Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1941/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tarkkoja ollaan tuo riippuu vähän siitä kuinka vegaani määritellään. Nykyisin yleiseen määritelmäänhän tuo sopii, jossa vegaani on käytännössä sellainen joka ei kuluta mitään eläinperäisiä tuotteita. Jos taas määritelmäksi otetaan perinteisempi, eli että vegaani pyrkii aiheuttamaan eläimiin toiminnallaan niin vähän haittaa kun (järjellisesti) mahdollista, on kysymys aika paljon monimutkaisempi.

Aika harva on oikeasti vegaani, koska nahkakengät, nahkatuotteet, eläinperäiset tuotteet, oma osa-aikaivegaanius, josta joustetaan matkustaessa tai mukavuudenhalusta tai karkinhimosta.

Arvostan Fennovegaaneita jotka syövät vain Pohjoismaissa kasvatettua ruokaa.

Sensijaan en arvosta veteratisteja/vegaaneita, jotka juovat kahvia, teetä ja kaakaota. Syövät banaaneja ja muita etelän hedelmiä, avocadoja ja muita vihanneksia joita tuodaan lentokoneilla Suomeen.

Hiilijalanjäljellä ei sitten kai olekkaan mitään väliä….

Mistä kaukaa se soija tulee ja onkin oikeasti syötäväksi kelpaavaa?

Mistä johtuu vegaanien halu kiusata muita omalla aatteellaan?

Vierailija
1942/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kahdenlaista tapaa syödä.

1. Ihminen syö elääkseen.

2. Ihminen elää syödäkseen.

1. ryhmään kuuluu ns. kaikkiruokaiset, jotka syövät järkevästi ja terveellisesti. Ovat normaalipainoisia ja hyvinvoivia.

2. ryhmään kuuluu ikävä kyllä ylipainoiset, kaikenlaisiin hömppätouhuihin lankeavat kuten vegat ja erilaisiin ei sitä ei tätä saa syödä vaan jotain mitä milloinenkin muoti-ilmiö toitottaa. Ovat surkeassa kunnossa, kiukkuisia, ahdistuneita ja kaiken kaikkiaan pahoinvoivia.

Näitä tekstejä lukiessa tuli eittämättä vegajengistä mieleen, jotta elävät syödäkseen. Sääli. Itse olen kaikkiruokainen, paitsi merenelävät eivät kuulu ruokavaliooni. Kasvikset, hedelmät ja marjat, tottakai. Valmistan kasvikset sekasyöjän tavoin en vegapöperönä. Salaati saalaattina ja sitä tulee syötyä jopa keittoruoka päivinä alkupalaksi. Marjat ja hedelmät välipaloina, jälkiruokana ja sillee, ei niistä tartte tehdä jollain kauramaitolitkulla vegajälkkäriä, ovat juuri sellaisenaan parhaita.

Tuo aloittajan hääruoka, huhhuh ei voi muuta todeta.

Ps. Kysyisin sinulta ap riisipiirakoista, oliko puuro tehty kauramaitoon?

Pss. Jokainen alapeukku kertoo kuinka osui ja upposi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani, mutta olen ollut Ruotsissa häissä jossa tarjottiin vegaaniruokaa.

Vertailun vuoksi, tuolloin tarjolla oli:

Alkupalapöytä jossa salaattia, uppopaistettuja kasviksia, paljon eri kastikkeita ja salaattitarpeita. Pöydissä erilaisia Tapas-leipiä eri täytteillä, sekä tietysti kuohuvaa.

Pääruokana oli buffet tyyppinen kattaus josta löytyi vegaanista paistia, ranskalaisia ja tavallisia perunoita.Sivussa majoneesisalatit, ”feta”kolmiot, juustopöytä, uppopaistetut artisokat. Viinit ja kivennäisvedet.

Vegaanisia nakkeja ja lihapullia ja ranskalaisia lapsille.

Jälkiruokana kakku, sekä donitsiseinä lapsille. Sekä sivussa voileipäkakkuja, marjoja, suklaata ja keksejä, lisää kuohuvaa. Elämäni maistuvimmat häät, eikä kukaan puhunut mitään negatiivista tarjoiluista. Päinvastoin.

