Nykyajan hautajaiset
Millaiset hautajaiset nykyään järjestetään? Onko vielä tapana, että hautajaisissa on ihan kunnon ruokailu vai onko pelkkä kahvitus tyypillisempää?
Kommentit (25)
Täällä Kuopiossa olen nähnyt viime aikoina kuinka ravintolasta varataan lounasaikaan pöytä, ja sinne hautajaisvieraat, pieni joukko, tulevat syömään ihan tavallisen linjalounaan. Näin ainakin lauantaisin ravintola Skillassa.
Itse olen tottunut siihen, että hautajaisissa on pitopalvelusta lämmin ruoka, mutta onkohan tämä enemmän sellainen maalaistapa. Tulossa yhdet hautajaiset, joten olisi kiva osata vähän ennakoida.
-ap
Korona teki sen, että hautajaisiin menee nykyisin vain ihan lähimmät. Esim jos isä/äiti haudataan niin paikalle vain heidän lapsensa perheineen.
Riippuu varmasti suvusta, ajankohdasta, siitä onko hautajaisvieraita kauempaa ym. En usko, että tähän on yhtä oikeaa vastausta. Itse olen viimeksi ollut hautajaisissa 2021, muistotilaisuudessa tarjottiin ruoka. Hautajaiset pienehköllä paikkakunnalla, osa sukulaisista tuli kauempaa. Vieraina alenevaa polvea kolmessa polvessa, edesmenneen sisarusten lapsia sekä joitakin paikkakuntalaisia ja muita perheystäviä.
Luulisin tai ainakin tiivoisin, että ihmisten tietämys siitä, että hautajaiset voi järjestää monin eritavoin olisi nykyisin paremnin tiedossa kuin aiempina aikoina.
Ja, että meillä itse kullakin on myös mahdollisuus esittää toiveita siitä, kuinka haluaisimme, että hautajaisemme toteutetaan, joita toiveita omaisemne sitten mieluusti/ toivottavasti mahd.mukaan huomioivat ja toteuttavat.
Esimerkiksi joku voi haluta, että hautajaisissa pappi puhuu ja lauletaan joku tietty virsi mutta yhtä hyvin hautajaiset voidaan toteuttaa ilman ensimmäistäkään pappia tai virttä.
Uskovainen mies
Olen käynyt kaksissa hautajaisissa vuoden sisällä ja kummassakin oli pitopalvelun lämmin ruoka ja myöhemmin kahvi. Suhteellisen pienistä, noin 20+ hengen, hautajaisista oli kyse, sukulaisia ja muutamia lähimpiä ystäviä tai työtovereita.
Vierailija kirjoitti:
Korona teki sen, että hautajaisiin menee nykyisin vain ihan lähimmät. Esim jos isä/äiti haudataan niin paikalle vain heidän lapsensa perheineen.
Kaikkia ei vieläkään tuhkata. Jos on arkkuhautaus niin silloin tulee enemmän väkeä, koska tarvitaan kantajia.
Olen ollut kaksissa hautajaisissa (puhun nyt kirkon jälkeisistä muistotilaisuuksista) tällä vuosikymmenellä. Ekat oli seurakuntatalolla tms, paikalla oli vainajan sukulaisia ja ystäviä, tarjolla suolaista ja makeaa kahvin kanssa. Voileipä- ja täytekakkua, voileipiä hyvillä päällisillä, keksejä, mehua yms.
Tokat oli vainajan kotona, paikalla vainajan lähisuku, tarjolla suunnilleen samat kuin edellä, lisäksi ruokaisaa salaattia.
Eli ei lämmintä ruokaa taida olla enää tapana järjestää, mutta sen verran syötävää, että vieraat saavat tarpeeksi ruokaa ja ohessa ehtii jutella, muistella ja vaihtaa kuulumisia.
Tämä taitaa tosiaan olla ihan siitä kiinni millainen suku. Itse olen pääkaupunkiseudulta, suku sitten joko täältä tai eri puolilta Suomea. Meillä ketään ei ole vielä tuhkattu jostain syystä, kaikille on haluttu järjestää arkkuhautaus. Vieraat ovat melkeinpä kaikki olleet täysmustissa eli meillä ei ole näkynyt kirjavia vaatteita tai verkkareita tms. Aina on tarjottu sekä lämmin ruoka että kahvit kun vieraita on tosiaan ollut kauempaakin. Veikkaan että olisi ollut vaikka vieraat olisivat olleet vain lähiseudulta. Tykkään myös siitä että meillä on hautajaisiin saanut tuoda myös sen perinteisen kukkalaitteen. Ymmärrän miksi halutaan tuoda vain yksi kukka mutta tuntuu jotenkin ankealta. Kukin peiteltu hautakumpu on kaunis (ja toki haluan tukea paikallisia yrittäjiä), vaikka parasta olisi jos vainajaa muistettaisiin eläessään upeilla kukilla.
Vainajat on köyhiä nykyään. Ei niiden rahalla juhlita.
Ja: suvut on pieniä. Ei ole kantajiakaan.
Ei näihin mitään yhtä kaavaa ole. Kukin tehköön kuten hyvältä (vähiten pahalta) tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tottunut siihen, että hautajaisissa on pitopalvelusta lämmin ruoka, mutta onkohan tämä enemmän sellainen maalaistapa. Tulossa yhdet hautajaiset, joten olisi kiva osata vähän ennakoida.
-ap
Ei taida olla ihan läheinen? Ei, mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei vieläkään tuhkata. Jos on arkkuhautaus niin silloin tulee enemmän väkeä, koska tarvitaan kantajia.
Niitäkään ei ole kaikilla. Seurakunta järkkää vapaaehtoiset kun muistaa pyytää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta varaudu siihen että porukka tulee sinne epäsiisteissä vaatteissa, tyyliin farkut jalassa.
Mitä epäsiistiä farkuissa on ja miksi asiaan pitäisi erityisemmin varautua?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta varaudu siihen että porukka tulee sinne epäsiisteissä vaatteissa, tyyliin farkut jalassa.
Ehkä sun piireissä. Meillä kyllä siistit mustat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Eikä välttämättä edes he. Sairaalassa monesti nähnyt miten potilaan lähiomainen on työpaikan esimies tai naapuri.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Se onkin tärkeintä, mitä ruokaa on muistotilaisuudessa.
Kysy kutsujalta mikä on pläni. Ja onko tuo nyt ongelma; ruokaahan saat vaikka mäkkäriltä/abc:ltä jos ei peijaisia pidetä. Tällä periaatteella mä kävin 90-vuotiaan isäni kanssa sen siskon hautajaisissa.
En ole koskaan tajunnut että hautajaisissa pitää mässyttää ruokaa pitopöydästä, jotenkin rahvasta. Pienimuotoinen kahvittelu sopii jos on ihan pakko jotain mässyttää. Syödään ja paskannetaan hautajaisissa, ällöttää.
Äidin siunaustilaisuudessa viime vuonna lähisuku, muutama ystävä ja kylänmies. Perinteinen arkkuhautaus (kantajat seurakunnasta) ja perinteiset kukkalaitteet. Muistotilaisuus vain perheen kesken ravintolan kabinetissa, jossa 3 ruokalajin ateria. Katselimme valokuvia ja muistelimme äitiä.