Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Liha(s) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha(s) kirjoitti:
Olen itse siirtynyt pääosin terveyssyistä karnivori-ruokavalioon. Hyvä idea, että omissa häissäni ei sitten muuta tarjotakaan - kokemus on varmasti monille uusi. :-)
Pari kokonaista sikaa omppu suussa avotulella grillattuna?
Et selvästikään edes tiedä, mitä tuolla käsitteellä tarkoitetaan. Omena ei kuulu karnivori-ruokavalioon.
Kuka sun käskee syödä sen omenan? Sehän on koriste!
Vegekakun päällekin vois panna koristeeksi vaikkapa sian kärsän?
Joillekin meistä ruoka on myös valinta, periaate!
Meille oli selvää, että vieraat otettiin huomioon. Vegaaneja ei ollut, mutta kasvisruokavalioita erilaisia kyllä. Ihmettelen, miksi itseäni ei voitaisi ottaa huomioon vaan annettaisiin viesti, että teet vääriä valintoja ja tätä sinun tulee syödä. Ei kovin juhlava tilanne.
Toinen karnavorittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha(s) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha(s) kirjoitti:
Olen itse siirtynyt pääosin terveyssyistä karnivori-ruokavalioon. Hyvä idea, että omissa häissäni ei sitten muuta tarjotakaan - kokemus on varmasti monille uusi. :-)
Et selvästikään edes tiedä, mitä tuolla käsitteellä tarkoitetaan. Omena ei kuulu karnivori-ruokavalioon.
Se valinta on myös muilla. Älä kohota itseäsi liikaa, vaikka uskot olevasi oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noutopöydissä ja hotellien aamiaispöydissä olen nähnyt, niin kummasti ne allergia- ja vegeruuat kelpaavat ihan sekasyöjillekin. Samalla kierroksella käydään mättämässä lautaselle molemmista kattauksista. Yhtään yökkäysnäytöstä, allergiakohtausta saati ambulanssilla sairaalaan kiidätettyä sekaania en vielä ole noissa tilanteissa bongannut. Sitä ootellessa...
Huomaa sanan sekasyöjä alkuosa. Vaikka vesimeloni on kasvis, sekasyöjä sitä kyllä syö. Sekasyöminen ei tarkoita pelkkää jauhelihaa ja jogurttia. Usein sekasyöjät haluat syödä nimenomaan oikeaa ruokaa eikä mitään keinotököttejä, joita vegaaneja varten tehtaissa väännetään.
.Kukahan sitten mahtaa syödä ne kaikki eines- ja valmisruuat, makkarat ja roiskeläpät, jos sekasyöjät syövät yleensä vain oikeaa ruokaa eikä mitään keinotököttejä?
Yksinhuoltajien lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha(s) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha(s) kirjoitti:
Se valinta on myös muilla. Älä kohota itseäsi liikaa, vaikka uskot olevasi oikeassa.
Mitä kohottamista tuossa oli? Omena ei kuulu karnivoriin, eikä sian kärsä vegeruokaan. Ei edes koristeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina saa hävetä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"
Huoh
T.sekaaniJuntti on se, joka ei huomioi vieraiden ruokatottumuksia tarjoiluissa. Ihan vuodesta riippumatta.
Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin, että vegaanius on elämäntapa, jossa ei haluta vahingoittaa eläimiä. Ja sekaanina minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa vegaaniutta huomioon, tai kunnioittaa sitä, että isäntäväki on vegaaneja ja ruoka siis on vegaanista - kunhan sitä on riittävästi ja se on kelvollista ;)
Minusta on outoa vaatia, että vegaanin täytyisi tarjota oman elämäntapansa vastaista ruokaa omissa häissänsä - faktuaalisesti tuo vegaaniruoka ei ole kenellekään meistä sekaaneista mitenkään vahingollista, ja siitä voi noukkia itselleen ne sopivat vaihtoehdot samoin kuin jokainen järkevä vegaani meteliä nostamatta syö tarjoilusta niitä mitä kokee voivansa syödä.
Mutta ihmeellistä jotenkin että liha syönti joka halvatun ruokailussa olisi jotenkin sekaaninkaan ”ihmisoikeus”.
Jos teidät kutsuttaisiin vaikkapa kiinalaisiin tai intialaisiin häihin niin tuskin te niissäkään keuhkoaisitte, että häissä kuuluu saada lihapullia ja karjalanpaistia, vaan kiltisti valitsisitte pöydästä sen mitä uskallatte maistaa? Luulisi häävieraiden tietävän jos hääpari on vegaaneja ja osaavansa jo ennalta asennoitua siten että ”jännää mitä siellä päästään maistamaan”.Ai oikein mitä kaikkea "jännää".
Tykkään tosiaan olla kolme päivää ripulissa sen takia, että "maistelen vähän jänniä" vegaanien juhlissa.
Mitä ihmeen "jänniä" luulet siellä vegaanien juhlissa syötävän? Tyttäreni on vegaani, ja hänen valmistujaisissaan tarjottiin voileipäkakkua, suolaisia piiraita, karjalanpiirakoita ja munavoita (margariinista), mansikkakermakakkua ja pikkuleipiä. Ei noista kyllä ole muun perheenkään maha sekaisin mennyt, vaikka emme vegaanista muuten syökään.
Munavoita? Silloin on lakto-ovo, jos munavoita syö.
Hyvän vegaanisen munavoin saa margariinista, mustasta suolasta ja tofusta. Maistuu ihan munavoilta. Meillä oli sellaista tarjolla karjalanpiirakoiden kanssa, kun en jaksanut tehdä jokaisesta tarjottavasta erialisia versioita juhliin kasvissyöjille, vegaaneille ja sekasyöjille. Kysyin jälkeenpäin muutamalta, mitä he tykkäsivät vegaanisesta munavoista, eivätkä he olleet huomanneet, että se ei ollutkaan perinteistä.
Mikä pakkomielle vegaaneilla on tuosta "kukaan ei huomannut, ettei ollutkaan perinteistä"?
Kyllä huomaa. Ihan vaan testataan onko vegaanit niin tolloja, että ottavat tosissaan "en huomannut, että jauheliha olikin tofua" -lausahduksen. Ja ovathan he juurikin niin tolloja!
Niin kovasti yrittävät osoittaa, että heidän pahvinmakuinen ja -tuntuinen korvikeruokansa on ihan yhtä hyvää tai parempaa kuin oikea ruoka.
Kohteliaat ihmiset eivät tietenkään kerro, että kaikessa hiljaisuudessa heittivät sen ihan samanlaisen "munavoin" roskikseen.
Outoja valehtelijoita, ellei voi kertoa että huomasin kyllä ja että ei omaan suuhun ollut sopivaa.
Mutta tuosta ”kyllä huomasin, en vaan sanonut”: ei pidä paikkaansa. Mun mies on armoitettu lihansyöjä, mutta ei kyllä erota esim. makaronilaatikosta, jos olen käyttänyt jauhelihan puuttuessa soijarouhetta. Ei se peruslihakaan sen kummemmalle maistu, mausteet sen maun tekee. Tyytyväisenä pistelee poskeensa vaikka ei varmasti söisi jos tietäisi, ettei olekaan lihaa. Sama tofun kanssa: eräänkin kerran on vedellyt mun tofukastikkeen kanakastikkeena ja kehunut että olipa erityisen hyvää tällä kertaa... Eikä muuten ole ainoa, on uponnut muillakin lihansyöjillä vegeruoka ihan hyvin siihen asti, kun ovat saaneet tietää, mitä juuri söivät. Sitten vasta alkaa maistua pahalta.
Useimmilla on kyse enemmän ennakkoluuloista kuin mistään muusta.
Sun mies on siis barbaari ja hän syö lihalaatikkoa - ei (liha)makaroonilaatikkoa.
Se on mulle ihan okei.Suosittelen silti täysin vieraalta ihmiseltä varmistamaan, ettei hän ole allerginen soijalle tai ainakin varaamaan koemielessä tehdyn kepposen ulottuville hätänumero.
Toinen vinkki: jos testaat seitankebabia, kannattaa varmistaa, ettei joukossa ole keliaakikkoa, jolle seitan on kuin kryptoniitti Supermiehelle
Ja siis toimivia herkkuja kaikki on silti, mutta aika hurja koelaboratorio sulla siellä ;)
Pojilla ja miehillä nyt on taipumus vedellä kitusiin kaikki mikä näytää ruualta. Jos on allerginen, pitää itse ymmärtää tarkistaa, mitä tuli vedellyksi. Terveisin kolmen ei-allergisen pojan äiti ja yhden ei-allergisen miehen vaimo.
