Arkipäivän asioita, joita et osaa
Minä nolona tunnustan, että opin viimein tänään pumppaamaan pyörän renkaisiin ilmaa. Ikää on kohta 22, ja pyörällä on tullut ajettua tosiaan kuitenkin jo sellainen 15 vuotta. Olen aina olettanut että pumppaaminen hoituu simppelisti poistamalla renkaan venttiilistä korkki ja pumppaamalla siihen vain ilmaa. Kumit ovat silti aina olleet kumma kyllä tyhjiä, ja pyöräily on vaan jäänyt "huonoista renkaista" johtuen joka kesä useasti väliin, ja olen hölmönä kahdesti käynyt vaihtamassa niihin ammattilaisella kumit asenteella "jos nämä vaikka toimisivat". Ja viimein tänään kuulin poikaystävältä, että siitä renkaasta pitää avata venttiili, jotta sinne ilmaa menee. Hävetti niin perkeleesti, kun olen jo muutaman vuoden hänelle valittanut huonoista renkaista. Viimein tänään hänkin tajusi kysyä, että selitähän se pumppausprosessi minulle kohta kohdalta, jos vaikka teen sen väärin. Ja teinhän minä.
Tilanteesta inspitoituneena olisi kiva kuulla minkälaisia arkipäivän asioita te muut palstailijat ette vain osaa, tai ole ennen jotakin älynväläystä osanneet? Perjantai-iltani kaipaa piristystä :)
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Siis... Eihän sitä venttiiliä avata kuulu kun ilmaa pumppaa renkaaseen? Sieltähän vaan karkaa kaikki ilma sillon :o
Ootteko te ihan tosissanne? :D teenkö minä sen edelleen väärin entistäkin retardimmin kun viimein luulin oppineeni koko homman? Ei jeesus...
Mulle vaan poikaystävä sanoi että se korkki on suojana siinä päällä ettei mene venttiiliin likaa, ja venttiili avataan ja suljetaan kiertämällä sellasta metallirengasjuttua siinä venttiilissä. Ja että sitä avataan tosiaan sen verran että kuuluu ihan pikkiriikkisen sitä suhinaa, että tietää että venttiili on auki. Sitten pumpataan ja kun on renkaissa ilmaa, kierretään se metallihässäkkä kiinni, pumppu irti ja suoja paikoilleen. Ja tällä systeemillä minä sinne ilma sain :D en sitten tiedä miten onnistuin jos se homma ei noin toimikaan :D olen hämilläni.
- Ap
En osaa puhua naisille ja enkä ikinä keksi mistä naisten kanssa vois keskustella.
Korkeintaan osaan vain sanoa, moi ja miten menee?
En osaa ajaa autoa. En ole ajanut viiteen vuoteen. Viimeisellä kerralla kun ajoin niin meillä automaattivaihteinen auto. Nyt manuaali. Manuaalivaihteista autoa olen viimeksi ajanut ehkä 20 vuotta sitten. En myöskään osaa tankata tai vaihtaa renkaita/laittaa ilmaa renkaisiin.
En osaa
- putsata hajulukkoa
- asentaa telkkaria
- kutoa, virkata, ommella
- ripustaa lamppua
- ripustaa taulua
- käyttää meidän digibokdia
Onhan näitä vaikka mitä.
T. Nainen/äiti 41v
Minäkään en osaa avata pumppupulloja. En osaa sytyttää grilliä enkä osaa grillata. Kalan perkaamista en viitsi enää edes yrittää, koska se on niin onnetonta tuhertamista. En osaa vaihtaa vessan peilin lamppuja, peruuttaa autolla enkä vaihtaa tulostimen musteita. En osaa edes kantaa huonekaluja, kun en tiedä, mistä pitää ottaa kiinni.
En osaa soittaa normaalisti puheluita. Sosiaaliset tilanteet ahdistavat minua muutenkin, ja puhelimeen puhuminen on minulle tosi vaikeaa. Minun on pakko kirjoittaa ensin paperille, että mitä aion sanoa ennen kuin soitan esim. lääkärin tai kampaajan ajanvaraukseen.
En myöskään osaa ollenkaan puhua lapsille, tai muutenkaan olla lasten kanssa. En ymmärrä lapsia ollenkaan.
Minä en osaa mitään teknologiaa. Taitoni ovat 80-luvulta. Kaiken maailman lippujen ostot netistä ei onnistu ja kännykällä vain tekstaan ja soitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis... Eihän sitä venttiiliä avata kuulu kun ilmaa pumppaa renkaaseen? Sieltähän vaan karkaa kaikki ilma sillon :o
Ootteko te ihan tosissanne? :D teenkö minä sen edelleen väärin entistäkin retardimmin kun viimein luulin oppineeni koko homman? Ei jeesus...
Mulle vaan poikaystävä sanoi että se korkki on suojana siinä päällä ettei mene venttiiliin likaa, ja venttiili avataan ja suljetaan kiertämällä sellasta metallirengasjuttua siinä venttiilissä. Ja että sitä avataan tosiaan sen verran että kuuluu ihan pikkiriikkisen sitä suhinaa, että tietää että venttiili on auki. Sitten pumpataan ja kun on renkaissa ilmaa, kierretään se metallihässäkkä kiinni, pumppu irti ja suoja paikoilleen. Ja tällä systeemillä minä sinne ilma sain :D en sitten tiedä miten onnistuin jos se homma ei noin toimikaan :D olen hämilläni.
- Ap
Jos sinulla on presta-venttiili, niin se toimii juuri noin. Ensin korkki pois, sitten avataan messinkirengasta ja sitten vasta saa pumpattua ilmaa renkaaseen.
Hemmetti, mähän osaan kaikkea! Paitsi en mene auton rattiin kun olen niin saamarin höslä kuski ja ajan vielä jonkun mummon päälle. Muuten osaan ruskeakastikkeet, nappien ompelut, mökkihommat ja meikit laittaa. Ai niin! En ollut aiemmin tehnyt ranskalaista lettiä, mutta tänään katsoin juutuupista miten se tehdään ja tein! Monta videota meni ja meinasin jo luovuttaa, mutta sitten päätin, että yritän jotain sinne päin ja meni juuri oikein ILMAN PEILIÄ :O
Ai niin, en osaa taitella kolmioliinaa eikä minulla ole kummoista suuntavaistoa.
Vierailija kirjoitti:
Hemmetti, mähän osaan kaikkea! Paitsi en mene auton rattiin kun olen niin saamarin höslä kuski ja ajan vielä jonkun mummon päälle. Muuten osaan ruskeakastikkeet, nappien ompelut, mökkihommat ja meikit laittaa. Ai niin! En ollut aiemmin tehnyt ranskalaista lettiä, mutta tänään katsoin juutuupista miten se tehdään ja tein! Monta videota meni ja meinasin jo luovuttaa, mutta sitten päätin, että yritän jotain sinne päin ja meni juuri oikein ILMAN PEILIÄ :O
Ai niin, en osaa taitella kolmioliinaa eikä minulla ole kummoista suuntavaistoa.
Lampun ja sulakkeenkin osaan vaihtaa. N30.
Vierailija kirjoitti:
Minä nolona tunnustan, että opin viimein tänään pumppaamaan pyörän renkaisiin ilmaa. Ikää on kohta 22, ja pyörällä on tullut ajettua tosiaan kuitenkin jo sellainen 15 vuotta. Olen aina olettanut että pumppaaminen hoituu simppelisti poistamalla renkaan venttiilistä korkki ja pumppaamalla siihen vain ilmaa. Kumit ovat silti aina olleet kumma kyllä tyhjiä, ja pyöräily on vaan jäänyt "huonoista renkaista" johtuen joka kesä useasti väliin, ja olen hölmönä kahdesti käynyt vaihtamassa niihin ammattilaisella kumit asenteella "jos nämä vaikka toimisivat". Ja viimein tänään kuulin poikaystävältä, että siitä renkaasta pitää avata venttiili, jotta sinne ilmaa menee. Hävetti niin perkeleesti, kun olen jo muutaman vuoden hänelle valittanut huonoista renkaista. Viimein tänään hänkin tajusi kysyä, että selitähän se pumppausprosessi minulle kohta kohdalta, jos vaikka teen sen väärin. Ja teinhän minä.
Tilanteesta inspitoituneena olisi kiva kuulla minkälaisia arkipäivän asioita te muut palstailijat ette vain osaa, tai ole ennen jotakin älynväläystä osanneet? Perjantai-iltani kaipaa piristystä :)
No, minä olen 42 v ja olen tosiaan luullut, että venttiilistä otetaan se musta korkki pois ja pumpataan ilmaa. Mitä siitä sitten pitää irrottaa?
Mun pyörän kumit on tähän ikään mennessä aina pumpannut joku poikaystävä, ex-avomies ja nykyisin ihana isovelii. Veli sanoi viimeksi käydessään, että tuu nyt katsomaan, niin osaat sitten seuraavan kerran itse, mutta en näemmä olis kuitenkaan osannut seuraavalla kerralla :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä olen 42 v ja olen tosiaan luullut, että venttiilistä otetaan se musta korkki pois ja pumpataan ilmaa. Mitä siitä sitten pitää irrottaa?
Mun pyörän kumit on tähän ikään mennessä aina pumpannut joku poikaystävä, ex-avomies ja nykyisin ihana isovelii. Veli sanoi viimeksi käydessään, että tuu nyt katsomaan, niin osaat sitten seuraavan kerran itse, mutta en näemmä olis kuitenkaan osannut seuraavalla kerralla :-D
Siis mitä kummaa, noinhan olen itsekin pumpannut ja niin kaikki muutkin. Kyllähän sinne menee ilmaa ja se pysyy siellä. Jos ei niin renkaissa on vikaa. Se onkin jo oma lukunsa, pyörän kumin vaihto nimittäin. Hrrr...
En osaa peruuttaa autoa parkkiruutuun. Kateellisena katselen kun jotkut laittaa vaikka millaiseen koloon isonkin auton peruuttamalla. Mä ajan aina mahdollisimman helppoon paikkaan ja jos mahdollista, mahdollisimman kauas muista autoista. Kerran hyvin aikaisin aamulla oikein koitin tyhjän työmaan pihalla peruuttaa autoa ruutuun, mutta vitut. JOKA KERTA meni vinoon tai jonkun viivan päälle. Korjasin valehtelematta kymmenen kertaa. Lopulta meni hermot ja ajoin auon pois, käänsin ja ajoin etuperin ruutuun. En TAJUA miten muut tekee sen!
Näitä lukiessahan sitä tuntee ittensä oikein monitoimi-ihmiseksi! Luetelluista ei onnistu neulontahommat eikä kärrynpyörä. Ikää on 23 vuotta.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Venttiili
Tässä teille :)
Eli suurimassa osassa pyörissä on tuo Dunlop, johon pumpataan laittamalla pumppu suuaukolle ja pumputipum.
Schrader pumpataan mun mielestä helpoiten huolto-asemalla tai jos kotoa löytyy kompura niin sillä sitten eli samoin kun auton renkaat. Käsipumpulla se on aika toivotonta puuhaa. (Nyt varmasti joku kommentoi ettei ole)
Itse en ole koskaan törmännyt tuohon Prestaan ja kuten joku mainitsi eka pitää kiertää jotain, että sinne saa pumpattua jotain.
istutukset, kukkapenkit jne, ei onnistu. omakotitalo, ja piha huutaa kosketusta, jota en kykene antamaan :(
Ei tuo narisevan oven rasvaus oikein luonnistunut.. (23v)
Kädet mustat, ovenkarmit mustat ja ovi vinkuu vieläkin :D
Luetelluista ainoo mitä en osaa on kans kärrynpyörä ei vaan näin kömpelöitä enää ainakaan tässä iässä onnistu. Muuten on vaikea sanoa mitä en osaa koska teen asioita asenteella että vaikka en olis ennen tehny niin ei se tarkoita etten osaa.
Vierailija kirjoitti:
istutukset, kukkapenkit jne, ei onnistu. omakotitalo, ja piha huutaa kosketusta, jota en kykene antamaan :(
*naur* olipas hauskasti sanottu :P
Kädet vaan multaan ja kokeile. Siinä sitä oppii.
En osaa ajaa autoa, mutta tarkoitukseni on pian opetella. En osaa tehdä ruskeaa kastiketta, enkä oikeastaan edes tiedä miltä se maistuu. En ole koskaan avannut viinpulloa, sillä kaveri tai mies on aina kerennyt ensin! En myöskään osaa parsia sukkia tai korjata mitään elektroniikkaa.