Synteettinen liha
Mikä on oma tämän hetkinen mielipiteesi synteettisestä (laboratoriossa valmistetusta) lihasta? Kun liha tulee markkinoille, oletko ensimmäisten joukossa testaamassa vai näetkö jonkin ongelman kyseisessä tuotteessa?
Tällä hetkellä synteettisen lihan valmistaminen on yksi kuumimmista uusista teknologian aloista. Hitto jos olisi rahaa niin siihen kannattaisi nyt satsata kaikki mahdollinen. Tulee toivottavasti muuttamaan maailman.
Veikkaan, että 50 vuoden kuluttua ihmiset kauhistelevat nykyistä lihatuotantoa samalla tavalla kuin nyt kammoksumme esimerkiksi orjuutta. Synteettinen liha tulee olemaan ainut vaihtoehto jossain vaiheessa. Toivon ainakin niin.
Ja olen itse ensimmäisten joukossa ostamassa kyseistä tuotetta. Tietysti en ole vamis maksamaan 4000 dollaria lihapullasta (tämän hetkinen hinta) mutta järkevään (esim. 10€/100g) hintaan olen todellakin valmis tuotetta kokeilemaan.
Löytyykö täältä mielipiteitä kyseisestä asiasta?
Kommentit (104)
Mielestäni synteettisen lihan kehittely on erittäin positiivinen asia!
Epäilen ettei synteettinen liha koskaan tule tuotantokustannuksissaan niin alas että se syrjäyttäisi oikean lihan. Saatikka maussa ja koostumuksessa.
Minä palaan syömään lihaa nyt jo 16 vuoden vegetarismin jälkeen sinä päivänä, kun saa tosiaan ostaa synteettisesti tuotettua lihaa. Minä rakastan maun puolesta lihaa ja lihatuotteita, mutta eläinten tehotuotantoa ruoaksi en voi hyväksyä, joten sen takia olen jättänyt lihat syömättä. Mutta jos lihaa voidaan jatkossa tuottaa synteettisesti ilman eläinten kasvattamista huonoissa oloissa ja tappamista ruoaksi, niin kyllä kelpaa.
Nykymenoa kun seuraa, niin luonnollinen ravinto häviää kokonaan. Meneehän se tekoliha siinä muitten mukana.
Mä yritän vielä pärjätä oikealla ruualla.
On tutkimisen arvoinen asia. Maistaisin kunhan hinta saadaan järkevälle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen ettei synteettinen liha koskaan tule tuotantokustannuksissaan niin alas että se syrjäyttäisi oikean lihan. Saatikka maussa ja koostumuksessa.
Itse asiassa kehitystyö on tällä hetkellä jo todella pitkällä. Koska synteettinen liha valmistetaan oikeasta eläimestä saaduista lihassoluista (jotka siis ovat soluja, jotka esim. korjaavat elävässä eläimessä lihakseen tulleen vaurion), on maku täsmälleen sama kuin tavallisessa (elämänsä ajan kidutetun ja julmasti tapetun eläimen) lihassa.
Jos ja kun nykyisen yhden suurimman synteettisen lihan kehittäjän jalanjäljissä alkavat tuhannet ja taas tuhannet eri yritykset tekemään samaa prosessia, tulevat kustannukset tippumaan huimasti ja huimaa tahtia. Voi toki olla, että nykyisen tehokarjatalouden (valtioiden tukeman) hintatasoon ei koskaan päästä, mutta tämäkään ei mielestäni ole mikään kynnyskysymys. Nykyinen systeemimme ei vain ole kestävä millään mittarilla (vaikka eläinten kärsimys ei kiinnostaisi pennin puolikasta).
Ap
En söisi, koska en pidä lihan mausta.
Hyvä jos tulisi markkinoille, mutta itse en tarvitse lihaa, joten söisi labrassakaan tehtyä.
Kokonaiskustannuksiltaan epäekologisempaa kuin tavallinen lihantuotanto. Niin kauan kuin Suomessa saa suomalaista nautaa, kanaa tai kalkkunaa, syön niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskustannuksiltaan epäekologisempaa kuin tavallinen lihantuotanto. Niin kauan kuin Suomessa saa suomalaista nautaa, kanaa tai kalkkunaa, syön niitä.
Voisitko perustella tuon kokonaiskustannuksiltaan epäekologisempaa -väitteen? Ehkä vielä tällä hetkellä ei ole taloudellisesti kannattavaa, mutta että ei olisi ekologista?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kehitystyö on tällä hetkellä jo todella pitkällä. Koska synteettinen liha valmistetaan oikeasta eläimestä saaduista lihassoluista (jotka siis ovat soluja, jotka esim. korjaavat elävässä eläimessä lihakseen tulleen vaurion), on maku täsmälleen sama kuin tavallisessa (elämänsä ajan kidutetun ja julmasti tapetun eläimen) lihassa.
Maku ei ole sama koska liha on eri asia kuin kasa yksittäisiä soluja. Oikea liha on eläimessä, se tekee lihastyötään ja eläimen eläessä lihaan tulee muutakin makua aivan eri tavalla kuin ravintopaljussa lojuvaan lihassolurykelmään.
Kiduttamiset ja julmasti tappamiset menevät jo hörhöjuttujen puolelle.
Mitenhän ne tuossa lähellä olevan pihvikarjatilan karjaa kiduttavat? Aina kun olen ohi ajanut niin ne eläimet ovat vapaasti löntystelleet laitumella syömässä. Ilmeisesti iltaisin/öisin hakkaavat?
Kustannustason alentumista odotellessa samaan aikaan pitää satsata hyönteisistä tuotettavaan ruokaan. Erittäin ekologista verrattuna perinteiseen lihantuotantoon ja todennäköisesti muutenkin eettisempää.
Pitkällä aikavälillä synteettinen liha on voittajakonsepti.
Erittäin hyvä juttu. Uskon että alussa saattaa liha olla kallista, mutta kilpailua tulee pikkuhiljaa ja päästään samoihin hintoihin oikean lihan kanssa. Toivottavasti tulee nopeasti markkinoille!
Mitäköhän kohta grillaisin. Hyttysiä vai kanan koipireisiä. Päätös on niin vaikea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maku ei ole sama koska liha on eri asia kuin kasa yksittäisiä soluja. Oikea liha on eläimessä, se tekee lihastyötään ja eläimen eläessä lihaan tulee muutakin makua aivan eri tavalla kuin ravintopaljussa lojuvaan lihassolurykelmään.
Kiduttamiset ja julmasti tappamiset menevät jo hörhöjuttujen puolelle.
On totta, että tällä hetkellä synteettinen liha on periaatteessa tehty yhdestä solutyypistä ja siksi ensimmäiset median huomionkin saaneet tuotteet ovat olleet burgerpihvi ja lihapullat. Mikään ei kuitenkaan estä kehittämästä tuotetta siten (on siis teoriassa täysin mahdollista, ei vielä kuitenkaan ole vielä saavutettu), että saadaan aikaiseksi ns. kunnon pihvi marmorointeineen. Tämä on edessä tulevaisuudessa.
Oletko koskaan oikeasti tutustunut tehokarjatalouteen? Hörhöjuttuja?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asun maalla. Meillä oli sikala. Tunnen pari maitotilallista ja yhden pihvikarjatilallisen. Todellakin, kiduttamispuheet ovat ideologisia hörhöjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän ne tuossa lähellä olevan pihvikarjatilan karjaa kiduttavat? Aina kun olen ohi ajanut niin ne eläimet ovat vapaasti löntystelleet laitumella syömässä. Ilmeisesti iltaisin/öisin hakkaavat?
Suomessa asiat eivät lihatuotannossa ole vielä pahimmasta päästä. Tuo näkemäsi grass fed -karja on tietysti paremmassa asemassa kuin esim. jenkkien valtavilla karjatiloilla oleva karja. Mutta kyseessä onkin globaali asia. Vapaasti laiduntava karja on epäekologisempaa kuin tehotuotanto. Toki huomattavasti eettisempää, mutta ei missään tapauksessa kestävää.
Kanatuotanto on ehkä kaikkein hirveintä tällä hetkellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asun maalla. Meillä oli sikala. Tunnen pari maitotilallista ja yhden pihvikarjatilallisen. Todellakin, kiduttamispuheet ovat ideologisia hörhöjuttuja.
Se, että sinä satut tuntemaan Suomessa pari karjatilallista ei millään tavoin ole suhteessa globaaliin lihatuotannon tilaan.
Ap
En oo oikein ottanut asiasta selvää kun ei mua varsinaisesti koske, mutta ihan mielenkiintoinen idea jos vaan hinta saadaan kohtuulliseksi, se ei olisi oikeaa lihaa epäterveellisempää ja tuotantokaan ei olisi ainakaan nykyistä lihantuotantoa epäekologisempaa.
Voishan sitä ehkä mielenkiinnosta kokeilla.