Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Minä tarjosin häissä kala- ja kasvis voileipäkakkua, täytekakkua. 50v synt lihakeittoa, kanttarellikeittoa ja täytekakkua.Vieraissa oli vanhempia sukulaisia, muslimeja ja kasvissyöjiä. laktoosittomia.
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä-minä menen naimisiin toisen minä-minä-minän kanssa ja häissämme on vegaaniruokaa josta minä pidän ja kutsumme vieraita, mutta minä en halua heidän viihtyvän, ilahtuvan tai syövän kuin yhden viinirypäleen. Minä haluan, että minun häälahjatoiveeni täytetään.
Siskoni meni keväällä naimisiin ja halusi mukaan vain lähipiirin, jota sitäkin on jo aikalailla, eli molempien vanhemmat, morsiamen kolme siskoa ja yksi veli perheineen, sulhasen kaksi siskoa perheineen, molempien isovanhemmat ja kummit perheineen sekä lähimmät ystävät perheineen. Porukkaa tuli jo tästä yhteensä reilu 70.
Sisko halusi päivän, joka lämmittää kaikkien mieltä ja päätyi järjestämään juhlat ihanaan juhlapaikkaan, jossa oli idylliset tilat ja puutarha käytettävissä. Ruokailun teemana oli suomalainen luonto, jossa käytettiin mahdollisimman paljon luonnonantimia ja lähiruokaa. Ruokavaliot ja lapset huomioiden. Ruoka oli ehkä parasta mitä olen koskaan syönyt. Enkä ole mielipiteineni ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulevien yo-juhlien tarjoilut vegaanisia juhlittavan toiveesta, mutta on testannut reseptejä koko lukioajan :) itse rakastan lihaa ym, mutta tämä on nykyaikaa ja näin nyt tehdään :)
Sori nyt vaan, mutta aika älytöntä mennä trendien perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että tarjositte ruokaa joka sopii arvoihinne. Hääpäivä on teidän ja kerrankin ette joudu pöydässä katsomaan raatoja.
Ihmisillä on ihme ennakkoasenteita, mutta silti monelle maistuu hernekeitto ilman lihaakin, pinaattikeitto ja -letut, kaurapuuro, vispipuuro, hedelmät, salaatit yms. jotka ovat luonnostaan vegaanisia.
Jos menen joskus naimisiin, meidän häissä on vain vegaaniruokaa eikä tarjota alkoholia, koska ne on meidän häät eikä tarkoitus ole miellyttää muita niin että itselle jää paha mieli.
Lihaton hernekeitto maistuu hyvin, sekaan voi lisätä paloiteltuja juureksia. Lisukkeeksi sinappia ja silputtua sipulia. Siinä ei vaadita niitä teollisia feikkiruokia.
En kuitenkaan häissäni tarjoaisi hernekeittoa, sen enempää kuin kaurapuuroa tai pinaattilettuja.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Olen vegaani mutta tää kuulostaa ihan tosi aneemiselta ruokapöydältä, kakkukahveilla synttäreillä ehkä joo mutta häissä pitäis olla kyl tosi paljon prameemmat eväät.... 😳
Ap halusi vaan lahjat ja välttää kaikin tavoin vieraanvaraisuutta ja ystävällisyyttä muita kohtaan. Piiloagressiivinen manipuloida järjestäisi Ap;n kaltaiset häät.
Vierailija kirjoitti:
Lupasin juuri itselleni, että häissäni on täysin karnivorinen menu. Ei grammaakaan kasvia tarjolla kenellekään.
Ei tosin ole sitä morsianta. Taidan vongata vielä sitä yhtä, jonka perässä olen ollut vasta 30 vuotta. Akka on tosin vegaani itsekin, mutta pitäähän se naisen nyt kertaalleen sulhasensa vuoksi uhrautua ja popsia muutama lihapulla. Ei ole liikaa vaadittu!
Ei varmaan kannattais hoitaa ihan ensin noita psyyken ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyvä ruoka kuuluu häihin. On kohteliasta tarjota vaihtoehtoja. Minulle tulee pelkästä kasvisruuasta huono olo.
Heh, vai niin. Eli jos syöt kasvisruoan lisäksi lihaa, niin huonoa olo ei tule? Ja siis ihan sama, onko ruoka perunasta, riisistä vai pastasta, aina huono olo, mikä paranee lihalla?
Vierailija kirjoitti:
Vispipuuro tehdään maitoon eikä se ole tällöin vegaaninen. Et pääse koskaan naimisiin, koska vegaanipojat heikkenee vuosi vuodelta jäädessään vaille elintärkeää lihaproteiiinia.
En ole koskaan kuullut, että joku tekisi vispipuuron maitoon. Jo molemmat mummoni tekivät vispipuuroa, opin sen heiltä,ja veteen se tehtiin, samoin kuin koulun kotitaloustunnilla opetettiin.
Noiden häiden ongelma ei tainnut olla vegaaniruoka, vaan se, että ei ollut ruokaa ollenkaan. Keksittyhän tuon aloituksen pitää olla, ei kukaan mitään riisikakkuja häissään tarjoa. Nuo ovat kahvitarjoilut, jotka sopivat, jos joku sattuu päiväkahville tulemaan.
Itse en ymmärrä tuota vouhkausta lihasta. Minusta pääasia on, että ruoka on hyvää, ja olen kyllä syönyt kamalia liharuokiakin, ja ihan pitopalvelun tekemänä. Maailma on pullollaan ihania kasvisruokia, ja aika harvassa ovat varmasti ne ihmiset, jotka eivät söisi kasvisruokia ihan vapaaehtoisestikin välillä. Ja on kivaa vaihtelua, jos ruoka on jotain muuta, kuin sitä ihan peruskarjalanpaistia, mitä yleensä häissäkin tarjotaan. En tajua, miten jollekin liha voi olla niin tärkeää, että yhtä ateriaa ei ilman pärjäisi. Käydäänhän sitä välillä kahvilassakin, otetaan joku karjalanpiirakka tai voisarvi, ja ihan hyvin selvitään vaikka lihaa ei siinä olekaan.
Monesti häissä on alkoholitarjoilua. Odotatteko silloinkin, jos kyseessä on uskonnollinen vakaumus tai muu syy olla tarjoamatta tipan tippaa alkoholia häissä, että on sitä tarjottava, ihan vieraiden takia, vaikka se omaa vakaumusta vastaan olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään ruuasta, vaan ruuan puutteesta, pihiydestä, vieraanvarattomuudesta ja haluttomuudesta tuottaa iloa läheisilleen,
Kun vieraita kutsun niin pidän tärkeänä ottaa huomioon jokaisen mieltymykset. Epäkohteliasta ottaa huomioon vain omat mieltymykset. Minä,minä .minä.minä.....
Minä minä minä ihmiset ovat lisääntyneet samaan tahtiin kuin sivistys on ohentunut.
Vierailija kirjoitti:
Noiden häiden ongelma ei tainnut olla vegaaniruoka, vaan se, että ei ollut ruokaa ollenkaan. Keksittyhän tuon aloituksen pitää olla, ei kukaan mitään riisikakkuja häissään tarjoa. Nuo ovat kahvitarjoilut, jotka sopivat, jos joku sattuu päiväkahville tulemaan.
Itse en ymmärrä tuota vouhkausta lihasta. Minusta pääasia on, että ruoka on hyvää, ja olen kyllä syönyt kamalia liharuokiakin, ja ihan pitopalvelun tekemänä. Maailma on pullollaan ihania kasvisruokia, ja aika harvassa ovat varmasti ne ihmiset, jotka eivät söisi kasvisruokia ihan vapaaehtoisestikin välillä. Ja on kivaa vaihtelua, jos ruoka on jotain muuta, kuin sitä ihan peruskarjalanpaistia, mitä yleensä häissäkin tarjotaan. En tajua, miten jollekin liha voi olla niin tärkeää, että yhtä ateriaa ei ilman pärjäisi. Käydäänhän sitä välillä kahvilassakin, otetaan joku karjalanpiirakka tai voisarvi, ja ihan hyvin selvitään vaikka lihaa ei siinä olekaan.
Mones
En tajua, miten joku voi olla noin typerä, ettei vieläkään tajua vegaanien jättävän tarjoiluistaan pois lihan lisäksi myös kaiken kalan, kananmunat, juustot, jugurtit, rahkat, kermat ynnä muut maitotuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä tuota vouhkausta lihasta. Minusta pääasia on, että ruoka on hyvää, ja olen kyllä syönyt kamalia liharuokiakin, ja ihan pitopalvelun tekemänä. Maailma on pullollaan ihania kasvisruokia, ja aika harvassa ovat varmasti ne ihmiset, jotka eivät söisi kasvisruokia ihan vapaaehtoisestikin välillä. Ja on kivaa vaihtelua, jos ruoka on jotain muuta, kuin sitä ihan peruskarjalanpaistia, mitä yleensä häissäkin tarjotaan. En tajua, miten jollekin liha voi olla niin tärkeää, että yhtä ateriaa ei ilman pärjäisi. Käydäänhän sitä välillä kahvilassakin, otetaan joku karjalanpiirakka tai voisarvi, ja ihan hyvin selvitään v
Miten ne maitotuotteet ja muut ovat välttämättömiä? Itse en ole vegaani, mutta syön hyvin vähän mitään eläinperäistä. Tuntuu olevan sekasyöjillä joku iso ongelma, että ilman edellä mainittuja tuotteita ei pärjää edes yksien juhlien ajan. Jos maidon tilalla on kaurajuomaa, niin mikä siinä on vikana? Jos on vegaanista ruokavaliota noudattava hääpari, niin olisi aika kornia tarjota häissään mitään maitoa tai lihaa sisältäviä ruokia. Eläinoikeuksille pitäisi riittää ymmärrystä.
Vegaanius on syömishäiriö. Kannattas selvittää mikä ongelma on taustalla.
Olen kerran ollut työni puolesta järjestämässä kasvisruokahäitä (tai ehkä jopa vegaani,). Olin aivan kauhuissani suunnitelmia kuunneellessani. Kuinka joku voi olla niin itsekäs, että ei huomioi kaikkia. Lihansyöjät huomioi kyllä kasvissyöjät juhlissaan, mutta tämä pariskunta ei mitenkään. Sama oli alkoholin suhteen. Koska he ovat kasvissyöjiä ja holittomia, kaikki muut syövät ja juovat samaa. Itsekästä. No, kuulin jälkikäteen tarjoilijoilta, että vieraat olivat ihan kypsiä koko touhuun.
Ihmiset ei tykkää huonosti ravitsevasta, monesti pitkälle prosessoidusta moskasta mitä vegaaniruoka on. Ei ihme, jos joku tykkää kyttyrää ajettuaan häihin mahdollisesti pitkän matkan ja kotimatkalla pitää käydä mäkkärissä ettei olisi nälkä...
Vanhin lapsenlapsi on vegaani. Mies taasen syö kaikkea.
Heidän häissään oli huomioitu molemmat tarjottavat.
Toivottavasti aloituksen tehneiden hääkutsussa oli maininta ruokailulusta plus kahvista mitä sisältävät.
Osa kutsutuista olisi jäänyt kotiin.
No, ei kai haihin tai hautajaisiin menna ruuan takia. Mennaan juhlimaan naimisiin menevaa pariskuntaa. Syodaan niita ruokia, jotka itselle hyvalta maistuu tai ei syoda ollenkaan. Ei kai kukaan nyt kuoleman partaalla ole, jollei ruuat sovi.
Vegaanisen tarjoilun voi ottaa uutena kokemuksena, jos ei ole ennen siihen tottunut. Tallaisia juhlia tulee tulevaisuudessa olemaan yha enemman. Onnea pariskunnalle.
Näillä vegaaneilla ja ns. suvaitsevaistolla on yksi iso ongelma, he eivät suvaitse keitään muita ihmisiä, eli he eivät ole suvaitsevaisia vaikka niin väittävät, okei, tietysti on yksi poikkeus, he suvaitsevat vain rikollisia ja valehtelevia maahan tulijoita käsittämättä mitä tekevät esim. LBTGH-ryhmät gazan puolesta, naurettavaa, sillä jos tämä ryhmä menee Gazaan niin pääsevät hengestään hyvin nopeasti, ja olisiko se sitten hyvä vai huono?
Luulin pitkään että muslimit olisivat pahimpia käännyttäjiä, mutta vegaanit kyllä menevät muslimikäännyttäjienkin ohi.