Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1481/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan vähähiilihydraattista/ketoruokavaliota terveyssyistä, se sopii minun keholleni hyvin enkä halua palata entiseen "normaaliin" ruokavalioon ilmapallovatsoineen ja ilmavaivoineen. Sekasyöjien buffetista saan koottua oikein hyvin täyden lautasellisen ruokaa vaivaamatta juhlien järjestäjää erikoisruokavaliollani. Kasvissyöjienkin buffetista löytyy oikein hyvin kaikki tarvittava. Vegaanibuffetista taas ei... Aterian proteiinin saan nimittäin useimmiten lihasta, maitotuotteista (yleensä juustoista), kananmunista ja kalasta. Rasvan saan kermasta ja voista (molemmat maitotuotteita, kuohukermaa laitan reilusti kahviin = nam, sekä herkullista että hyödyllistä, kun saan sillä kuitattua osan päivän rasvansaannista). Useimmissa vegaanisissa proteiininlähteissä on viljaa, liikaa hiilareita ja piilotettuja sokereita, jolloin ne täytyy jättää väliin. Ainakin vegaanituttuni ruokavaliot myös nojaavat vahvasti leipään, pastaan ja riisiin, enkä voi syödä niistä mitään. Palkokasvit, siemenet ja soija laittavat vatsan sekaisin, anteeksi.

Kotona illallistaminen ystävieni kanssa onkin välillä haaste, kun meitä erikoisruokavaliolaisia on melkein värisuora ;) Salaattibuffet kaikilla mahdollisilla lisukkeilla onkin suosittu näky kaveri-illallisilla.

Vierailija
1482/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviltä kuulostivat tarjoilut. Mielestäni hääpari saa järjestää omannäköiseksi juhlat, todella moukkamaista vierailta arvostella tarjoiluja. Allergiat täytyy tietenkin huomioida, mutta itsekästä vierailta vaatia muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä noutopöydissä ja hotellien aamiaispöydissä olen nähnyt, niin kummasti ne allergia- ja vegeruuat kelpaavat ihan sekasyöjillekin. Samalla kierroksella käydään mättämässä lautaselle molemmista kattauksista. Yhtään yökkäysnäytöstä, allergiakohtausta saati ambulanssilla sairaalaan kiidätettyä sekaania en vielä ole noissa tilanteissa bongannut. Sitä ootellessa...

Huomaa sanan sekasyöjä alkuosa. Vaikka vesimeloni on kasvis, sekasyöjä sitä kyllä syö. Sekasyöminen ei tarkoita pelkkää jauhelihaa ja jogurttia. Usein sekasyöjät haluat syödä nimenomaan oikeaa ruokaa eikä mitään keinotököttejä, joita vegaaneja varten tehtaissa väännetään. 

Olen sitä paitsi maistanut härkikset, mifut ja tofut. Yhteen kertaan jäi. Sirkkoja en maistanut, vaikka nekin vegaanit ovat nimenneet itselleen sopiviksi. Kauralimoja en voi maistaa, koska olen kauralle allerginen.

Allergiat on toki allergioita. Mutta uusiin makuihin tottuminen vaatii keskimäärin seitsemän maistelukertaa, siksihän lapsillekin maistatetaan uusia ruokia, jotta tottuvat makuun. Tosin tiedän kyllä ihan aikusiakin ihmisiä, jotka eivät suostu syömään esim. sipulia, oliiveja, paprikaa tms. koska ovat kerran lapsena maistaneet ja todenneet pahaksi. Aika suppea ruokavalio heillä, kun mitään uutta ei voi syödä.

Vierailija
1484/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä noutopöydissä ja hotellien aamiaispöydissä olen nähnyt, niin kummasti ne allergia- ja vegeruuat kelpaavat ihan sekasyöjillekin. Samalla kierroksella käydään mättämässä lautaselle molemmista kattauksista. Yhtään yökkäysnäytöstä, allergiakohtausta saati ambulanssilla sairaalaan kiidätettyä sekaania en vielä ole noissa tilanteissa bongannut. Sitä ootellessa...

Huomaa sanan sekasyöjä alkuosa. Vaikka vesimeloni on kasvis, sekasyöjä sitä kyllä syö. Sekasyöminen ei tarkoita pelkkää jauhelihaa ja jogurttia. Usein sekasyöjät haluat syödä nimenomaan oikeaa ruokaa eikä mitään keinotököttejä, joita vegaaneja varten tehtaissa väännetään. 

.

Kukahan sitten mahtaa syödä ne kaikki eines- ja valmisruuat, makkarat ja roiskeläpät, jos sekasyöjät syövät yleensä vain oikeaa ruokaa eikä mitään keinotököttejä?

Vierailija
1485/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vegeruoka näemmä aivoja ravitse kun et tajua, että ne joille se vegeruoka ei sovi ei sitä varmaan myöskään ota. Minäkään en ole nähnyt yhtään anafylaksiaa buffetissa, meinaako se sitä että kaikki muutkin allergiat on huuhaata? Hengenvaarallinen kala- ja pähkinäallergiakin on pelkkä asennevamma?

Ai näissä sentään osataan valita itselle sopivat ruuat. Miksei onnistu häissä sitten?

Varmasti se onnistuisi häissäkin mutta ap:n antaman menun mukaan heidän tarjoilut oli aika askeettiset. Ei ollut paljon valinnanvaraa ja kaikki tarjottavat olivat useimmille sekasyöjille outoja ja tottumattomaan makuun suorastaan pahoja.

Vegaaniset tarjoilut kyllä varmasti maistuisi sekasyöjillekin mutta silloin on oltava valmis näkemään hiukan vaivaa sen eteen että ruoissa on valinnan varaa ja myös tutumpia makuja ja ruokalajeja tarjolla. Monet tutut ruoat esim laatikkoruoat , kasvispiirakat ja salaatit onnistuvat ihan vegaanisina vaihtoehtoina kunhan ei laita kananmunaa ja maitoa mukaan. Samoin monet leivonnaiset. Runsas salaattipöytä ja kukkurainen ja monipuolinen hedelmätarjotinkin pelastaisi jo paljon. Erilaisia pähkinöitä, vegaanisia leipiä ja levitteitä niin että jokaiselle löytyy suuhunpantavaa.

Ei ole vaikeaa jos yhtään on viitseliäisyyttä asettua vieraidensa asemaan. Sitähän ne vegaanitkin edellyttävät kyläpaikoissa ja ovat pöyristyneitä jos heille ei ole varattu syötävää.

Vierailija
1486/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruuden häissä vielä pistettiin parasta pöytään korostaakseen sukujen vaurautta ja rehut jätettiin sitten karjalle.

Vierailija
1487/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Kukahan sitten mahtaa syödä ne kaikki eines- ja valmisruuat, makkarat ja roiskeläpät, jos sekasyöjät syövät yleensä vain oikeaa ruokaa eikä mitään keinotököttejä?

Varmaan se häävieras, joka vähensi häälahjan hinnasta kaksi BigMacia?

Vierailija
1488/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulinaristi kirjoitti:

Liha(s) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha(s) kirjoitti:

Olen itse siirtynyt pääosin terveyssyistä karnivori-ruokavalioon. Hyvä idea, että omissa häissäni ei sitten muuta tarjotakaan - kokemus on varmasti monille uusi. :-)

Pari kokonaista sikaa omppu suussa avotulella grillattuna?

Et selvästikään edes tiedä, mitä tuolla käsitteellä tarkoitetaan. Omena ei kuulu karnivori-ruokavalioon.

Olen ollut häissä, joissa oli tuollainen possu pääruokana. Luultavasti parasta lihaa, mitä olen ikinä syönyt! Ei minkäänlaista tarvetta kastikkeille, mausteille yms. ja niin pehmeää, että... Ahh, kuolaa alkoi erittyä heti suuhun jo pelkästä muistosta, vaikka tuosta on jo monia vuosia aikaa. :-)

Vegaaneille puuceen takana oma buffet, heinää nokkosilla ja villikukkasilla höystettynä suoraan maasta tarjottuna!

Vierailija
1489/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ois tykännyt. Maha tulee papumössöistä tosi kipeäksi! Kaikki nyt ei vaan halua olla vegaaneja, silti voi syödä eettisesti. Fanaatikot on.ärsyttäviä ja tuo on tosi epäkohteliasta, lahjarahatvarmaan kelpasivat?

Vierailija
1490/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Eikö roiskeläpistäkin ole vegaaniversio?

Vierailija
1491/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit on samanlaisia friikkejä kuin lbgt-ihmiset. Heinät kun tarjotaan syöttökaukalosta, niin ei ole ihme jos seläntakana puhutaan pahaa. Olisitte kutsuneet vain samanlaisia ihmisiä kuin itse olette tai laittaneet menun jo hääkutsuun niin vieraat osaavat syödä kotona tai käydä matkalla pizzalla.

Vierailija
1492/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä paitsi maistanut härkikset, mifut ja tofut. Yhteen kertaan jäi. Sirkkoja en maistanut, vaikka nekin vegaanit ovat nimenneet itselleen sopiviksi. Kauralimoja en voi maistaa, koska olen kauralle allerginen.

No ei ole sirkat vegaanisia eivätkä kuulu vegaaniiseen ruokaan. Sirkka on eläin.

Vierailija
1493/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Miksi sekaani söisi vegeroiskeläppiä, kun tarjolla on kinkkuläppiäkin?

Vierailija
1494/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte kertonut jo kutsussa että tarjoillaan vegaaniruokaa

Vierailija
1495/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Sipsikaljavegaaninen menu olisi varmaan maistunut useimmille sekaaneille ihan hyvin. 🙂 Nyt taisi tarjolla olla liian terveellistä evästä.

Vierailija
1496/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi ollut minullekin ylitsepääsemätön. mielestäni pitää ottaa huomioon muu hääväki. voi ei vegaaneja. silloin pitäisi olla tarjolla vegaanista ja ei vegaanista. ei voi olettaa, että kaikki tykkäävät kun te tykkäätte. 

Vierailija
1497/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole sirkat vegaanisia eivätkä kuulu vegaaniiseen ruokaan. Sirkka on eläin.

Vegaanit ovat nimenomaan rajanneet, että koska sirkassa ei kierrä veri, se ei ole eläin ja sen voi syödä. Samalla periaatteella voi syödä sieniä ja quornia, vaikka nekään eivät ole kasvikuntaa.

Vierailija
1498/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviltä kuulostivat tarjoilut. Mielestäni hääpari saa järjestää omannäköiseksi juhlat, todella moukkamaista vierailta arvostella tarjoiluja. Allergiat täytyy tietenkin huomioida, mutta itsekästä vierailta vaatia muuta.

Moukkamaista hääparilta olla huomioimatta vieraiden ruokavaliota.

Hekään eivät varmaan vastaisuudessa odota minkäänlaista vegaanivaihtoehtoa missään tulevassa sukujuhlassa.

Vierailija
1499/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Ne syrjäytyneet peräkammarin miesparat, joilla ei ole vaimoa tekemässä heille minkäänlaista ruokaa.

Vierailija
1500/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista tälle aloitukselle!!!!

Miksi te kutsuitte sinne sekasyöjiä?