Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Serkkuni häistä on varmaan reilusti yli 10 vuotta ja yhä hääpuheissa keskusteluun tulee mukaan miten niissä häissä oli huono kakku. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen ihan eri mieltä. Minusta häät ovat hääparin näköiset ja pitäisikin. Ei kai hääparin tarvitse valita musiikkia, tai häiden teemaa muita miellyttäen, vaan saavat valita sen ihan oman mieltymyksensä mukaan. Minusta tarjoiluissa pitää vain ottaa muut huomioon, että jokaiselle löytyy jotain syötävää. Enkä ymmärrä ollenkaan sellaista, että sekasyöjä, joka syö normaalistikin salaatteja, vihanneksia ja kasviksia, ei yhtäkkiä voisi syödä niitä juhlissa. Mikä siinä on niin hirveää, jos voileipäkakussa ei olekaan kinkkua, tai uusien perunoiden kanssa tarjotaan sen iänikuisen karjalanpaistin tilalta jotain herkullista ratatouillea. Tai pikkuleivät on leivottu margariiniin, eikä voihin.
Nimenomaan. Jos ei ideologisista syistä halua syödä vaikkapa kaukomailta rahdattua soijaa, niin lähilihaa -tai kalaa pitäisi olla tarjolla. Lisäksi margariini tekee kaikesta paskan makuista, siksi olisi parempi käyttää voita.
Kääntäen: mikä siinä on vegaanille niin hirveää jos voileipäkakussa ON kinkkua?
Kinkku on eläinperäinen tuote. Vegaanit eivät käytä eläinperäisiä tuotteita, koska niiden tuottaminen aiheuttaa eläimille kärsimystä. Oletko ihan uuno?
Nirsoilusta tuossa on kyse. Kinkku on ihmiselle sopivaa ravintoa.
Inhimilliselle ja tuntevalle olennolle kivun tuottaminen on nirsoilua?! Huh huu, onneksi en tunne kaltaisiasi "ihmisiä".
Itse olen sekasyöjä, mutta kinkkua en ole syönyt noin 10 vuoteen. En pidä sen mausta, joten mun kohdalla todella olisi kyse nirsoilusta. Vegaanisen ruokavalion toteuttaminen vaatii kuitenkin sen verran vaivaa, että en usko kenenkään olevan vegaani nirsouden takia.
Joku tuolla kirjoitti, että olisi outoa, jos absolutistiparin häissä olisi hääboolina joku kossusekasotku. Olen samaa meltä. On todella erikoista, että suomalainen aikuinen ihminen ei voi olla heikommilla (omasta mielestään) tarjoiluilla yhtä päivää. Itse osallistun mieluusti lihattomiin tai vegaanisiin juhliin, eikä ole maailman loppu alkoholittomuuskaan, monesti vain parantaisi asiaa.
Kovin monella tuntuu vegaanisuuden taustalla oleva trendikkyys.
Hääpari saa totta kai tehdä juhlastaan sellaisen, mistä pitää.
Jos kuitenkin haluaa välttää vieraiden valituksen, on kuitenkin kohteliasta ottaa myös vieraat huomioon juhlaa suunnitellessa, tai on parempi pitää vain kahden kesken kestit. Tietenkin tapavalittajia on aina.
Jos ap kutsui vieraat hääkahveille, niin silloin tarjottavat ovat ymmärrettävät, mutta usein vaihtoehtoja on hyvä olla enemmän kuin mitä mainitussa menussa oli. Suolainen piirakka ja riisipiirakat eivät riitä, sillä moni ei pidä sienistä (olen allerginen), soijalle ollaan allergisia ja riisipiirakka kaipaa levitettä, ei hummusta. Minäkin uskon, että vegaanisuus ei ollut syy valitukselle, vaan ruoan määrä ja valikoima.
Yksi parhaimmista kakuista, jota olen koskaan leiponut, on nimenomaan vegaaninen suklaakakku, mutta siihen ei tullut mitään perustallaajaa kummastuttavia aineksia, joten tästä kakusta onkin parissa vuodessa tullut suvun suursuosikki, jota pyydetään jouluna, juhannuksena ja syntymäpäivinä siinä välissä. Perheemme suosikkeja ovat myös vegaaniset karjalanpiirakat, joten niistäkin saa maistuvia. Tosin nautimme ne maidottoman margariinin kera.
Olen sekaani, jolla on maitoallergisia lapsia. Olen siis tutustunut hyvin läheisesti moniin vegaanisiin tuotteisiin ja kiitos kasvissyöjä ja vegaanikaverien myös juhlavampiin tarjottaviin, joskaan en ole vielä ollut vegaanien häissä. Hyvä ystäväni on kihloissa ja hänen tuleva miehensä on vegaani, joten sellaiset juhlat ovat tulossa. Olen kuitenkin hyvin varma, että niissä juhlissa tarjotaan näyttävä buffet, sillä tämä mies on kulinaristi ja kokkaa herkullista ruokaa. Hänen tekemänsä wokki ja paputortillat ovat parasta kasvisruokaa, jota olen koskaan syönyt muiden tarjoamana.
Kun menin naimisiin 15 vuotta sitten, häissämme oli läsnä yksi kasvissyöjä ja monta kasvispainotteisesti syövää. Valitsimmekin pitopalvelun laajasta valikoimasta paljon heille sopivaa tarjottavaa. Moni heistä muistelee yhä tarjolla ollutta kasvisrisottoa, joka olikin kerrassaan herkullista. Häissämme tarjoiltiin alkumaljana kuohuviiniä ja ruoan kanssa viiniä, vaikka minä ja mieheni emme kumpikaan käytä alkoholia. Kahvia ja teetä oli myös tarjolla, asianmukaisesti kahvimaidon ja kerman kanssa, sillä tiedämme, miten tärkeitä ne ovat vieraillemme. Kumpikaan meistä ei juo kahvia, teetäkin vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni häistä on varmaan reilusti yli 10 vuotta ja yhä hääpuheissa keskusteluun tulee mukaan miten niissä häissä oli huono kakku. :D
Mun serkun häissä loppui kakku kesken. Varmaan kolmannes vieraista jäi ilman kakkua. Kukaan vieraista tuskin muistaa noista häistä mitään muuta.
Mun mielestä lakto ovo vegetaarinen ruoka on hyvää. Sen saa tehtyä normaaleista aineista eikä haittaa kovin paljon vaikka liha puuttuu. Voi olla perinteiset kakut jne. Tiedän että kaikki ei syö sitäkään mutta lähes kaikki tykkää. Sen verran pitäisi pystyä tulemaan vastaan. Kaikki tälläiset vegaaniset erikois- tuotteet härkis ym. ovat kamalaa moskaa niitä harva suostuu ottamaan.
Olisit tehny makaronilaatikkoa sinne. 240g jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Olisit tehny makaronilaatikkoa sinne. 240g jokaiselle.
Raikkaat voileivät kylkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?
Ootko noin hölmö?
Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂
Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)
Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.
Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...
Vegaanien mielestä on vielä niin kovin hauskaa juksata toisia sillä, että eivät kerro ruoan sisältävän soijaa tai pähkinöitä. "Hihhih, noi tollot luuli sitä jauhelihaksi, hihhih".
Ei tule mieleenkään, että toisilla voi olla hengenvaarallinen allergia.
Soija-allergia tai kropan kyvyttömyys käsitellä palkokasveja on vain asenneongelma.
T. Vegaani
Soija-allergia ei ole asenneongelma, kun kyse on pienestä lapsesta, joka on moniallerginen, poissa myös lehmänmaito, kotimaiset viljat, kookos, nauta ja maissi. Se ei ole asenneongelma, kun toisen iholla on ihottumaa ja lapsi huutaa tuskasta.
Varmaan heidän , jotka vegaanitarjottavista vetävät herneen nenään, kannattaa jatkossa kieltäytyä kutsuista ja pysyä kotona HK:n sinisen ja Juhlamokan kanssa.
"Älä viiti. Ap sanoi kuule erittäin selkeästi, että ongelma oli se vegaaniruoka eikä ruuan määrä tai sen täyttävyys."
Kuka on puhunut määrästä ja täyttävyydestä? Siinä sanottiin että ruoka oli arkista, mikä todellakin pitää paikkansa. Miten tämä liittyy mainitsemaasi määrään ja täyttävyyteen, jos ruoka oli vaatimatonta?
Huono juttu jos ei ole vaihtoehtoja! Sitähän vegaanit aina toitottavat, että pitää olla kasvisvaihtoehto. Tämäkään juna ei kulje molempiin suuntiin. Alkaa riittämään tämä itsensä kohottaminen ja kaksinaismoralismi. Eikö pieneen mieleen tullut, että vanhemmat ihmiset ei välttämättä huuda riemusta? Saiko sinne tulla millä autolla tahansa, vai pitikö olla sähköauto?
Jokainen järjestäköön häät oman mieltymyksensä mukaan, on mun mielipide. Ja toisten juhlatarjoilujen arvosteleminen on aika mautonta.
Itse moniallergikkona lakto-ovovegenä (viljat,kaakao, pähkinät, jotkut kasvikset) varaudun juhliin etukäteen ajatuksella, että järjestäjät eivät välttämättä pysty huomioimaan erikoisruokavalioitani ja otan mukaan aina jotain pientä. Toki syön lähtiessä, etten mene vatsa nälkää huutaen juhlapaikalle...
Eikös juhlissa tärkeämpää pitäisi olla itse juhla ja sen aihe, kuin se, mitä tarjottavaa siellä on? (ellei ole kyse jonkinlaisista mässäilyorgioista...)
Falafelin luulisi ainakin useimmille maistuvan, ja Hesen soijawrapit on todella hyviä. Ainakaan kasvisruoka ei aiheuttane fyysistä närästystä kellekään.
Kasvisruoastakin voi koettaa tehdä tuhdintuntuista. Vatsa täynnä marisuttaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Falafelin luulisi ainakin useimmille maistuvan, ja Hesen soijawrapit on todella hyviä. Ainakaan kasvisruoka ei aiheuttane fyysistä närästystä kellekään.
Soijawrapit aiheuttaa vatsakramppeja, riemukkaan äänekkäitä ilmavaivoja sekä räjähtävää ripulia.
Mikä tahansa uppopaistettu ruoka kyllä aiheuttaa närästystä, oli kuinka kasvis tahansa.
Me mieheni kanssa ryhdyttiin hyönteissyöjiksi. Ajateltiin, että tarjotaan häissämme friteerattuja heinäsirkkoja ja paahdettuja torakoita jauhomatonuudeleiden kanssa. Hääkakku korvataan Sirkkasuklaalla.
Mikähän olisi hyvä juoma pääaterian kanssa?
Pörriäinen kirjoitti:
Me mieheni kanssa ryhdyttiin hyönteissyöjiksi. Ajateltiin, että tarjotaan häissämme friteerattuja heinäsirkkoja ja paahdettuja torakoita jauhomatonuudeleiden kanssa. Hääkakku korvataan Sirkkasuklaalla.
Mikähän olisi hyvä juoma pääaterian kanssa?
Meksikolainen tequila toukan kera alkumaljaksi. Puolikäynyt kilju ruokajuomaksi? Lapsille päiväysvanhaa täysmaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?
Ootko noin hölmö?
Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂
Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)
Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.
Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...
Vegaanien mielestä on vielä niin kovin hauskaa juksata toisia sillä, että eivät kerro ruoan sisältävän soijaa tai pähkinöitä. "Hihhih, noi tollot luuli sitä jauhelihaksi, hihhih".
Ei tule mieleenkään, että toisilla voi olla hengenvaarallinen allergia.
Soija-allergia tai kropan kyvyttömyys käsitellä palkokasveja on vain asenneongelma.
T. Vegaani
Vegaanin kyvyttömyys käsitellä lihaa on vain asenneongelma.
T. Normaali
Jokaiselle suomalaiselle tekisi hyvää lisätä kasviksia ruokavalioonsa. Itse olisin onnellinen, jos häissä tarjottaisiin kasviruokia, jotka sisältävät riittävästi proteiiniakin.
Minäkin olin kolme vuotta sitten häissä, joissa tarjottiin vain vegaanista ruokaa. Asia olisi muuten ollut ihan ok, mutta kun mikään ruoka ei oikeasti maistunut miltään ja koko tarjoilu oli jotenkin ankean näköistä. Etukäteen pyydettiin ilmoittamaan allergioista ja ainakin kaksi henkilöä oli ilmoittanut pähkinä- ja sipuliallergiasta, näitä ei oltu huomioitu, vaan kaikessa tuntui olevan just noita molempia eikä ko. henkilöille ollut mitään heille sopivaa tarjolla. Jäi kirjaimellisesti paha maku suuhun.
Toivottavasti teidän häissä ruoka maistui ja näytti herkulliselta.