Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ideologisista syistä on oma asiansa, mutta oikeasti ei tuota kukaan voi terveellisyydellä perustella. Muutamankin vegaanin tuntevana kyllä niissä ruoissa käytetään paljon rasvaa, jonka rasvakoostumus ei todellakaan ole millään tavalla ihanteellinen saati terveellinen, suolankäyttö on myös runsasta ja paljon käytetään kaikenmaailman tahineita ja määpähkinävoita, jotka ovat todella rasvaisia. Ei ihme, että vegaaneista löytyy sellaisia vähän "muhkumpia" runsaanlaisesti.
Rasvaa kyllä tarvitaan aivo- ja hormoonitoiminnan kannalta. Manteli, pähkinät ja kookosöljy ovat ok kasvirasvojen muodossa, ei margariinien ja valmisleivonnaisten kovetetut kasvirasvat.
Vegaaniset tuotteet kun tuppaa sisältämään kovetettuja kasvirasvoja eikä tuo rypsikään ole terveellistä sen aiheuttamien tulehdustilojen takia. Todennäköisesti sipsikaljaveganismi lihottaa kuin vegaaninen ketoruokavalio, joka on tosin vaikeaa toteuttaa, muttei mahdotonta, jos rahkeet riittää huolehtia proteiinin saannista sekä rasvoista.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on suututtu buffet-tyylisissä, vegaanisissa häissä kun en ottanut kuin perunaa, höyrytettyjä kasviksia ja salaattia.
En edes kommentoinut asiaa mitenkään, mutta veljeni vaimo tuli valittamaan nirsoilustani kun en edes maistanut noita tofu-systeemejä. Lapsillekin kuulemma on selvää että pitää edes maistaa.
Minuun eivät vain uppoa nuo teko-tuotteet niin makunsa kuin suu tuntumansa osalta.
Minusta jokainen saa itse valita häidensä menun, mutta ei pidä loukkaantua jos ne ruoat eivät kaikille maistu.
Vegaanit ovat noiden ruokiensa kanssa todella ahdistavia. Sitä syömistä kytätään ja kerjätään kohteliaisuuksia tyyliin "Eikö ole paljon parempaa kuin liha-ruoka?". Yleensä syön kyllä esim. kutsuilla vegaani-ruokia "väkisin" niin kuin muitakin ei niin maistuvia ruokia ihan kohteliaisuudesta, mutta en tuolloin tajunnut että morsian kyttää syödäänkö hänen tarjoilujaan.
Tuntemani vegaanin on aina pakko hoeta tekemistään laskiaispullistaan tai sämpylöistään, joiden välissä on soijaleikkelettä, ettei niissä mitään eroa ole. On makueroja, mutten tarkoita etteikö ne olisi pahoja. Teki nuita sämpylöitä myyjäisiin. Onneksi teki kinkku-juustosämpylöitä sekä vegetaristeille sopivia sämpylöitä, joiden välissä oli juustoa ja soijaleikkelettä. Jälkimmäisistä oli myös vegaaninen versio. Mokkapalat taatusti maistui asiakkaille, vaikka ne oli leivottu vegaanisesti. Kahvimaidon ja - kerman puute olisi tehnyt maailmanlopun. Itse ainakin pidin hänen leipomistaan vadelma-kookosmuffinsseista, vaikkei niissä ollut kananmunaa ja voita. Ainoastaan juhlissa hän tarjoaa kaiken vegaanisena lukuun ottamatta lehmänmaitoa, jota laittaa kahviin.
Tofuruuista pidän ja soijarouhe on ok. Nyhtökaura on taas kamalaa. Jymyn maidoton minttusuklaajäätelö ja Kolmen kaverin maku pähkinä-suklaa-kinuskikastike ovat suosikkimakujani. Pääosin teen kasvisruuat tofusta, linsseistä tai kikherneistä. Ei oikein nuo nyhtökaurat, vuustot ja vebabit innosta. Tofu ei vielä mene minään lihankorvikkeena, vaikka sopii hyvin korvaamaan kanan ruuissa, missä sitä tarvitaan, ja sitä on käytetty pitkään aasialaisessa keittiössä.
Sekasyöjät voi nimensä mukaan syödä mitä vaan, vegaanit ei eläinperäistä, joten kasvisrupan ei pitäisi olla kummallekaan ongelma. Keski-ikäiset miehet varsinkin vaan tuntee maskuliinisuuttaan uhattavan jollain arvoituksellisella tavalla, jos joka aterialla ei saa vetää lihaa. Nössöt.
Vege ruokaan en koske jos tarkoituksena on tuputtaa omaa ideologiaa kuten Tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApIhan rehellisesti sanottuna, tuo tarjoilu on kyllä todella vaatimaton. Jollain normi-iltapäivä-kahveilla menettelee vielä, mutta häissä ei.
Mä en olisi koskenut tohon sieni-savutofupiirakkaan ollenkaan.
Oikeasti, käyttäkää sekä vegaanit että sekasyöjät järkeänne noissa tarjoiluissa ja jättäkää pois sellaiset ruuat jotka tunnetusti aiheuttaa joko-tai mielipiteitä!! On olemassa paljon neutraaliakin ruokaa, kuten nyt esimerkkinä vaikka peruna mikä uppoaa suurimmalle osalle vaikkei herkkua olisikaan.
Sienet jakaa mielipiteitä, esim monet lapset ei tykkää yhtään eikä aikuisetkaan. Tofu vielä enemmän. Ne on niitä "joko-tai" ruokia.
Myös vegaaneilla on vaihtoehtoja jotka olisi enemmän neutraaleja.
Riisipiirakoiden päälle olisi voinut antaa toisenkin vaihtoehdon, se hummus pilaa monelta senkin piirakan. Eli vaikka jättää pelkkiä piirakoita ja täyttäköön jokainen ne hummuksilla ja tomaateilla, jommallakummalla tai syököön paljaaltaan. Vegaaninen "margariini" vieressä olisi ehkä pelastanut.
Jatkossa siis, vaikka tarjoilut olisi vegaaniset niin antakaa niiden sisällä vaihtoehtoja mistä valita!
Mä en usko että se vegaanius harmitti ihmisiä niin paljon, vaan enemmän ehkä se että vaihtoehtoja ei ollut vaan jokaisen oli otettava sitä sientä tai hummusta, jos halusi suolaista syötävää.
Tarjoilut muutenkin oli todella suppeat häätarjoiluiksi, ellei kyseessä ollut takapihalla järjestetty pienimuotoinen kahvitteluhetki.
Vierailija kirjoitti:
Masennusriskiä vegaaneilla kasvattaa ruoan ankeuden ja ideologisen ehdottomuuden lisäksi pitkien omegakolmosten puute. EPA:a keho pystyy muuntamaan itsekin pieniä määriä, DHA on saatava ravinnosta, eikä sitä saa kasvikunnasta.
Unohtuu helposti B12:sta kohkatessa. Toivoisin, ettei kukaan enää kirjoittaisi sen olevan ainoa veganismin vaatima lisäravinne.
Ja niin paljon muutakin. Pitää huomioida sinkin, seleenin sekä erilaisten aminohappojen saaminen. Kollageeni on vain eläinperäistä, ja ihon kimmoisuuden lisäksi se on erittäin tärkeää nivelille.
Ohis mutta jos lihansyöjä tekisin saman toisin päin ja ilmoittaisi, että minkäänlaisen kasvisruoan tarjoaminen ei tunnu meille luontevalta niin heti oltaisiin ihan valtakunnallisella tasolla lynkkaamassa että kyllä kaikille pitää olla jotain tarjolla. Miksi tämä ei sitten koskaan toimi toiseen suuntaan? Vegaanit ja ylipäänsä kasvissyöjät saavat tarjota ja tuputtaa omaa ruokavaliotaan mutta sekasyöjien on laitettava tarjolle kaikkia mahdollisia eri ruokavalioita? Ja selvennyksenä että itse olen sekasyöjä mutta syön myös mielelläni kasvisruokia eli olisin kyllä löytänyt hyvää syötävää vegaanitarjoiluistakin. On vaan pistänyt mietityttämään tämä kaksinaismoraali.
Suurin osa ihmisistä on edelleen sekaruokaisia.
On vieraiden aliarvioimista ja jopa halveksuntaa tarjota juhlissa vain sitä ruokaa, mistä itse eniten pitää ja mitä vain itse voi syödä.
Kun järjestää juhlat, tulee ottaa kaikki vieraat huomioon, ei vain itseään.
Ottavatathan sekaruokaiset huomioon kaikki mahdolliset erityis ruokavaliot kun juhliaan järjestävät.
Jokaisessa kutsussa pyydetään ilmoittamaan erityisruokavalio, jotta kaikki saavat jotain syömistä juhlissa.
Aloitus on kuitenkin suoraan tunkiolta haiseva trolli!
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta jos lihansyöjä tekisin saman toisin päin ja ilmoittaisi, että minkäänlaisen kasvisruoan tarjoaminen ei tunnu meille luontevalta niin heti oltaisiin ihan valtakunnallisella tasolla lynkkaamassa että kyllä kaikille pitää olla jotain tarjolla. Miksi tämä ei sitten koskaan toimi toiseen suuntaan? Vegaanit ja ylipäänsä kasvissyöjät saavat tarjota ja tuputtaa omaa ruokavaliotaan mutta sekasyöjien on laitettava tarjolle kaikkia mahdollisia eri ruokavalioita? Ja selvennyksenä että itse olen sekasyöjä mutta syön myös mielelläni kasvisruokia eli olisin kyllä löytänyt hyvää syötävää vegaanitarjoiluistakin. On vaan pistänyt mietityttämään tämä kaksinaismoraali.
Vegaanina liharuokien tekeminen tuntuu vieraalta, mutta olen koittanut parhaani mukaan saada tilannetta siedettäväksi laittamalla edes kahvimaitoa tarjolle gluteenittoman kauramaidon lisäksi ja suostuin tekemään maidottoman munavoin ajatellen soijalle allergisia vieraita. Suostuin tosin lapseni synttäreille ostamaan valmiita nakkeja, mutta muuten oli vegaanista tarjoiltavaa kuten kakut ja keksit. Juustonaksut tosin annoin anteeksi sillä kyseessä oli lapseni synttärit, ei mun juhlat.
Maistelisitko sinä tomahawk pihviä lihakasan ympäröimänä innoissasi jonkun carnivoren häissä?
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Tämähän kuulostaa hyvältä, olisin ruokaillut mielelläni. Luulin aloituksen perusteella, että olisitte tarjoillut jotain tosi erikoista. Kyllä tässä on nyt vieraissa vika, olkaa huoleti.
T. Sekaruokaa syövä grillailu-ukko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTämähän kuulostaa hyvältä, olisin ruokaillut mielelläni. Luulin aloituksen perusteella, että olisitte tarjoillut jotain tosi erikoista. Kyllä tässä on nyt vieraissa vika, olkaa huoleti.
T. Sekaruokaa syövä grillailu-ukko
Olisihan nuo menneet läpi kahvikutsuilla, mutta että häämenuna! Vierailijat ilmeisesti odotti ruokaisampaa menua. Toki jos olisi ilmoitettu etukäteen, että mitä on tarjolla, niin olisi vieraatkin osanneet syödä kunnolla ennen tuloa.
Kasvijuomista kannattaa suosia mieluummin kotimaista kaurajuomaa kuin mantelijuomaa, koska yleensä kaurajuomat sopii kahvin kanssa ja ovat neutraalin makuisia. Mantelijuoma on kuin pahvia kahvin seassa paitsi kylmäuutetussa kahvissa. Itse olisin laittanut myös ihan lehmänmaitoa vegaaninegatiivisia ajatellen, mikä voi vielä pelastaa vegaanisen tarjoilun. Tiedän monia vegaaneja, jotka ovat juurikin tuossa kahvimaidossa joustaneet ja päättäneet sen laittaa tarjolla, koska uskoivat sitten ennakkoluuloisempien sulattavan vegaanisen tarjoilun.
Häät on teidän juhla, joten niitä vietetään teidän haluamallanne tavalla.
En minäkään olis vegaanina tilannut mitään eläinperäisiä ruokatarjoiluja. Se on periaate kysymys.
Itse ottaisin positiivisena kokemuksena, mutta... no ymmärrän miksi kaikki ei ota. Minulla on vegaani ystävä, ollut vegaani useita vuosia, ja voin todeta, että minusta tuntuu, että meille on kehittynyt erilainen makuaisti. Olen syönyt ja maistellut hänen ruokiaan usein ja olen huomannut, että esim. kun hän sanoo "tämä vegemakkara maistuu ihan lihalta!" - ei minun mielestäni, "tämä vegaaninen jogurtti maistuu ihan siltä valion hedelmäpommijogurtilta" - ei lähellekään, jne. Jos joku liharuokiin tottunut menee vegaanihäihin toivoen edes tuttuja makuja niin voi pettyä pahasti.
Heh, minulla on paha keliakia, suolisto-ongelmia ja ruoka-aineallergioita. Sienet on pahinta, saan hirveän kipukohtauksen. Pähkinöistä ja manteleista menee hengitys tukkoon. En olisi pystynyt syömään ap:n tarjoiluista kuin marjoja ja juoda kahvia mustana, jos pystyisin.
Olisit ilmoittanut ruokarajoitteet jo hääkutsussa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ketään ole Pietariin pakottanut eikä väkisin rajan yli vienyt. Matkustajat tiesivät Venäjän pahan virustilanteen ja tiesivät, että suositus on, että sinne ei mennä. Menivät silti.
Syy on vain ja ainoastaan matkustajien.
Häät olivat siis Pietarissa ja vegeruoat olivat ainoastaan matkustajien syytä?
En panisi pahakseni vegaanihäistä. Tuntuisi erikoiselta että ituhipin pitäisi laittaa liharuokaa.
Aikaisempi tyttis oli vege ja safkat olivat tosi hyviä. Nykyinen on einessyöjä.
Miksi tarjotaan vegaaniruokaa, jos kaikki vieraat eivät ole vegaaneja? Ihan sama asia kuin se, että jättää vegaanit huomioimatta kokonaan tarjoilussa.
Sama kaksinaismoralismi kukoistaa lapsen ruokavaliovalinnassa, ja varsinkin jos toinen vanhemmista on sekasyöjä, mutta lapsi tulee olemaan automaattisesti vegaani, vaikka kotona sekasyöjäpuoliso säilyttäisi samassa jääkaapissa juustoa tai kinkkua ja söisi joulukinkkua vieraillessa vanhempien luona.
Näin minun siskon luona: mies syökööt pepperonipizzaa kodin ulkopuolella, lapselle äidin kasvispizzaa. Ei tosin tehnyt maailmanloppua Ikean ravintolassa kasvispyöryköistä kera perunamuusin, joka sisältää maitoa. Vähän cuck toi siskon mies, kun olen neuvonut, että voisi edes lihaa antaa siedätyshoitona silloin tällöin, jos haluaa tehdä toisen päätöksen kuin sisko. Itseäni hieman pelottaa, että miten lapsen ruuansulatus sopeutuu, jos aloittaakin lihan syönnin. Joko pitkien tuskien kautta, jos silloinkaan. En voi ymmärtää, miksi ei kotona voisi lapsi edes kananmunia ja maitotuotteita syödä, jolloin aivot saisi välttämättömiä aminohappoja. Olen siinä mielessä kamala kasvissyöjä, kun antaisin oman lapsen syödä ja ostaa jauhelihahampurilaisen tai Ikean lihapyörykät ja voisin kyllä kotona hyväksyä kinkkuleikkeleet leivän päällä, mutta ruuat on pääasiassa kasvisruokaa.