä tavaraa, ja viikossa tulee keskimäärin 5-6 tuntia liikuntaa. Ei nämä asiat ole keskenään vaihtoehtoisia - yleensä jos elämänhallinta on kunnossa, on koti siisti JA elämäntavat terveelliset.
Osuinko oikeaan että sulta löytyy se kaatopaikkakoti, ja nyt denialissa yrität epätoivoisesti leimata siististi elävät jotenkin muuten viallisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ainakaan mun kohdalla, kodin siistinä pitämiseen ei paljoa aikaa mene kun ei sotke eikä hamstraa ylimääräistä tavaraa, ja viikossa tulee keskimäärin 5-6 tuntia liikuntaa. Ei nämä asiat ole keskenään vaihtoehtoisia - yleensä jos elämänhallinta on kunnossa, on koti siisti JA elämäntavat terveelliset.
Osuinko oikeaan että sulta löytyy se kaatopaikkakoti, ja nyt denialissa yrität epätoivoisesti leimata siististi elävät jotenkin muuten viallisiksi?
Et osunut säkään. Minulla on pieni siisti koti ja terveelliset elämäntavat myös. Olen vain kyllästynyt tämän palstan ilmapiiriin. Jos joku haluaa elää epäsiistissä kodissa, eläköön, inhottavaa että mennään kylään ja jälkeenpäin haukutaan. Jokainen ei voi loistaa jokaisella elämänhallinnan alueella. ;)
Tunnen monia sotkukotisia. Yhteistä heille on aktiivinen elämäntyyli. Perheet harrastavat kaikenkaista perheenä, matkustavat, veneilevät, käyvät lasten pelimatkoilla yhdessä. Käyvät kotona nukkumassa. Elämänvalintakysymyksiä. Onko se siisti koti sitten niin hienoa jos siisteyttä ylläpitää äiti muun perheen jumittaessa tableteillaan, kukin omissa huoneissaan. Toinen porukka on uravanhemmat: aikaa siivoamiselle ei vain jää.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä, miten teinin saa syömään ja juomaan ruokapöydän ääressä? Iso karvaperseäijä ravaa piripintaisen maitolasin kanssa keittiöstä omaan huoneeseensa ja sieltä olkkariin, vetää naksuja sohvalla, steppaa meetvurstileivän kanssa edestakaisin kuulokkeet korvilla eikä edes kuule, kun kielletään. Ja kauhea älämölö jos estetään. Ei jaksaisi aina tapella. Vielä isompi kohtaus, kun laitetaan kaveri siivoamaan omat jälkensä. Ja siitä vasta mahdoton sotku tulee.
Olisit opettanut ajoissa, että ainoastaan keittiönpöydän ääressä syödään.
En haluisi ystäväkseni ihmistä, joka haukkuu muiden koteja vauvapalstalla. Onko elämä niin onnetonta, ettei muulla pysty pätemään? Vai kateusko pistää haukkumaan? Toivottavasti sinä ystäväni et hauku kotiani täällä. Jos haukut voit unohtaa minut ja etsiä parempia kavereita. Vuoden paras ystävä -palkinnon luovutan sinulle, joka totesit tuttavasi heikkolahjaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia sotkukotisia. Yhteistä heille on aktiivinen elämäntyyli. Perheet harrastavat kaikenkaista perheenä, matkustavat, veneilevät, käyvät lasten pelimatkoilla yhdessä. Käyvät kotona nukkumassa. Elämänvalintakysymyksiä. Onko se siisti koti sitten niin hienoa jos siisteyttä ylläpitää äiti muun perheen jumittaessa tableteillaan, kukin omissa huoneissaan. Toinen porukka on uravanhemmat: aikaa siivoamiselle ei vain jää.
Kukaan ei vaan vielä ole vastannut siihen kysymykseen että kuka siellä kotona sotkee, jos koko ajan ollaan muualla menossa ja kotona käydään vain nukkumassa?
Ja miljoonannen kerran: kodin siistinä pitäminen ja sotkemisen välttäminen SÄÄSTÄÄ aikaa kaikelle muulle elämälle, ei käydä sitä. On huomattavasti nopeampaa esim. laittaa tavara heti paikalleen kun sitä on käyttänyt, kuin laittaa se ensin pöydälle ja myöhemmin siirtää omaan paikkaansa / vaihtoehtoisesti joka kerta tavaraa tarvitessaan etsiä että missäs se on. Tai pyyhkiä pöydälle kaatunut maito heti tuoreeltaan vs. hinkata sitä viikon päästä kuivuneena, tai pyyhkiä pölyt kun tasot on tyhjät eikä täynnä roinaa jne jne.
Taas, tämä "on mulla parempaakin tekemistä" -kortti on vain huono puolusteluyritys sellaiselta, joka itse ei osaa kotiaan pitää siistinä.
50 no vaikkapa reissupyykit, tiskit ja kuten sinun pitäisi tietää: pöly! Miksi tämä aihe, muiden sotkuiset kodit, vaivaa tai ihmetyttää sinua niin kovasti? Mietipä hetken sitä.
Minullakin on joskus sotkuista, vaatteita lattialla, mainoslehtiä eteisenpöydällä yms, mutta ei ap:n kuvailemaa saastaisuutta.
Pari viikkoa sitten minäkin kävin siivottoman kaverin luona kylässä. Tavaraa oli niin, että meni ikään kuin polkuja sekalaisen tavaran keskellä, sukat tarttuivat kiinni tahmeaan lattiaan ja kieltäydyin kohteliaasti kahvista nähtyäni ja haistettuani tiskipöydän...
Vierailija kirjoitti:
50 no vaikkapa reissupyykit, tiskit ja kuten sinun pitäisi tietää: pöly! Miksi tämä aihe, muiden sotkuiset kodit, vaivaa tai ihmetyttää sinua niin kovasti? Mietipä hetken sitä.
Mistä sitä tiskiä nukkuessa syntyy? Pölyäkään nyt ei hirveitä määriä tule, jos kotona käydään vain kääntymässä... Ja se pyykkisotku rajoittuu kylpytiloihin.
Miksi SINUA vaivaa niin kovasti se, että me siistimmät ihmiset ajattelemme teistä sotkuliisoista mitä nyt ajattelemmekin? Mitä se sinua haittaa, jos joku tuntematon ajattelee että elämänhallinnassasi on pahoja puutteita? Ei minua teidän sotkut haittaa - ei se tarkoita "haittaamista" jos sen perusteella jotain teistä ajattelee.
Jos omaa tuttava-, sukulais-, tai ystäväpiiriä tarkastelee niin yleensä ne joilla on siisteintä ovat myös muiltakin elämän osa-alueiltaan ns. viimisen päälle. Eivät ole ylipainoisia, lapset ja vanhemmat siisteissä vaatteissa (ei kalliissa, vaan puhtaissa). töissä yleensä ovat todella tehokkaita ja arvostettuja työntekijöitä.
:D juu juu, on siisti niin on laiha ja menestyvä, suoerkaoset jne... Näin av:lla.... Totuus kodeistanne on kyllä toinen:D tiedän kun niitä työkseni käyn siivoamassa...
No siinä samalla olis ap voinut ottaa vaikka tiskirätin käteensä ja ohimennen siivoilla keittiötä, järjestellä vaikka naposteltavien asettelun varjolla keittiötä siistimmäksi.
Tai sitten kysyä ihan reilusti että haluaisko se kaveri että hän vähän siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
No siinä samalla olis ap voinut ottaa vaikka tiskirätin käteensä ja ohimennen siivoilla keittiötä, järjestellä vaikka naposteltavien asettelun varjolla keittiötä siistimmäksi.
Tai sitten kysyä ihan reilusti että haluaisko se kaveri että hän vähän siivoaa.
Miksi hänen pitäisi siivota sikapossuperheessä, jossa hän on kylässä?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa sellainen kerralla kaikki kuntoon raivosiivooja. Ärsyttää kyllä itseä, paljon helpommalla pääsisi, jos laittais kaiken vaa suoraan sinne, minne ne kuuluu. Ehkä mä vielä joskus saan aivoihini asennettua sen järkevän toimintatavan 😄 tosin töissä olen supersiisti, ehkäpä suutarin lapsilla ei ole niitä kuuluisia kenkiä?
Herraisä, samis! Minäkin olen töissä varmasti duunipaikan siistein, oksettaa saastaiset näppikset ja vielä saastaisemmat puhelimet. Mulla ne ovat aina puhtaat.
Kotona en sitten siivoa juuri lainkaan. On ihan muuta tekemistä. Ehkä n. kolme kertaa vuodessa saan sitten inspiksen ja kuuraan kämpän lattiasta kattoon. Ja kun olen yksineläjä, niin eipä se tietty paskaannukaan se kämppä niiin kauheasti, mutta sekaista on. Piirustustarvikkeet yhtenä kasana, askartelutarvikkeet yhtenä kasana, valokuvaustarvikkeet ja -tuotokset yhtenä kasana ja vähän siellä ja täällä. Kaukoputkia ja tähtikarttoja siellä täällä, soittimet ja nuotit siellä täällä. Ja ennen kaikkea vaateröykkiöt, huh. Niissä meneekin sitten eniten aikaa, kun niitä lajittelee. On jo unohtanut mitä kaikkia vaatteita sitä omistaa. Kivoja yllätyksiä tulee kaupan päälle. ;D
Ex-anoppini koti oli kuin himohamstraajalla, epämääräisiä kasoja kaikkialla ja ei tilaa istua. Mutta pahinta oli kun kissankakkaa täytyi varoa lattialla kun pari vallatonta kattia eivät välittäneet tehdä tarpeitaan laatikkoon ja ex-anoppi ei viitsinyt putsata kasoja lattialta samantien. Ihmeellisintä oli että ketään muuta ei häirinnyt asia vaan tuntui muiden mielestä olevan normaalia.
Huoh, miksi stigmatisoit aloituksessa mt-ongelmaisia? Miksi luulet, että meillä elämänhallinta olisi pielessä? Minulla on siisti koti. t. väliaikaisella eläkkeellä mt-ongelmista
Suurin osa paskan keskellä asuvista ihmisistä on yksinkertaisesti vaan laiskoja ja välinpitämättömiä.
Ollaan muka niin kiireisiä ja boheemeja ja rentoja mutta oikeasti istuvat vain perse homeessa sohvalla ja se perse haisee yhtä kaamealla kuin paskainen kämppäkin. Amen!