Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kokkaamaan hyvää ruokaa kirjoitti:
On kahdenlaista tapaa syödä.
1. Ihminen syö elääkseen.
2. Ihminen elää syödäkseen.1. ryhmään kuuluu ns. kaikkiruokaiset, jotka syövät järkevästi ja terveellisesti. Ovat normaalipainoisia ja hyvinvoivia.
2. ryhmään kuuluu ikävä kyllä ylipainoiset, kaikenlaisiin hömppätouhuihin lankeavat kuten vegat ja erilaisiin ei sitä ei tätä saa syödä vaan jotain mitä milloinenkin muoti-ilmiö toitottaa. Ovat surkeassa kunnossa, kiukkuisia, ahdistuneita ja kaiken kaikkiaan pahoinvoivia.Näitä tekstejä lukiessa tuli eittämättä vegajengistä mieleen, jotta elävät syödäkseen. Sääli. Itse olen kaikkiruokainen, paitsi merenelävät eivät kuulu ruokavaliooni. Kasvikset, hedelmät ja marjat, tottakai. Valmistan kasvikset sekasyöjän tavoin en vegapöperönä. Salaati saalaattina ja sitä tulee syötyä jopa keittoruoka päivinä alkupalaksi. Marjat ja hedelmät välipaloina, jälkiruokana ja sillee, ei niistä tartte tehdä jollain kauramaitolitkulla vegajälkkäriä, ovat juuri sellaisenaan parhaita.
Tuo aloittajan hääruoka, huhhuh ei voi muuta todeta.
Ps. Kysyisin sinulta ap riisipiirakoista, oliko puuro tehty kauramaitoon?Pss. Jokainen alapeukku kertoo kuinka osui ja upposi.
Tuohon on sanontakin: Älä laita sanoja toisen suuhun.
Jokainen alapeukku voi myös kertoa siitä, miten provosoiva haluat olla. Suomessa on niin vähän vegaaneja, että taitaa ylipainoisten ja huonosti syövien joukko koostua enimmäkseen sekasyöjistä. En ole ap, mutta olen aina tehnyt karjalanpiirakoiden riisipuuron veteen. Karjalanpiirakoitani toivotaan yleensä kaikkiin lähipiirin juhliin.
Mielenkiintoista kuinka lukemisen ymmärtäminen tökkii. Lue uudelleen ryhmä 2. En ole siis väittänyt ylipainoisten olevan vegaaneja. Käsittämätön kiire vastata, mutta vastauksesi oli puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta olen ollut Ruotsissa häissä jossa tarjottiin vegaaniruokaa.
Vertailun vuoksi, tuolloin tarjolla oli:
Alkupalapöytä jossa salaattia, uppopaistettuja kasviksia, paljon eri kastikkeita ja salaattitarpeita. Pöydissä erilaisia Tapas-leipiä eri täytteillä, sekä tietysti kuohuvaa.
Pääruokana oli buffet tyyppinen kattaus josta löytyi vegaanista paistia, ranskalaisia ja tavallisia perunoita.Sivussa majoneesisalatit, ”feta”kolmiot, juustopöytä, uppopaistetut artisokat. Viinit ja kivennäisvedet.
Vegaanisia nakkeja ja lihapullia ja ranskalaisia lapsille.
Jälkiruokana kakku, sekä donitsiseinä lapsille. Sekä sivussa voileipäkakkuja, marjoja, suklaata ja keksejä, lisää kuohuvaa. Elämäni maistuvimmat häät, eikä kukaan puhunut mitään negatiivista tarjoiluista. Päinvastoin.
Luulen että ongelmana ei ole ollut vegaanisuus, vaan se että menu muistuttaa välipalaa eikä häätarjoilua.
Kuulostaa hyvältä, mutta soijalle allergisena en tuossa paljoa syötävää ole.
Eihän tuossa välttämättä ole missään soijaa.
Mitä soijan tilalla sitten?
Aikuisten tarjottavissa on vain yksi, missä voisi olla soijaa. Se on vegaaninen paisti, ja senkin voi tehdä seitanista. Tai vaikka murekkeen tapaan kasvismassasta, missä voi olla monenlaisia juureksia ja kasviksia.
En syö myöskään vehnää, joten seitania en syö.kaikissa vegaaniruuissa on aina ollut soijaa tai papuja joita en voi syödä.
Ei mun viikon aikana tekemissä lasagnessa, risotossa eikä ratatouillessa ainakaan ole ollut soijaa tai papuja.
2. Ihminen elää syödäkseen.1. ryhmään kuuluu ns. kaikkiruokaiset, jotka syövät järkevästi ja terveellisesti. Ovat normaalipainoisia ja hyvinvoivia.
2. ryhmään kuuluu ikävä kyllä ylipainoiset, kaikenlaisiin hömppätouhuihin lankeavat kuten vegat ja erilaisiin ei sitä ei tätä saa syödä vaan jotain mitä milloinenkin muoti-ilmiö toitottaa. Ovat surkeassa kunnossa, kiukkuisia, ahdistuneita ja kaiken kaikkiaan pahoinvoivia.Näitä tekstejä lukiessa tuli eittämättä vegajengistä mieleen, jotta elävät syödäkseen. Sääli. Itse olen kaikkiruokainen, paitsi merenelävät eivät kuulu ruokavaliooni. Kasvikset, hedelmät ja marjat, tottakai. Valmistan kasvikset sekasyöjän tavoin en vegapöperönä. Salaati saalaattina ja sitä tulee syötyä jopa keittoruoka päivinä alkupalaksi. Marjat ja hedelmät välipaloina, jälkiruokana ja sillee, ei niistä tartte tehdä jollain kauramaitolitkulla vegajälkkäriä, ovat juuri sellaisenaan parhaita.
Ps. Kysyisin sinulta ap riisipiirakoista, oliko puuro tehty kauramaitoon?Pss. Jokainen alapeukku kertoo kuinka osui ja upposi.
Aika surullinen yritys vähentää alapeukkuja. Riisipuuron voi tehdä kasvimaitoon. Tämä viesti on aika perus esimerkki yksinkertaisesta toimijasta, joka päivästä toiseen tekee kaiken ajattelematta, voiko asioilla olla jokin muukin tarkoitus, kuin miten hän itse toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ennen pitkää kääntyy niin päin, että lihaa tarjonneita ihmetellään …luulisi. Nyt on vielä tämä meininki, että vegaanit ovat niitä epänormaaleita joita pitää ojentaa ja haukkua, mutta olisiko 10-20 v päästä jo vähön eri meininki ihmisillä. Millennials keski-ikäsiä, buumereista moni jo pois.
Suomessa myös käytetään tosi paljon maitotuotteita, monissa muissa ruokakulttuureissa ei niinkään, joten ruoka on jo valmiiksi useimmiten vegaanista, sitä ei vaan erikseen toitoteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta olen ollut Ruotsissa häissä jossa tarjottiin vegaaniruokaa.
Vertailun vuoksi, tuolloin tarjolla oli:
Alkupalapöytä jossa salaattia, uppopaistettuja kasviksia, paljon eri kastikkeita ja salaattitarpeita. Pöydissä erilaisia Tapas-leipiä eri täytteillä, sekä tietysti kuohuvaa.
Pääruokana oli buffet tyyppinen kattaus josta löytyi vegaanista paistia, ranskalaisia ja tavallisia perunoita.Sivussa majoneesisalatit, ”feta”kolmiot, juustopöytä, uppopaistetut artisokat. Viinit ja kivennäisvedet.
Vegaanisia nakkeja ja lihapullia ja ranskalaisia lapsille.
Jälkiruokana kakku, sekä donitsiseinä lapsille. Sekä sivussa voileipäkakkuja, marjoja, suklaata ja keksejä, lisää kuohuvaa. Elämäni maistuvimmat häät, eikä kukaan puhunut mitään negatiivista tarjoiluista. Päinvastoin.
Luulen että ongelmana ei ole ollut vegaanisuus, vaan se että menu muistuttaa välipalaa eikä häätarjoilua.
Kuulostaa hyvältä, mutta soijalle allergisena en tuossa paljoa syötävää ole.
Eihän tuossa välttämättä ole missään soijaa.
En osaa sanoa oliko soijaa, mutta kaikki ruoka-aineallergiat pyydettiin ilmoittamaan kutsun mukana. Näin esimeriksi että eräälle tuotiin gluteeniton pasta-annos pöytään pääruuan tilalla. Oletan että jos paikalla olisi soija-allergisia, he olisivat ilmoittaneet etukäteen.
En ymmärrä näitä listauksia, että mitä syö ja miten syö. Häissä tarjotaan, mitä tarjotaan ja ellei kelpaa, voi piipahtaa abc:llä kotimatkalla syömässä sitä sekaruokaansa.
Aloittajan on nyt ihan turha pilata häämuistojaan märehtimällä tällaista. Mitä sen on väliä? Nyt olette naimisissa ja varmasti ainakin nämä tarjoilujen paheksujat sitten muistavat häät. Onnellista avioliittoa teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itselläni on ikää jo yli 50 vuotta, ja hämmästyneenä luen tätä ketjua, johon kirjoittavista arvelen ainakin suurimman osan olevan itseäni huomattavasti nuorempia. Omassa lähipiirissäni on runsaasi nuoria aikuisia, omat lapseni, heidän lukuisat kaverinsa, ja töissäkin kohtaan paljon sen ikäisiä. Jotenkin olen ajatellut, että nuoremmat ovat ennakkoluulottomia, hyvin ympäristötietoisia, kiinnostuneita maapallon tilasta ja innokkaita kokeilemaan kaikkea uutta.
Tästä ketjusta välittyy ajatus, että veganismi saa monetkin ihan raivon valtaan, vegaaniruoka on vain pelkkää tofua ja lihan korvikkeita, huonosti laitettuna (ollaanko edes maistettu) ja yleinen mielipide on se, että jos syö kasvis-tai vegaaniruokaa, pitää ehdottomasti elää terveellisesti, eikä saa syödä banaania tai kaupan einestä, se herättää muissa raivoa. Lihaa syöville sama asia on kuitenkin ok.
Itse en ole vegaani, vaan kasvissyöjä. Menisin mieluusti tilaisuuteen, missä tarjottaisiin vegaaniruokaa. Olisi ihana maistaa, miten hyvää saadaan aikaan, kun ammattikokki tekee ruoan. Nuo alkuperäiset tarjottavat olivat varmasti hyvät, mutta tosi heppoiset, häihin kun yleensä menee vierailtakin koko päivä, joten ymmärrän, jos niihin ei olla oltu kovin tyytyväisiä. Tuollaiset tarjottavat voisi tosiaan laittaa päiväkahveille vaikka kavereille.
Olen kasvanut vegaaniperheessä ja syönyt lihan korvikkeita ja soijaa lapsesta saakka. En pidä lihankorvikkeista alkuunkaan, niiden koostumus ja maku ovat aina olleet suuhuni keinotekoisen ja epämiellyttävän tuntuisia, varmaan koska en pidä lihastakaan. Sen sijaan aidoista kasviksista tehty ruoka on makuuni. Ja kala.
Veganismia kohtaan tunnettavan vastenmielisyyden tunnistan, olenhan saanut sitä myös osakseni. Ymmärrän reagoinnin kuitenkin, sillä suuri osa vegaaneista tuo esille veganismia kuin aatetta, joka on parempi kuin muiden ja jota on noudatettava jos haluaa kuulua joukkoon.
En ole enää itse vegaani, vaan kalaa syövä kasvissyöjä, mutta paljon kertoo varmasti se, että läheisilleni ja ystävilleni en ole tätä kertonut. Heille olen edelleen vegaani.
Mä oon jo 40+ ja mutsi luulee mua edelleen vegaaniksi. En raaski kertoa totuutta. Sisko pisti välit poikki kun aloin syödä lihaa alettuani seurustella karjankasvattajan kanssa. Siskon mielestä olen juntti perustettuani perheen karjankasvattajan kanssa. Onneksi serkukset sentään saavat tavara toisiaan. Ovat itse halunneet maistaa lihaa, vaikka tarjoan heille aina vegeä. Syövät täällä aina lihaa ja siitä mä tunnen syyllisyyttä vaikken ole sitä heille edes koskaan tarjonnut. Vegaanius voi olla myös perhettä jakava aate vaikka kyse on vain ruuasta. Tosta häätarjoilusta vielä, ees mun sisko tiukkana vegaanina ei tarjonnu häissään pelkkää vegaania.