Luulen että ongelmana ei ole ollut vegaanisuus, vaan se että menu muistuttaa välipalaa eikä häätarjoilua.

Kuulostaa hyvältä, mutta soijalle allergisena en tuossa paljoa syötävää ole.

Eihän tuossa välttämättä ole missään soijaa.

Vierailija
1944/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kokkaamaan hyvää ruokaa kirjoitti:

1. ryhmään kuuluu ns. kaikkiruokaiset, jotka syövät järkevästi ja terveellisesti. Ovat normaalipainoisia ja hyvinvoivia.

2. ryhmään kuuluu ikävä kyllä ylipainoiset, kaikenlaisiin hömppätouhuihin lankeavat kuten vegat ja erilaisiin ei sitä ei tätä saa syödä vaan jotain mitä milloinenkin muoti-ilmiö toitottaa. Ovat surkeassa kunnossa, kiukkuisia, ahdistuneita ja kaiken kaikkiaan pahoinvoivia.

Näitä tekstejä lukiessa tuli eittämättä vegajengistä mieleen, jotta elävät syödäkseen. Sääli. Itse olen kaikkiruokainen, paitsi merenelävät eivät kuulu ruokavaliooni. Kasvikset, hedelmät ja marjat, tottakai. Valmistan kasvikset sekasyöjän tavoin en vegapöperönä. Salaati saalaattina ja sitä tulee syötyä jopa keittoruoka päivinä alkupalaksi. Marjat ja hedelmät välipaloina, jälkiruokana ja sillee, ei niistä tartte tehdä jollain kauramaitolitkulla vegajälkkäriä, ovat juuri sellaisenaan parhaita.

Tuohon on sanontakin: Älä laita sanoja toisen suuhun.

Jokainen alapeukku voi myös kertoa siitä, miten provosoiva haluat olla. Suomessa on niin vähän vegaaneja, että taitaa ylipainoisten ja huonosti syövien joukko koostua enimmäkseen sekasyöjistä. En ole ap, mutta olen aina tehnyt karjalanpiirakoiden riisipuuron veteen. Karjalanpiirakoitani toivotaan yleensä kaikkiin lähipiirin juhliin.

Vierailija
1945/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aloittajan hääruokatarjoilu on paitsi itsekästä ja epäkohteliasta, jopa väkivaltaista pakottamalla toiset oman ideologian mukaiseen toimintaan ja rasistista, huomioimatta muiden erilaisuutta.

Vierailija
1946/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani, mutta olen ollut Ruotsissa häissä jossa tarjottiin vegaaniruokaa.

Alkupalapöytä jossa salaattia, uppopaistettuja kasviksia, paljon eri kastikkeita ja salaattitarpeita. Pöydissä erilaisia Tapas-leipiä eri täytteillä, sekä tietysti kuohuvaa.

Pääruokana oli buffet tyyppinen kattaus josta löytyi vegaanista paistia, ranskalaisia ja tavallisia perunoita.Sivussa majoneesisalatit, ”feta”kolmiot, juustopöytä, uppopaistetut artisokat. Viinit ja kivennäisvedet.

Jälkiruokana kakku, sekä donitsiseinä lapsille. Sekä sivussa voileipäkakkuja, marjoja, suklaata ja keksejä, lisää kuohuvaa. Elämäni maistuvimmat häät, eikä kukaan puhunut mitään negatiivista tarjoiluista. Päinvastoin.

Luulen että ongelmana ei ole ollut vegaanisuus, vaan se että menu muistuttaa välipalaa eikä häätarjoilua.

Mitä soijan tilalla sitten?

Vierailija
1947/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on ikää jo yli 50 vuotta, ja hämmästyneenä luen tätä ketjua, johon kirjoittavista arvelen ainakin suurimman osan olevan itseäni huomattavasti nuorempia. Omassa lähipiirissäni on runsaasi nuoria aikuisia, omat lapseni, heidän lukuisat kaverinsa, ja töissäkin kohtaan paljon sen ikäisiä. Jotenkin olen ajatellut, että nuoremmat ovat ennakkoluulottomia, hyvin ympäristötietoisia, kiinnostuneita maapallon tilasta ja innokkaita kokeilemaan kaikkea uutta.

Tästä ketjusta välittyy ajatus, että veganismi saa monetkin ihan raivon valtaan, vegaaniruoka on vain pelkkää tofua ja lihan korvikkeita, huonosti laitettuna (ollaanko edes maistettu) ja yleinen mielipide on se, että jos syö kasvis-tai vegaaniruokaa, pitää ehdottomasti elää terveellisesti, eikä saa syödä banaania tai kaupan einestä, se herättää muissa raivoa. Lihaa syöville sama asia on kuitenkin ok. 

Itse en ole vegaani, vaan kasvissyöjä. Menisin mieluusti tilaisuuteen, missä tarjottaisiin vegaaniruokaa. Olisi ihana maistaa, miten hyvää saadaan aikaan, kun ammattikokki tekee ruoan. Nuo alkuperäiset tarjottavat olivat varmasti hyvät, mutta tosi heppoiset, häihin kun yleensä menee vierailtakin koko päivä, joten ymmärrän, jos niihin ei olla oltu kovin tyytyväisiä. Tuollaiset tarjottavat voisi tosiaan laittaa päiväkahveille vaikka kavereille.

Vierailija
1948/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aloittajan hääruokatarjoilu on paitsi itsekästä ja epäkohteliasta, jopa väkivaltaista pakottamalla toiset oman ideologian mukaiseen toimintaan ja rasistista, huomioimatta muiden erilaisuutta.

Mikä siinä tarjoilussa oli sellaista, että syö niitä koskaan muuten?

Vierailija
1949/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tarkkoja ollaan tuo riippuu vähän siitä kuinka vegaani määritellään. Nykyisin yleiseen määritelmäänhän tuo sopii, jossa vegaani on käytännössä sellainen joka ei kuluta mitään eläinperäisiä tuotteita. Jos taas määritelmäksi otetaan perinteisempi, eli että vegaani pyrkii aiheuttamaan eläimiin toiminnallaan niin vähän haittaa kun (järjellisesti) mahdollista, on kysymys aika paljon monimutkaisempi.

Aika harva on oikeasti vegaani, koska nahkakengät, nahkatuotteet, eläinperäiset tuotteet, oma osa-aikaivegaanius, josta joustetaan matkustaessa tai mukavuudenhalusta tai karkinhimosta.

Arvostan Fennovegaaneita jotka syövät vain Pohjoismaissa kasvatettua ruokaa.

Sensijaan en arvosta veteratisteja/vegaaneita, jotka juovat kahvia, teetä ja kaakaota. Syövät banaaneja ja muita etelän hedelmiä, avocadoja ja muita vihanneksia joita tuodaan lentokoneilla Suomeen.

Hiilijalanjäljellä ei sitten kai olekkaan mitään väliä….

Itse en arvosta juurikaan ihmisiä joilta puuttuu aivan perustasoa oleva käsitys maailmasta. Ei niitä banaaneja tai kahveja todellakaan millään lentorahdilla tänne tuodaa vaan laivarahdilla. Käsittämätöntä miten tätäkin käsittämätöntä valhetta jaksetaan aina vaan toistella ympäriinsä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tuottaa-yht…

Vierailija
1950/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten tarjottavissa on vain yksi, missä voisi olla soijaa. Se on vegaaninen paisti, ja senkin voi tehdä seitanista. Tai vaikka murekkeen tapaan kasvismassasta, missä voi olla monenlaisia juureksia ja kasviksia.

Vierailija
1951/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksaa omat häänsä, siellä saa tarjota ihan mitä haluaa. Jos joku inisee eikä pysty syömään, hän jää sitten ilman ruokaa. Itse en tällaisia ihmisiä edes häihini haluaisi. Kypsä aikuinen osaa nauttia uusista ruuista eikä ole jäänyt nakki/lihapulla-asteelle. 

Vierailija
1952/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että jos minut joskus kutsutaan juhliin, joissa on ainoastaan vegaaninen tarjoilu, siitä mainittaisiin kutsussa.

Silloin osaisin ilmoittaa siitä, että soija ei sovi minulle ja pavut eivät sovi lapselleni. Varsinaisesti allergisia emme ole, mutta vatsat saamme sekaisin.

Normaalisti en näitä ruokarajoitteita luettele, sillä ainakin vielä juhlaruuat on olleet enimmäkseen sekaaneille suunnattuja.

Vierailija
1953/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaanhan ei tunkenut niitä sienipiirakoita kenenkään turpaan. Olkoot syömättä.

Vierailija
1954/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ongelmahan ei ollut se, mitä tarjottiin vaan, että tiedossa oli että tarjottavat on vegaanisia. Jos menu olisi ollut lihansyöjien häissä ja vain sattuneet olemaan vegaanisia kaikki olisivat vetäneet lärvit täyteen tarjottavia ja kehuneet niitä maasta kattoon.

Vierailija
1955/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itselläni on ikää jo yli 50 vuotta, ja hämmästyneenä luen tätä ketjua, johon kirjoittavista arvelen ainakin suurimman osan olevan itseäni huomattavasti nuorempia. Omassa lähipiirissäni on runsaasi nuoria aikuisia, omat lapseni, heidän lukuisat kaverinsa, ja töissäkin kohtaan paljon sen ikäisiä. Jotenkin olen ajatellut, että nuoremmat ovat ennakkoluulottomia, hyvin ympäristötietoisia, kiinnostuneita maapallon tilasta ja innokkaita kokeilemaan kaikkea uutta.

Tästä ketjusta välittyy ajatus, että veganismi saa monetkin ihan raivon valtaan, vegaaniruoka on vain pelkkää tofua ja lihan korvikkeita, huonosti laitettuna (ollaanko edes maistettu) ja yleinen mielipide on se, että jos syö kasvis-tai vegaaniruokaa, pitää ehdottomasti elää terveellisesti, eikä saa syödä banaania tai kaupan einestä, se herättää muissa raivoa. Lihaa syöville sama asia on kuitenkin ok. 

Itse en ole vegaani, vaan kasvissyöjä. Menisin mieluusti tilaisuuteen, missä tarjottaisiin vegaaniruokaa. Olisi ihana maistaa, miten hyvää saadaan aikaan, kun ammattikokki tekee ruoan. Nuo alkuperäiset tarjottavat olivat varmasti hyvät, mutta tosi heppoiset, häihin kun yleensä menee vierailtakin koko päivä, joten ymmärrän, jos niihin ei olla oltu kovin tyytyväisiä. Tuollaiset tarjottavat voisi tosiaan laittaa päiväkahveille vaikka kavereille.

Olen kasvanut vegaaniperheessä ja syönyt lihan korvikkeita ja soijaa lapsesta saakka. En pidä lihankorvikkeista alkuunkaan, niiden koostumus ja maku ovat aina olleet suuhuni keinotekoisen ja epämiellyttävän tuntuisia, varmaan koska en pidä lihastakaan. Sen sijaan aidoista kasviksista tehty ruoka on makuuni. Ja kala.

Veganismia kohtaan tunnettavan vastenmielisyyden tunnistan, olenhan saanut sitä myös osakseni. Ymmärrän reagoinnin kuitenkin, sillä suuri osa vegaaneista tuo esille veganismia kuin aatetta, joka on parempi kuin muiden ja jota on noudatettava jos haluaa kuulua joukkoon.

En ole enää itse vegaani, vaan kalaa syövä kasvissyöjä, mutta paljon kertoo varmasti se, että läheisilleni ja ystävilleni en ole tätä kertonut. Heille olen edelleen vegaani.

