Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
On muuten yllättävän iso ero siinä maukkaudessa muille kuin kasvissyöjille, että onko ruoat vegaanisia vai lakto-ovovegetaristisia.
Itse olen lakto-ovo siitä syystä, että minulla on IBS enkä pysty sen takia ottamaan proteiiniani paputuotteista juurikaan. Veriripuli tuli yrityksestä elää vegaanina. Maitotuotteita ja munia käyttäen pystyn sentään vegetarismiin koska pystyn syömään kasviksia kypsennettyinä joskin harvoja raakana.
Meilläkin oli vegetaristitarjoilu eikä kukaan valittanut, mutta asia olisi saattanut olla toisin jos tosiaan olisi puuttunut ne juustot ja oikeat kahvimaidot tms.
Meillä oli tarjoamisia seuraavasti.
Alkupalat: Välimerellisia mezejä. Viiininlehtikääryleitä, munakoisosta tehtyä Baba Ghanoush tahnaa ja tuoretta pitaleipää, bruschetta-leipiä kapris-tomaattitäytteellä, pinaattikohokasta
Pääruoka: Valittavissa kolmesta, kaikkin lisäksi yrtti-kasvislisäke. Vaihtoehto 1) Parmigiano di Melanzane, erittäin juustoinen munakoiso-vuoka, 2) vegaaninen Papu ja minttukroketit tuoreminttukastikkeella riisin kanssa 3) grillattu halloumi lime-kaprisvinegretten kanssa, yrtticouscousta
Jälkiruoka: Eton mess itsetehdyistä marengeista, kermavaahdoista, tuoreista mansikoista, pistaaseista ja ruusunlehdistä.
Illalla vielä erikseen erilaisia pieniä kasvisherkkuja sisältäviä cocktailpaloja juomien kanssa reilusti tarjolla.
Munakoisoa ja papuja pääruokina, hyi saatana. Toivottavasti julkaisitte menun kutsun yhteydessä että mahdollisimman moni pystyi erinäisillä tekosyillä kieltäytymään tai osasi käydä muualla syömässä ennen häitä ja närppiä sitten bruchettaa oluen kanssa. Ainoa syötävä teidän menussa.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpa mitä tässä on sellaista mitä IDB -vegaani vois syödä:
Vierailija kirjoitti:
- joku kiva nyytti kesäkurpitsasta
- pastasalaatti ja tavallinen
- perunat ja/tai risotto- leipä
- oliivitNuo voisi ehkä mennä, riippuen pitkälti siitä mitä noihin kolmeen ylimpään sisältyy. Leipä menee jos vaalea, eikä täysjyvä. Hiukkasen köyhää noin ravintoarvoiltaan tosin...
Jos tässä oli kyse listasta, jonka mukaan ei voi syödä kasviksia, niin taitaa ruoka olla hiukkasen köyhää ravinnoltaan, oli vegaanista tai ei. Jos kyse on jostain tarkemmasta listasta kasviksia, joita ei voi syödä, niin se pitäisi kertoa, että voisi keksiä sopivia ruokia. Oli vegaanista tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanit yms pitää aina huomioida juhlien tarjoiluissa, mutta vastaavasti he eivät huomioi lihansyöjiä vaan tarjotaan "kiva kokemus" vieraille?
En tiedä sinusta, mutta itse en sekasyöjänä toimi lihalla. Sekasyöjien ruokavaihtoehtoja on lukemattomia, vegeillä taas sama, mutta miinustettuna eläinkunnan tuotteet. Musta on outoa, että rinnastat sekasyönnin jatkuvaan lihan mättämiseen - johan ravintosuosituksetkin kertoo että max. 3 kertaa viikossa on hyvä määrä syödä lihaa. Itsekään en sekasyöjänä syö lihaa läheskään joka ruualla. Toki tässä pitää ottaa myös lukuun se aspekti, että sekaaneilla ei ole eettisiä ongelmia kasvisten syönnin kanssa (nehän lukeutuvat muutenkin sekaanin ruokavalioon, toivottavasti) kun taas vegaani ei välttämättä eettisistä syistä pysty syömään lihaa.
Oletko miettinyt mihin ne tarkoitushakuiset suositukset perustuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?
Ootko noin hölmö?
Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂
Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)
Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.
Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...
Juuri tämmöisiä tapauksia varten pyydetään ilmoittamaan allergiat etukäteen, daa.
Mitä ilmoittamisella on kommenttini kanssa tekemistä?
Katso edellinen kommentti ennen kuin vastaat.... aiempi väitti että kaikki vegaaniruoka kuuluu sekasyöjän ravintoon ja siihen vastasin.
Kyllä kaikki vegaaniruoka sopii sekasyöjän ruokavalioon, mitä sä selität?
Se, että sinulla uniikkina lumihiutaleena on allergioita ei tarkoita, etteikö vegaaniruokavalioon kuuluva ruoka kuulu sekaruokavalioon 😂😂
Soija- ja pähkinät eivät edes ole pakollisia vegaaniruuassa, joten muutenkin hölmö pointti.
Allergikon ruokavalioon ei kuulu allergisoivat aineosat.
Olipas ylimielinen kirjoitus.
Ihmisillä ei ole enää mitään käytöstapoja. Kun ollaan juhlissa tai muuten vain kylässä, syödään sitä mitä tarjotaan ja kehutaan jos on hyvää ja jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ollaan hiljaa.
Minulle maistuu kaikki ruoka, eikä sen hyvyys ole koskaan ollut kiinni siitä, onko ruoka vegaanista, pelkkää pihviä vai joitain muuta. Kyllä sen tavallisen kuivakakunkin tai kahvipullan voi tehdä hyvin tai huonosti, vaikka sen olisi tehnyt maitoon ja voihin. Silti vieraan velvollisuus on omalta osaltaan auttaa juhlien hyvän ilmapiirin luomisessa ja tarjoiluista valittaminen ei siihen kuulu.
Oon itse vege, joten sinänsä tarjoilut ihan ok, jos tosiaan etukäteen ilmoitettu, että vain kahvitilaisuus. Kahvitilaisuuksissa meille kasvissyöjille on usein tarjolla vaan joku kuiva pasteija, kun muille lihapitoisia piirakoita...
Tuota mantelimaitoa en kyllä tajua, se on hirveetä kahvissa! Moni tuntemani sekasyöjäkin on vaihtanut iKaffeen, se on hyvää kahvissa. Ehkä ap ja miehensä eivät itse juo kahvia tms. muuten ei tuota kyllä tajua.
Minulle on suututtu buffet-tyylisissä, vegaanisissa häissä kun en ottanut kuin perunaa, höyrytettyjä kasviksia ja salaattia.
En edes kommentoinut asiaa mitenkään, mutta veljeni vaimo tuli valittamaan nirsoilustani kun en edes maistanut noita tofu-systeemejä. Lapsillekin kuulemma on selvää että pitää edes maistaa.
Minuun eivät vain uppoa nuo teko-tuotteet niin makunsa kuin suu tuntumansa osalta.
Minusta jokainen saa itse valita häidensä menun, mutta ei pidä loukkaantua jos ne ruoat eivät kaikille maistu.
Vegaanit ovat noiden ruokiensa kanssa todella ahdistavia. Sitä syömistä kytätään ja kerjätään kohteliaisuuksia tyyliin "Eikö ole paljon parempaa kuin liha-ruoka?". Yleensä syön kyllä esim. kutsuilla vegaani-ruokia "väkisin" niin kuin muitakin ei niin maistuvia ruokia ihan kohteliaisuudesta, mutta en tuolloin tajunnut että morsian kyttää syödäänkö hänen tarjoilujaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon itse vege, joten sinänsä tarjoilut ihan ok, jos tosiaan etukäteen ilmoitettu, että vain kahvitilaisuus. Kahvitilaisuuksissa meille kasvissyöjille on usein tarjolla vaan joku kuiva pasteija, kun muille lihapitoisia piirakoita...
Tuota mantelimaitoa en kyllä tajua, se on hirveetä kahvissa! Moni tuntemani sekasyöjäkin on vaihtanut iKaffeen, se on hyvää kahvissa. Ehkä ap ja miehensä eivät itse juo kahvia tms. muuten ei tuota kyllä tajua.
Miksi ylipäätään pitäisi juoda kahvia?
Ööö... Ei kukaan pakota, mutta jos kahvitilaisuudessa tarjotaan kahvia vieraille, niin ehkä kannattaa selvittää millaista kasvimaitoa sen kanssa kannattaa käyttää, jos ei itse juo eikä tiedä.
Ohis, koirani pitää tofusta, mutta se tulee vain muotonsa muuttaneena soijanakkina toisesta päästä ulos. Semmoisia ne kasviproteiinit.
Itse veikkaan, että vieraat ovat olleet pettyneitä köyhiin tarjoiluihin eivätkä siihen, että oli vegaanista.
Eri asia, jos häiden idea on ollut olla kahvitilaisuus ja vieraat ovat osanneet siihen varautua.
Eli ”oikean ruuan” puuttumisella itse tuollaisessa tilanteessa tarkoittaisikin sitä, että vieraille jäi nälkä enkä sitä, että olisin juuri tämä yhtenä päivänä kaivannut jotain eläinperäistä.
Kahvi”maidoksi” olisin suositellut jotain neutraalimman makuista kuin mantelia.
En ymmärrä, miksei voi huomioida sekasyöjiä vaikka pyydetyllä kalalla ja luomumaidolla kahvin kanssa.
Mä en tajua tätä. Syön kyllä ihan kaikkea, mutta en läheskään aina eläinperäistä ruokaa. Jos yksi päivän aterioista ei sisällä eläinproteiinia, ei siihen kukaan kuole, päinvastoin se on aikas terveellistä...
Luulen, että nyt ei edes ollut kyse siitä että tarjoilut olivat vegaanisia vaan ihan ylipäätään siitä että suolainen piirakka ja karjalanpiirakat ovat aika köykäiset häätarjoilut. Olette pitäneet vieraita nälässä ja siksi olette saaneet huonoa palautetta tarjoiluista. Kutsussa olisi voinut ilmaista että häissä tarjolla vain pientä välipalaa niin vieraat olisivat tienneet varautua tarjoilujen vähäisyyteen ja olisivat syöneet ennen juhliin saapumista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä. Syön kyllä ihan kaikkea, mutta en läheskään aina eläinperäistä ruokaa. Jos yksi päivän aterioista ei sisällä eläinproteiinia, ei siihen kukaan kuole, päinvastoin se on aikas terveellistä...
En kyllä sanois niitä vegaanien korvikeruokia mitenkään terveellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on suututtu buffet-tyylisissä, vegaanisissa häissä kun en ottanut kuin perunaa, höyrytettyjä kasviksia ja salaattia.
En edes kommentoinut asiaa mitenkään, mutta veljeni vaimo tuli valittamaan nirsoilustani kun en edes maistanut noita tofu-systeemejä. Lapsillekin kuulemma on selvää että pitää edes maistaa.
Minuun eivät vain uppoa nuo teko-tuotteet niin makunsa kuin suu tuntumansa osalta.
Minusta jokainen saa itse valita häidensä menun, mutta ei pidä loukkaantua jos ne ruoat eivät kaikille maistu.
Vegaanit ovat noiden ruokiensa kanssa todella ahdistavia. Sitä syömistä kytätään ja kerjätään kohteliaisuuksia tyyliin "Eikö ole paljon parempaa kuin liha-ruoka?". Yleensä syön kyllä esim. kutsuilla vegaani-ruokia "väkisin" niin kuin muitakin ei niin maistuvia ruokia ihan kohteliaisuudesta, mutta en tuolloin tajunnut että morsian kyttää syödäänkö hänen tarjoilujaan.
Vähän sama. Olen yrittänyt syödä kohteliaasti serkkuni tilaisuuksissa näitä vege-juttuja ja jopa kehunut niitä kun tämä vaimo suorastaan painostaa kohteliaisuuksiin. Toki olen kehunut ruokaa mutta oikeasti se on päätynyt servietin sisään tai linnuille.
Hyviin tapoihin kuuluu varmistaa, että juhlissa joissa usein menee monta tuntia tai koko päivä, on syötävää joka sopii kaikille. Soijatuotteet ja pähkinät eivät ole sellaisia.
Moni luulee ikävä kyllä että tofu sitten sopii. Tofu ei ole mikään maaginen "vegaaniliha" joka sopii kaikille, se on nimittäin tehty soijasta.
Itselläni menee kurkku umpeen jos syön soijaa, koska olen allerginen. Pähkinä-allergikko voi saada oireita jo pähkinän läsnäolosta, mistä syystä lentokoneissa ei joskus tarjoilla pähkinöitä mikäli joku matkustajista on allerginen.
Hyviin tapoihin ei kuulu valittaa tarjoiluista mikäli syy on "yök yök en syö, tykkään vaan makaronilaatikosta ja sisäfilepihvistä". Mutta valitettavan moni vegaani ei ole tutkinut ravintoainetasapainoa tai proteiinien koostumusta tarpeeksi ymmärtääkseen mistä täyttävä, hyvä ateria koostuu. Siksi moni joutuukin vetämään ravintolisiä ja muuttuu aneemiseksi. Se, että heittää lautaselle sekaisin pinaattia, pähkinöitä ja muutaman tofupalleron ja syö jälkiruoaksi hedelmiä, ei välttämättä riitä. Ruoka-aineita tulee syödä oikeassa suhteessa ja tarpeeksi paljon, mikä on monelle ei-vegaanille vaikeaa kun vatsalaukku ei ole tottunut moiseen volyymiin (kasviksia kun pitää syödä melkoinen määrä, jotta saa tarpeeksi esim. rautaa).
Lisäksi ruoat pitää syödä oikeassa järjestyksessä. Esimerkki: Satsi nyhtökaura-paistosta ja jälkiruoaksi hedelmiä. Tottumattomalle voi olla kamala yllätys, kun älyttömän kuitupitoinen nyhtömättö tekeekin tukoksen jonka päällä sulamisprosessin aloittanut hedelmäsalaatti köllöttää, kun ei pääse eteenpäin. Kuitumössöt eivät sula nopeasti. Seuraa n. 12h melkoista tuskaa ja vatsanvääntöä, sekä aika kovaa närästystä kunnes kuitupommi vihdoin matkustaa hitaasti kehon läpi. Fiilis on kutakuinkin sama kuin jos vetäisit älyttömät lakritsiähkyt, kuten moni on varmasti lapsena/teininä oppinut.
Olin itse vegaani hyvän aikaa kunnes tuntui, että ruoka hallitsee elämääni kaiken sen laskelmoinnin ja suunnittelun vuoksi. Samaa toimivaa ruokaa kun ei voi syödä joka päivä, tai keho alkaa laittaa vastaan.
Tarjoilkaa häissänne vegaaniruokia jos haluatte, mutta niiden täytyy olla hyvin suunniteltuja ja allergikoille on oltava sopiva vaihtoehto. Muuten osa vieraista joutuu olemaan syömättä koko juhlan. On kohtuutonta vaatia, että vieras istuu koko seremonian ja sen jälkeisen juhlan syömättä (plus vielä matkustusajat), tai syö soijaa ja pähkinöitä ja joutuu sairaalaan koska on allerginen.
Et voi nälkäkiduttaa vieraitasi vain, koska sinä tykkäät tofusta (joka on soijaa) ja se sopii sinulle. Sairaalaan joutuminen ei ole mikään "uusi kokemus" jota ilkeä vieras ei vaan halua kokeilla koska on nirppanokka.
Vierailija kirjoitti:
Onko juhla-aterian pääpointti, että se on nimenomaan terveellistä?
Joo kahvi on tosi pahaa.