Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta nyt kun olen saanut seurata vegaanin elämää läheltä niin yhden asian olen pistänyt merkille:suvaitsemattomuuden. Minä sekasyöjänä varmistan, että hänellekin on sopivaa ruokaa mutta hän vegaanin ajattelee, että kyllä muutkin tätä minin ruokaa voi syödä. Eli hän ei näe vaivaa muiden eteen, mutta vaatii että hänen eteen pitää nähdä, vaikka ei hänkään ole allerginen juustoille ja lihalle.
En ole vegaani, mutta olen kasvissyöjä. Itse en ole tullut koskaan ajatelleeksi, että olisin suvaitsematon, jos tarjoan kasvisruokaa, kun tiedän, että se sekasyöjäkin syö välillä muutenkin kasvisruokaa. Ajattelen myös niin, että se liha on sekasyöjänkin ruokavaliossa vain pieni osa. Jos tarjoaa ruokaa, ei sillä yhdellä ruokailukerralla välttämättä ole tarjolla kaikkea muutakaan, mitä olisi terveellisesti hyvä syödä. Jos pyöräyttää lihapullat, ei välttämättä ole tarjolla kalaa tai ruisleipää, ja nekin ovat osa sekasyöjän ruokavaliota. Miksei siitä yhdellä ruokailukerralla voisi puuttua se lihakin, jos ruoka muuten on herkullista?
Sinua ei haittaa, jos sekasyöjä tarjoaa sinulle liha-/kana-/kalaruokaa, kun joka ruokailulla ei ole kaikkea tarjolla. Ja juuri silloin ei satu olemaan kasvisruokapäivä, etkä kuole lihan/kalan/kanan syömiseen
Kasvissyöjä ei syö lihaa. Sekasyöjä syö kasviksiakin. Miten esimerkkisi liittyy tähän?
On kyllä vaikea käsittää tätä keskustelua: ihanko todella on olemassa ihmisiä, joiden on ehdottomasti saatava lihaa/kalaa/kanaa jokaisella ruokailukerralla, vai onko tämä vänkääminen ihan vain pahantahtoisuutta? En tunnista tuollaista ajattelutapaa omasta elinpiiristäni. Itse olen kasvissyöjä, eikä tarjoamani ruoka ole koskaan ollut mikään ongelma tuntemilleni sekasyöjillekään.
Kyllä nämä taitavat ihan tosissaan olla: vaikka suositus olisi syödä lihaa korkeintaan puoli kiloa viikossa, valtava määrä suomalaisia syö sitä hurjan paljon enemmän. Päivittäin edelleen yli 40 % suomalaisista:
https://www.lihatiedotus.fi/media/tilastot/cache/lihansyonti_2013_2020-…Kyllähän tämä näkyy myös terveys- ja ylipainotiastoissa.
Mikä tahansa tappaa liikaa käytettynä, jopa veden juonti. Lihavuusepidemian takana ei ole prosessoimaton liha, vaan pitkälle prosessoidut ja glukoosisiirapeilla marinoidut einekset ja puolivalmisteet ja limut, karkit ynnä muu roskaruoka.
No niinhän tuossa juuri sanotaan: suomalaiset syövät aivan liikaa lihaa. Ei ole terveellistä ja näkyy tilastoissa. Nimenomaan se eläinperäinen rasva on liikaa syötynä pahasta. Ei toki ole ainoa syy, mutta katsopa oikeasti niitä epäterveellisiä eineksiä ja puolivalmisteita: kyllä niistä iso osa on makaraa ja lihapitoisia tuotteita. Näistä ne suomalaisten syömät lihakilot kertyvät, eivät prosessoimattomasta lihasta.
Liha ei suinkaan ole millään lailla epäterveellistä, ei myöskään eläinrasva.
Einekset ja lihajalosteet sen sijaan ovat huonoa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vaikea käsittää tätä keskustelua: ihanko todella on olemassa ihmisiä, joiden on ehdottomasti saatava lihaa/kalaa/kanaa jokaisella ruokailukerralla, vai onko tämä vänkääminen ihan vain pahantahtoisuutta? En tunnista tuollaista ajattelutapaa omasta elinpiiristäni. Itse olen kasvissyöjä, eikä tarjoamani ruoka ole koskaan ollut mikään ongelma tuntemilleni sekasyöjillekään.
Kyllä: Karnivori-ruokavaliolla elävät. Siihen ruokavalioon eivät kasvikset ja muut sokerit kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä näkyy myös terveys- ja ylipainotiastoissa.
