Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hetkeksi unohdetaan se vegaaniruoka, niin onko toisaalta kohtuullista, että AIKUISET vieraat alkavat jälkeenpäin marmattamaan että sen yhden päivän/illan ajan joutuivat syömäään jotain mitä eivät tavallisesti söisi? Oliko se todella niin pahaa? Jos vertaa jopa koulujen viikottaisiin kasvisruokapäivään, niin tämä oli vain se yksi päivä.
Ap:n antaman listan perusteella: kyllä, se todellakin oli pahaa.
Ja jos joku vieras ei sattumalta pidä sienistä ja on allerginen pavuille ja soijalle, niin ei siellä mitään syötävää ollutkaan.
Ja jos ei sattumalta pidä lihasta ja on allerginen munalle ja maidolle, niin aika vähän on syötävää tavallisissakaan juhlissa. Mitäs muuta vielä jossiteltaisiin?
Normaalit ihmiset tarjoavat allergisille muita vaihtoehtoja.
Vegaanit eivät tähän pysty, koska se saattaa loukata heidän ideologiaansa.
Kuka väittää, ettei vegaaneilla olisi tarjolla allergiavaihtoehtoja? Siksihän ne ruokarajoitteet kysytään, että tiedetään varata heillekin syötävää.
Ja jos joku tosiaan kuolee siihen, ettei saa lihaa joka aterialla, niin silloin on varmaan parasta jäädä pois vegehäistä. Saattaa olla hankalaa myös työpaikkaruokalan kasvisruokapäivinä se elossa pysyminen, omalla pihvillä varustettuna töihin silloin?
Tässä ei ole kyseessä "joka päivä" tai "työpaikkaruokalan kasvispäivä" vaan suuret juhlat.
Sinun vai hääparin suuret juhlat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli keväällä ylioppilasjuhlat, ja siellä sain huomata miten pyhä asia liha joillekin on. Kaksi voileipäkakkua tilattiin, toinen lihaton ja toisessa kinkkua. Itse ehdotin että tilattaisiin vain lihattomat, mutta kuulemma pitää olla myös lihavaihtoehto. Minusta hieman älytöntä, kun kuitenkin minun juhlani kyseessä ja perhe tietää että välttelen lihaa.
Minä minä minä ………
Onneksi nämä vieraat eivät ajattele noin vaan hääparin näkökulmaa... eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli keväällä ylioppilasjuhlat, ja siellä sain huomata miten pyhä asia liha joillekin on. Kaksi voileipäkakkua tilattiin, toinen lihaton ja toisessa kinkkua. Itse ehdotin että tilattaisiin vain lihattomat, mutta kuulemma pitää olla myös lihavaihtoehto. Minusta hieman älytöntä, kun kuitenkin minun juhlani kyseessä ja perhe tietää että välttelen lihaa.
Lihattomana ne olisi pitänyt tilata, jos olisit ollut niiden ainoa syöjä.
Se muiden huomioon ottaminen on toisille näköjään ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Mitä vikaa siinä lihattomassa voileipäkakussa on? Ainakin minun havaintojeni mukaan ihmiset syövät sitäkin oikein mielellään. Aina kun on kahdenlaista tarjolla niin 95 % vieraista haluaa maistaa molempia. Sama täytekakkujen kohdalla: maidoton ja kermakakku pöydässä, niin molempia vedellään menemään surutta, ei haittaa maidottomuus eikä vegaanius yhtään siinä kohtaa, kun molempia pitää saada maistaa.
Jos kutsuu vieraita juhliinsa, olisi suotavaa laittaa tarjolle jotakin sellaista mitä nämä voisivat syödä ilman ihmeempiä ihmettelyitä.
Muuten ihmiset saa järjestää ihan "omannäköisiään" (mikä kammottava itsekeskeinen ilmaisu!) pippaloita mutta jos tosiaan olettaa vieraiden syövän, niin pitää laittaa tarjolle aika tavallista apetta.
Se vaan on tuplamenekki tarjottaville jos on kahdenlaista versiota tarjolla. Kun sitten otetaan molempia. Usein allergiset jäävät ilman ruokaa, jos allergiaeväät ovat tarjolla ilman valvontaa - kaikki haluavat maistaa sitä toistakin lajia. Ihminen on ahne eläin.
Aika paha loukkaus vieraita kohtaan olla tarjoamatta syömäkelpoista ruokaa. Lähtisin heti kun häävalssi on tanssittu. Itse yritimme kasata buffetin niin, että jokaiselle olisi hyvää ruokaa - myös vegaaneille ja muille ruokarajoitteisille.
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönti on fundamentaalinen uskonto. Mulle ei olisi mikään ongelma tuollaiset tarjoilut.
Isäpappa se ilmeisesti paskaa jauhaa ja ilmeisesti osa sukulaissedistä on yhtä tyhmiä. Miehet on tosi herkkiä ryhmäpaineelle, ne eivät kykene itsenäiseen ajatteluun tai toimintaan.
Kts. Potkupalloturistit
Et sitten osaa sen vertaa suomea, että selviäisit ilman alatyylin sanoja lyhyestä kommentistasi. Säälittävää.
Sinun rinnallasi nuo isät, sukulaiset ja jalkapalloturistit ovat monta kertaa upeampia ihmisiä. Jä älykkäämpä, koska pystyvät erinomaisesti perustelemaan kantansa sortumatta alatyyliin. Ota mallia heistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsuu vieraita juhliinsa, olisi suotavaa laittaa tarjolle jotakin sellaista mitä nämä voisivat syödä ilman ihmeempiä ihmettelyitä.
Muuten ihmiset saa järjestää ihan "omannäköisiään" (mikä kammottava itsekeskeinen ilmaisu!) pippaloita mutta jos tosiaan olettaa vieraiden syövän, niin pitää laittaa tarjolle aika tavallista apetta.
Periaatteessa jokainen saa tarjota juhlissaan juuri sitä mitä haluaa.
Yleensä vähänkin runsaammasta vegaanipöydästä löytyy kyllä jotakin mikä sopii kaikkille. Kranttuja ei kenenkään tarvitsekaan pyrkiä tyydyttämään.
Turvallisinta on pelkkään vegaanipöytäänkin panna ihan tavallisia vihanneksia, joita kaikki tuntevat.
Esim. parsakaali on erinomainen ihan missä vaan. Yleensä kaikki osaavat sitä syödä ja jos se pöydästä loppuu sitä saa nopeasti keitetyksi lisää. plus halpaa. Ja yleensäkin olisi hyvä olla keitettyjä/paistettuja/grillattuja/paahdettuja vihanneksia, eikä pelkkiä raakoja juttuja, koska näin valmistetut vihannekset sopivat kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tällaisiin pitkiin tilaisuuksiin varaudun tekemään evääksi kotitekoista pizzaa ja mukaan myös jotain pientä naposteltavaa. Tarjottavista juon teetä tai kahvia ja ruuista luovin, jos edes jotain sopivaa on. Olen allerginen soijalle ja kerran elämässä varauduin vegaanin häihin tullessa omin eväin, vaikka lupasi tehdä soijatonta. Onneksi edes pari soijatonta vaihtoehtoa oli kuten linssilasagne ja kasvissosekeitto kookoskermasta. Kakutkin oli tehty kookostuotteita käyttäen. Hyvää oli ainakin se mustikkakookoskakku. Kaikki tarjottava oli gluteenitonta, koska morsiamella on keliakia, ja helpottihan se myös kahden keliakiaa sairastavan syömistä. Pari ei millään voinut ottaa riskiä tarjoamalla tavallisia tuotteita, vaikka toinen osapuolista kykenee syömään viljoja ongelmitta.
Uh, kookosta siellä ja kookosta täällä... pahimman laadun rasvaa.
Niin, kyllä voi, kerma ja ihra sentään on terveellistä kookokseen verrattuna! Eivät oo kovia rasvoja (jos ensin pitää huoneenlämmössä pehmenemässä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakut tilattiin tiemmä vieraille syötäväksi eikä vain sinulle. Olisittehan voineet sitä paitsi tilata lihattoman kakun vierelle kalakakun. Niitäkin on tosi monenlaisia savukalasta loheen.
Kalako ei ole eläin? Olet varmaan se sama tyyppi, joka tuolla aiemmin ihmetteli, mitä tekemistä maidolla on eläinperäisten ruokien kanssa... 🤭
No enpä muista juhlia joihin olisin mennyt ilman vatsan täyttämistä ja aatellut että kohta napa ratkeaa ja pöydät notkuu. Ikään kuin ajattelen että se 5/5 juhlapöytä on vain harvinainen bonus ja iloinen yllätys, mutta enemmänhän se on sääntö kuin poikkeus että juhlissa ei kaikki ole mieleen. Tämän takia pidän autossa kuivaruokajemmaa!
En minäkään karjalanpaistia tarjoaisi häissä, tiedän silti että suku pitäisi ihan snobina jos siellä olisi jotain muuta. Kunhan ruokaa on riittävästi, oli se sitten kaurapuuroa tai vegaanista.
Voisiko meidän aikamme ihmiset aloittaa sanonnan käytön : "jos häävieraat haukkuu juhlaruuat, se tietää onnea hääparille"? :D
Vierailija kirjoitti:
Erikoista tässäkin on se että jos ns lihansyöjä pitää juhlat niin hän kyllä pyrkii huomioimaan tarjoiluissa ruokarajoitteet, niin allergiat kuin aatteelliset. Niin että kaikkilla olisi syötävää.
Toisin päin ei näköjään ole mitään velvoitetta.
No hipit on itsekkäitä
Itseasiassa erikoistahan se on. Jos ruokatarjoilu on suunniteltu oikein, niin siinä on silloin mukana kasviksia.
Kasvissyöjä voi syödä niitä, joten mitenkään välttämätöntä ei minkään erillisen kasvisruoan valmistamiseen ole.
Tämä on meininki esim UKn yläluokan kohdalla, jos mennään viettämään viikonloppua jonkun luokse.
Hyviin tapoihin kuuluu, että vieras mukautuu talon tapoihin. Vain lääkärin toteamat hankalat ruokarajoitteet (esim diabetes) on asia jonka voi ottaa esille. Sen sijaan kenenkään ei pidä kuvitella, että jonkun koti olisi tilausravintola. Niinpä kasvisyöjä voi sitten syödä niitä aterialla tarjottavia kasviksia. Se ei ole ongelma, koska aina on joukossa henkilöitä, jotka ilahtuvat siitä, että on mahdollisuus saada enemmän lihaa kasvisten sijaan. Jos tämmöistä henkilöä ei ole, se ei ole ongelma. Jokainen tietää, että keittiössä kokaavalla ammattilaisella on aina saatavilla broccolia, vaikkei sitä menussa olisikaan. Se on hyvää, nopeasti kysyvää, kaikken kanssa sopivaa ja laajasti maistuvaa. Ja selvyyden vuoksi, yleensä ateriat on suunniteltu huolella ja normaalisti tarjolla on vain 2-3 vihannesta, mutta niillä kyllä selviää.
Vegaanit ovat usein sellaisia ihmisiä, jotka eivät siedä toisten erilaisuutta, toisinsanoen suvaitsemattomia. Toisaalla ovat usein suvaitsevaisia, ja suvaitsevat liiaksikin lihaa syöviä miehiä. Monella on tottatosiaan lihaa syövä lemmikki jota pidetään vankeudessa. Olen hämmentynyt ja huvittunut kuinka erilaisia meitä onkaan. On hyvä että syötte sitä mistä pidätte, mutta muiden moralisointi kannattaa aloittaa itsestä.
Mitä noutopöydissä ja hotellien aamiaispöydissä olen nähnyt, niin kummasti ne allergia- ja vegeruuat kelpaavat ihan sekasyöjillekin. Samalla kierroksella käydään mättämässä lautaselle molemmista kattauksista. Yhtään yökkäysnäytöstä, allergiakohtausta saati ambulanssilla sairaalaan kiidätettyä sekaania en vielä ole noissa tilanteissa bongannut. Sitä ootellessa...
Muuten sanoisin tälle pariskunnalle, että unohtakaa valittajat. Aivan varmasti mukana oli paljon niitä, jotka olivat tyytyväisiä tai jopa innostuneita.
