Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?
Ootko noin hölmö?
Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂
Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)
Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.
Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...
Vegaanien mielestä on vielä niin kovin hauskaa juksata toisia sillä, että eivät kerro ruoan sisältävän soijaa tai pähkinöitä. "Hihhih, noi tollot luuli sitä jauhelihaksi, hihhih".
Ei tule mieleenkään, että toisilla voi olla hengenvaarallinen allergia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko noin hölmö?
Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)
Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...
Juuri tämmöisiä tapauksia varten pyydetään ilmoittamaan allergiat etukäteen, daa.
Normaalit, ihmiset, daa. Yleensä tekevät noin, daa.
Mutta daa: vegaanien mielestä on daa, hauska huijailla ja olla kertomatta, daa, että ruoassa onkin soijaa eikä daa, jauhelihaa, daa.
Mulle ei tulisi vegaanina mieleenkään tehdä tuollaisia testejä että huomaako kukaan eroa soijarouheen ja jauhelihan välillä, koska sellainen testaaminen voi olla kohtalokasta allergiselle. Vaikka se soijarouheesta tehty bolognese olisi muista kamalaa, niin en missään nimessä alkaisi huijaamaan ja kertoisin sen sisältävän soijaa. Ja oon kyllä esim. moniallergisia varten ostanut eläinkunnan tuotteita sisältäviä leivonnaisia, joissa ei ole pähkinää, viljoja ja manteleita, koska ymmärrän ettei kaikki voi vegaaniksi alkaa useiden allergioiden takia. Jos kodin ulkopuolella kuten ulkomaan matkoilla ei ole vegaanista, niin sitten syön lakto-ovoa, jota kyllä löytyy helposti. Siskon hääjuhlissakin tein näin ja söin kermapohjaista kasviskeittoa ja kuohukermasta tehtyä kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla niin tiukkapipoinen ettei edes kahvimaitoa salli vieraille, edes yhtenä päivänä elämässä?
Saman voi kysyä toisinpäin, miksi vieras on niin tiukkapipoinen että ei voi käyttää mantelimaitoa yhtenä päivänä elämässä? Etenkin kun se on tärkeää hääparille?
Itse siis en ole vegaani mutta ihmettelen tätä raivoa mitä vegaani saa siitä että OMISSA juhlissaan tarjoaa sitä ruokaa mitä itsekkin haluaa syödä.
Meidän häissä oli minun ja mieheni lempiruokaa..
Koska se kokkaroituu kahvin päälle ja maistuu eltaantuneen pahalta. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Et ole vain syönyt sitä oikein maustettuna/tehtynä on tosiaan kasvissyöjien mantra.
Kuinka monta kertaa noita lihan korvikkeita on eri tavoin maustettuna maistettava että saa sanoa ettei pidä niistä? Itse olen maistanut noita lukuisia kertoja ja joka kerta nämä vegaanit ovat ottaneet tuon mauste-kortin käyttöön ja joka kerta ruoka on seilannut siellä pettymyksen ja kuvottavan välimaastossa.
On kaiken kaikkiaan omituista, että ruoka itsessään on niin pahaa, että sen maku on pakko peittää jumalattoman voimakkailla / tulisilla mausteilla, jotta sen saa alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suoraan verrannollinen siihen että kaikkiin hääruokiin laitetaan lujasti naga-chiliä, vain sen takia että hääpari pitää erittäin tulisesta ruoasta. Itselleni kyllä maistuisi mutta veikkaan että aikalailla yksin saisin syödä.
Minkälaisia arvoja/uskontoa edustavat käyttävät kaikissa ruoissa naga-chiliä?
Allergioita lukuunottamatta ruokavalio on ihmisen oma valinta. Joku perustaa valintansa uskontoon, joku muihin näkemyksiin. Se etten tykkää munakoisosta on yhtälailla näkemys kuin juutalaisten ruokarajoitteet tai vegaanin tekemät valinnat. mikäli kyse on häissä tarjottavan hääparin lempiruokia, niin tulisen ruuan ystävä voi hyvinkin pitää tarjolla vain tulisia ruokia. Luultavimmin tosiaan vastaanotto on nuiva.
Siksikö siis aina joka paikassa on tuo iankaikkinen satukirjolohi ja kuivaksi haudutettu possun sisäfile vaaleanruskealla kermakastikkeella, rosollia, kotijuustoa ja kananmunanpuolikkaita ja jälkiruoaksi mansikkakermakakkua ja kahvia ?
Kyllä meillä ainakin on ruoat tehty/tilattu aina oman inspiraation mukaan - ja aina jotain vähän uutta ja erilaista. (Onneksi meillä on luotto-catering ”pitopalvelu”, joka ei ole kaavoihin kangistunut - ja en tiedä ovatko meidän vieraat vain hyvätapaisia, mutta aina on kehuttu tarjoilua - oli se sitten enemmän vaiko vähemmän mausteista.
Useimmat vieraat ovatkin niin kohteliaita, että eivät päin naamaa hauku juhlien tarjoilua. Siksi ovat kehuneet tarjoiluja, vaikka eivät ole ehkä saaneet palaakaan teidän chiliruoastanne alas.
Eiväthän aloituksenkaan vieraat olleet suoraan hääparille haukkuneet mitään, vaan jälkeenpäin keskustelleet keskenään.
Ikävät Ikäloput kirjoitti:
kaik oli ennen paremmin kirjoitti:
Kuka enää kutsuu vanhulksia häihin?
Tilille vaan HÄÄLAHJA ja kiitoskorttii kehiin
Vanhukset haisee ja VALITTAA!!!!!
Mitä väliä ne muutamat vanhukset jotka valittavat etteivät saa lihaa ja maitoa? Jos heillä tieto etukäteen, niin olisivat sitten jättäneet tulematta jos eivät yhtä päivää pysty olemaan ilman?
Just näin. Eihän kukaan mummojaan ja pappojaan häihinsä halua.
Paljon tärkeämpää on päästä tuputtamaan omaa paremmuuttaan ja vegaaniruokavaliota.
Mummot ja papat voi lähettää häälahjarahat suoraan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko noin hölmö?
Juuri tämmöisiä tapauksia varten pyydetään ilmoittamaan allergiat etukäteen, daa.
Mitä ilmoittamisella on kommenttini kanssa tekemistä?
Katso edellinen kommentti ennen kuin vastaat.... aiempi väitti että kaikki vegaaniruoka kuuluu sekasyöjän ravintoon ja siihen vastasin.
Kyllä kaikki vegaaniruoka sopii sekasyöjän ruokavalioon, mitä sä selität?
Se, että sinulla uniikkina lumihiutaleena on allergioita ei tarkoita, etteikö vegaaniruokavalioon kuuluva ruoka kuulu sekaruokavalioon 😂😂
Soija- ja pähkinät eivät edes ole pakollisia vegaaniruuassa, joten muutenkin hölmö pointti.
Allergikon ruokavalioon ei kuulu allergisoivat aineosat.
Tää itkunauraja vahvistaa täydellisesti mun mielipiteen vegaaneista.
Kuka muu tuntee itsensä niin paljon paremmaksi ihmiseksi, että tulee edes mieleen kirjoittaa allergioista näin: "sinulla uniikkina lumihiutaleena on allergioita".
Olen ollut vegaanina jo 20 vuotta ja olen ratkaissut nämä ongelmat jättämällä juhlimatta juhlani ja kutsumatta ketään. Tarjoudun ottamaan omat evääni, jos joku kutsuu vaikka synttäreille. Muutoin napsin salaattia ja syön salaa tummaa suklaata. Kyllä syömättä pärjään hyvin aina yhden päivän. Ei tarvitse nurista. Työpaikan ruokailuun ja illanviettoihin en osallistu, jotta ei paljastu olevani vegaani. Näin yhä vielä 2020-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan ilmiselvää, että hääpari ei halua tukea eläintuotantoa edes tai varsinkaan hääpäivänään. Naurettava ajatuskin, että vieraiden mieliksi tämän kerran laittaisivat muutaman tonnin tukemaan eettisen näkemyksenä vastaista toimintaa! Hohhoijaa. Kasvisruoka sitä paitsi käy kaikille, kunhan muistaa ne allergiat ilmoittaa. Vieraat voi sitten omalla ajallaan mennä vaikka sinne snägärille, jos hääjuhlassa nirsoilevat ja jää nälkä. Itse olen sekasyöjä, mutta ilmoitan allergiani, vaikka niitä ei edes muistettaisi kysyä (aina on muistettu).
Jos se ruoka ei maistu, niin kyse ei ole mistään nirsoilusta. Tuskin tuossa ihmiset ovat valittaneet siitä, että on nimen omaan kasvista vaan siitä, että se on maistunut pahalta.
Ja uliulikasvisruoka käy toki kaikille, se ei vaan tarkoita vielä itsessään, että mikä tahansa kasvisruoka maistuisi hyvältä.
No sitten voi olla syömättä, jos oikeasti niin pahaa tekee, ettei ollenkaan uppoa. En kyllä ymmärrä, miten aikuisella voi olla niin rajoittunut maku, ettei yhtään kestä, jos ruoka ei ole ihan oman maun mukaista. Ja joo, vegaanit ei kestä eettisistä syistä. Mutta toisin päin tuossa on kyse kyllä nimenomaan nirsoilusta. Tai vaihtoehtoisesti jostain lapsellisesta mielenosoittamisesta.
Oletko oikeasti jotenkin vajaa, kun et ymmärrä kirjoitettua tekstiä? Ei kyse ole siitä, että kasvisruokaa monikaan suoraan hyljeksisi tai jostain typerän tahvon kuvittelemasta "rajoittuneesta mausta" vaan siitä, että noissa häissä se tarjoilu on ollut pahaa. Ei siitä noin moni valita, jos se oikeasti olisi hyvän makuista.
Jäin miettimään, että mikä ruoka nyt on oikeasti niin pahaa, että aikuiset ihmiset valittavat? Tarhaikäisethän sitä valittavat, kun vasta opettelevat uusia makuja. Kerran elämässäni aikuisiällä olen oikeasti pahaa ruokaa syönyt ja se oli pohjaan palanut. N47
Olen itse kasvissyöjä, ja olisin saattanut valitella vähän tuosta teidän häätarjoilusta. Häät ovat yleensä aika pitkät kemut, ja niihin vielä tullaan pitkältä matkalta. Nälkäiseksi olisin jäänyt tuosta teidän pienestä välipalatarjoilusta. Kyllä häissä pitää olla kunnolla tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lihansyöjä. Syön vain eläinperäistä ruokaa. Inhottavaa olisi jos sitä ei häissä huomioitaisi. Kasvit kuuluu metsään ja pellolle, ei ihmisen suuhun !!!! Yaaaaass bîtches!
Tällaiset jonnet ovat syy siihen, että kaikkia sekasyöjiä pidetään hulluina.
Vierailija kirjoitti:
on hassun ruusunpunainen ajatus, että kaikki voi vetää kasviruokaa ja olisihan se kiva, että niin olisi, mutta joo: manteliallergikkona olisi erittäinkin vastenmielistä kokeilla mantelijuomaa kahviin. Provohan tämä aloitus tietenkin on, koska ei kukaan ole niin tyhmä, että ei osaisi ajatella tai muistaa ettei kaikille käy kasvisruoka ja jos on kyse häistä, niin tottakai kaikille pitää tarjota sellaista ruokaa mitä voi syödä.
Vegaanit voivat olla - ja usein ovatkin - juuri noin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että mähän olin vegaanipariskunnan häissä pari vuotta sitten! Enpäs ole tullut ajatelleeksi koko ruokajuttua. En nähnyt mitä hääpari söi, mutta itse söin kyllä jotain tosi hyvää naudanpaistia. Ja kermakakkukin, saattoi kyllä olla jotain feikkikermaakin, mutta tuskin kun kerran lihaakin tarjosivat.
Tämä pariskunta on sellainen, etteivät pidä mitään isoa meteliä syömisistään. Myös eräs entinen työkaveri on vegaani ja olimme ehtineet tehdä töitä yhdessä melkein 2v ennenkuin mulle selvisi tämä asia. Se tuli siten ilmi, että pyysin häntä meille kylään syömään ja iltaa istumaan viikonloppuna ja silloin hän sanoi, että voi kyllä tuoda omat eväät. No ei tuonut, kun lupasin tehdä hänelle ruokaa ja teinkin hyvät tarjoilut vegaanisena.
On onneksi ihmisisä, jotka ei koe tarpeelliseksi vouhottaa omaa ideologiaansa.
Kuinkahan pahasti nuo järkevät vegaanit on lynkattu vegaanipiireissä. Niiden yleisiin periaatteisiin kun ei kuulu minkäänlaisen suvaitsevuus ketään muita kuin vegaaneja kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap olisi vegaani jos olisi häitään varten ostanut kymmeniä kiloja eläinperäisiä tuotteita. Miten kukaan voi olettaa saavansa kahden vegaanin häissä mitään muuta kuin vegaanista ruokaa?
En usko että valitus johtui ruoan vegaaniudesta, se ei vaan ollut vieraille maittavaa. Sekasyöjille kannattaa syöttää ns lihankorvikkeita sisältäviä ruokia, kun ovat tottuneet rakentamaan ruoka-annoksensa lihan ympärille eivätkä juuri tottuneita mausteisiin.Tai ehkä siellä juhlissa, jonne on itse kutsunut vieraiksi henkilöitä, joiden tietää olevan ei-vegaaneja, voisi olla vaikka joku lihapata tai paisti ei-vegaaneja varten niiden vegaanimössöjen ohella ja kahvimaitoa. Ei vegaanien tarvitse kyseistä liharuokaa syödä, mutta siinä olisi vähän niinkuin huomioitu ne ei-vegaanivieraatkin eikä vain vouhotettu omaa aatettaan ns. pakottaen kaikki syömään sen mukaisesti. Kun se vegaaniruoka nyt ei ole hyvää muiden kuin vegaanien mielestä.
Jos ap olisi häissään tarjonnut tuon lihavaihtoehdon, hän ei olisi vegaani. Vegaani ei osta eikä käytä eläinperäisiä tuotteita.
Itsekään ei omissa häissäni pitäisi vieraideni halajamaa liha-annosta sen vaatineen kuolemansirkuksen arvoisena, en todellakaan.Siis vegaani on paitsi kapeakatseinen, myös epäkohtelias kun ei ota huomioon itse kutsumiaan vieraita ja ennenkaikkea itsekäs, koska haluaa pakottaa sekasyöjävieraansa syömään oman aatteensa mukaista, muiden mielestä pahaa ruokaa.
Vastaavasti, on turha kitistä "ettei ole otettu vegaaneja huomioon" jos vegaanina menee sekasyöjien häihin eikä siellä ole mitään syötävää. Miksi sekasyöjän olisi otettava vegaanit huomioon tarjoiluissa jos vegaanitkaan eivät huomioi sekasyöjiä?
Koska vegaanit ovat parempia ihmisiä. Meidän tavallisten junttien pitää madella ja kumartaa heidän edessään, ja noudattaa jokaista vegaanin käskyä.
Jopas on tarjoilut puhuttaneet, aloitus tehty 8.6.2016 ja edelleen vegaanit vituttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen manteleille ja pähkinöille allerginen. Ja soijalle, ennen kuin kukaan sitä ehdottaa. Eli olisi ollut huono juoda kahvia, en juo mustana joten olisi jäänyt juomatta. Mitä ruokaa teillä sitten oli? Ja onhan se ihan kohteliasta varautua myös vieraille tarjoamaan semmoisia ruokia mitkä heille maistuu. Varaavathan sekaruokailijatkin vegaaneille ruokaa häihinsä. Ainakin niissä häissä on ollut joissa olen itse ollut.
Miten olisi kauramaito? En ole vegaani, mutta Oatly iKaffe on kahvissa parempaa kuin maito!
KAURAmaito, kun mulla on tosiaan paha iho- ja suolistokeliakia? Ja miksi ihmeessä pitäisi leikkiä kun maito käy mulle hyvin, samoin munat ja lihat, kalat ja voit ja oliiviöljyt. Kukaan ei edes huomaa vammaisuuttani paitsi vegaanit kun heidän sapuskat ei mulle käy.
Ja alapeukuttajien mielestä, on tärkeämpää, ettei juhlapaikka saastu lehmänmaidolla kun minä otan riskin, että iho on vesikelloilla seuraavat viikot?
Vegaanien mielestä juuri noin se menee oikein. Sinä olet juntti, ja sinua on sen vuoksi rangaistava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"
Huoh
T.sekaaniJuntti on se, joka ei huomioi vieraiden ruokatottumuksia tarjoiluissa. Ihan vuodesta riippumatta.
Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin, että vegaanius on elämäntapa, jossa ei haluta vahingoittaa eläimiä. Ja sekaanina minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa vegaaniutta huomioon, tai kunnioittaa sitä, että isäntäväki on vegaaneja ja ruoka siis on vegaanista - kunhan sitä on riittävästi ja se on kelvollista ;)
Minusta on outoa vaatia, että vegaanin täytyisi tarjota oman elämäntapansa vastaista ruokaa omissa häissänsä - faktuaalisesti tuo vegaaniruoka ei ole kenellekään meistä sekaaneista mitenkään vahingollista, ja siitä voi noukkia itselleen ne sopivat vaihtoehdot samoin kuin jokainen järkevä vegaani meteliä nostamatta syö tarjoilusta niitä mitä kokee voivansa syödä.
Mutta ihmeellistä jotenkin että liha syönti joka halvatun ruokailussa olisi jotenkin sekaaninkaan ”ihmisoikeus”.
Jos teidät kutsuttaisiin vaikkapa kiinalaisiin tai intialaisiin häihin niin tuskin te niissäkään keuhkoaisitte, että häissä kuuluu saada lihapullia ja karjalanpaistia, vaan kiltisti valitsisitte pöydästä sen mitä uskallatte maistaa? Luulisi häävieraiden tietävän jos hääpari on vegaaneja ja osaavansa jo ennalta asennoitua siten että ”jännää mitä siellä päästään maistamaan”.
Ai oikein mitä kaikkea "jännää".
Tykkään tosiaan olla kolme päivää ripulissa sen takia, että "maistelen vähän jänniä" vegaanien juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä olisi jäänyt! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApEi pahalla, mutta köyhät oli eväät.
Nuo vegaanien raakasuklaat ja raakasuklaakakut. On sitten niin hyvää ettei yhtään tavallisesta suklaata erota......
On juu. Tavallista suklaata pystyy syömään, mutta vegaanien raakasuklaat aiheuttavat oksennusreaktion.
On niiiiiiiin hyvää, ei millään erota, ei.
Jos ne maistuivat pahalle? Voi vegaaniruokakin olla epäonnistuneesti valmistettua tai muuten vaan pahaa.