Jos menen joskus naimisiin niin tarjoan myös vegaanisen tarjoilun, joka on paalillinen heinää ja sangollinen vettä. Ainakin on lihansyöjillä sitten kerrankin oikeus loukkaantua siitä, että oli paskat vegaani tarjottavat.
Naimisiin menevä on yleensä onnensa huipulla ja haluaa jakaa onneaan läheisilleen ja ystävilleen.
Nämä häät vaikuttavat kuin tiukkoihin sääntöihin "oikeasta elämästä" haluttaisiin pakottaa kaikki läheiset ja ystävät.
Missä ilo, vapaus, onnellisuus ja erilaisuuden hyväksyminen?
Tuskinpa tämä hääpari sai lahjaksi vain antajiensa suosikkeja, vaan lahjoja joita toivoivat.
Mutta ruokana he tarjosivat köyhän kahvin kera kakkua ja piirasta annoksen.
Köyhät ja ilottomat häät.
Vierailija kirjoitti:
Aika surullinen yritys vähentää alapeukkuja. Riisipuuron voi tehdä kasvimaitoon. Tämä viesti on aika perus esimerkki yksinkertaisesta toimijasta, joka päivästä toiseen tekee kaiken ajattelematta, voiko asioilla olla jokin muukin tarkoitus, kuin miten hän itse toimii.
-
Noinkos ajattelit. Ehhei, tilanteen tarkoitus oli nimenomaan saada niitä alapeukkuja, jotta näkee vähän kuinka moni tässä ketjussa kirjoittava kuuluu tai on kuuluvinaan vegaaneihin. Oletttamana voidaan pitää, että alapeukun kuittaa vegatyyppi. Harmi kun menit reagoimaan, nyt ei asialla ole enää merkitystä ja meidän alapeukkuveto kuinka moni niitä tarjoo tuhoutui.
Loppuosa sun tekstistä, joo ei tunnu missään, kertoo vain yksinkertaisuudesta, mutta älä sure kyllä se aurinko risukasaankin joskus paistaa.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApEihän kukaan VOI tarjota tällaisia häissä! ::DD Tämä on selvä provo ja te alatte täällä sähisemään? ;)
Ei näin pitkissä langoissa se alotus ole merkinnyt mitään pitkään pitkään aikaan.
No totta, miksi ihmeessä tällainen 6 vuotta vanha provo on kaivettu esille. Morjens!
Vegaanit on ärhäkkää sakkia?
Meillä töissä tuli eräs vegaani sijaiseksi ja sen pääpointti oli haukkua kaikkia meitä muita, kun ei oltu vegaaneja. Syynäsi vaan muiden syömisiä ja saaranasi kuin vähä-älyinen.
Oispa vaan keskittynyt töihinsä, niin ois voinut saada jopa vakituisen työpaikan. Ei saanut.
Taisi olla työntekijöiden joukossa seinään pinttyeitä piikoja.
Itse olin kerran vieraana häissä jossa vegaaniruoka ja joku ympäristöteema muutenkin. Lähdin kesken pois ja otin omani ja jonkun muun rahakuoren lahjapöydältä matkaan. jäin voitolle onneksi mutta kokemuksena oli kyllä paska.
Jos pitäisin vegaanisia häitä listalla olisi paahdettuja uunijuureksia , falafelejä tsatsikikastikkeella, sieniwellington, bataattimuusia, intialasittain laitettua tofu-linssisalaattia , perunasalaattia vihreää salaattia , erilaisia leipiä ha levitteitä, lapsille spagettia ja soijarouhebolognese, iltapalalla vihiksiä ja sämpylöitä, suklaa -ja porkkana kakkua , korvapuusteja , macaronseja jne.. en usko että nälkä jäis..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että tavallisten ei vegaanien mielestä vegaaniruoka on pahaa. Minunkin mielestä. Tietäisin mielellään etukäteen, jotta tietäsin käydä syömässä etukäteen. Nälkäisenä juhlat ovat yhtä helvettiä. Jos te tykkäsitte, hyvä. Mutta ette OLLENKAAN ajatelleet vieratanne. Se on EPÄKOHTELIASTA.
Älä yleistä, vegaaniruuassa ei välttämättä ole mitään erikoista. Oma kalaa ja lihaa rakastava avomieheni kokkaa usein vegaaniruokaa ilman, että edes ajattelee sitä.
Esimerkiksi wokki, jossa on kasviksia jossain esim. teryaki tai senchuang soosissa riisin kanssa. Proteiini voi olla marinoitu tofu tai pavut, ei se kana siitä yhtään sen paremman makuista tekisi.
Tomaatti- tai kasvissosekeitto on ihan yhtä hyvää kaurakerman kanssa. Tacot ovat tosi hyviä kasvis-, soijarouhe- tai paputäytteellä. Bolognesen voi tehdä soijalla, eipä siinä mitään eroa johki halpaan sikanautaan ole. Ja tässä oli vaan muutama esimerkki.
Bolognese soijasta tehtynä ei todellakaan maistu samalle kuin lihasta tehtynä. Soija maistuu pahville, siitä ei pääse mihinkään. Ihan turha yrittää edes selittää, että soija maistuisi missään määrin samalle kuin liha.
Kuinkas usein käytät tummaa soijarouhetta? Ei todellakaan maistu pahvilta jos sen osaa maustaa. Vähemmän sitkeä ja rasvainen koostumus kun sillä sikanaudalla.
Laitappa joskus vaikka valmista tacomaustejauhetta niin huomaat, että ei kyllä pahvilta maistu.
Soija on todella epäterveellistä ja kaukaa rahdattua.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäisin vegaanisia häitä listalla olisi paahdettuja uunijuureksia , falafelejä tsatsikikastikkeella, sieniwellington, bataattimuusia, intialasittain laitettua tofu-linssisalaattia , perunasalaattia vihreää salaattia , erilaisia leipiä ha levitteitä, lapsille spagettia ja soijarouhebolognese, iltapalalla vihiksiä ja sämpylöitä, suklaa -ja porkkana kakkua , korvapuusteja , macaronseja jne.. en usko että nälkä jäis..
Vieraat voisi yhtä hyvin vaikka syödä pihalla ruohoa tai lunta.
Vierailija kirjoitti:
Jos
pitäisin vegaanisia häitä listalla olisi paahdettuja uunijuureksia , falafelejä tsatsikikastikkeella, sieniwellington, bataattimuusia, intialasittain laitettua tofu-linssisalaattia , perunasalaattia vihreää salaattia , erilaisia leipiä ha levitteitä, lapsille spagettia ja soijarouhebolognese, iltapalalla vihiksiä ja sämpylöitä, suklaa -ja porkkana kakkua , korvapuusteja , macaronseja jne.. en usko että nälkä jäis..
Kuulostaa herkullisesta, mutta aika harva voi syödä soijaa
No pakkoko sitä pupujen hihhuliruokaa on tunkea joka väliin ?!
Te vasta olittekin avoimin mielin, kun ette tarjonneet sellaista ruokaa, mitä kaikki olisivat tykänneet syödä. Itse olen vegaani ja häissämme oli myös liharuokaa totta kai, sillä me ajattelemme muita ihmisiä, emme vain itseämme. Vastaavasti lihaa syövien häissä oli kasvisvaihtoehto. Katsos aloittaja, tämä on sitä avoimuutta ja toisten huomioon ottamista.
Lisäksi, ettekö tosiaan tajua, että mantelijuomalla on aivan järjetön ilmastovaikutus, kun sitä mantelia raahataan esim Välimeren maista Suomeen? Typeryyttänne ette ymmärrä tätäkään asiaa.
Juhlissa on ruokana mitä on ja vieraat syö mitä syö. Kaikkien toiveita ei voi ottaa huomioon. Jos illallinen on istuva, on osallistujamäärä pienempi, ja silloin allergiat ja rajoitteet otetaan huomioon.