Älä anna valittajien pilata tätä tärkeää aikaa. Avioliiton alku on koko liiton kannalta tärkeää aikaa, ns parisuhteen lujittamisvaihetta. Iloitkaa siitä ilosta, jota koitti häissänne. Iloitkaa toisistanne. Se on nyt tärkeää. Ei muutamien ihmisten kitinä yhdestä ruokailusta. Nyt on kyse teidän elämänne ja onnestanne.
Sinä hoidit jo osasi siitä ruokailusta ja se on sinun osaltasi ohi.
Vierailija kirjoitti:
Muuten sanoisin tälle pariskunnalle, että unohtakaa valittajat. Aivan varmasti mukana oli paljon niitä, jotka olivat tyytyväisiä tai jopa innostuneita.
Älä anna valittajien pilata tätä tärkeää aikaa. Avioliiton alku on koko liiton kannalta tärkeää aikaa, ns parisuhteen lujittamisvaihetta. Iloitkaa siitä ilosta, jota koitti häissänne. Iloitkaa toisistanne. Se on nyt tärkeää. Ei muutamien ihmisten kitinä yhdestä ruokailusta. Nyt on kyse teidän elämänne ja onnestanne.
Taas jälleen kerran. Vegaaniruoasta mielipiteensä sanova on valittaja 😂
En tykkää kahvista kuin kerman kanssa eli mantelijuoma siihen aivan liian laihaa.
Muut tarjottavat olisin ottanut vastaan ok ja kohteliaasti. Kahvikermaa olisin tuonut mukanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä haukun juhlien tarjoilun niin sekö ei ole valittamista vaan mielipiteen ilmaisua? Okei. Olin keväällä yo-juhlissa, joissa tarjottiin ihan kamalaa ruokaa ihan liian vähän: Ensinnäkin oli vain feta- ja vihersalaattia, kinkku- ja sienipiirakkaa sekä kahdenlaista täytekakkua ja jotain pikkuleipiä. Ihan kamala nälkä jäi, koska olin pari päivää paastonnut juhlia varten, jotta saan jotain korvausta ostamalleni juhlamekolle sekätuomalleni ruusulle ja kortille.
Ja nuo ruuat olivat kaikki tosi pahanmakuisia. Sain myös pahan vatsakivun sienipiirakasta, koska vatsani ei siedä sieniä. Ja se vegaaninen suklaatäytekakku jota otin kaksi kertaa oli ihan hirveää kuraa, en tajua miten kukaan voi moisesta sonnasta tykätä! Kyllä en enää ikinä mene juhliin jos ei siellä ole tarjolla minun mieleistä ruokaa ja riittävästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä haukun juhlien tarjoilun niin sekö ei ole valittamista vaan mielipiteen ilmaisua? Okei. Olin keväällä yo-juhlissa, joissa tarjottiin ihan kamalaa ruokaa ihan liian vähän: Ensinnäkin oli vain feta- ja vihersalaattia, kinkku- ja sienipiirakkaa sekä kahdenlaista täytekakkua ja jotain pikkuleipiä. Ihan kamala nälkä jäi, koska olin pari päivää paastonnut juhlia varten, jotta saan jotain korvausta ostamalleni juhlamekolle sekätuomalleni ruusulle ja kortille.
Ja nuo ruuat olivat kaikki tosi pahanmakuisia. Sain myös pahan vatsakivun sienipiirakasta, koska vatsani ei siedä sieniä. Ja se vegaaninen suklaatäytekakku jota otin kaksi kertaa oli ihan hirveää kuraa, en tajua miten kukaan voi moisesta sonnasta tykätä! Kyllä en enää ikinä mene juhliin jos ei siellä ole tarjolla minun mieleistä ruokaa ja riittävästi!
😂
Jaxuhalit sulle! Toivottavasti se mekko sentään mahtuu päälles vielä niissä seuraavissa, paremmissa juhlissa! 🙂
Lihansyönti on fundamentaalinen uskonto. Mulle ei olisi mikään ongelma tuollaiset tarjoilut.
Isäpappa se ilmeisesti paskaa jauhaa ja ilmeisesti osa sukulaissedistä on yhtä tyhmiä. Miehet on tosi herkkiä ryhmäpaineelle, ne eivät kykene itsenäiseen ajatteluun tai toimintaan.
Kts. Potkupalloturistit