Ja ei, nämä tapahtumat eivät tapahtuneet ap:n häissä vaan ihan kotijääkaapilla, jos nyt joku fanaatikko saapuu pää punaisena huutamaan, että miten ne siellä hääparin jääkaapilla varkaissa kävivät. 😅
Eiköhän vegaanisesta ruokavaliosta löytyisi ihan hyvääkin ruokaa ap:n menu oli hyvin suppea ja ei kuulostanut herkulliselta. Jos mainostat ruokana jotain suupaloja ja hedelmiä niin on turha vänistä, että kun ei vieraille kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta nyt kun olen saanut seurata vegaanin elämää läheltä niin yhden asian olen pistänyt merkille:suvaitsemattomuuden. Minä sekasyöjänä varmistan, että hänellekin on sopivaa ruokaa mutta hän vegaanin ajattelee, että kyllä muutkin tätä minin ruokaa voi syödä. Eli hän ei näe vaivaa muiden eteen, mutta vaatii että hänen eteen pitää nähdä, vaikka ei hänkään ole allerginen juustoille ja lihalle.
En ole vegaani, mutta olen kasvissyöjä. Itse en ole tullut koskaan ajatelleeksi, että olisin suvaitsematon, jos tarjoan kasvisruokaa, kun tiedän, että se sekasyöjäkin syö välillä muutenkin kasvisruokaa. Ajattelen myös niin, että se liha on sekasyöjänkin ruokavaliossa vain pieni osa. Jos tarjoaa ruokaa, ei sillä yhdellä ruokailukerralla välttämättä ole tarjolla kaikkea muutakaan, mitä olisi terveellisesti hyvä syödä. Jos pyöräyttää lihapullat, ei välttämättä ole tarjolla kalaa tai ruisleipää, ja nekin ovat osa sekasyöjän ruokavaliota. Miksei siitä yhdellä ruokailukerralla voisi puuttua se lihakin, jos ruoka muuten on herkullista?
Sinua ei haittaa, jos sekasyöjä tarjoaa sinulle liha-/kana-/kalaruokaa, kun joka ruokailulla ei ole kaikkea tarjolla. Ja juuri silloin ei satu olemaan kasvisruokapäivä, etkä kuole lihan/kalan/kanan syömiseen
Ketjussa on muutamaan otteeseen mainittu, että syöjille on maistunut vegaaninen ruoka, kun eivät ole tienneet, mitä syövät. Mutta, mutta.... ajatteleeko ruuan tarjoaja, että se voi olla vaarallista? Esim. itse joutuisin todennäköisesti sairaalaan, jos söisin lihan sijaan soijarouhetta ja sientä kuten joku kertoi tarjonneensa. Olen allerginen soijalle ja minulla on trehaloosi-intoleranssi. Samaten seitanin maistattaminen on keliaakikolle pirullinen temppu. Jokainen saa tarjota mitä haluaa, mutta syöjän pitää pystyä syömään turvallisin mielin. Itselläni on trehaloosi- ja laktoosi-intoleranssi, keliakia, allerginen olen soijalle ja punajuurtakaan en voi syödä, koska se laukaisee migreenin. Olen siis juhlanjärjestäjän kauhu, mutta minua ei haittaa, jos olen syömättä, mutta ei kai kukaan halua vieraalleen päivien vatsavaivoja ........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta nyt kun olen saanut seurata vegaanin elämää läheltä niin yhden asian olen pistänyt merkille:suvaitsemattomuuden. Minä sekasyöjänä varmistan, että hänellekin on sopivaa ruokaa mutta hän vegaanin ajattelee, että kyllä muutkin tätä minin ruokaa voi syödä. Eli hän ei näe vaivaa muiden eteen, mutta vaatii että hänen eteen pitää nähdä, vaikka ei hänkään ole allerginen juustoille ja lihalle.
En ole vegaani, mutta olen kasvissyöjä. Itse en ole tullut koskaan ajatelleeksi, että olisin suvaitsematon, jos tarjoan kasvisruokaa, kun tiedän, että se sekasyöjäkin syö välillä muutenkin kasvisruokaa. Ajattelen myös niin, että se liha on sekasyöjänkin ruokavaliossa vain pieni osa. Jos tarjoaa ruokaa, ei sillä yhdellä ruokailukerralla välttämättä ole tarjolla kaikkea muutakaan, mitä olisi terveellisesti hyvä syödä. Jos pyöräyttää lihapullat, ei välttämättä ole tarjolla kalaa tai ruisleipää, ja nekin ovat osa sekasyöjän ruokavaliota. Miksei siitä yhdellä ruokailukerralla voisi puuttua se lihakin, jos ruoka muuten on herkullista?
Sinua ei haittaa, jos sekasyöjä tarjoaa sinulle liha-/kana-/kalaruokaa, kun joka ruokailulla ei ole kaikkea tarjolla. Ja juuri silloin ei satu olemaan kasvisruokapäivä, etkä kuole lihan/kalan/kanan syömiseen
Kasvissyöjä ei syö lihaa. Sekasyöjä syö kasviksiakin. Miten esimerkkisi liittyy tähän?
On kyllä vaikea käsittää tätä keskustelua: ihanko todella on olemassa ihmisiä, joiden on ehdottomasti saatava lihaa/kalaa/kanaa jokaisella ruokailukerralla, vai onko tämä vänkääminen ihan vain pahantahtoisuutta? En tunnista tuollaista ajattelutapaa omasta elinpiiristäni. Itse olen kasvissyöjä, eikä tarjoamani ruoka ole koskaan ollut mikään ongelma tuntemilleni sekasyöjillekään.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on muutamaan otteeseen mainittu, että syöjille on maistunut vegaaninen ruoka, kun eivät ole tienneet, mitä syövät. Mutta, mutta.... ajatteleeko ruuan tarjoaja, että se voi olla vaarallista? Esim. itse joutuisin todennäköisesti sairaalaan, jos söisin lihan sijaan soijarouhetta ja sientä kuten joku kertoi tarjonneensa. Olen allerginen soijalle ja minulla on trehaloosi-intoleranssi. Samaten seitanin maistattaminen on keliaakikolle pirullinen temppu. Jokainen saa tarjota mitä haluaa, mutta syöjän pitää pystyä syömään turvallisin mielin. Itselläni on trehaloosi- ja laktoosi-intoleranssi, keliakia, allerginen olen soijalle ja punajuurtakaan en voi syödä, koska se laukaisee migreenin. Olen siis juhlanjärjestäjän kauhu, mutta minua ei haittaa, jos olen syömättä, mutta ei kai kukaan halua vieraalleen päivien vatsavaivoja ........
Sinä varmasti sitten osaat olla syömättä ruokaa, jonka valmistusaineita et tiedä. Ja oletettavasti olet myös lukutaitoinen, kun kerran kirjoittaakin osaat - ihan omatoimisesti näyttävät ketjussa mainitut sekasyöjät vetäneen napaansa ruokaa, joka ei ollutkaan sitä miksi luulivat. Allerginen ei varmaankaan uskaltaisi toimia noin?
Vierailija kirjoitti:
Lakto-ovo-vegetaristi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna minua tympii nämä ruokaniuhottajat niin pahasti, että en enää suostu tarjoamaan kenellekään mitään erikoisruokia muista syistä kuin allergian vuoksi. Ilmoitan tämän myös kutsussa selvästi. "Juhlissamme ei tarjoilla vegaaniruokaa. Ruoka-aineallergiat huomioidaan"
Vegaaniruoka ei ole vaikea asia. Siihen ei tarvita mitään erioisia ainesosia. Kahvimaidoksikin käy hyvin kauramaito tai kaurakerma, olen kokeillut ja sopii ihan hyvin. Erilaisia salaatteja,jotak käy kaikille, erilaisista pakastevihanneksista saa lämminruokaa , keittää vaan ja esim. kaurarasvaa sekaan tai kaura kermaa , se on siinä Saattais maistua lisukkeena kaikille. Perunat ja pasta ja riisi yhdistettyina muihin kasviksiin, niistä saa vallan mainiota kasvisruokaa. En ymmärrä kuinka joku osaa tehdä kasvisruokailusta niin vaikeaa. Aloittajan periaate on kyllä omaa luokkaansa, en ymmärrä.
Kaikki mainitsemasi kaura-ainekset ovat erikoisia ainesosia. Maidon, kerman ja voin kuuluu tulla lehmästä, ei viljasta.
Jaa että heitäpä sitten herne-maissi-paprikaa mikroon ja iske lautaselle. Siinä on vegaanille lämmin ateria.
Enpä ole mikrosta kirjoittanut yhtään mitään, älä laita sanoja suuhuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei syö lihaa. Sekasyöjä syö kasviksiakin. Miten esimerkkisi liittyy tähän?
On kyllä vaikea käsittää tätä keskustelua: ihanko todella on olemassa ihmisiä, joiden on ehdottomasti saatava lihaa/kalaa/kanaa jokaisella ruokailukerralla, vai onko tämä vänkääminen ihan vain pahantahtoisuutta? En tunnista tuollaista ajattelutapaa omasta elinpiiristäni. Itse olen kasvissyöjä, eikä tarjoamani ruoka ole koskaan ollut mikään ongelma tuntemilleni sekasyöjillekään.
Kyllä nämä taitavat ihan tosissaan olla: vaikka suositus olisi syödä lihaa korkeintaan puoli kiloa viikossa, valtava määrä suomalaisia syö sitä hurjan paljon enemmän. Päivittäin edelleen yli 40 % suomalaisista:
https://www.lihatiedotus.fi/media/tilastot/cache/lihansyonti_2013_2020-…
Kyllähän tämä näkyy myös terveys- ja ylipainotiastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä paitsi maistanut härkikset, mifut ja tofut. Yhteen kertaan jäi. Sirkkoja en maistanut, vaikka nekin vegaanit ovat nimenneet itselleen sopiviksi. Kauralimoja en voi maistaa, koska olen kauralle allerginen.
No ei ole sirkat vegaanisia eivätkä kuulu vegaaniiseen ruokaan. Sirkka on eläin.
Vegaanit ovat nimenomaan rajanneet, että koska sirkassa ei kierrä veri, se ei ole eläin ja sen voi syödä. Samalla periaatteella voi syödä sieniä ja quornia, vaikka nekään eivät ole kasvikuntaa.
Sivusta mutta sirkka on eläin. Ei mitään eläinperäistä, mutta silti eläimiäkin saa. Kaiken kukkuraksi tämä EI yllätä. Uisein kaikki uskovaiset sortuvat epäloogisuuksiin, mitkä kielletään ja hyssytellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä paitsi maistanut härkikset, mifut ja tofut. Yhteen kertaan jäi. Sirkkoja en maistanut, vaikka nekin vegaanit ovat nimenneet itselleen sopiviksi. Kauralimoja en voi maistaa, koska olen kauralle allerginen.
No ei ole sirkat vegaanisia eivätkä kuulu vegaaniiseen ruokaan. Sirkka on eläin.
Vegaanit ovat nimenomaan rajanneet, että koska sirkassa ei kierrä veri, se ei ole eläin ja sen voi syödä. Samalla periaatteella voi syödä sieniä ja quornia, vaikka nekään eivät ole kasvikuntaa.
Mistä tämän tiedon löysit? Voitko laittaa linkkiä? En itse löytänyt Vegaaniliiton sivuilta mitään mainintaa sirkoista, eikä pikainen googlehakukaan tuottanut tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä taitavat ihan tosissaan olla: vaikka suositus olisi syödä lihaa korkeintaan puoli kiloa viikossa, valtava määrä suomalaisia syö sitä hurjan paljon enemmän. Päivittäin edelleen yli 40 % suomalaisista:
https://www.lihatiedotus.fi/media/tilastot/cache/lihansyonti_2013_2020-…Kyllähän tämä näkyy myös terveys- ja ylipainotiastoissa.
Mikä tahansa tappaa liikaa käytettynä, jopa veden juonti. Lihavuusepidemian takana ei ole prosessoimaton liha, vaan pitkälle prosessoidut ja glukoosisiirapeilla marinoidut einekset ja puolivalmisteet ja limut, karkit ynnä muu roskaruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.lihatiedotus.fi/media/tilastot/cache/lihansyonti_2013_2020-…Kyllähän tämä näkyy myös terveys- ja ylipainotiastoissa.
Mikä tahansa tappaa liikaa käytettynä, jopa veden juonti. Lihavuusepidemian takana ei ole prosessoimaton liha, vaan pitkälle prosessoidut ja glukoosisiirapeilla marinoidut einekset ja puolivalmisteet ja limut, karkit ynnä muu roskaruoka.
No niinhän tuossa juuri sanotaan: suomalaiset syövät aivan liikaa lihaa. Ei ole terveellistä ja näkyy tilastoissa. Nimenomaan se eläinperäinen rasva on liikaa syötynä pahasta. Ei toki ole ainoa syy, mutta katsopa oikeasti niitä epäterveellisiä eineksiä ja puolivalmisteita: kyllä niistä iso osa on makaraa ja lihapitoisia tuotteita. Näistä ne suomalaisten syömät lihakilot kertyvät, eivät prosessoimattomasta lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Liha(s) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha(s) kirjoitti:
Mullekin ruoka on periaate. Sen on oltava mun kropalle sopivaa (eli keto), ravitsevaa ja vielä sen tulee maistua hyvälle. Mieluusti söisin enemmän vihanneksia, mutta mun sisuskalut on eri mieltä.
Sun mies on siis barbaari ja hän syö lihalaatikkoa - ei (liha)makaroonilaatikkoa.
Se on mulle ihan okei.
Suosittelen silti täysin vieraalta ihmiseltä varmistamaan, ettei hän ole allerginen soijalle tai ainakin varaamaan koemielessä tehdyn kepposen ulottuville hätänumero.
Toinen vinkki: jos testaat seitankebabia, kannattaa varmistaa, ettei joukossa ole keliaakikkoa, jolle seitan on kuin kryptoniitti Supermiehelle
Ja siis toimivia herkkuja kaikki on silti, mutta aika hurja koelaboratorio sulla siellä ;)