Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6369)

Vierailija
6281/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kutsut juhliin vieraita joilla on tietty ruokavalio, on sinun asia myös tarjota heille sitä. Jos vieraat tulevat yllätyksenä juhliisi, silloin ei tarvi huolta kantaa, vaan he saavat tyytyä siihen mitä tarjotaan.

Ei ole oikein että syyllistät heitä siitä etteivät syö tarjottavaa, vaan sinun asia on kutsuvieraille tarjota ruokaa jota he voivat syödä. Kaikille pitäisi olla  syötävää jota he voivat syödä. Älä kutsu heitä jotka eivät voi syödä sitä mitä haluat tarjota. Se on monesti myös vaarallista pistää suuhunsa mitä vaan.

Itse juhlissa tarjoan aina jokaiselle jotakin, meillä on diapeetikkoja, pähkinättömiä, gluteenikkoja, laktoosittomia on kahvittomia,  ym ym, joten tarjottavaa on aina kaikille.

Vierailija
6282/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime kesänä vegaanihäissä. Ei siinä mitään, syötiin mitä tarjottiin. Mutta hauskaksi tilanne meni kun n. puolet häävieraista päätyi paikalliselle pikkukylän grilille syömään häiden jälkeen. Vietettiin oikein hauskat ja vauhdikkaat jatkot grilillä. Hääpari kulki siitä myös ohi kun lähtivät juhlapaikalta. Eivät olleet tykänneet kun porukka oli vetämässä makkaraperunoita heidän hienostuneen vegetarjoilun jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6283/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani ruoka saattaa maistua pahan makuiselle sellaiselle, joka ei ole tottunut vegaani ruokaan.

Mitähän sen "vegaaniruoan" kuvitellaan aina olevan? Muuttuuko ne keitetyt perunat tai leipä tai mansikkakiisseli, mitä normaalistikin syödään jotenkin pahan makuiseksi, jos joku menee mainitsemaan, että ne on vegaanisia. Moni syö puuroa ja puuron kanssa marjoja, ja sekin on vegaanista ruokaa.

Ehkä olen jotenkin ajatusrajoitteinen, mutta en ymmärrä haloota kasvis-tai vegaaniruoista. Moni sekasyöjä syö kasvisruokaa aina välillä muutenkin, miksi sitä ei voisi tarjottuna syödä. Ja jos pystyy sen pihvinsä kanssa ihan hyvin syömään perunat, vihannekset, leipää ja salaatin, niin onko se nyt hirveää, jos vaihtelun vuoksi lihapihvin tilalla olisi kasvispihvi. 

Vierailija
6284/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä te sitten tarjositte? Anna kun arvaan: jotain papu- soija- tai muuta palkokasvipohjaista, joka saa vain sekasyöjän mahan kipeäksi?

Olen sekasyöjä ja mun normaaliin ruokavalioon (koko perheen) kuuluu erilaiset palkokasvit. Miten jotkut voi syödä noin yksipuolisesti, että jos sen yhden kerran lautasella on papu tai herne, niin vatsa on sekaisin? 

Vierailija
6285/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viime kesänä vegaanihäissä. Ei siinä mitään, syötiin mitä tarjottiin. Mutta hauskaksi tilanne meni kun n. puolet häävieraista päätyi paikalliselle pikkukylän grilille syömään häiden jälkeen. Vietettiin oikein hauskat ja vauhdikkaat jatkot grilillä. Hääpari kulki siitä myös ohi kun lähtivät juhlapaikalta. Eivät olleet tykänneet kun porukka oli vetämässä makkaraperunoita heidän hienostuneen vegetarjoilun jälkeen. 

No ihan varmasti näin tapahtui, joo joo. Sitä paitsi perinteisesti hääpari poistuu ekana paikalta. 

Vierailija
6286/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos kutsut juhliin vieraita joilla on tietty ruokavalio, on sinun asia myös tarjota heille sitä. Jos vieraat tulevat yllätyksenä juhliisi, silloin ei tarvi huolta kantaa, vaan he saavat tyytyä siihen mitä tarjotaan.

Ei ole oikein että syyllistät heitä siitä etteivät syö tarjottavaa, vaan sinun asia on kutsuvieraille tarjota ruokaa jota he voivat syödä. Kaikille pitäisi olla  syötävää jota he voivat syödä. Älä kutsu heitä jotka eivät voi syödä sitä mitä haluat tarjota. Se on monesti myös vaarallista pistää suuhunsa mitä vaan.

Itse juhlissa tarjoan aina jokaiselle jotakin, meillä on diapeetikkoja, pähkinättömiä, gluteenikkoja, laktoosittomia on kahvittomia,  ym ym, joten tarjottavaa on aina kaikille.

Diapeetikko ja gluteenikko 🤭 

Vierailija
6287/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä te sitten tarjositte? Anna kun arvaan: jotain papu- soija- tai muuta palkokasvipohjaista, joka saa vain sekasyöjän mahan kipeäksi?

Olen sekasyöjä ja mun normaaliin ruokavalioon (koko perheen) kuuluu erilaiset palkokasvit. Miten jotkut voi syödä noin yksipuolisesti, että jos sen yhden kerran lautasella on papu tai herne, niin vatsa on sekaisin? 

No voi, voi kun kaikki ei ole kuin sinä.

Vierailija
6288/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani ruoka saattaa maistua pahan makuiselle sellaiselle, joka ei ole tottunut vegaani ruokaan.

Mitähän sen "vegaaniruoan" kuvitellaan aina olevan? Muuttuuko ne keitetyt perunat tai leipä tai mansikkakiisseli, mitä normaalistikin syödään jotenkin pahan makuiseksi, jos joku menee mainitsemaan, että ne on vegaanisia. Moni syö puuroa ja puuron kanssa marjoja, ja sekin on vegaanista ruokaa.

Ehkä olen jotenkin ajatusrajoitteinen, mutta en ymmärrä haloota kasvis-tai vegaaniruoista. Moni sekasyöjä syö kasvisruokaa aina välillä muutenkin, miksi sitä ei voisi tarjottuna syödä. Ja jos pystyy sen pihvinsä kanssa ihan hyvin syömään perunat, vihannekset, leipää ja salaatin, niin onko se nyt hirveää, jos vaihtelun vuoksi lihapihvin tilalla olisi kasvispihvi. 

Ei ole, jos se oikeesti menis noin. Mutta kun ne vegaaniset tarjottavat ovat useinkin kaikenlaisia korvikkeita eläinperäisistä ruoka-aineista.

Vierailija
6289/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinäallergikolta jää sitten kahvi juomatta. En ihmettele yhtään että on haukuttu jälkeenpäin. Eli vastaus kysymykseesi, kyllä, se on juuri niin tärkeää tarjota kalaa, lihaa ja oikeaa maitoa. 

Vierailija
6290/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä vaikka muutama "pahanmakuinen" vegaaniruoka, jotka ovat sekasyöjällekin ihan tuttuja ja turvallisia, ja kävisi juhliinkin: perunasalaatti, pastasalaatti, uunijuurekset, riisipiirakat/leipä. Lihan tilalla voisi olla vaikka falafelpyörykät, ne tehdään kikherneestä, joka on itsessään todella miedon makuinen, maku tulee mausteista. Pitää olla ihan todella makurajoitteinen, jos tuon falafelin jättää syömättä. Veikkaan, että sellaisen ihmisen ruokavalio on muutenkin epänormaalin suppea. 

Vierailija
6291/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinäallergikolta jää sitten kahvi juomatta. En ihmettele yhtään että on haukuttu jälkeenpäin. Eli vastaus kysymykseesi, kyllä, se on juuri niin tärkeää tarjota kalaa, lihaa ja oikeaa maitoa. 

Kahvin voi juoda mustana tai ottaa teetä. 

Vierailija
6292/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjositte sit jotain tahnoja ja papuja ja soijaa?

Soijaruoka ei sovi mulle. Että aika köyhät tarjoomukset. Kun kasvisruokaa, siis normaaliakin missä on esim.juustoa, maitoa ja munia, pitää syödä enemmän kuin tavallista ruokaa että siitä tulee täyteen. 

Häissä kai ei ole pointtina se, että ahtaa mahaansa niin paljon ruokaa, että tulee ihan täyteen. Eikö kasvisruoka pikemminkin ole se tavallinen ruoka, niinhän se on ennen ollut, ennenkuin alettiin syödä kilokaupalla lihaa.

Jos on tottunut syömään proteiinia, niin kyllä hiilarit yksistään saavat huonon olon aikaan. Papuja ja soijaa monikaa  ei pysty syömään.

Vierailija
6293/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi, voi kun kaikki ei ole kuin sinä.

Olisi syytä olla. Miksi supistaa ruokavalionsa niin yksipuoliseksi, jos ei ole mitään terveydellisiä syitä? Ymmärrän ja hyväksyn täysin epäitsekkäät ideologiset ruokavaliot (ympäristö, eläinoikeudet), mutta en mitenkään ymmärrä aikuisten nirsoilua monipuolisen ruokavalion suhteen. 

Vierailija
6294/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea muoto on pänkinäallerkikko. 

Vierailija
6295/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävis hyvin kasvisruokatarjoilu, mutta en juurikaan pidä vegaanisista "korvikeruoista". Niissä on usein myös gluteenia, mitä en voi syödä lainkaan. Linssit käy ja tofukin menettelee osana ruokaa.

Kahvia juon vain maidon kanssa, ei ole hyvää muuten. Lacto-ovo-vegetaristinen ruokailu olisi parempi kuin vegaani.

Vierailija
6296/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta kahvi ei ole nautinto ja useimmat teelaadut hirveitä :D ihan syystä sitä maitoa lutrataan.  Minä näissä tilanteissa juon kuumaa hunajavettä.

Vierailija
6297/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, ja valitsen perusravintolassa aina kasvisvaihtoehdon, koska se on sellaista, mitä kotona ei tule itse tehtyä, ja koska olen utelias syömään erilaisia ruokia ja maistamaan uusia makuja. Kaikkein mieluiten menen johonkin erikoisravintolaan, jossa ei ole sitä perus liha + peruna tarjontaa, jota tulee itsekin kotona tehtyä. Olisin vegaani-juhlatarjoiluista aivan innoissani! Ymmärrän, että lapsi on epäileväinen uusien ruokien suhteen, tai vanhus, jolla ei ole koskaan ollut mahdollisuutta syödä kuin sitä perinteistä, mutta miten aikuinen ihminen voi olla epäileväinen ja rajoitteinen?? Ja jos on pelkällä proteiinilla elävä kehonrakentaja, niin sellainen henkilö varmaan tajuaa syödä kunnolla ennen vegaani-juhlia, että pärjää sen pari tuntia vähän kevyemmällä tarjoilulla. 

Vierailija
6298/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta kahvi ei ole nautinto ja useimmat teelaadut hirveitä :D ihan syystä sitä maitoa lutrataan.  Minä näissä tilanteissa juon kuumaa hunajavettä.

Makutottumuksia. Hyvä, tuore kahvi ei tarvitse mitään sekaan. Jos kahvi on pahaa, niin mieluummin otan sen huonolaatuisen teen, kuin laitan sen pahan kahvin sekaan maitoa, joka vain ennestään pahentaa tilannetta. En myöskään halua, mun hengitys löyhkää maitokahville, koska se on aika inha haju haistella muidenkin hengityksestä. 

Vierailija
6299/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kasviproteiini on se ongelma, se se maistuu pahalle. Soija, pavut, linssit, nyhtökaura, tofu...kaikissa on tosi tunkkainen perusmaksu, jota ei mausteetkaan peitä. 

En myöskään ole saanut totutettua vatsaa niihin, vaikka pienen määrän kerrallaan ja hitaasti lisäten olen kuukausien mittaan yrittänyt. Hirveät vatsanväännöt, kivut ja vessassa juoksemiset seuraa. En siis häissä(kään) mielellään ko. tuotteita syö, vaikka kasvispainotteisesti elän. 

Vierailija
6300/6369 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, eikö juhlaväki kokenut valaistusta vegaaniuteen juhla-aterian jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä