Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Mä en taas ymmärrä ollenkaan, että miten muut eivät ymmärrä ettei vegaaniruoat /-tuotteet vaan sovi kaikille?
Ootteko kuulleet allergioista esim hedelmiä ja vihanneksia kohtaan. Jos on allerginen mm porkkanalle, omenalle, mangolle jne? Tai tiesittekö, että esim sipulit, pavut/ herneet ja kaalit närästää oikein kunnolla, riippumatta niiden valmistustavasta? Kuituyliherkän maha heittää volttia liiasta kuidusta, joten mm. kaura-/ ruistuotteet ei sovi, ei edes se kauramaito kahvissa saatikka siitä tehty jätski.
Joten se karjalanpaisti ja keitetyt potut on oikein varma ja hyvä valinta, sopii massulle eikä tarvi loppujuhlia viettää nälissään tai pöntöllä.
Tämä näkyy olevan jo melkein 10 vuotta vanha postaus, vegaaniruuan monipuolisuus ja ihmisten asenteet on niistä päivistä jo kehittyneet huimasti. Moni sekasyöjäkin käyttää kahvimaitona barista-kaurajuomaa, koska se kuulemma yksinkertaisesti maistuu paremmalle kuin lehmänmaito. Itse olen omissa juhlissani (ei häät) tarjoillut aina vegaaniruokaa ja hyvin on maistunut kaikille. Siis myös esim. persuja äänestävälle maanviljelijä-isälleni. Ne toki on olleet itse tekemiäni, useimmilla pitopalveluilla kun ei tunnu vieläkään olevan kunnollista osaamista maistuvien vegaaniruokien valmistukseen, toki poikkeuksiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä ollenkaan, että miten muut eivät ymmärrä ettei vegaaniruoat /-tuotteet vaan sovi kaikille?
Ootteko kuulleet allergioista esim hedelmiä ja vihanneksia kohtaan. Jos on allerginen mm porkkanalle, omenalle, mangolle jne? Tai tiesittekö, että esim sipulit, pavut/ herneet ja kaalit närästää oikein kunnolla, riippumatta niiden valmistustavasta? Kuituyliherkän maha heittää volttia liiasta kuidusta, joten mm. kaura-/ ruistuotteet ei sovi, ei edes se kauramaito kahvissa saatikka siitä tehty jätski.
Joten se karjalanpaisti ja keitetyt potut on oikein varma ja hyvä valinta, sopii massulle eikä tarvi loppujuhlia viettää nälissään tai pöntöllä.
Allergioista/yliherkkyyksistä toki ilmoitetaan etukäteen juhliin ilmoittautuessa. Jos on sellainen tilanne, että on niin pahasti moniallerginen ja mahdotonta löytää MITÄÄN sopivaa kasvikunnasta, tällaisessa tilanteessa järjestäisin kyseiselle henkilölle sitten eläinperäistä tarjottavaa. Tällaiset tilanteet on kumminkin äärimmäisen harvinaisia, yleensä kasvikunnan tuotteista löytyy jotain, vaikka harvinaisempaakin, mitä voi syödä. Keitetyt potut on muuten vegaanisia...
Täysin ymmärrettävää. Onhan se nyt aika perseestä, jos hääjuhlista täytyy lähteä ruokapaikan kautta kotiin. Olisi ainakin pitänyt hääkutsussa asia mainita, ettei olisi tullut pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyvä ruoka kuuluu häihin. On kohteliasta tarjota vaihtoehtoja. Minulle tulee pelkästä kasvisruuasta huono olo.
Heh, vai niin. Eli jos syöt kasvisruoan lisäksi lihaa, niin huonoa olo ei tule? Ja siis ihan sama, onko ruoka perunasta, riisistä vai pastasta, aina huono olo, mikä paranee lihalla?
Irvaile vain. Senhän te parhaiten osaatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään ruuasta, vaan ruuan puutteesta, pihiydestä, vieraanvarattomuudesta ja haluttomuudesta tuottaa iloa läheisilleen,
Kun vieraita kutsun niin pidän tärkeänä ottaa huomioon jokaisen mieltymykset. Epäkohteliasta ottaa huomioon vain omat mieltymykset. Minä,minä .minä.minä.....
MINUN juhlat, MINUN tavallani järjestetyt. Ota tai jätä mutta turha valittaa.
Samat sanat, ja siksipä minun juhlissani ei olekaan koskaan vegaaneja otettu erikseen huomioon millään tavalla. Diabeetikot ja keliaakikot kyllä, koska sairaudellehan ei mitään mahda. Trendipelleily on eri asia.
Kunnon raadonsyöjät tarjoaa raatoja, varsinkin häissä ja muissa juhlissa.
Muistakaa seuraavalla kerralla!
Vierailija kirjoitti:
Aikas huikeeta, että 7 vuotta on riittänyt juttua yhdestä ruokailusta.
Ja riittää varmaan vielä toisetkin 7 vuotta, on tämä senverran herkullinen aihe😆
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että tarjositte ruokaa joka sopii arvoihinne. Hääpäivä on teidän ja kerrankin ette joudu pöydässä katsomaan raatoja.
Ihmisillä on ihme ennakkoasenteita, mutta silti monelle maistuu hernekeitto ilman lihaakin, pinaattikeitto ja -letut, kaurapuuro, vispipuuro, hedelmät, salaatit yms. jotka ovat luonnostaan vegaanisia.
Jos menen joskus naimisiin, meidän häissä on vain vegaaniruokaa eikä tarjota alkoholia, koska ne on meidän häät eikä tarkoitus ole miellyttää muita niin että itselle jää paha mieli.
koska ne on meidän häät eikä tarkoitus ole miellyttää muita niin että itselle jää paha mieli.
Siinähän se hyvin kiteytyikin tyypillisen itsekeskeisen vegaanin asenne. Ei ole tarkoituskaan miellyttää ketään muuta kuin itseään, muille toki saa tulla paha mieli. Itse asiassa he taitavat jopa oikein nauttia toisten ärsyttämisestä.
Jos minä vielä jotkut juhlat ruokapitoineen järjestän, niin en minä sentään niin mulkku ole ettenkö myös vegaanista vaihtoehtoa järjestäisi niille, jotka moista tärkeänä pitävät.
Vaikka näiden palstavegaanien kommentteja lukiessa kyllä alkaa houkutusta siihen ilmetä. Toisinpäin kun sitä ymmärrystä ei useinkaan tunnu löytyvän.
Eihän nyt kukaan saatanan idiootti tarjoile häissään vegaaniruokaa? Voi helvetti jos tommosia kusipäitä on maailmassa!
Ette kai te nyt enää ole naimisissa lähes kahdeksan vuotta täysin pieleen menneiden häidenne jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OttoVille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan kasvisruokaa. Ne ovat kaikki jotain inhottavia mössöjä tai vaihtoehtoisesti kuivaakin kuivempia kökköjä. Käsi ylös, kuka on saanut joskus lautaselleen mehevän falafel-pihvin?
Mössöruuat ovat kaikki lähtökohtaisesti makeita, koska kasvikset ovat täynnä sokereita. En halua pääruuakseni syödä jotain makeaa mössöä.
Syön nautaa, joo, ja lammasta ja lohta. Sikaan en koske, koska vastenmielisen rasvaista. Proteiinin kaveriksi otan mielellään salaatin perunoiden asemesta. Mutta punaisen lihan syömisestä en luovu. Ihminen on luonnosta
Lihaanit?Mikäpakkoonkeksiätuollaisiahaukkumanimiä?Ihminenonsekasyöjäeliomnivori.
Miten te jaksatte jankuttaa vuosikymmenen verran ilmiselvässä trolliketjussa? :D
Vierailija kirjoitti:
No, ei kai haihin tai hautajaisiin menna ruuan takia. Mennaan juhlimaan naimisiin menevaa pariskuntaa. Syodaan niita ruokia, jotka itselle hyvalta maistuu tai ei syoda ollenkaan. Ei kai kukaan nyt kuoleman partaalla ole, jollei ruuat sovi.
Vegaanisen tarjoilun voi ottaa uutena kokemuksena, jos ei ole ennen siihen tottunut. Tallaisia juhlia tulee tulevaisuudessa olemaan yha enemman. Onnea pariskunnalle.
Ei mennä ruuan takia häihin. Mutta, ala-arvoiset tarjoilut kertovat siitä, että vieraitaan ei juhlan järjestäjä arvosta.
Siis kuinka moni teistä ideologisista lihansyöjistäkään oikeasti syö jokaisen päivän jokaisella aterialla lihaa? Ja pitäisikö sitä olla varmuuden vuoksi vielä jokaisessa ruokalajissakin? Ei se vegaaniruoka ole mitään ihmeellistä ektoplasmaa, se on aivan niitä samoja asioita, joita normaalit ihmiset syövät päivittäin. Esimerkiksi peruna ei tietääkseni ole eläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyvä ruoka kuuluu häihin. On kohteliasta tarjota vaihtoehtoja. Minulle tulee pelkästä kasvisruuasta huono olo.
Heh, vai niin. Eli jos syöt kasvisruoan lisäksi lihaa, niin huonoa olo ei tule? Ja siis ihan sama, onko ruoka perunasta, riisistä vai pastasta, aina huono olo, mikä paranee lihalla?
Irvaile vain. Senhän te parhaiten osaatte.
Ei tässä mitään irvailua ollut, ihmettelyä vaan. Ja keitä ovat ne "te", joihin viittaat. Minä olen se, joka tuon kommentin kirjoitti, enkä ole vegaani. Ihmettelen vain, että miten vaikka peruna voi aiheuttaa huonon olon, mutta peruna ja liha ei. Arvelen, että kannattaisi mennä lääkäriin, ei tuo ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Jos on allerginen porkkanalle ja sipulille, niin ei se karjalanpaistikaan silloin sovi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt kukaan saatanan idiootti tarjoile häissään vegaaniruokaa? Voi helvetti jos tommosia kusipäitä on maailmassa!
Mä en pidä ystävääni yhtään k**ipäänä, vaikka vegaaniruokaa häissä olikin. Oli vastapaistettuja leipiä, levitteitä, monenlaiset salaatit, marinoidut punajuuret, kasviscurry kukkakaalista, perunasta ja tofusta, täytettyjä portobellosieniä, uuniperunoita rosmariinissa ja oliiviöljyssä, kasvisgratiinia. Jälkkäriksi lusikkaleipiä, täytekakku, mansikoita ja muita marjoja. Tarjottavat saivat paljon kiitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään ruuasta, vaan ruuan puutteesta, pihiydestä, vieraanvarattomuudesta ja haluttomuudesta tuottaa iloa läheisilleen,
Kun vieraita kutsun niin pidän tärkeänä ottaa huomioon jokaisen mieltymykset. Epäkohteliasta ottaa huomioon vain omat mieltymykset. Minä,minä .minä.minä.....
Minä minä minä ihmiset ovat lisääntyneet samaan tahtiin kuin sivistys on ohentunut.
Se on aivan totta.Parin viime vuosikymmenen aikana itsekeskeisyys on lisääntynyt todella rajusti. Medialla on ehkä osuutensa asiaan.
Kylla on pienet ongelmat. Isani hautajaisissa oli joku kuulemma valittanut, etta karjalanpiirakat olivat alkujaan sailotetty jaisina. Tarjottiin kumminkin lampimina. Ruuat ja tarjoilun hoiti pitopalvelu. Sisareni ja mina asumme molemmat ulkomailla, me ne hautajaiset jouduimme jarjestamaan ulkomailta kasin.
Itse en huomannut mitaan ongelmaa, ihan hyvalta minulle maistuivat. Mutta minulle ei ole niinkaan nuukaa mita jossakin muistojuhlassa, haissa yms. tarjoillaan. Tai tarjoillaanko mitaan. Eihan syominen ole se paa-asia. Vai onko?