Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Nuorellani on ibd eikä hän halua asiasta julkista. Tauti on hankala ja oireet nolottaa lastani. Siksi ei tuo sitä koskaan esiin, pidämme aina peukkuja, että sukujuhlissa olisi jotain mitä hän pystyy syömään eli juurikin muuta kuin vegaania.
Tuollaiset häät olisi kauhistus, onneksi ei ole sattunut kohdalle. Tarjontaa on aina ollut monipuolisesti mikä helpottaa suuresti niidenkin syömistä, jotka eivät nosta haloota ruokarajoitteistaan edes terveydellisistä syistä.
Toivoisinkin jokaisen juhlia järjestävän suhtautuvan tarjoiluun avoimesti ja toiset huomioiden, omien mieltymysten esittely ei kuulu yhteiseen juhlaan vaan kertoo sosiaalisten suhteiden rajoittuneisuudesta, toisten ignooraamisesta ja minä-minä-asenteesta.
Nää suolistosairaudet lisääntyy lisääntymistään ja aika harva pystyy syömään vegaania ruokaa tämän takia. Olen muutaman kerran törmännyt juurikin tähän vegaanien asenteeseen että ellei syö vegaania on jotenkin junttimainen ja vanhanaikainen (sillä vakavalla suolistosairaudella nyt niin väliä). Sekaaneilla ei näytä olevan samaa ongelmaa, vaan hyväksyvät kaikenlaiset syöjät ja ovat vieraanvaraisia kaikkia kohtaan. Nää vegaanit usein myös saattaa syödä kaikkea ruokaa jos normiruoka on herkullisempaa heidän mielestään. ON TOSI NOLOA ensin ilmoittaa syövänsä vain vegaania ja sitten jättää se syömättä ja ottaa vain normiruokaa. Joku on nähnyt ison vaivan erillisen vegaaniannoksen tekoon ja sitten toimitaan noin.
"Pelkkä eläinperäisten tuotteiden välttely itsessään ei tee ruoasta eettistä tai ekologista. Aivan kuten lihallakin, myös kasviksilla on eroja. Oppaan olisi toivonut tarkastelevan suomalaisen lihanympäristöhyötyjä, antibioottivapautta ja lihan ”elinkaarimallia” hivenen laajemmin. Suomalaisesta lihasta ja riistasta kannattaa olla ylpeitä ja niitä voi syödä hyvällä omallatunnolla. Tärkeintä on nyt viestiä suomalaisille, että syömme suomessa ennen kaikkea liikaa ulkolaista lihaa, joka on tuotettu menetelmillä, jotka eivät ole Suomessa laillisia."
www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/keskustaedustajat-wwf-n-lihaopas-…
Vegaaniuteen liittyy usein tuota ideologista painostusta, josta tulee mieleen diktatuuri. Tulee ikävä kuva vegaanista ruuasta.
Mietin, mitä vegaaniruokaa itse haluaisin syödä häissä sekasyöjänä:
- säilötyt paprikat
- herneet
- joku kiva nyytti kesäkurpitsasta
- pastasalaatti ja tavallinen
- cuscus-salaatti
- hummus ja leipä
- cashew-pähkinät
- friteeratut ja kuorrutet parsakaalit
- tofu-porkkana-kookoskastike
- perunat ja/tai risotto
- mutakakku kirsikkahillolla. Ei mitään mantelia ja tehty kunnon tummasta suklaasta
- kahvi ja kunnon kahvimaito (tästä ei tingitä)
Iltapala:
- sienimuhennos ja riisipiirakat
- grillattu maissi
- leipä
- oliivit
- kasvistikut
Lähtisin kotiin oikein tyytyväisenä, jos kaikki olisi hyvin valmistettua.
Vierailija kirjoitti:
- säilötyt paprikat
- herneet
- cuscus-salaatti
- hummus ja leipä
- cashew-pähkinät- friteeratut ja kuorrutet parsakaalit
- perunat ja/tai risotto- mutakakku kirsikkahillolla. Ei mitään mantelia ja tehty kunnon tummasta suklaasta
- kahvi ja kunnon kahvimaito (tästä ei tingitä)Iltapala:
- grillattu maissi
- leipä
- oliivit
- kasvistikutLähtisin kotiin oikein tyytyväisenä, jos kaikki olisi hyvin valmistettua.
Kuulostaa hyvältä, entäs vegaanille ibd:tä sairastavalle, kun ei voi syödä vihanneksia, soijaa missään muodossa, kasviksia eikä hedelmiä...? Tää on niin haastavaa!
Itellä on niin paljon allergioita, että vegaaniruoka tuottaa haasteita. Siksi laittaisin kahviin mieluummin maitoa kuin mantelijuomaa tai soijamaitoa.
Katsotaanpa mitä tässä on sellaista mitä IDB -vegaani vois syödä:
Vierailija kirjoitti:
- perunat ja/tai risotto- leipä
- oliivit
Nuo voisi ehkä mennä, riippuen pitkälti siitä mitä noihin kolmeen ylimpään sisältyy. Leipä menee jos vaalea, eikä täysjyvä. Hiukkasen köyhää noin ravintoarvoiltaan tosin...
Ois edelleen parempi, että 90 % porukasta söisi lihaa vaikka parina päivänä viikossa kuin se, että 3 % porukasta on täysvegaaneja.
Ette olleet kohteliaita juhlien järjestäjiä ja mielestäni häätarjoiluksi ruoat olivat liian niukat. Se on pahin ongelma. Luulen, että erilaisella toteutuksella, vähäisellä joustamisella ja vähemmällä vegaaniuden korostamisella olisitte saaneet jokusen vieraan kiinnostuvan enemmän vaihtoehtoisesta ruuasta.
On teillä rankkaa. Parempi vaan jäädä kotiin ja olla ottamatta riskiä, että joudutte vegaanihäihin kaatamaan kauramaitoa kahviin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Et ole vain syönyt sitä oikein maustettuna/tehtynä on tosiaan kasvissyöjien mantra.
Kuinka monta kertaa noita lihan korvikkeita on eri tavoin maustettuna maistettava että saa sanoa ettei pidä niistä? Itse olen maistanut noita lukuisia kertoja ja joka kerta nämä vegaanit ovat ottaneet tuon mauste-kortin käyttöön ja joka kerta ruoka on seilannut siellä pettymyksen ja kuvottavan välimaastossa.
Alunperinhän mausteita käytettiin peittämään huonojen raaka-aineiden maku.
Jos ruokaa on pakko maustaa, että se olisi hyvää, raaka-aineissa on pakko olla jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen onkaan VANHA VEGAANI??????
Luoja meitä auttakoon!!!
Olin sairaalassa osastolla hoidossa, ja siellä oli tarjolla myös vegaaniruokaa näille hömpöttäjille. Tulevaisuudessako sitä tarjotaan myös vanhainkodissa?
Vierailija kirjoitti:
Aika monella vegaanilla on oletus siitä että kaikki voivat syödä vegaanista ruokaa. Kuten oletukset yleensä, tämäkin on hyvin virheellinen. Hyvin harvassa ovat ne vegaanit joilla ei mene sormi suuhun siinä vaiheessa kun henkilö ei voi syödä tiettyjä raaka-aineita joita vegaanisessa keittiössä käytetään yleisesti. Vähän samaan tapaan kuin vehnää syömään tottuneen pitäisi loihtia gluteeniton ruoka...
Koska täällä ovat kaikkein parhaimmat vegaaniset kokit, pyytäisikin vähän apua. Tarvitaan viiden ruokalajin ateria (alku - 1 - väliruoka - 2 - jälkiruoka) jossa ei saa olla missään muodossa: soijaa, tai edes pieniä määriä soijaa sisältäviä tuotteita, papuja, linssejä, pähkinöitä, manteleita, maissia, tai mitään runsaskuituista (eikä täysjyvää) ja ruokien pitää olla gluteenittomia. mausteina ei saa käyttää chiliä tai muita voimakkaita mausteita.
Ruokien pitäisi vastata muiden seurueessa olevien ruokia joten mikään 5x salaatti ei oikein solvellu...
Jos tämä on oikea tilanne, niin kai voisit kysyä tältä vieraalta jotain ehdotuksia? Jos hän siis itse on se vegaani, niin kai hän osaa jotain ehdotuksia sanoa. Vai onko tilanne se, että olet itse vegaani, joka haluaa tarjoilla kaikille vegaanista ruokaa? Itsehän en edes tiedä mikä on väliruoka, niin en osaa juuri auttaa, vaikka pidänkin itseäni ihan hyvänä vegaanikokkina. Mutta kyllähän tuo rajoitteet ovat hankalia kun palkokasvit nyt on vegaanisessa ruoassa aika tärkeässä osassa. Mutta tuskinpa kukaan kuolee, jos ei viiden ruokalajin aterialla olekaan niin paljon proteiinia. Gluteenittomiin ja vegaanisiin jälkkäreihin löytyy kyllä helposti ohjeita ja alkuruoka on helppo tehdä salaatti- tai keittolinjalla. Pääruokia lähtisin hakemaan ehkä jostain välimeren keittiön suunnalta, siellä on paljon vihanneksiin perustuvia ruokia eikä mausteetkana ole voimakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanit yms pitää aina huomioida juhlien tarjoiluissa, mutta vastaavasti he eivät huomioi lihansyöjiä vaan tarjotaan "kiva kokemus" vieraille?
En tiedä sinusta, mutta itse en sekasyöjänä toimi lihalla. Sekasyöjien ruokavaihtoehtoja on lukemattomia, vegeillä taas sama, mutta miinustettuna eläinkunnan tuotteet. Musta on outoa, että rinnastat sekasyönnin jatkuvaan lihan mättämiseen - johan ravintosuosituksetkin kertoo että max. 3 kertaa viikossa on hyvä määrä syödä lihaa. Itsekään en sekasyöjänä syö lihaa läheskään joka ruualla. Toki tässä pitää ottaa myös lukuun se aspekti, että sekaaneilla ei ole eettisiä ongelmia kasvisten syönnin kanssa (nehän lukeutuvat muutenkin sekaanin ruokavalioon, toivottavasti) kun taas vegaani ei välttämättä eettisistä syistä pysty syömään lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorellani on ibd eikä hän halua asiasta julkista. Tauti on hankala ja oireet nolottaa lastani. Siksi ei tuo sitä koskaan esiin, pidämme aina peukkuja, että sukujuhlissa olisi jotain mitä hän pystyy syömään eli juurikin muuta kuin vegaania.
Tuollaiset häät olisi kauhistus, onneksi ei ole sattunut kohdalle. Tarjontaa on aina ollut monipuolisesti mikä helpottaa suuresti niidenkin syömistä, jotka eivät nosta haloota ruokarajoitteistaan edes terveydellisistä syistä.
Toivoisinkin jokaisen juhlia järjestävän suhtautuvan tarjoiluun avoimesti ja toiset huomioiden, omien mieltymysten esittely ei kuulu yhteiseen juhlaan vaan kertoo sosiaalisten suhteiden rajoittuneisuudesta, toisten ignooraamisesta ja minä-minä-asenteesta.
Nää suolistosairaudet lisääntyy lisääntymistään ja aika harva pystyy syömään vegaania ruokaa tämän takia. Olen muutaman kerran törmännyt juurikin tähän vegaanien asenteeseen että ellei syö vegaania on jotenkin junttimainen ja vanhanaikainen (sillä vakavalla suolistosairaudella nyt niin väliä). Sekaaneilla ei näytä olevan samaa ongelmaa, vaan hyväksyvät kaikenlaiset syöjät ja ovat vieraanvaraisia kaikkia kohtaan. Nää vegaanit usein myös saattaa syödä kaikkea ruokaa jos normiruoka on herkullisempaa heidän mielestään. ON TOSI NOLOA ensin ilmoittaa syövänsä vain vegaania ja sitten jättää se syömättä ja ottaa vain normiruokaa. Joku on nähnyt ison vaivan erillisen vegaaniannoksen tekoon ja sitten toimitaan noin.
Tämä. Maksan pitopalvelulle vegaaniruuasta ja vegaanit syövätkin tavallista ruokaa eikä kukaan halua syödä vegaania. Harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Nälkäisiksi ovat jääneet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApTäh? Missä se ruoka oli? Noi on kahvittelun lisukkeita, eivät RUOKAA. Tai menis ehkä myöhäisenä iltapalana, joka nautitaan ruuan, kakun, tanssien ja muun ohjelman jälkeen sitten myöhään illalla, jotta vieraat jaksaa vielä vähän juhlia...
Olisit varoittanut vieraita etukäteen ettei teillä ole ruokailua, vain kahvittelut niin he olisivat osanneet käydä syömässä ennen häitä, olisi muuttanut tilanteen varmasti.
Niinpä. Kovin on olevinaan ideologista tuokaa, mutta mistäs esimerkiksi se savutofun savuaromi on peräisin? Ettei vain olisi poltettu turhaan puita ja lisätty hiilidioksidipäästöjä?
Mistä se tofu kuletetaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- säilötyt paprikat
- herneet
- cuscus-salaatti
- hummus ja leipä
- cashew-pähkinät- friteeratut ja kuorrutet parsakaalit
- perunat ja/tai risotto- mutakakku kirsikkahillolla. Ei mitään mantelia ja tehty kunnon tummasta suklaasta
- kahvi ja kunnon kahvimaito (tästä ei tingitä)Iltapala:
- grillattu maissi
- leipä
- oliivit
- kasvistikutLähtisin kotiin oikein tyytyväisenä, jos kaikki olisi hyvin valmistettua.
Kuulostaa hyvältä, entäs vegaanille ibd:tä sairastavalle, kun ei voi syödä vihanneksia, soijaa missään muodossa, kasviksia eikä hedelmiä...? Tää on niin haastavaa!
Uskaltaisin väittää, ettei IBDtä sairastava kyllä mistään pitopöydästä koskaan löydä juuri mitään monipuolista syötävää (harvemmin siellä pelkää maustamatonta jauhelihaa on tarjolla) että siinä mielessä tuo vegaaniruokavaliota tikun nokkaan nostaminen on asiatonta.
Vai mitä se IBD tuosta perinteisestä pöydästä ahmii?
Itse, jos joku vieras paljastaisi sairastavansa kyseistä tautia, pyytäisin häntä kertomaan mitä hänelle voi tarjota ja tosiaan ehkä sitten ohjeistaisin pitopalvelua tekemään sen annoksen jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?
Ootko noin hölmö?
Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂
Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)
Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.
Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...
Juuri tämmöisiä tapauksia varten pyydetään ilmoittamaan allergiat etukäteen, daa.
Mitä ilmoittamisella on kommenttini kanssa tekemistä?
Katso edellinen kommentti ennen kuin vastaat.... aiempi väitti että kaikki vegaaniruoka kuuluu sekasyöjän ravintoon ja siihen vastasin.
Kyllä kaikki vegaaniruoka sopii sekasyöjän ruokavalioon, mitä sä selität?
Se, että sinulla uniikkina lumihiutaleena on allergioita ei tarkoita, etteikö vegaaniruokavalioon kuuluva ruoka kuulu sekaruokavalioon 😂😂
Soija- ja pähkinät eivät edes ole pakollisia vegaaniruuassa, joten muutenkin hölmö pointti.
Allergikon ruokavalioon ei kuulu allergisoivat aineosat.
Vegaaniruoka voi olla ihan normaalia suomalaista ruokaa. Tämä ei ole juhla, mutta tässä mun yhdenlainen vegepäivä, joita joskus pidän: Kaurapuuroa ja mustikkakeittoa aamupalaksi. Päivällä salaattia ja ja veteen tehtyä patonkia. Illalla lihatonta hernekeittoa tai juureskeittoa ja vaikka näkkäriä siltään. Ihan tavallista ruokaa, ei tartte mitään soijaa ja ituja. Välipalaksi tarvittaessa marjoja tai hedelmä.
Pah, meilläkin oli eikä kukaan siihen kuollut. Onneksi sukumme ja muut tuttavat sattuvat olemaan tarpeeksi sivistyneitä ymmärtääkseen asian,enkä ole kuullut mitään valituksia jälkeenpäin. Tosin meillä ei ollut edes pääasiallisesti raskaat ruokahäät, vaan juomaan ja tanssimiseen keskittyvät. En itsekään kuolisi jos joku ruokiani haukkuisi, harvoin sitä omaa lempiruokaakaan muiden juhlissa saa.
Vaikka tuohon piirakkaan laittaisi lihaa ja karjalanpiirakat normeja, niin aikuinen jäisi kyllä nälkäiseksi. Ehkä ei olisi kannttaanut mainostaa, että häissä on ruoka. Ennemminkin että kahvitarjoilu.