Vierailija
1956/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ja muut juhlat voivat olla kyllä järjestäjän näköisiä, jos joku olettaa aina niitä samoja tarjottavia niin se on hänen ongelmansa. Jos ei ruoka maistu, niin sitten jättää syömättä, kyllä siellä varmaan jotain leipää on jolla aikuinen kyllä hyvinkin selviää päivän. Uskomatonta, miten ruoka-asioissa aikuiset taantuvat lapsen asteelle ja kiukuttelevat first world problem -tyylillä. Itse olen aina ollut aika valikoiva ruoan suhteen, mutten ole koskaan halunnut siitä tehdä mitään numeroa, olen vain jättänyt ottamatta niitä ruokia mistä en tykkää ja joskus se on tarkoittanut sitä, että vaihtoehdot ovat jääneet aika vähiin. Ei ole kuitenkaan tullut mieleenkään tuosta valittaa kenellekään, sillä ymmärrän että kyseessä on minun ongelma.

Vierailija
1957/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut vegaaniperheessä ja syönyt lihan korvikkeita ja soijaa lapsesta saakka. En pidä lihankorvikkeista alkuunkaan, niiden koostumus ja maku ovat aina olleet suuhuni keinotekoisen ja epämiellyttävän tuntuisia, varmaan koska en pidä lihastakaan. Sen sijaan aidoista kasviksista tehty ruoka on makuuni. Ja kala.

Veganismia kohtaan tunnettavan vastenmielisyyden tunnistan, olenhan saanut sitä myös osakseni. Ymmärrän reagoinnin kuitenkin, sillä suuri osa vegaaneista tuo esille veganismia kuin aatetta, joka on parempi kuin muiden ja jota on noudatettava jos haluaa kuulua joukkoon.

En ole enää itse vegaani, vaan kalaa syövä kasvissyöjä, mutta paljon kertoo varmasti se, että läheisilleni ja ystävilleni en ole tätä kertonut. Heille olen edelleen vegaani.

Tuo on ollut teidän perheen tapa. Minulla on ystävissäni vegaani, eikä hän syö soijaa ollenkaan, kun se ei hänelle sovi. Lihankorvikkeitakin vain hyvin harvoin.

Vierailija
1958/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten tarjottavissa on vain yksi, missä voisi olla soijaa. Se on vegaaninen paisti, ja senkin voi tehdä seitanista. Tai vaikka murekkeen tapaan kasvismassasta, missä voi olla monenlaisia juureksia ja kasviksia.

En syö myöskään vehnää, joten seitania en syö.kaikissa vegaaniruuissa on aina ollut soijaa tai papuja joita en voi syödä.

Vierailija
1959/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ennen pitkää kääntyy niin päin, että lihaa tarjonneita ihmetellään …luulisi. Nyt on vielä tämä meininki, että vegaanit ovat niitä epänormaaleita joita pitää ojentaa ja haukkua, mutta olisiko 10-20 v päästä jo vähön eri meininki ihmisillä. Millennials keski-ikäsiä, buumereista moni jo pois.

Vierailija
1960/6229 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että jos minut joskus kutsutaan juhliin, joissa on ainoastaan vegaaninen tarjoilu, siitä mainittaisiin kutsussa.

Silloin osaisin ilmoittaa siitä, että soija ei sovi minulle ja pavut eivät sovi lapselleni. Varsinaisesti allergisia emme ole, mutta vatsat saamme sekaisin.

Normaalisti en näitä ruokarajoitteita luettele, sillä ainakin vielä juhlaruuat on olleet enimmäkseen sekaaneille suunnattuja.

Minä olen ollut monissa vegaanisissa häissä, eikä missään niistä ruoassa ole ollut soijaa eikä papuja. Pavut ovat mielestäni arkiruokaa, vähän kuin aikuisten häissä tarjottaisiin pääruokana nakkeja.

Ilmoittaisitko tosiaan, että vatsat menevät sekaisin noista kahdesta aineksesta? Vieraita voi olla vaikka sata. Itselleni ei sovi sipuli, tomaatti isossa mittakaavassa eli esim. kastike siitä, raaka paprika tai kaali, saan niistä kovat vatsavaivat. Lisäksi en tykkää simpukoista enkä syö muitakaan mereneläviä. En kuitenkaan kehtaisi näitä lähteä kertomaan. Eihän häissä voi tarjota mitään, jos jokainen luettelee, mitä ei pysty syömään. Ihan eri asia sitten, jos jollakin on jokin vakava allergia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan