Arkipäivän asioita, joita et osaa
Minä nolona tunnustan, että opin viimein tänään pumppaamaan pyörän renkaisiin ilmaa. Ikää on kohta 22, ja pyörällä on tullut ajettua tosiaan kuitenkin jo sellainen 15 vuotta. Olen aina olettanut että pumppaaminen hoituu simppelisti poistamalla renkaan venttiilistä korkki ja pumppaamalla siihen vain ilmaa. Kumit ovat silti aina olleet kumma kyllä tyhjiä, ja pyöräily on vaan jäänyt "huonoista renkaista" johtuen joka kesä useasti väliin, ja olen hölmönä kahdesti käynyt vaihtamassa niihin ammattilaisella kumit asenteella "jos nämä vaikka toimisivat". Ja viimein tänään kuulin poikaystävältä, että siitä renkaasta pitää avata venttiili, jotta sinne ilmaa menee. Hävetti niin perkeleesti, kun olen jo muutaman vuoden hänelle valittanut huonoista renkaista. Viimein tänään hänkin tajusi kysyä, että selitähän se pumppausprosessi minulle kohta kohdalta, jos vaikka teen sen väärin. Ja teinhän minä.
Tilanteesta inspitoituneena olisi kiva kuulla minkälaisia arkipäivän asioita te muut palstailijat ette vain osaa, tai ole ennen jotakin älynväläystä osanneet? Perjantai-iltani kaipaa piristystä :)
Kommentit (75)
Olen maailman huonoin ompelemaan (tai oikeastaan tekemään mitään käsitöitä). Yksi kesä ompelin shortseihin saman napin kiinni joka käyttökerran jälkeen.
Olen myös melko huono kaikenlaisten kampausten kanssa, en osaa tehdä edes yksinkertaista lettiä kauniisti. Tämä on harmi, hiukseni ovat pitkät ja paksut ja olisi kiva tehdä hienoja kampauksia. Olen yrittänyt katsoa kaikenlaisia tutorialeja mutta en vain onnistu.
Olen ihan älyttömän huono matikassa. Yksinkertaiset plus-, miinus- ja kertolaskut onnistuu, mutta en osaa yhtään mitään muuta. Leivon paljon ja olen usein ongelmissa jos täytyy muuttaa resepti vaikka isompaan vuokaan riittäväksi. Miestäni ärsyttää suunnattomasti, kun pyydän häntä laskemaan minulle näitä. Hänen on hankala ymmärtää, että en vain ymmärrä vaikka hän selittäisi laskutavan minulle sata kertaa.
En ymmärrä rikkaruohojen kitkemisestä mitään. Repisin varmaan kaiken irti.
Myös vasaran käyttö on erittäin vaikeaa. Naula joko vääntyy, tai lyön seinään tai sormeen. Todella hankalaa hommaa.
Kutominen on aivan ufohommaa sekin. En edes yritä.
Mie en vaan voi käsittää miten sen ilman saaminen sinne pyöränrenkaaseen voi olla NIIN vaikeaa. Siis mulle. Ei vaan onnistu.
Sen sijaan vaihdan sujuvasti niin sisus- kuin päällyskumin. Myös paikkaaminen onnistuu. Kettingit menee paikalleen ja tarvittaessa osaan kiristää ne. Kaikki muutkin pienet pyörän huollot onnistuu. Mutta lopulta päädytään aina siihen, että mies tai isäni pumppaa ilmat renkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Riisin keittäminen kattilassa. Joko jää vetiseksi puuroksi tai palaa pohjaan. Riisinkeitin on ihan paras eikä pilaa riisiä ikinä, vaikka vesisuhde heittelisikin. Lisäksi olen surkea parkkeeraamaan autoa..
Riisinkeitin hajosi ja opin vihdoin keittämään täydellistä riisiä kattilassa: mittaa vettä 2 osaa ja kiehuta, lisää 1 osa riisiä, anna kunnolla kiehahtaa ja sekoita, jonka jälkeen laita kansi päälle ja hella pienellä lämmölle (yleensä noin 12 min, mutta noudatan pussin keittoaikaohjetta), tämän jälkeen ota kattila liedeltä ja odota ainakin 5, mielellään 10 minuuttia ennen kuin avaat kannen ja alat syömään.
Ruskeeta kastiketta en ole edes yrittänyt tehdä, ei meillä tehty kotonakaan. On mielestäni aivan turhaa eikä maistu hyvältä.
Mä olen ihan käsi kaikessa & hävettää, koska olen jo 40 vuotias !!! En osaa neuloa tms. käsitöitä lainkaan, en laittaa ruokaa ( jotenkuten leipoa osaan jonkun piirakan ohjeesta ), en tajua nykytekniikasta juuri mitään, puutarhajuttuja vasta opettelen, remontointi on suuri mysteeri joka hiton kerta. Kuitenkin olen hyvä ihmisten ja eläinten kanssa & moni luuleekin mua reippauden takia tosi martaksi :)
Vierailija kirjoitti:
En osaa soittaa normaalisti puheluita. Sosiaaliset tilanteet ahdistavat minua muutenkin, ja puhelimeen puhuminen on minulle tosi vaikeaa. Minun on pakko kirjoittaa ensin paperille, että mitä aion sanoa ennen kuin soitan esim. lääkärin tai kampaajan ajanvaraukseen.
En myöskään osaa ollenkaan puhua lapsille, tai muutenkaan olla lasten kanssa. En ymmärrä lapsia ollenkaan.
Hei, oletko minä? :D Usein noissa puheluissa sattuu ja tapahtuu kaikkea kummallista, vaikka ne olisikin "käsikirjoitettu"? Pahinta on, kun puhelu ei saavutakaan tavoitettaan ja on soiteltava(ja sekoiltava) sitten moneen kertaan. :) ja mukalat..mistä niiden kanssa osaisi puhua, kun ei yhtään tunne heidän maailmaansa? :)
Oon edelleen vähän hämmentyny tästä pyöränkumiepisodista, täytyy poikaystävällä tarkistaa vielä menikö se nyt oikein vai ajelenko edelleen kumit puoliksi tyhjinä :) mutta kiitos paljon kaikille puolin tai toisin aiheeseen liittyvistä kommenteista ja henkisestä tuesta tähän suureen kamppailuun pumppauksen hankaluuden kanssa!
Perjantai-iltani on pelastettu kaikilla rähmäkäpälä-kommenteilla, hauskaa lukea miten avuttomia muutkin ihmiset voi pienten asioiden äärellä olla enkä ole ihan yksin :D
- Ap
En taida osata ostaa tuotteita e-baysta saati,,että osasin ladata tietokoneesi netistä löydettänän vuruksen torjunta -ohjelman.
En osaa ajaa pyörällä tai luistella, tasapainohäiriön vuoksi. Luistelua en kaipaa, mutta pyöräily olisi kyllä kivaa. :(
Villasukan kantapää on ihan mysteeri. Kai se on ollut pakko koulun kässässä tehdä, mutta eipä oo jääny mieleen... Samaten se hieno kiilapeukalo lapaseen! Tekisin kyllä lapasia mutta osaan vain sen ruman peukalon :(
N26
En osaa juurikaan mitään sellaista, mitä nyky-yhteiskunnassa pitäisi osata pärjätäkseen. Monenlaiset perustaidot kyllä onnistuvat (ruoan laittaminen, siivoaminen, kaupassa käyminen, nurmikon leikkaaminen, saunan lämmittäminen, jne..), mutta ei millään onnistu ne semmoiset toisenlaiset jutut, kuten esimerkiksi virallisten papereiden lukeminen/täyttäminen, ihmisten kohtaaminen, juhlien/tilaisuuksien suunnittelu/järjestäminen, työn hakeminen, autolla ajaminen, tieto- ja muidenkin teknisten laitteiden hallinnassa olen todella surkea. En osaa ottaa tietynlaisista asioista selvää, tarvitsen aina siihenkin apua.
En ole sopiva nykyiseen byrokraattisen yhteiskuntaan, vanhaan aikaan olisin sopinut paremmin, ei tarvinnut ajatella, tehdä vaan. Olisin vahva tekijä heinäpelloilla ja vaikka pellavakankaan valmistamisessa, -mutta nykymeininki on liian vaikeaa..
Autolla ajaminen ja kokonaan korjaus.
Villasukan parsiminen ihan hepreaa, mutta teen uuden jalkaosan niin asia korjaantuu sillä.
Riisin keittäminen kattilassa. Joko jää vetiseksi puuroksi tai palaa pohjaan. Riisinkeitin on ihan paras eikä pilaa riisiä ikinä, vaikka vesisuhde heittelisikin. Lisäksi olen surkea parkkeeraamaan autoa..