Arkipäivän asioita, joita et osaa
Minä nolona tunnustan, että opin viimein tänään pumppaamaan pyörän renkaisiin ilmaa. Ikää on kohta 22, ja pyörällä on tullut ajettua tosiaan kuitenkin jo sellainen 15 vuotta. Olen aina olettanut että pumppaaminen hoituu simppelisti poistamalla renkaan venttiilistä korkki ja pumppaamalla siihen vain ilmaa. Kumit ovat silti aina olleet kumma kyllä tyhjiä, ja pyöräily on vaan jäänyt "huonoista renkaista" johtuen joka kesä useasti väliin, ja olen hölmönä kahdesti käynyt vaihtamassa niihin ammattilaisella kumit asenteella "jos nämä vaikka toimisivat". Ja viimein tänään kuulin poikaystävältä, että siitä renkaasta pitää avata venttiili, jotta sinne ilmaa menee. Hävetti niin perkeleesti, kun olen jo muutaman vuoden hänelle valittanut huonoista renkaista. Viimein tänään hänkin tajusi kysyä, että selitähän se pumppausprosessi minulle kohta kohdalta, jos vaikka teen sen väärin. Ja teinhän minä.
Tilanteesta inspitoituneena olisi kiva kuulla minkälaisia arkipäivän asioita te muut palstailijat ette vain osaa, tai ole ennen jotakin älynväläystä osanneet? Perjantai-iltani kaipaa piristystä :)
Kommentit (75)
En osaa ajaa autoa tai puhua lapsille.
Ompelu sun muu virkkailu. Lanka on itse saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeakastikkeen teko. Ei luonnistu millään jauhoilla suurustamalla, vaikka muuten olen etevä keittiössä. Jää aina paakkuiseksi, vaikka kuinka sählään pienissä annoksissa siivilän kera ja vispaan kuin hullu. :O :D
N21
Olen pari vuotta vanhempi nainen enkä osaa itsekään tehdä ruskeaa kastiketta. Muuten olen hyvä ruoanlaittaja. En ole enää pariin vuoteen edes yrittänyt.
Ei sen sinänsä väliä ole, on olemassa parempiakin kastikkeita :)
Ruskea kastike ja ilman laitto auton renkaisiin. En vaan tajua sitä pumppua. :(
En osaa leikata leipää. Tulee hirveitä viipaleita. Ikää on 43v, lapsia kolme ja aviossa kohta 20v. Koulutettu ja vakitöissä. Onneksi leipää saa valmiina viipaleina ja mies leikkaa loput :D
Vierailija kirjoitti:
Minä nolona tunnustan, että opin viimein tänään pumppaamaan pyörän renkaisiin ilmaa. Ikää on kohta 22, ja pyörällä on tullut ajettua tosiaan kuitenkin jo sellainen 15 vuotta. Olen aina olettanut että pumppaaminen hoituu simppelisti poistamalla renkaan venttiilistä korkki ja pumppaamalla siihen vain ilmaa. Kumit ovat silti aina olleet kumma kyllä tyhjiä, ja pyöräily on vaan jäänyt "huonoista renkaista" johtuen joka kesä useasti väliin, ja olen hölmönä kahdesti käynyt vaihtamassa niihin ammattilaisella kumit asenteella "jos nämä vaikka toimisivat". Ja viimein tänään kuulin poikaystävältä, että siitä renkaasta pitää avata venttiili, jotta sinne ilmaa menee. Hävetti niin perkeleesti, kun olen jo muutaman vuoden hänelle valittanut huonoista renkaista. Viimein tänään hänkin tajusi kysyä, että selitähän se pumppausprosessi minulle kohta kohdalta, jos vaikka teen sen väärin. Ja teinhän minä.
Tilanteesta inspitoituneena olisi kiva kuulla minkälaisia arkipäivän asioita te muut palstailijat ette vain osaa, tai ole ennen jotakin älynväläystä osanneet? Perjantai-iltani kaipaa piristystä :)
En mä kyllä ikinä sitä venttiiliä avaa, korkin vain. Loputkin ilmat suhahtaa pihalle, jos sen avaa. Hyvin on aina ilma mennyt renkaisiin.
Ei ehkä niin arkinen, mutta en osaa tehdä kärrynpyörää.
En osaa lakata kynsiä millään siististi, varsinkin jos yritän lakata vasemmalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeakastikkeen teko. Ei luonnistu millään jauhoilla suurustamalla, vaikka muuten olen etevä keittiössä. Jää aina paakkuiseksi, vaikka kuinka sählään pienissä annoksissa siivilän kera ja vispaan kuin hullu. :O :D
N21
Ne jauhothan vain ruskistetaan voissa ja lisätään neste pannulle. En ole koskaan siivilöinyt jauhoja. puhutaankohan samasta peruskastikkeesta? :)
Mulla on ongelmia kalan käsittelyssä, kai sekin kuuluisi osata ihan perushommana.
Autolla ajo, vaikka mulla on ajokortti ja inssikin meni ekalla läpi. Olo ratissa on vaan niin epävarma että eipä tule paria kertaa useammin vuodessa ajettua. Töihin pyöräilen.
Pyörän ketjujen laitto takaisin paikalleen. Aivan saatanasta koko touhu.
Piilolinssien laitto.
Ruskean kastikkeen (ja muidenkin basic ruokien, esim. kinkkukiusauksen) teko. Meillä ei koskaan syöty niitä lapsena.
Mankeloinnin haluaisin oppia. Sais siistit lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N21
Olen pari vuotta vanhempi nainen enkä osaa itsekään tehdä ruskeaa kastiketta. Muuten olen hyvä ruoanlaittaja. En ole enää pariin vuoteen edes yrittänyt.
Ei sen sinänsä väliä ole, on olemassa parempiakin kastikkeita :)
Ja täällä yksi viisikymppinen. Inhoan ruskeaa kastiketta, sitä oli lapsena kotona melkein joka päivä. Olen ihan hyvä laittamaan ruokaa, mutta tuo kastike...
Vierailija kirjoitti:
N21
Vispaa sähkövatkaimella. Luin vinkin jostain ja toimiva ratkaisu.
Kalan perkaus ei luonnistu vaikka tulen luotolaisesta kalastajasuvusta :-D
Ruskeaa kastiketta tehdessä vesi ei saa olla kylmää muuten paakkuuntuu, vaan pitää olla haaleaa... muuta en keksi miten voisi mennä pieleen, toki pitää hämmentää hulluna.
Mökkityöt eli en osaa tehdä mökillä juuri mitään muuta kuin kokata ja tiskata.
En osaa laittaa puukiuasta päälle saunassa, ts. en tiedä peltien avaamisesta/sulkemisesta.
En tiedä, miten vettä saunaan nostava vimpain laitetaan järveen.
En tiedä, koska laituri raahataan veteen tai nostetaan vedestä tai tiedä mitä mökin katolle pitää tehdä.
En tiedä, mitkä puut pitää kaataa tontilta ja milloin.
Toisaalta käyn mökillä aniharvoin, koska hyttyset rakastavat minua, mutta minä en pidä hyttysistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N21
Ne jauhothan vain ruskistetaan voissa ja lisätään neste pannulle. En ole koskaan siivilöinyt jauhoja. puhutaankohan samasta peruskastikkeesta? :)
Mulla on ongelmia kalan käsittelyssä, kai sekin kuuluisi osata ihan perushommana.
Juuri siihen rasvan sekaan olen niitä yrittänyt siivilöidä, kun aina saan vain jauho-rasvapaakkuja. Eipä ole sekään auttanut. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N21
Juuri siihen rasvan sekaan olen niitä yrittänyt siivilöidä, kun aina saan vain jauho-rasvapaakkuja. Eipä ole sekään auttanut. :D
Liian vähän jauhoja sanoisin. Sen jauho-voi seoksen pitää olla sellaista vellimäistä, eikä sellainen kökkö.
N21