Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6369)

Vierailija
6321/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ihmisiä vai miten?

Vierailija
6322/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä me sekasyöjät yritämme ottaa huomioon laktoosittomat, gluteenittomat, munattomat ja kasvisruoan ystävät. 

Teille hippiäisille on kunnia-asia pidättäytyä omissa valinnoissa, huomioimatta vieraita! 

Vieraat tekevät juhlasta juhlan! 

Voipi olla, että seuraavissa juhlissa on vieraskato tai omat eväät mukana. Mantelimaitoa.... Yök

Itse pyrin siihen, että keskeiset tarjottavat sopivat kaikille.

Pitää vain perehtyä hyviin resepteihin - ei ole vaikeaa enää, kun osaa.

En ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta maito- ja muna-allergisena otan lähtökohtaisesti huomioon jo itseni. :D

Mutta esim. laitan valittavaksi sekä lehmän- että muun maidon, vaikka oman kahvini juon mustana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6323/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjua sieltä täältä. 

Usein toistui kommentti, että vegaaninen ruoka olisi "ideologista" ja jotenkin räikeää epätyypillisyydessään.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että liharuoka on aivan samalla tavalla ideologista. 

Lihaa syövät ovat lihaaneja, ei-eläinperäistä syövät vegaaneja. 

Se on vain sillä lailla, että elämme poteroitumis-polarisaation aikakautta, ja joka ainoasta mahdollisesta asiasta saadan luotua tällainen "meidän heimo on parempi kuin teidän heimo" -asetelma, missä tunteetkin usein kuumenevat. Ja aivan turhaan. Tämä on demokratia ja vapaa yhteiskunta, ja pointti on se, että on erilaisia ihmisiä erilaisine aatteineen.

Suomea puolustettiin 1939-1945 lähes pelkästään kasvisruokavaliolla. Ei siksi, että olisi ollut edes olemassa konseptia "vegaanius", vaan koska lihaan ei ollut varaa.

Ulla Koskisen kirja "Suomessa selviytymisen historiaa" kertoo myös, miten vaikkapa 1700-luvulla ruokavalio oli lähes pelkästään kasviksia. Maatiloilla kotieläimiä teurastettiin syksyisin, mutta liha oli niin arvokasta, että se meni kaikki melkein myyntiin. 

Sitten koitti elintason huikea nousu, hyvinvointivaltion rakentaminen ja kaikki se. Yhtäkkiä oli mahdollista ostaa sitä lihaa joka päivä. Ja näin myös tehtiin. Eikä siinä mitään väärää ollut. Vanhempieni ja isovanhempieni sukupolvelle tämä oli merkki, että elintaso on toden totta noussut. 

Syntyi lihansyönnin kulttuuri. Voisi läpällä sanoa, että täysin epäsuomalainen historiaton kulttuuri. Liha joka aterialla ei todellakaan ollut normaalia suurimman osan Suomen historiaa. Ei siinä, liha on hyvää, enkä itsekään kestäisi elää ilman lihaa. Mutta tämän takia minulle on suuri todennäköisyys sairastua suolistosyöpiin, sydänkohtauksiin yms. verrattuna, jos olisin ollut vegaani tai edes syönyt hieman enemmän kasviksia kuin mitä olen syönyt. 

Jos ajatellaan koko ihmiskunnan historiaa, niin ei liha ole ollut normaali ruoka edes kivikaudella 300 000 - 10 000. Suurimman osan kaloreista heimo sai kerätyistä marjoista, sienistä ja juureksista. On myös osoitettu, että suurin osa kaloreista oli naisten tuottamia. Naisten keräily oikeastaan "sponsoroi" miesten metsästysharrastusta. Metsästys ei juuri koskaan tuottanut saalista. Jos ihmiskunnan olemassaolo olisi ollut miesten metsästyksen varassa, olisimme jo kaikki kuolleet sukupuuttoon. Tokihan liha oli myös arvokasta ravintoa, kun sitä onnistuttiin metsästämään, siitä sai myös B12-vitamiinia. 

Mutta metsästys olikin ehkä oikeastaan kosiokäyttäytymistä, jolla miehet näyttivät naisille olevansa aviomiesmatskua.

Joka tapauksessa, kukin syököön mitä haluaa. Lihaanit lihaa ja vegaanit kasviksia. Lopulta kaikki ihmiset ovat kuitenkin aivan yhtä perseestä. Seilaa suun kautta mahalaukkuun aivan mitä tahansa. 

Vierailija
6324/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea siinä on hymyä loihtia kasvoille ja kauniita sanoja jaella, jos ruoka kerran oli pahaa. Kasvisruokaa on olemassa myös hyvää. Mitäs tarjoilitte jotain mautonta ja mitäänsanomatonta.

Vierailija
6325/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko liittonne kestänyt ?

Tokkopa

Vierailija
6326/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai vegaanit muistaa ohjeistaa vieraitaan, että nahkakengät, -vyöt ja -laukut on häissä kielletty. Ne pitää jättää autoon. Ovella tarkastus. 

Vierailija
6327/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että saitte. Älkää tehkö muista vegaaneja. Tarjolla olisi pitänyt olla toinenkin vaihtoehto.

Vierailija
6328/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä te sitten tarjositte? Anna kun arvaan: jotain papu- soija- tai muuta palkokasvipohjaista, joka saa vain sekasyöjän mahan kipeäksi?

Olen sekasyöjä ja mun normaaliin ruokavalioon (koko perheen) kuuluu erilaiset palkokasvit. Miten jotkut voi syödä noin yksipuolisesti, että jos sen yhden kerran lautasella on papu tai herne, niin vatsa on sekaisin? 

Palkokasvit eivät sovi kaikille, moni on allerginenkin! Etkö tiennyt, hyvin yleistä on.

Vierailija
6329/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin viime kesänä vegaanihäissä. Ei siinä mitään, syötiin mitä tarjottiin. Mutta hauskaksi tilanne meni kun n. puolet häävieraista päätyi paikalliselle pikkukylän grilille syömään häiden jälkeen. Vietettiin oikein hauskat ja vauhdikkaat jatkot grilillä. Hääpari kulki siitä myös ohi kun lähtivät juhlapaikalta. Eivät olleet tykänneet kun porukka oli vetämässä makkaraperunoita heidän hienostuneen vegetarjoilun jälkeen. 

Mitä, eikö juhlaväki kokenut valaistusta vegaaniuteen juhla-aterian jälkeen?

Valaistuksesta en tiedä, mutta porukalla oli selvästi nälkä. Kukaan ei suunnitellut grillille siirtymistä, porukkaa vain tippui paikalle sitä mukaa kun lähtivät juhalapaikalta ja huomasivat matkalla grillin. 

Järkyttäviä juntteja. Ihan oikeasti! :D Ja minä itse olen tällainen lantapuntti maalainen, mutta herran jestas nyt sentään, jos ei pysty syömään tarjottu ruokaa, vaikka se ei olisi sitä mihin on tottunut, ja ei kestä yhtä iltaa ilman roskaruokamättöä! Noloa. 

Vielä juntimpaa pitää vieraita nälässä. 

Vierailija
6330/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismin, kuten muidenkaan ismien, edustajat eivät ole tunnettuja suvaitsevaisuudesta toisella tavalla ajattelevia kohtaan. 

Vierailija
6331/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Ikivanha ketju, mutta paskimmat tarjoilut ikinä.

Kyllä. Vaatimaton olisi jopa aamupalaksi.

Vierailija
6332/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani ruoka saattaa maistua pahan makuiselle sellaiselle, joka ei ole tottunut vegaani ruokaan.

Tässäpä vaikka muutama "pahanmakuinen" vegaaniruoka, jotka ovat sekasyöjällekin ihan tuttuja ja turvallisia, ja kävisi juhliinkin: perunasalaatti, pastasalaatti, uunijuurekset, riisipiirakat/leipä. Lihan tilalla voisi olla vaikka falafelpyörykät, ne tehdään kikherneestä, joka on itsessään todella miedon makuinen, maku tulee mausteista. Pitää olla ihan todella makurajoitteinen, jos tuon falafelin jättää syömättä. Veikkaan, että sellaisen ihmisen ruokavalio on muutenkin epänormaalin suppea. 

Jos syön falafeleja on riskinä, että paskon alleni.  Ainakin ilmavaivat kuuluvat kauas ja haisevat kuolemalta. Siinäpä juhlatunnelmaa kerrakseen.

Vierailija
6333/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ihme että saitte. Älkää tehkö muista vegaaneja. Tarjolla olisi pitänyt olla toinenkin vaihtoehto."

Kuten kirjoitin yllä, tekevät lihaa häissään tarjoilevat lihaanit samalla logiikalla muista lihaaneja. 
Miten nämä "syytökset" voivat toimia vain yhteen suuntaan? Se ei ole loogista. On vegaaneja ja on lihaaneja. 

Jos häissä vain lihavaihtoehtoja, eikä kunnon kasvisvaihtoehtoa, on se lihaaniuden ideologista tuputtamista sitten.

Kertokaa nyt, miksi ihmeessä se olisi vain toisin päin tuomittavaa ja toisin päin ei?

Vierailija
6334/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt juhlapöytiin, joissa olisi tarjolla pelkästään lihaa.

Aina on erilaisia kasvisvaihtoehtoja.

Itselleni varma valinta ovat selkeät juurekset ja perunat.

Vierailija
6335/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani ruoka saattaa maistua pahan makuiselle sellaiselle, joka ei ole tottunut vegaani ruokaan.

Tässäpä vaikka muutama "pahanmakuinen" vegaaniruoka, jotka ovat sekasyöjällekin ihan tuttuja ja turvallisia, ja kävisi juhliinkin: perunasalaatti, pastasalaatti, uunijuurekset, riisipiirakat/leipä. Lihan tilalla voisi olla vaikka falafelpyörykät, ne tehdään kikherneestä, joka on itsessään todella miedon makuinen, maku tulee mausteista. Pitää olla ihan todella makurajoitteinen, jos tuon falafelin jättää syömättä. Veikkaan, että sellaisen ihmisen ruokavalio on muutenkin epänormaalin suppea. 

Jos syön falafeleja on riskinä, että paskon alleni.  Ainakin ilmavaivat kuuluvat kauas ja haisevat kuolemalta. Siinäpä juhlatunnelmaa kerrakseen.

Ei pidä syödä sellaista, mistä tiedät sairastuvasi.

Minä en juhlissakaan ota kaikkea, mitä on tarjolla, vain sellaista, minkä tiedän, että on vatsallenikin ok.

Vierailija
6336/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä helpompi kommentoida, kun tietäisi mitä olette tarjonneet. Itse järjestin juuri keväällä juhlat ja pyysin ilmoittautumisvaiheessa tiedon onko erityisruokavaloita, jotka voisin huomioida tarjoilussa. Minulla oli pöydässä niin vegaanille sopivaa, kalan ja lihan ystäville tarjottavaa.

On ymmärrettävää, että jos on itse vegaani niin eläinperäisen ruuan tarjoaminen tuntuu vieraalta.  Olet ajatellut tarjota kokemuksen vieraillesi. Oletkohan ilmoittanut tästä jo kutsussa, jotta siihen on osattu varautua? Itse syön kaikkea, mutta esim. kala/kasvis ei täytä minua kunnolla ja minulle tulee nälkäkiukku. Tämä voi selittää myös vieraiden harmitusta. Usein juhliin lähtiessä vieraat voivat ajatella ettei syö mitään alle, jotta jaksaa syödä tarjottavia. 

Häät ovat tuskin kokonaisuudessaan olleet pettymys, ehkä vain se ruokatarjoilu. Vieraalle, kun voi tulla myös tunne ettei häntä ja hänen tarpeitaan ole huomioitu.  Meistä jokainen kuitenkin olettaa, että tulee jollakin tasolla kohdatuksi tarpeinemme. Ajatus on varmasti ollut hieno, mutta ei ehkä istu tähän hetkeen.

Vierailija
6337/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Erittäin köyhä tarjoilu, ellei sitten juhlat olivat vain kahvikutsut - sen takia vieraat olivat tyytymättömiä, ei veganisuuden takia. Tämä ei olisi muuttunut hyväksi hääpöydäksi, jos olisi ollut vaikka lohipiirakka ja munavoita riisipiirakoiden kerä. Sanoisin, että sunnuntailounas keskivertoperheessä on jo parempi. 

Vierailija
6338/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä te sitten tarjositte? Anna kun arvaan: jotain papu- soija- tai muuta palkokasvipohjaista, joka saa vain sekasyöjän mahan kipeäksi?

Olen sekasyöjä ja mun normaaliin ruokavalioon (koko perheen) kuuluu erilaiset palkokasvit. Miten jotkut voi syödä noin yksipuolisesti, että jos sen yhden kerran lautasella on papu tai herne, niin vatsa on sekaisin? 

Palkokasvit eivät sovi kaikille, moni on allerginenkin! Etkö tiennyt, hyvin yleistä on.

Ei ole "hyvin yleistä." Palkokasveille allergiasia on noin 1-2% suomalaisista, joten lääketieteellisesti se on nippa nappa "yleisen" (1-10%) puolella. "Hyvin yleiseen" vaaditaan 10% tai enemmän.

Vierailija
6339/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä oli jaloissa tuohivirsut. Puut kaadettu ekometsästä ja tuohet otettu puusta luonnonmukaisesti. 

Kukkaset kerätty kedolta.

Entäpä hääpuvut? Mitä kangasta? Varmaan lähituotannosta pellavaiset!

Häämatka junalla läheiseen kaupunkiin.... 

Vierailija
6340/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ikivanha ketju, mutta paskimmat tarjoilut ikinä.

Kyllä. En itse edes syö lihaa ja olisi nolottanut ihan sairaasti noin aneemiset häätarjoilut. En tosin ole vegaani vaan kasvissyöjä, mutta ei mulle ole ollut ikinä mikään ongelma tarjota juhlissa myös vaihtoehtoja joissa on lihaa. Viimeksi viime viikolla tein kinkkuvoileipäkakun sekä pekoni-sienipiirakan. Miksi kaikkien vieraiden pitäisi mukautua mun ideologiaani? Ei ole multa pois jos joku muu syö lihaa. Ja joo, mantelimaito on pskaa. Ja karjalanpiirakoiden kanssa hummusta ja kirsikkatomaatteja?? Oikeasti surkeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän