Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1201/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hetkeksi unohdetaan se vegaaniruoka, niin onko toisaalta kohtuullista, että AIKUISET vieraat alkavat jälkeenpäin marmattamaan että sen yhden päivän/illan ajan joutuivat syömäään jotain mitä eivät tavallisesti söisi? Oliko se todella niin pahaa? Jos vertaa jopa koulujen viikottaisiin kasvisruokapäivään, niin tämä oli vain se yksi päivä.

Kouluruoka on arkiruokaa. Tässä oli kyseessä juhla. Juhliin odotetaan juhlavaa, erityisen hyvää ruokaa, jota ei arkena saa. Mantelilimaan tehty itupirtelö ei sellaista ole.

Vierailija
1202/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tapana on ja hyviin tapoihin kuuluu tarjota kutsutuille vieraille  vaihtoehtoisesti erilaisia ruokia. Vegaaneille vegaani ruokaa, ne sopii myös lisukkeena sekasyöjille ja liharuokaa/kalaruokaa niille jotka syö lihaa ja kalaa. Näin kaikille kutsutuille vieraille jää hyvä, miellyttävä tunne siitä, että heitä on ajateltu ja otettu huomioon ja juhlat onnistuvat.  Aloittajan hääjuhlat on mielestäni erittäin itsekkäästi ajateltu/suunniteltu. Vieraat kuitenkin saattavat lahjoineen tulla pitkänkin matkan takaa ja häät saattaa kestää tunteja niin oleppa siinä sitten häähumussa nälissään , ei hyvä todellakaan, tajuhan siinä lähtee. Onkohan tuo aloittajan juttu provo vai ihan totta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?

Ootko noin hölmö?

Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂

Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)

Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.

Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...

Vegaanien mielestä on vielä niin kovin hauskaa juksata toisia sillä, että eivät kerro ruoan sisältävän soijaa tai pähkinöitä. "Hihhih, noi tollot luuli sitä jauhelihaksi, hihhih".

Ei tule mieleenkään, että toisilla voi olla hengenvaarallinen allergia.

Soija-allergia tai kropan kyvyttömyys käsitellä palkokasveja on vain asenneongelma.

T. Vegaani

Taidat vaan provosoida? Itse olen ihan aikuisen oikeasti allerginen sekä palkokasveille, soijalle, että kaaliruuillekin. En halua kovia vatsanväänteitä, ripulia, enkä sappikohtausta vain siksi että kieltäytymisen em. ruoka- aineista loukkaisi jotain herkkää sielua.

Nimim. ITSEKÄS(kö)

Mieluummin olisin terve ruuansulatuksenikin puolesta...

Kyllähän tuo viesti oli sarkastinen provo. Kovin moni vegaani täällä väittää että vegaanimätöt käy kaikille. Ei ne vaan käy. Minäkin olen yliherkkä palkokasveille ja ihan kaikille viljatuotteille. Loppuilta (jos edes riittää) menis vessassa jos esim aloittajan menua maistelisin. Mun jälkeen vessan pesuun tarvittaisiin painepesuri. Että kyllähän ne vegaanimätöt käy kaikille.

En minäkään noita syö, koska haluan pysyä terveenä. Toisen hyvän mielen takia en ole valmis kärsimään krampeista tai paskomaan alleni, koska sekin riski on todellinen itselleni väärällä ruokavaliolla.

Vierailija
1204/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna minua tympii nämä ruokaniuhottajat niin pahasti, että en enää suostu tarjoamaan kenellekään mitään erikoisruokia muista syistä kuin allergian vuoksi. Ilmoitan tämän myös kutsussa selvästi. "Juhlissamme ei tarjoilla vegaaniruokaa. Ruoka-aineallergiat huomioidaan"

Vegaaniruoka ei ole vaikea asia. Siihen ei tarvita mitään erioisia ainesosia. Kahvimaidoksikin käy hyvin kauramaito tai kaurakerma, olen kokeillut ja sopii ihan hyvin. Erilaisia salaatteja,jotak käy kaikille, erilaisista pakastevihanneksista saa lämminruokaa , keittää vaan ja esim. kaurarasvaa sekaan tai kaura kermaa , se on siinä Saattais maistua lisukkeena kaikille. Perunat ja pasta ja riisi yhdistettyina muihin kasviksiin, niistä saa vallan mainiota kasvisruokaa. En ymmärrä kuinka joku osaa tehdä kasvisruokailusta niin vaikeaa. Aloittajan periaate on kyllä omaa luokkaansa, en ymmärrä.

Vierailija
1205/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut jos ruoka oli pahaa, niin olisko siitä pitänyt sit valehdella?

Kyllä monesti ollaan kommentoitu myös kuivia lihakönttejä häiden tarjoilussa. 

Mä olen sekaani.

Usein ravintolassa valitsen kasvisruoan, joka usein on myös vegaaninen. Ihan yksinkertaisesti koska niihin on usein nähty paljon enemmän vaivaa, enkä oikeasti osaisi niitä itse kotona tehdä.

Elämässäni olen jo syönyt riittävästi sitä tapettua kuivaa pitopalvelun possunfilettä. Jos menen häihin tmv usein pyydän kasvisvaihtoehdon (ja myös syön sen, oli tavis mikä herkkupihvi tahansa).

Kahvin kanssa olisin häissä tarjonnut kyllä useampaa vaihtoehtoa kuin vain mantelimaitoa. Tuo tökkii itselläni, ainoa minulle maistuva olisi ollut Oatlyn kahvi"maito".

Tosin ehkäpä olisi tässä voinut joustaa ja suvun mummoille tarjota ihan kermaakin (meidän suvussa siis nuo matriarkat ovat ehdottomasti sitä mieltä, että juhlakahviin kuuluu kerma, ei mikään maitolitku.).

Onko kyseessä vain asenne, vai oletko ollut jossain halvemmissa pitopalveluhäissä? Olen myös sekaani ja olen ollut lukuisia kertoja pettynyt ravintoloiden kasvisruokaan. Usein väärin valmistettua, raaka-ainetta kunnioittamatta, kasvisten oma maku unohtaen. Yrttejä käytetään edelleenkin ujostellen ja makua saa etsiä.

No häistä en osaa suoranaisesti sanoa, millä budjetilla pitopalvelu on valittu, mutta aika harvoin kukaan pystyy tekemään isolle porukalle "hyvää pihviä" (eli max medium laatulihasta) yleensä pitopalvelun suosivat possua ja tappavat sen pieteetillä aikaa säästämättä kuivaksi käntyksi (joskus harvoin olen jossain kutsuilla saanut hyvää sous vide-porsasta).

Kasvisruoka ravintoloissa varmasti hyvin vaihtelevan laatuista. Yleensä käymme kuitenkin ravintoloissa missä on panostettu kasvispuoleen (ja yleensä suosin jos siinä ei ole mukalihatuotteita vaan aidosti vihanneksia, juureksia, yrttejä, aitoa kasvisruokaa. Enhän minä ravintolassa kalapuikkoja tai einespihapulliakaan ostaisi ä, miksi siis mukaliha-eineksiä??

Vierailija
1206/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkäät vegaanit, minun puolestani olisitte saaneet viettää häitänne ihan keskenänne!

Tuo ruoka kun ei kaikkien vatsalle vaan sovi.

Vierailija
1207/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty syömään palkokasveja, joten suurin osa vegaaniruuista on poissuljettuja. Kyllä minua harmittaisi, jos olisi pitkä matka ajettu ja perillä huomaisi ettei suurin osa tarjottavista käy ja loppukin on ankean makuista. Jos kerrottaisiin etukäteen niin se olisi ok. Mäkkärin kautta juhliin ja lahja ehkä sen verran vaatimattomampi (eikös sen arvon ole yleensä tarkoitus vastata ruokailun kustannuksia).

Vierailija
1208/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juhlissa täytyy ottaa vieraat huomioon! Hyvissä juhlissa on ajateltu vieraidenkin viihtyvyyttä. Jos sitä ei halua tehdä, ei kannata järjestää juhliakaan.

Vierailija
1209/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka on ihan yhtä hyvää kuin muukin, mutta tosin tekijän pitää todella osata asiansa, samoin tarjoilusuunnitelman tekemiseen olisit tarvinnut kylläkin ammattiapua. Valintasi eivät valitettavasti olleet ihan parhaasta päästä. Inhoan pääsääntöisesti piirakoita itsekin, oli ne vegaani tai ei. Missä hyvät salaatit, coleslaw, briami, täytetyt ohukaiset... todella hyviä ruokia myös vegaanisia - kun osaa.

Teen itse silloin tällöin vegaaniruokia harjoituksen vuoksi, ne kelpaavat kyllä kenelle tahansa.

Vierailija
1210/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hassua. Täällä monikin vouhkaa, että vegaanit ovat nirsoja, kun eivät syö lihaa, ja vaativat erityiskohtelua. Sitten jaksetaan sankoin joukoin teilata jo vegaaninen kahvimaitokin juomakelvottomaksi. Itse en ole vegaani, mutta tuttavapiirissä on. Juon kahvini kylässä milloin kauramaidolla, välillä soijamaidolla, välillä luomumaidolla, täysmaidolla, rasvattomalla ja välillä sitä ei löydy kyläpaikasta ollenkaan. Vähän erilaiselta se maistuu, juomasta riippuen, mutta yököttänyt ei ole kertaakaan, eikä aiheuttanut paasaamisen tarvetta.

Vierailija
1211/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin tulee tunne, että moni luulee vegaaniruoan olevan ainoastaan sellaista, mikä sisältää soijaa, härkistä tai nyhtistä.  Juuri tein pestopastaa koko perheelle, ja en kyllä tunkenut siihen mitään noista. En edes muista, milloin olisin ostanut jotain noista mainitsemistani, koska meillä kukaan ei niistä tykkää ja tulee vatsavaivoja.

Vierailija
1212/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee, niin tulee tunne, että moni luulee vegaaniruoan olevan ainoastaan sellaista, mikä sisältää soijaa, härkistä tai nyhtistä.  Juuri tein pestopastaa koko perheelle, ja en kyllä tunkenut siihen mitään noista. En edes muista, milloin olisin ostanut jotain noista mainitsemistani, koska meillä kukaan ei niistä tykkää ja tulee vatsavaivoja.

Mutta tarkistithan, että pasta oli vegaanista eli munatonta?

Kasvisruoka on yhä eri asia kuin vegaaniruoka.

Vierailija
1213/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja."

Mä kyllä yhdyn niihin, jotka pitivät tarjoiluja melko vähäisinä häihin. Vaikka olisivat olleet ei-vegaanisiakin, yllättyisin, jos häissä pääruoka olisi sienipiirakkaa ja karjalanpiirakoita. Ja ymmärrän, ettei etenkään vanhempi väki miellä hedelmien ja marjojen napostelua hääateriaksi. Eri asia tietysti, jos oli jonkinlaista hedelmäsalalaattia tai marjajälkiruokaa (esim. rahkatyyppistä tai vaniljakastikkeella). 

Suklaakakussa ei ole mitään vikaa. En hahmota, että jonkun mielestä täällä "kakku ei ole hyvää ilman oikeaa kermavaahtoa". Siis kakkujahan on kermakakkujen lisäksi satoja erityyppisiä. Lisääkö tämä henkilö niiihin aina kermavaahtoa jotta pystyy syömään?

Vegaanina sanoisin että aika onhoset eväät. Oliko kyseessä kahvihäät, eli lyhyet juhlat joissa ei ollut tarkoituskaan viipyä kauan? Sillä jos oli päivän mittaset häät niin tuossa tulee kyllä nälkä jokaiselle. Valitusta on tullut varmaan enemmänkin tarjoilun määrästä kuin laadusta. 

Vierailija
1214/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä teidän lapset saavat proteiinit?

Vierailija
1215/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakto-ovo-vegetaristi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna minua tympii nämä ruokaniuhottajat niin pahasti, että en enää suostu tarjoamaan kenellekään mitään erikoisruokia muista syistä kuin allergian vuoksi. Ilmoitan tämän myös kutsussa selvästi. "Juhlissamme ei tarjoilla vegaaniruokaa. Ruoka-aineallergiat huomioidaan"

Vegaaniruoka ei ole vaikea asia. Siihen ei tarvita mitään erioisia ainesosia. Kahvimaidoksikin käy hyvin kauramaito tai kaurakerma, olen kokeillut ja sopii ihan hyvin. Erilaisia salaatteja,jotak käy kaikille, erilaisista pakastevihanneksista saa lämminruokaa , keittää vaan ja esim. kaurarasvaa sekaan tai kaura kermaa , se on siinä Saattais maistua lisukkeena kaikille. Perunat ja pasta ja riisi yhdistettyina muihin kasviksiin, niistä saa vallan mainiota kasvisruokaa. En ymmärrä kuinka joku osaa tehdä kasvisruokailusta niin vaikeaa. Aloittajan periaate on kyllä omaa luokkaansa, en ymmärrä.

Kaikki mainitsemasi kaura-ainekset ovat erikoisia ainesosia. Maidon, kerman ja voin kuuluu tulla lehmästä, ei viljasta.

Jaa että heitäpä sitten herne-maissi-paprikaa mikroon ja iske lautaselle. Siinä on vegaanille lämmin ateria.

Vierailija
1216/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voisiko joku selittää, olenko ymmärtänyt oikein?

Jos juhlissa tarjotaan vaikka seuraavanlainen menu: Uudet perunat, karjalanpaisti, vihannespata, erilaisia vihersalaatteja, peruna-ja sienisalaatti, leipiä, levitteitä, pinaattipasteijoita, pikkuleipiä, suklaakakkua, niin kaikki syövät hyvällä ruokahalulla ja pitävät tarjottavasta. Jos karjalanpaisti jätetään pois ja tilalle tehdään jokin kasvisruoka, niin kaikki yököttelevät vegaanitarjoamisille, eivät voi syödä mitään, kun kaikesta tulee vatsa kipeäksi ja ruoka on pahaa.

Vierailija
1217/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hä, missä liha!?

Vierailija
1218/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset kehtaa valittaa heille ilmaiseksi tarjoillusta ruuasta??

Vierailija
1219/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä teidän lapset saavat proteiinit?

Tällä aterialla proteiinia tuli pestosta, sekä lisukkeena tarjottavasta ruisleivästä. Eilen tein papu-tofukiusausta. Eli milloin mistäkin. Aika paljon erilaisista pavuista, linsseistä ja herneistä.

Vierailija
1220/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika yksipuoleiset aminahappolähteet…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä