Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1181/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla on yksi vegaani, joka vaatii henkilöstöravintolta joka aamu kahvin seuraksi VEGAANISEN sämpylän.

Ei kelpaa siis leipä kasvispäällysteillä vaan vegaaninen.

Joskus sijaisen sattuessa ei oo ollutkaan leipää valmiina niin alkaa kamala huuto ja moite.

Itse en kehtaisi.

Söisin kotona tai tekisin aamupalaleivän evääksi mukaan.

Lounaalla toki on runsaasti hänellekin sopivaa tarjontaa, mutta tämä yks nillittää siitä aamukahvileivästä.

Vierailija
1182/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen järjestäköön häät oman mieltymyksensä mukaan, on mun mielipide. Ja toisten juhlatarjoilujen arvosteleminen on aika mautonta.

Itse moniallergikkona lakto-ovovegenä (viljat,kaakao, pähkinät, jotkut kasvikset) varaudun juhliin etukäteen ajatuksella, että järjestäjät eivät välttämättä pysty huomioimaan erikoisruokavalioitani ja otan mukaan aina jotain pientä. Toki syön lähtiessä, etten mene vatsa nälkää huutaen juhlapaikalle...

Eikös juhlissa tärkeämpää pitäisi olla itse juhla ja sen aihe, kuin se, mitä tarjottavaa siellä on? (ellei ole kyse jonkinlaisista mässäilyorgioista...)

Tässä ei ole kysymys sinun erikoisemmasta erikoisruokavaliosta, vaan ihan normaalista ruokavaliosta, mitä valtaosa suomalaisista noudattaa. Ymmärrätkö mitä eroa tällä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

Ja ihan oikeasti kaikki eivät pidä vegaaniruoasta.  Se maistuu heistä suorastaan pahalle.  Samoin joku voi kokea, että pyritte rahastamaan tarjoamalla vain lisäkkeet ja jättämällä sen "varinaisen ruoan" eli lihan tai kalan tarjoamatta.  Ihmiset voivat kokea tulleensa petetyksi.   Ja kyllä, osa kokee varmasti ruoan myös heitä kannanotoksi heidän edustamaansa ajattelua vastaan.   (Vegaanithan ovat usein varsin aggressiivisia kuvitelmistaan jonakin kaikkien muiden yläpuolella olevina paremman moraalin omaavina, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa-)  -    Jos sitten ei saa edes kupillista kahvia (eli maitoa/kermaa), niin ei kumma jos harmittaa.

Voit tietysti miettiä ihan itse, miltä tuntuisi, jos kaikki kasvikunnan tuotteet puuttuisivat tarjoilusta.   Etenkin, jos olisi tullut vähän kauempaa ja olisi etukäteen luvattu ruokapidot.  Matkusta ja istu siinä sitten tunteja ilman syötävää.   (Ja monet tuovat kalliimman lahjan semmoisiin häihin, joissa on ruokatarjoilu.). Kylläisyydentunne määrittyy eri tavalla "kevyttä ruokaa" ja "raskasta ruokaa". syövillä, joten tunne voi olla se, ettei ole edes ruokaa saanut.

Omat ovat häänne tietysti, joten itse valitsette, mitä tarjoatte ja miten otatte vieraanne/tilanteen huomioon.

Osa varmaan olikin kiinnostunut vaihtoehtotarjoilusta, kuten sanoit.   Mutta ymmärrän kritiikinkin, joka ei tapauksessanne tulllut yllätyksenä.  Isä tietää kaiken.

Vierailija
1184/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla on yksi vegaani, joka vaatii henkilöstöravintolta joka aamu kahvin seuraksi VEGAANISEN sämpylän.

Joskus sijaisen sattuessa ei oo ollutkaan leipää valmiina niin alkaa kamala huuto ja moite.

Itse en kehtaisi.

Lounaalla toki on runsaasti hänellekin sopivaa tarjontaa, mutta tämä yks nillittää siitä aamukahvileivästä.

Lienee ainoa asiakas, joka tuollaisen leivän käy ostamassa.

Vierailija
1185/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kehtaisi.

Onpas teillä hyvin passaava henkilöstöravintola.  Tyyppi voisi tuoda ihan itse kotoa sämpylänsä.  Turhaa pellehyppelyä huolehtia yhden perverssin erikoisvaatimuksista.   Kumma, että suostuvat tähän, jos syy ei ole lääkärin toteama.   Samalla tavallahan sitä voisi loppujengikin vaatia ihan vaan huvikseen poikkeavia tarjoiluja.

Vierailija
1186/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle suomalaiselle tekisi hyvää lisätä kasviksia ruokavalioonsa. Itse olisin onnellinen, jos häissä tarjottaisiin kasviruokia, jotka sisältävät riittävästi proteiiniakin. 

Ajatteletko ollenkaan mitä kirjoitat? Esim syökö jokainen vegaani liian vähän?

Vierailija
1187/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän isäsi on oikeassa. Älkää tuputtako hörhöaatettanne muille jotka eivät sitä halua. Miksi oikeastaan piditte häät jos ette halua tarjota parasta?

Vierailija
1188/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle suomalaiselle tekisi hyvää lisätä kasviksia ruokavalioonsa. Itse olisin onnellinen, jos häissä tarjottaisiin kasviruokia, jotka sisältävät riittävästi proteiiniakin. 

Älä nyt yleistä omaa huonoa ruokavaliotasi kaikkien suomalaisten ongelmaksi.   Meillä monilla on kyllä kasvikset ja hedelmät vähintäänkin ravintosuositusten mukaisessa kuosissa.   

Se, että häissä alettaisiin tarjoamaan vegaaniruokaa, ei ole mikään ratkaisu esim kaltaisillesi, jotka eivät syö kasviksia arjessa riittävästi.

Juhliin mennään juhlimaan, ei hoitamaan puutostiloja. Eikä ole mikään onglema, vaikka tarjottava ei olisikaan terveysperustein koottua, koska kukaan ei kuole siihen, jos silloin tällöin heittää vähän tuommoistakin helttaansa.   Sen sijaan se on vakava vaara, ettet todellakaan syö häiden ulkopuolella terveellisesti vaan jatkuvasti lintsaat kasvisten syönnissä.

Vierailija
1189/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

No ei AP:ta kyllä ainakaan ilmastokriisi huoleta! Karseat päästöt tuollaisesta lentosafkasta, ja vielä isolle jengille! Ei näin!

T. Ilmastoaktiivi vegaani

Ja edelleen kiinnostaa, että mitä oli _ruokana_, tuo ap lista on sormiruokaa ja naposteltavaa. Mäkin valittaisin jos pitäis selvitä koko päivä muutamalla marjalla ja leivällä - vaikka ovatkin hyviä siis :)

Vierailija
1190/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörriäinen kirjoitti:

Me mieheni kanssa ryhdyttiin hyönteissyöjiksi. Ajateltiin, että tarjotaan häissämme friteerattuja heinäsirkkoja ja paahdettuja torakoita jauhomatonuudeleiden kanssa. Hääkakku korvataan Sirkkasuklaalla.

Mikähän olisi hyvä juoma pääaterian kanssa?

Eksyin ulkomailla retkeilykaupan avajaisiin, jossa oli erilaisia esittelyjä myös.   Yksi oli jotain hyönteisiä jotenkin valmistettuna.  Sille standille ei ollut ainakaan jonoa. Katsomaan menneet vain totesivat kohteliaasti, että "mielenkiintoista", mutta en nähnyt kenenkään haluavan maistaa.

Toistaiseksi tuntuvat kyllä luotaan työntäviltä, mutta kuka tietää, miten mieli vielä muuttuu, kun yleistyvät.

Vierailija
1191/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kehtaisi.

Onpas teillä hyvin passaava henkilöstöravintola.  Tyyppi voisi tuoda ihan itse kotoa sämpylänsä.  Turhaa pellehyppelyä huolehtia yhden perverssin erikoisvaatimuksista.   Kumma, että suostuvat tähän, jos syy ei ole lääkärin toteama.   Samalla tavallahan sitä voisi loppujengikin vaatia ihan vaan huvikseen poikkeavia tarjoiluja.

Jos vegaanisämpylän teko tälle aggressiivisen asiakkaalle tuottaa enemmän rahaa kuin siitä on kuluja, niin miksi eivät tekisi. Loistavaa palvelua.

Vierailija
1192/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap syyttää asennevammasta kaikkia muita ihmisiä, jotka syövät normaalia sekaruokaa. Eikö hän ole tullut ajatelleeksi, että asennevamma onkin hänellä itsellään, jos hän pakottaa muut samaan muottiin kuin hän itse.

Tapanahan on ollut ottaa huomioon vieraiden ruokavaliot. Siksi pyydetään ilmoittamaan hyvissä ajoin ennen tilaisuutta, jos tarvitsee erikoisruokavalion. Ap itsekin olisi voinut kutsuunsa laittaa, että juhlissa tarjotaan vegaanista ruokaa, mutta jos joku haluaa _normaalia_ ruokaa, on hyvä ja ilmoittaa siitä päivään x mennessä.

Vierailija
1193/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?

Ootko noin hölmö?

Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂

Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)

Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.

Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...

Vegaanien mielestä on vielä niin kovin hauskaa juksata toisia sillä, että eivät kerro ruoan sisältävän soijaa tai pähkinöitä. "Hihhih, noi tollot luuli sitä jauhelihaksi, hihhih".

Ei tule mieleenkään, että toisilla voi olla hengenvaarallinen allergia.

Soija-allergia tai kropan kyvyttömyys käsitellä palkokasveja on vain asenneongelma.

T. Vegaani

Vegaanin kyvyttömyys käsitellä lihaa on vain asenneongelma.

T. Normaali

Suurimmaksi osaksi näin. Tietysti jos on vuosia ollut ilman lihaa, voi vähän nipistellä vatsaa pari ensimmäistä kertaa, mutta ongelma ei ole pysyvä.

Vierailija
1194/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vegaaniruoka muuten kävisi, niin kahvimaito voi olla suomalaisille liian tärkeä ja henkilökohtainen alkaa sitä muuttamaan! :)

Olin kerran työn puolesta konferenssissa joissa kaikki ruoat olivat vegetaarisia (osa täysin vegaanisia). Ehkä vegetaariruoka olisi uponnut hieman helpommin kun olisi ollut ainakin maitotuotteet, ml. juusto, ja ehkä kananmunaakin.

Vierailija
1195/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mietityttään koska lapsiakin jossain vaiheessa ehkä tulee, mitä lapset saa ruuakseen??

Saavatko vegaanimössöä vai monipuolista ravintoa, koska molemmat vanhemmat on ruuan suhteen luisuneet täysin sivuraiteille, vaara on olemassa miten lasten terveyden käy.

Vierailija
1196/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna minua tympii nämä ruokaniuhottajat niin pahasti, että en enää suostu tarjoamaan kenellekään mitään erikoisruokia muista syistä kuin allergian vuoksi. Ilmoitan tämän myös kutsussa selvästi. "Juhlissamme ei tarjoilla vegaaniruokaa. Ruoka-aineallergiat huomioidaan"

Vierailija
1197/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka vegaaniruoka muuten kävisi, niin kahvimaito voi olla suomalaisille liian tärkeä ja henkilökohtainen alkaa sitä muuttamaan! :)

Olin kerran työn puolesta konferenssissa joissa kaikki ruoat olivat vegetaarisia (osa täysin vegaanisia). Ehkä vegetaariruoka olisi uponnut hieman helpommin kun olisi ollut ainakin maitotuotteet, ml. juusto, ja ehkä kananmunaakin.

Mantelilimaa kahviin, jo on makuelämys.🤮

Vierailija
1198/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna minua tympii nämä ruokaniuhottajat niin pahasti, että en enää suostu tarjoamaan kenellekään mitään erikoisruokia muista syistä kuin allergian vuoksi. Ilmoitan tämän myös kutsussa selvästi. "Juhlissamme ei tarjoilla vegaaniruokaa. Ruoka-aineallergiat huomioidaan"

Tämä on ainoa oikea tapa hoitaa juhlavieraitten ruuat ja juomat.

Vierailija
1199/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hetkeksi unohdetaan se vegaaniruoka, niin onko toisaalta kohtuullista, että AIKUISET vieraat alkavat jälkeenpäin marmattamaan että sen yhden päivän/illan ajan joutuivat syömäään jotain mitä eivät tavallisesti söisi? Oliko se todella niin pahaa? Jos vertaa jopa koulujen viikottaisiin kasvisruokapäivään, niin tämä oli vain se yksi päivä.

Vierailija
1200/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?

Ootko noin hölmö?

Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂

Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)

Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.

Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...

Vegaanien mielestä on vielä niin kovin hauskaa juksata toisia sillä, että eivät kerro ruoan sisältävän soijaa tai pähkinöitä. "Hihhih, noi tollot luuli sitä jauhelihaksi, hihhih".

Ei tule mieleenkään, että toisilla voi olla hengenvaarallinen allergia.

Soija-allergia tai kropan kyvyttömyys käsitellä palkokasveja on vain asenneongelma.

T. Vegaani

Taidat vaan provosoida? Itse olen ihan aikuisen oikeasti allerginen sekä palkokasveille, soijalle, että kaaliruuillekin. En halua kovia vatsanväänteitä, ripulia, enkä sappikohtausta vain siksi että kieltäytymisen em. ruoka- aineista loukkaisi jotain herkkää sielua.

Nimim. ITSEKÄS(kö)

Mieluummin olisin terve ruuansulatuksenikin puolesta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä