Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Hyvä, että saitte kuulla pahaa jälkeenpäin. Opittepa ottamaan vieraannekin huomioon jos vielä juhlitte jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden häiden ongelma ei tainnut olla vegaaniruoka, vaan se, että ei ollut ruokaa ollenkaan. Keksittyhän tuon aloituksen pitää olla, ei kukaan mitään riisikakkuja häissään tarjoa. Nuo ovat kahvitarjoilut, jotka sopivat, jos joku sattuu päiväkahville tulemaan.
Itse en ymmärrä tuota vouhkausta lihasta. Minusta pääasia on, että ruoka on hyvää, ja olen kyllä syönyt kamalia liharuokiakin, ja ihan pitopalvelun tekemänä. Maailma on pullollaan ihania kasvisruokia, ja aika harvassa ovat varmasti ne ihmiset, jotka eivät söisi kasvisruokia ihan vapaaehtoisestikin välillä. Ja on kivaa vaihtelua, jos ruoka on jotain muuta, kuin sitä ihan peruskarjalanpaistia, mitä yleensä häissäkin tarjotaan. En tajua, miten jollekin liha voi olla niin tärkeää, että yhtä ateriaa ei ilman pärjäisi. Käydäänhän sitä välillä kahvilassakin, otetaan joku karjal
Miksi pitää jatkuvasti sössöttää, että eikö yhtäkään ateriaa voi syödä ilman lihaa, kun todellisuudessa on kyse siitä, että se ns. juhla-ateria on ilman lihaa, kalaa, katkarapuja, hummeria, simpukoita, kanaa, kalkkunaa, riistaa, kananmunaa, juustoja, kermaa, voita, rahkaa, smetanaa, ranskankermaa ja jäätelöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden häiden ongelma ei tainnut olla vegaaniruoka, vaan se, että ei ollut ruokaa ollenkaan. Keksittyhän tuon aloituksen pitää olla, ei kukaan mitään riisikakkuja häissään tarjoa. Nuo ovat kahvitarjoilut, jotka sopivat, jos joku sattuu päiväkahville tulemaan.
Itse en ymmärrä tuota vouhkausta lihasta. Minusta pääasia on, että ruoka on hyvää, ja olen kyllä syönyt kamalia liharuokiakin, ja ihan pitopalvelun tekemänä. Maailma on pullollaan ihania kasvisruokia, ja aika harvassa ovat varmasti ne ihmiset, jotka eivät söisi kasvisruokia ihan vapaaehtoisestikin välillä. Ja on kivaa vaihtelua, jos ruoka on jotain muuta, kuin sitä ihan peruskarjalanpaistia, mitä yleensä häissäkin tarjotaan. En tajua, miten jollekin liha voi olla niin tärkeää, että yhtä ateriaa ei ilman pärjäisi. Käydäänhän sitä välillä kahvilassakin, otetaan joku karjal
Jos sekaruokavaliota noudattava pari järjestää häät, niin eihän heidänkään pidä millään lailla ottaa huomioon vegaanisti syöviä, eihän? Vai sinkoilevatko ne vegaanit henkseleistään jos heitä varten ei ole pöytään huolehdittu heidän haluamiaan korvikkeita kuten kaurajuomaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka moni teistä ideologisista lihansyöjistäkään oikeasti syö jokaisen päivän jokaisella aterialla lihaa? Ja pitäisikö sitä olla varmuuden vuoksi vielä jokaisessa ruokalajissakin? Ei se vegaaniruoka ole mitään ihmeellistä ektoplasmaa, se on aivan niitä samoja asioita, joita normaalit ihmiset syövät päivittäin. Esimerkiksi peruna ei tietääkseni ole eläin.
Ymmärrätkö sinä pässi, että vegaanit eivät syö lihan lisäksi myöskään mitään kalaa, kananmunia eikä maitotuotteita? Oletko tuhonnut aivosi veganismilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka moni teistä ideologisista lihansyöjistäkään oikeasti syö jokaisen päivän jokaisella aterialla lihaa? Ja pitäisikö sitä olla varmuuden vuoksi vielä jokaisessa ruokalajissakin? Ei se vegaaniruoka ole mitään ihmeellistä ektoplasmaa, se on aivan niitä samoja asioita, joita normaalit ihmiset syövät päivittäin. Esimerkiksi peruna ei tietääkseni ole eläin.
Ymmärrätkö sinä pässi, että vegaanit eivät syö lihan lisäksi myöskään mitään kalaa, kananmunia eikä maitotuotteita? Oletko tuhonnut aivosi veganismilla?
No minä söin eilen hernekeittoa ja jälkkäriksi vohveleita ja mansikkahilloa. Ei ollut lihaa, kalaa, kananmunia eikä maitotuotteita. Ei kai kukaan joka aterialla niitä aina syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä tuota vouhkausta lihasta. Minusta pääasia on, että ruoka on hyvää, ja olen kyllä syönyt kamalia liharuokiakin, ja ihan pitopalvelun tekemänä. Maailma on pullollaan ihania kasvisruokia, ja aika harvassa ovat varmasti ne ihmiset, jotka eivät söisi kasvisruokia ihan vapaaehtoisestikin välillä. Ja on kivaa vaihtelua, jos ruoka on jotain muuta, kuin sitä ihan peruskarjalanpaistia, mitä yleensä häissäkin tarjotaan. En tajua, miten jollekin liha voi olla niin tärkeää, että yhtä ateriaa ei ilman pärjäisi. Käydäänhä
Tässä on se ero, että jos vegaaniruokavaliota noudattava tarjoaa ruoat, sekaruokavalioinen voi syödä pöydästä ihan kaikkea. Hänet on siis otettu huomioon. Juhlissa kun ei kuitenkaan voi ottaa huomioon sitä, että yksi ei syö perunoita, toinen ei tykkää kalasta, kolmas ei syö sipulia, neljäs haluaa, että juhlissa on ehdottomasti aina voileipäkakku jne. Mutta kaikki käy vegaanin pöydästä kuitenkin sekaanille. Mutta sekaanin pöydästä kaikki ei käy vegaanille. Usein kyllä normaalisti koostetusta ruokailusta löytää vegaanikin jotain, on leipää, monta salaattia, perunoita tai riisiä jne., mutta onhan se tietenkin kohteliasta varata jotain muutakin. Ihan samoin, kuin itse varaisin jollekin ystävälle, jos hän on allerginen jollekin.
Vierailija kirjoitti:
"Hyvä, että saitte kuulla pahaa jälkeenpäin. Opittepa ottamaan vieraannekin huomioon jos vielä juhlitte jotain."
Niin. Hyvä vinkki: kerätkää muutama yliajettu raato seuraavaksi kerraksi kun juhlitte jotain. Ei ne mitään eroa huomaa, raato kuin raato. Raadonsyöjille kyllä kelpaa kun muistatte maustaa hyvin!
Anteeks vaan mutta ei ihme, että haukkuja tuli selän takana.
Ärsyttäviä nämä lähes 10 vuotta vanhat juttuketjut täällä. Eikö näitä voisi jo poistaa listoilta?
Vegaanien korvikkeet maistuvat ällöiltä ja tunkkaisilta. En ihmettele, että vieraat olivat pettyneitä. Kasvisruokatarjoilu voi sinänsä olla ihanan raikas, herkullinen ja näyttävä, mutta vegaanien pöperöt ovat todella ankeita.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks vaan mutta ei ihme, että haukkuja tuli selän takana.
Enempi ihmettelen, ettei kukaan ole siellä häissä maininnut mitään. Sen verran oli köykäinen kahvitarjoilu. Toivottavasti tuota ei tarjottu illallisena.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Aika kämäset tarjoilut. Oikeesti. Vaikka olisi ollut jotain lihaa tofun tilalla, niin tosi kämäset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApAika kämäset tarjoilut. Oikeesti. Vaikka olisi ollut jotain lihaa tofun tilalla, niin tosi kämäset.
Hummus! Savutofu! Hyi kauheaa, puistattaa ajatuskin, että noita olisi siellä hymyssä suin pitänyt nieleskellä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että viikossa ei tule yhtäkään vegaanista ateriaa syötyä. Aamupalalla on juusto/kinkku leivän päällä, vaihtoehtoisesti jogurttia. Lounas/päivällinen, lihaa/kanaa/kalaa, aina. Ellen tee munakasta, ei vegaani vaihtoehto sekään. Välipalan otan tarvittaessa iltapäiväkahvin kanssa, maitoa kahvissa. Jos otan hedelmän, otan vielä pari siivua kinkkua/juustoa, että nälkä pysyy kauemmin pois. Vihanneksia syön paljon, samoin marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyvä, että saitte kuulla pahaa jälkeenpäin. Opittepa ottamaan vieraannekin huomioon jos vielä juhlitte jotain."
Niin. Hyvä vinkki: kerätkää muutama yliajettu raato seuraavaksi kerraksi kun juhlitte jotain. Ei ne mitään eroa huomaa, raato kuin raato. Raadonsyöjille kyllä kelpaa kun muistatte maustaa hyvin!
Vegaanit keittelee ruoakseen tien vierestä löydettyjä horsmia, hygieniasta välittämättä?
Kai te pölkkypäät edes ymmärrätte että juttu on kirjoitettu 2016, asia minkä nyt itse huomasin ihan ensimmäisenä. Että turha enää kirjoittaa heille suunnattua palautetta. Järki hoi.
Vierailija kirjoitti:
Kai te pölkkypäät edes ymmärrätte että juttu on kirjoitettu 2016, asia minkä nyt itse huomasin ihan ensimmäisenä. Että turha enää kirjoittaa heille suunnattua palautetta. Järki hoi.
Aihe on kuitenkin entistä ajankohtaisempi, kun vegaanihörhöt ovat joka paikassa riesana typerine vaatimuksineen.
Mä kyllä ottaisin vieraani huomioon ja tarjoaisin muutakin kuin vegeä. Häät ei taida olla paras paikka alkaa "opettamaan" ja "totuttamaan" ihmisiä vegeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe on kuitenkin entistä ajankohtaisempi, kun vegaanihörhöt ovat joka paikassa riesana typerine vaatimuksineen.
Yleinen keskustelu aiheesta on ihan jees, mutta täällä on viestejä jotka on suunnattu suoraan ap:lle. Tuskin häntä enää kiinnostaa koko ketju, joka kaikenlisäksi jankkaa samaa asiaa kerta toisensa jälkeen. Kyllä typeryyttä löytyy ihan tästäkin ketjusta (suuntaan jos toiseenkin). (Ja itse olen sekaani.)