Olipas se oudosti sanottu. Lihansyönti ei lihota, ja erilaiset ketoosiin perustuvat dieetit ovat yksiä suosituimmista laihdutusmuodoista. Huonot hiilarit, kuten vaaleat jauhot, pastat, sokerit, jne. ovat syypää suomalaisten lihavuustilastoihin.
Lapsellista valitusta. Kai niitä vegaanisia herkkujakin on, ihan mielenkiintosta minusta ainakin olis syödä esim vegaanista täytekakkua. Katsoa pääseekö vegaaninen leivos samalle tasolle kuin ei-vegaaninen.
Ja jos on ollut juomatarjoilua, pitäisi kyllä palan painikkeidenkin maistua, vaikkei olisi kinkulla ja juustolla höystettyä.
Postgres kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas se oudosti sanottu. Lihansyönti ei lihota, ja erilaiset ketoosiin perustuvat dieetit ovat yksiä suosituimmista laihdutusmuodoista. Huonot hiilarit, kuten vaaleat jauhot, pastat, sokerit, jne. ovat syypää suomalaisten lihavuustilastoihin.
Saanen kihtipotilaana sanoa vastalauseeni, proteiini on minulle enmmän pahasta kuin pastat ja leivät.
Ei ihmisen keho ole ihan noin yksioikoinen, jos syöt liikaa proteiinia, voi käydä hullusti.
eri
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista valitusta. Kai niitä vegaanisia herkkujakin on, ihan mielenkiintosta minusta ainakin olis syödä esim vegaanista täytekakkua. Katsoa pääseekö vegaaninen leivos samalle tasolle kuin ei-vegaaninen.
Ja jos on ollut juomatarjoilua, pitäisi kyllä palan painikkeidenkin maistua, vaikkei olisi kinkulla ja juustolla höystettyä.
Korjaan tätä omaa kommenttiani senverran, että palanpainikkeilla piti tarkottamani ruokaa/naposteltavaa, mutta palanpainikehan siis tarkoittaa juomaa.
No jokatapauksessa tarkoitin sitä, että jos on juotu alkoholia, niin luulisi että ruokakin maistuisi, vaikkei se uisi lihassa/kalassa/juustossa.
Vierailija kirjoitti:
Postgres kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanen kihtipotilaana sanoa vastalauseeni, proteiini on minulle enmmän pahasta kuin pastat ja leivät.
Ei ihmisen keho ole ihan noin yksioikoinen, jos syöt liikaa proteiinia, voi käydä hullusti.eri
Minulla ainakin olut tekee pahinta jälkeä kihdille. Ja siinä ei ole sitten yhtään proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta nyt kun olen saanut seurata vegaanin elämää läheltä niin yhden asian olen pistänyt merkille:suvaitsemattomuuden. Minä sekasyöjänä varmistan, että hänellekin on sopivaa ruokaa mutta hän vegaanin ajattelee, että kyllä muutkin tätä minin ruokaa voi syödä. Eli hän ei näe vaivaa muiden eteen, mutta vaatii että hänen eteen pitää nähdä, vaikka ei hänkään ole allerginen juustoille ja lihalle.
En ole vegaani, mutta olen kasvissyöjä. Itse en ole tullut koskaan ajatelleeksi, että olisin suvaitsematon, jos tarjoan kasvisruokaa, kun tiedän, että se sekasyöjäkin syö välillä muutenkin kasvisruokaa. Ajattelen myös niin, että se liha on sekasyöjänkin ruokavaliossa vain pieni osa. Jos tarjoaa ruokaa, ei sillä yhdellä ruokailukerralla välttämättä ole tarjolla kaikkea muutakaan, mitä olisi terveellisesti hyvä syödä. Jos pyöräyttää lihapullat, ei välttämättä ole tarjolla kalaa tai ruisleipää, ja nekin ovat osa sekasyöjän ruokavaliota. Miksei siitä yhdellä ruokailukerralla voisi puuttua se lihakin, jos ruoka muuten on herkullista?
Sinua ei haittaa, jos sekasyöjä tarjoaa sinulle liha-/kana-/kalaruokaa, kun joka ruokailulla ei ole kaikkea tarjolla. Ja juuri silloin ei satu olemaan kasvisruokapäivä, etkä kuole lihan/kalan/kanan syömiseen
Kasvissyöjä ei syö lihaa. Sekasyöjä syö kasviksiakin. Miten esimerkkisi liittyy tähän?
Mahdollista on, että on olemassa mainitsemiasi ihmisiä, mutta isoin pointti kai keskustelussa on se, että ap:n menu oli suppea ja ei ruokaisa. Hedelmät ovat lisukkeita tai välipaloja vegaanista ruokaa on myös ilman tofua ja hän ei edes tarjonnut vaihtoehtoa ainoalle jotenkin ruuaksi mainitulle sieni-tofupiiraalleen. Mutta ei siinä banaania poskeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä taitavat ihan tosissaan olla: vaikka suositus olisi syödä lihaa korkeintaan puoli kiloa viikossa, valtava määrä suomalaisia syö sitä hurjan paljon enemmän. Päivittäin edelleen yli 40 % suomalaisista:
https://www.lihatiedotus.fi/media/tilastot/cache/lihansyonti_2013_2020-…Kyllähän tämä näkyy myös terveys- ja ylipainotiastoissa.
Mikä tahansa tappaa liikaa käytettynä, jopa veden juonti. Lihavuusepidemian takana ei ole prosessoimaton liha, vaan pitkälle prosessoidut ja glukoosisiirapeilla marinoidut einekset ja puolivalmisteet ja limut, karkit ynnä muu roskaruoka.
No niinhän tuossa juuri sanotaan: suomalaiset syövät aivan liikaa lihaa. Ei ole terveellistä ja näkyy tilastoissa. Nimenomaan se eläinperäinen rasva on liikaa syötynä pahasta. Ei toki ole ainoa syy, mutta katsopa oikeasti niitä epäterveellisiä eineksiä ja puolivalmisteita: kyllä niistä iso osa on makaraa ja lihapitoisia tuotteita. Näistä ne suomalaisten syömät lihakilot kertyvät, eivät prosessoimattomasta lihasta.
Sekasyöjien ja vegaanien terveystilaa tutkittaessa on todettu, että vegaanien veriarvot eivät ole yhtään sen paremmat kuin sekasyöjienkään. Päinvastoin heillä on useammin erilaisia puutostiloja. Lisäksi vegaanien ruokavaliossa monet normaalit ainesosat joudutaan korvaamaan teollisilla imitaatioaineksilla. Esimerkiksi vegaanisessa jäätelössä on enemmän rasvoja ja sokereita kuin tavallisessa kermajäätelössä.
Vierailija kirjoitti:
Noudatan vähähiilihydraattista/ketoruokavaliota terveyssyistä, se sopii minun keholleni hyvin enkä halua palata entiseen "normaaliin" ruokavalioon ilmapallovatsoineen ja ilmavaivoineen. Sekasyöjien buffetista saan koottua oikein hyvin täyden lautasellisen ruokaa vaivaamatta juhlien järjestäjää erikoisruokavaliollani. Kasvissyöjienkin buffetista löytyy oikein hyvin kaikki tarvittava. Vegaanibuffetista taas ei... Aterian proteiinin saan nimittäin useimmiten lihasta, maitotuotteista (yleensä juustoista), kananmunista ja kalasta. Rasvan saan kermasta ja voista (molemmat maitotuotteita, kuohukermaa laitan reilusti kahviin = nam, sekä herkullista että hyödyllistä, kun saan sillä kuitattua osan päivän rasvansaannista). Useimmissa vegaanisissa proteiininlähteissä on viljaa, liikaa hiilareita ja piilotettuja sokereita, jolloin ne täytyy jättää väliin. Ainakin vegaanituttuni ruokavaliot myös nojaavat vahvasti leipään, pastaan ja riisiin, enkä voi syödä niistä mitään. Palkokasvit, siemenet ja soija laittavat vatsan sekaisin, anteeksi.
Kotona illallistaminen ystävieni kanssa onkin välillä haaste, kun meitä erikoisruokavaliolaisia on melkein värisuora ;) Salaattibuffet kaikilla mahdollisilla lisukkeilla onkin suosittu näky kaveri-illallisilla.
Ketoa on mahdollista toteuttaa vegaanisesti, mutta se ei ole kaikkein helpointa. Itselläni on pari ketovegaaniutta käsittelevää kirjaa halutessani vaihtelua kasvisruokiin. Itsehän noudatan lakto-ovoa vähähiilihydraattisesti, sillä koen vhh:n olevan vielä hieman helpompi ja sallivampi kuin keton. Parempi aloittaakin helpoimmasta päästä, vaikken tosin ketoa saati vegaaniutta harkitse missään muodossa.
Toki sinun tapauksessa kasvisketo, oli ilman maitotuotteita ja munia tai niiden kanssa, menisi aikamoiseksi rakettitieteeksi, jos siemenetkin pitää karsia, koska niistähän ketovegaaninen ruokavalio koostuu, jotta saisi tarvitsemansa ravintoaineet. Ihan jo lakto-ovonakin on välillä niitä päiviä, jolloin ajattelee, että mitä sitä nyt lämpimäksi ruuaksi keksisi. Joskus keksii vaikkapa mozzarellasalaattia, fathead-pizzan tai sitten nopeasti tekee munakkaan. Vegaanina jo olisin varmaan pulassa tuollaisina päivinä, kun ei olisi edes munatkaan sallittuja aineksia.
Postgres kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha- ja eläinrasvapitoiset einekset lienevät suurin syy suomalaisten suureen lihankulutukseen. En jaksa uskoa, että nämä valtavat lihamäärät ovat raakalihaa. Makkarakansaa olemme.
Vierailija kirjoitti:
Postgres kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha- ja eläinrasvapitoiset einekset lienevät suurin syy suomalaisten suureen lihankulutukseen. En jaksa uskoa, että nämä valtavat lihamäärät ovat raakalihaa. Makkarakansaa olemme.
Makkarat ja muut einekset eivät ole lihaa, vaikka ne lihaa sisältäisivätkin. Rasvakaan ei ole lihaa, vaikka se kuuluukin lihaan aivan olennaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postgres kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarat ja muut einekset eivät ole lihaa, vaikka ne lihaa sisältäisivätkin. Rasvakaan ei ole lihaa, vaikka se kuuluukin lihaan aivan olennaisesti.
Makkarat ja muut lihapitoiset einekset lasketaan mukaan tuohon suomalaisten lihankulutusmäärään, joka on huikeat 80 kg/hlö/vuosi (keskiarvo). Olisikin kiinnostavaa tietää, paljonko määrästä on eineksiä ja paljonko täyslihaa.
Minäpäs kerron miksi on kohteliasta tarjota vegaanille vegaaniruojaa sekasyöjän häissä, mutta vegaani ei tarjoa liharuokaa omissa häissään. Vegaanius on eettinen valinta eikä liity syöjän makumieltymyksiin. Jos vegaanille ei ole sopivaa ruokaa, hän on syömättä tai tuo omat eväät koska moraalinen periaate velvoittaa enemmän kuin oma mukavuus. Sekasyöjällä taas ei ole mitään estettä maistaa vegaanista ruokaa kuin oma itsekkyys tai hyi-en-tykkää (allergiat tietysti erikseen). Monet vegaanit pitävät liharuoasta mutta kokevat sen monet ympäristövaikutukset (mm. ilmastonmuutos) ja eläinten pahoinvoinnin pahempina kuin sen että itse joutuu luopumaan jostain. Jos et tiedä miksi vegaanius on eettistä, googlaapa vaikka! Ilmastokysymyksessä tosin jo eläinperäisten tuotteiden roima rajoittaminen riittäisi. Itse kyllä fleksaan silloin tällöin ruokavalion kanssa mutta en koe että mulla olisi oikeutta päivittäin syödä sekaruokaa kun muutenkin asuu näin rikkaassa, hyvinvoivassa maassa ja vegaaniruoka on helpoin tapa pienentää omaa hiilijalanjälkeä (: vaatii vähän opettelua mutta nopeasti tottuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postgres kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarat ja muut lihapitoiset einekset lasketaan mukaan tuohon suomalaisten lihankulutusmäärään, joka on huikeat 80 kg/hlö/vuosi (keskiarvo). Olisikin kiinnostavaa tietää, paljonko määrästä on eineksiä ja paljonko täyslihaa.
Ei ne siltikään lihaa ole.
Eikös se lihasuositus ole jotain puoli kiloa viikossa, mutta suomalainen syö jo jonkun 300g joka päivä, eli aikamoisesti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se lihasuositus ole jotain puoli kiloa viikossa, mutta suomalainen syö jo jonkun 300g joka päivä, eli aikamoisesti liikaa.
Tämähän se. Mutta kun jotkut ovat sitä mieltä, että jos syö makkaraa ja lihapitoisia eineksiä, se on eri asia. Vain pihvit lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Olen joskus yrittänyt syödä 300-grammaisen pihvin, mutta keskenhän se jäi. Ja olen sentään isokokoinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Mutta kun jotkut ovat sitä mieltä, että jos syö makkaraa ja lihapitoisia eineksiä, se on eri asia. Vain pihvit lasketaan.
Makkarat ja einekset eivät ole lihaa.
Ei kuulu sirkat vegaanin ruokavalioon. Sirkka on hyönteinen eli kuuluu eläinkuntaan vaikka ei kuuluiskaan eläinkuntaan se on hyönteinen, yök, ei kuulu ihmisravintoon ollenkaan. Jätetäänpä nuo hyönteiset sammakoille ja linnuille.