Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1021/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hääpari on helluntailaisia, vieraiden pitää tajuta ettei häissä tarjota alkoholia.

Jos hääpari on vegaaneja, vieraiden pitää tajuta ettei häissä tarjota eläinperäisiä ruokia.

Turha valittaa jälkeenpäin itsestäänselvää asiaa. Häihin ei ole mikään pakko osallistua, jos ei yhtään kunnioita hääparia ja heidän tärkeää päiväänsä.

Alkoholittomia häitä voi viettää kuka tahansa ja sitä tulee kunnioittaa, alkoholi on päihde, ei ravintoa. Jos hääpari on alkoholisoitunut, niin pitääkö kaikkien vetää viinaa? 

Jos kutsutaan paikalle vieraita niin kyllä yleensä tarjottavat on sellaisia, että suurimmalle osalle kelpaa eikä vain harvoille. Tarkoitus kuitenkin on kestitä ne vieraat. Toki vegaanihäissä tarjottavat voi suunnitella niin, että niistä pääosa on vegaanista, mutta luulisi että tarjottavat suunnitellaan loppupeleissä vieraiden mukaan.

Vierailija
1022/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että mähän olin vegaanipariskunnan häissä pari vuotta sitten! Enpäs ole tullut ajatelleeksi koko ruokajuttua. En nähnyt mitä hääpari söi, mutta itse söin kyllä jotain tosi hyvää naudanpaistia. Ja kermakakkukin, saattoi kyllä olla jotain feikkikermaakin, mutta tuskin kun kerran lihaakin tarjosivat. 

Tämä pariskunta on sellainen, etteivät pidä mitään isoa meteliä syömisistään. Myös eräs entinen työkaveri on vegaani ja olimme ehtineet tehdä töitä yhdessä melkein 2v ennenkuin mulle selvisi tämä asia. Se tuli siten ilmi, että pyysin häntä meille kylään syömään ja iltaa istumaan viikonloppuna ja silloin hän sanoi, että voi kyllä tuoda omat eväät. No ei tuonut, kun lupasin tehdä hänelle ruokaa ja teinkin hyvät tarjoilut vegaanisena. 

On onneksi ihmisisä, jotka ei koe tarpeelliseksi vouhottaa omaa ideologiaansa. 

minä myös puolisoni kanssa vegaani ja järjestettiin häät  ja kutstukortissa oli pyyntö vastata, jos tulee ja sitten samassa yhteydessä varattiin ruoka-annos. Vaihtoehtoina oli vegaani, liha ja kala, sekä sitten erillinen tila, jossa voi ilmoittaa ruoka-ainerajoitteensa. Näiden mukaan sitten resepti tehtiin kussakin ryhmässä sen eniten ruokavaliorajoitteisen mukaan, kun haluttiin välttää tilanne, jossa pöydällä on 30 eri annosta tyyliin kauramaitovegaani, mantelimaitovegaani, soijamaitovegaani, gluteeniton vegaani, manteliton vegaani, pähkinätön vegaani, viljaton vegaani, soijaton vegaani jne ja samat lihoista ja kaloista. Oli yksinkertaista, että oli vain vegaani, liha ja kala ja kun kaikki pysyivät valinnassaan, se sopi varmasti syöjälleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt järkevä ihminen juhliin ilmoittautuessaan kertoo, jos on jollekin allerginen, jotta vegaanihääpari osaa tilata sinulle soijatonta, pähkinätöntä ja sienetöntä vegaaniruokaa, kun muut vieraat syövät normaalia vegaaniruokaa.

nykypäivänä eivät osaa.

Vierailija
1024/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinäallergikko riemastuu tuosta ”menyystä”.

Jos on pähkinäallergia niin kannattaa mainita siitä hääparille niin osaavat varata sinulle jotain muuta. 

Vierailija
1025/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen manteleille ja pähkinöille allerginen. Ja soijalle, ennen kuin kukaan sitä ehdottaa. Eli olisi ollut huono juoda kahvia, en juo mustana joten olisi jäänyt juomatta. Mitä ruokaa teillä sitten oli? Ja onhan se ihan kohteliasta varautua myös vieraille tarjoamaan semmoisia ruokia mitkä heille maistuu. Varaavathan sekaruokailijatkin vegaaneille ruokaa häihinsä. Ainakin niissä häissä on ollut joissa olen itse ollut.

Miten olisi kauramaito? En ole vegaani, mutta Oatly iKaffe on kahvissa parempaa kuin maito!

KAURAmaito, kun mulla on tosiaan paha iho- ja suolistokeliakia? Ja miksi ihmeessä pitäisi leikkiä kun maito käy mulle hyvin, samoin munat ja lihat, kalat ja voit ja oliiviöljyt. Kukaan ei edes huomaa vammaisuuttani paitsi vegaanit kun heidän sapuskat ei mulle käy.

Vierailija
1026/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt järkevä ihminen juhliin ilmoittautuessaan kertoo, jos on jollekin allerginen, jotta vegaanihääpari osaa tilata sinulle soijatonta, pähkinätöntä ja sienetöntä vegaaniruokaa, kun muut vieraat syövät normaalia vegaaniruokaa.

nykypäivänä eivät osaa.

Jos nämä viestit olivat mulle niin kyllä osaan. Ja sitten kun menen paikan päälle niin luetaan lapusta, että "ai niin joo katotaan mikä näistä sulle kävis... hmm tota keitetyt perunat ja vihersalaatti. " Ja tämä on oikeasti käynyt. Kun ei mietitä mitä se tarkoittaa, ettei mikään vilja tai tietyt mausteet käy.

Vierailija
1027/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen manteleille ja pähkinöille allerginen. Ja soijalle, ennen kuin kukaan sitä ehdottaa. Eli olisi ollut huono juoda kahvia, en juo mustana joten olisi jäänyt juomatta. Mitä ruokaa teillä sitten oli? Ja onhan se ihan kohteliasta varautua myös vieraille tarjoamaan semmoisia ruokia mitkä heille maistuu. Varaavathan sekaruokailijatkin vegaaneille ruokaa häihinsä. Ainakin niissä häissä on ollut joissa olen itse ollut.

Miten olisi kauramaito? En ole vegaani, mutta Oatly iKaffe on kahvissa parempaa kuin maito!

KAURAmaito, kun mulla on tosiaan paha iho- ja suolistokeliakia? Ja miksi ihmeessä pitäisi leikkiä kun maito käy mulle hyvin, samoin munat ja lihat, kalat ja voit ja oliiviöljyt. Kukaan ei edes huomaa vammaisuuttani paitsi vegaanit kun heidän sapuskat ei mulle käy.

Ja alapeukuttajien mielestä, on tärkeämpää, ettei juhlapaikka saastu lehmänmaidolla kun minä otan riskin, että iho on vesikelloilla seuraavat viikot?

Vierailija
1028/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että mähän olin vegaanipariskunnan häissä pari vuotta sitten! Enpäs ole tullut ajatelleeksi koko ruokajuttua. En nähnyt mitä hääpari söi, mutta itse söin kyllä jotain tosi hyvää naudanpaistia. Ja kermakakkukin, saattoi kyllä olla jotain feikkikermaakin, mutta tuskin kun kerran lihaakin tarjosivat. 

Tämä pariskunta on sellainen, etteivät pidä mitään isoa meteliä syömisistään. Myös eräs entinen työkaveri on vegaani ja olimme ehtineet tehdä töitä yhdessä melkein 2v ennenkuin mulle selvisi tämä asia. Se tuli siten ilmi, että pyysin häntä meille kylään syömään ja iltaa istumaan viikonloppuna ja silloin hän sanoi, että voi kyllä tuoda omat eväät. No ei tuonut, kun lupasin tehdä hänelle ruokaa ja teinkin hyvät tarjoilut vegaanisena. 

Jos menisit juutalaisiin häihin, haluaisitko väen vängällä syödä sianlihaa? Se, että joudut kerran kesässä syömään jotain, mihin et ole tottunut, ei ole mikään maailmanloppu.

Juutalaisissa häissä ei tarvitse väen vängällä haluta sianlihaa, kun vaihtoehtona on muuta lihaa. Yleensäkin kaikki mitä juutalaisissa häissä ei tule tarjolle rajoittaa hyvin vähän sitä mitä vieraat saa syötäväksi.

Vierailija
1029/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävä reaktio isältäsi. Tosimiehet ei rehuja pupella vaan lihaa!

Vierailija
1030/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä mutta teen välillä vegaaniruokaa ja syön sitä mielelläni. Mutta toi ap:n menu on TÄYSI VITSI.

eihän se ole mikään hääjuhla-ateria vaan pelkkä kahvitarjoilu.

Olisin minäkin loukkaantunut, jos kutsussa lukisi vaikka ”tervetuloa kirkkoon x ja sen jälkeen hääjuhlaan paikkaan y” kun hääjuhla on ruokajuhla, ja tarjottavana olisi jokin piirakka, tomaatteja, kakku ja hedelmiä.

Työkaveri meni uusiin naimisiin, hän järjesti kahvitilaisuuden, kutsussa luki jotenkin vapaamuotoisesti niin että ”tervetuloa juomaan hääkahvit kanssamme ravintola x:ään” kaikille oli silloin selvää, että ruokaa ei tule. Mutta täytyy sanoa että senkin kahvitarjoilun antimet olivat monipuolisemmat kuin tuo lista. Eihän ap:n listassa ole MITÄÄN juhlavaa.

Vierailija
1031/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykypäivänä eivät osaa.

Jos nämä viestit olivat mulle niin kyllä osaan. Ja sitten kun menen paikan päälle niin luetaan lapusta, että "ai niin joo katotaan mikä näistä sulle kävis... hmm tota keitetyt perunat ja vihersalaatti. " Ja tämä on oikeasti käynyt. Kun ei mietitä mitä se tarkoittaa, ettei mikään vilja tai tietyt mausteet käy.

"jotta vegaanihääpari osaa tilata"... kohtaan tarkoitin. Nykypäivänä eivät osaa. Osa on oikeasti valistuneita myös ruoka-aineallergioidenkin suhteen, osa luulee, että allergia on sama kuin "en mielelläni söisi, kun en ehkä tykkää sen mausta" tai sitten ei edes tiedetä mikä allergia on. Minulla on muuten vegaanituttu, joka kuitenkin syö oikein mielellään ja monta kertaa viikossa kalaa. joskus sanoin hänelle, että tiedäthän ettet ole vegaani, jos syöt kalaa, niin vastaus oli "no kuitenkin tarkoitan sillä, että syön vain kalaa ja kasviksia". kun kerroin hänelle, että silloin olet pescovegetaari, hän ei tajunnut mitä väliä sillä on. Hän vain niin mielellään halusi ajatella olevansa vegaani.

Vierailija
1032/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menisit juutalaisiin häihin, haluaisitko väen vängällä syödä sianlihaa? Se, että joudut kerran kesässä syömään jotain, mihin et ole tottunut, ei ole mikään maailmanloppu.

Juutalaisissa häissä ei tarvitse väen vängällä haluta sianlihaa, kun vaihtoehtona on muuta lihaa. Yleensäkin kaikki mitä juutalaisissa häissä ei tule tarjolle rajoittaa hyvin vähän sitä mitä vieraat saa syötäväksi.

Samalla tavalla kyse on järjestäjän arvojen kunnioittamisesta.

Vierailija
1033/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto mikä tuo teidän menu on ollut 😂

Onhan tää provo vai onko ap ihan urpo?

Itse oon kerran ollut vegaanihäissä, ne oli grilliruokateemaiset, oli ihan mielettömiä hampurilaisia feikkilihalla, täytettyjä sieniä, hyvin maustettuja kasvisvartaita, bataatti- ja normi-ranskiksia ja erilaisia täyttäviä salaatteja. Kahvipöydässä oli monta erilaista kakkua alkaen ”kerma”kakusta ja juustokakusta. Pari ei erikseen maininnut että vegaaniruokaa ja luulenpa ettei kaikki edes asiaa tajunnut. Kukaan ei taatusti ollut nälkäinen, raavaat ikämiehetkin vetivät kaksin käsin purilaisia naamaansa tyytyväisenä.

Jotain tollaista teidänkin olisi pitänyt tehdä ap. Mutta että sienipiirakkaa ja riisipiirakkaa, apuaaa.

Vierailija
1034/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas vanha keskustelu nostettu! Tehkää uusia aloituksia jos aihe kiinnostaa.

Vierailija
1035/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika ankea menu. Olisitte tilanneet pitopalvelusta ruoan + vegaanivaihtoehdot itsellenne. Suurimman osan mielestä kahvi kauramaidolla on pahaa, jos ei ole tottunut kasvijuomien makuun. Yleensä häissä odotetaan lämmintä ruokaa. Teillä oli vain kahvipöytä.

Kasvissosekeittokin olisi ollut parempi. Se on useimmille sekasyöjille tuttu ruoka. Kasvislasagnekin olisi voinut olla parempi ruoka kuin hummus tai muut oudot ruoat.

Vierailija
1036/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestäjän arvoja on helppo kunnioittaa, kun ne eivät vaadi kohtuuttomasti vierailta. Alkoholi - ilman pärjää. Sianliha - ilman pärjää. Kaikki liha oltava halal lihaa - kukaan huomaa eroa. Yritä totuttaa makupalettisi vegaaniruokaan yhdellä istumalla - jokseenki kaikki maistuu pikkasen off, taitaa jäädä nälkä.

Vierailija
1037/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestäjän arvoja on helppo kunnioittaa, kun ne eivät vaadi kohtuuttomasti vierailta. Alkoholi - ilman pärjää. Sianliha - ilman pärjää. Kaikki liha oltava halal lihaa - kukaan huomaa eroa. Yritä totuttaa makupalettisi vegaaniruokaan yhdellä istumalla - jokseenki kaikki maistuu pikkasen off, taitaa jäädä nälkä.

No sitten menet kotiin mäkkärin kautta, tai mistä sitten tykkäätkään. Itse olen saanut sellaisia omituisuuksia eteeni vegaaniruokaa pyydettyäni, ettei ole tosikaan. Hymyilen nätisti ja kiitän.

Vierailija
1038/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten menet kotiin mäkkärin kautta, tai mistä sitten tykkäätkään. Itse olen saanut sellaisia omituisuuksia eteeni vegaaniruokaa pyydettyäni, ettei ole tosikaan. Hymyilen nätisti ja kiitän.

Kyllähän moni vegaani vie omat eväät mennessään, jos on ainut vegaani. Ehkä sitä vaan täytyy ottaa kaikkien omat eväät sitten matkaan. 

Vierailija
1039/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tarjosin ylioppilasjuhlissani aikoinaan vain vegaanista ruokaa. En tehnyt asiasta numeroa (kaikki eivät tajunneet esim. soijarouhetta soijarouheeksi vaan luulivat jauhelihaksi :D) ja hyvin maistui tarjottavat vieraille. 

Onkin tosi hauska vähän puijata allergisia ja uskotella, että ruoassa on jauhelihaa vaikka onkin soijaa.

Soijaa, jolle monet ovat allergisia, minä mukaanlukien. 

Vierailija
1040/6229 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi miten inhottavia sukulaisia.Kiva pilata toisten Häät!Miten voi olla noin moukkamaista porukkaa.Ei kaikesta ole pakko tykätä,mutta suu suppuun jos tarjolla ei ole pelkkää kaurapuuroa.

Ei noita häitä pilannut kukaan muu kuin hääpari itse surkealla ruokavalikoimalla.

Vieraat olivat kohteliaita eivätkä maininneet asiasta mitään itse häätilaisuudessa, jälkeenpäin ovat ymmärrettävästi keskenään puhuneet.