Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kiinnosta juhlia hääparia heidän valitsemallaan tavalla niin älkää menkö häihin. Se postissa tuleva lappunen on hääkutsu eikä hääkäsky. Osallistuminen on siis vapaaehtoosta.
Hääparin lähisukulaisten voi olla vaikeampi kieltäytyä häistä ruokavalioon vedoten. Nuo tarjoiluvaihtoehdot pitäisi toimia myös toisin päin, eli jos esimerkiksi joku on tunnetusti raitis eikä käytä alkoholia, niin pitäisihän siellä olla tarjolla muitakin alkoholittomia vaihtoehtoja kuin raanavesi.
Vegaaniruoka ei ole niin hyvänmakuista kuin sekaruoka. Onhan se selvääkin! Kokilta otetaan 80% ruoka-aineista pois. Kiellettyjen lista alkaa hunajasta,,,maitotuotteiden kautta,,,,munat,kalat, äyriäiset ja lihat, kaikki on pannassa😂
Jokainen järjestää omannäköisensä häät ja mielestäni vieraat voivat ihan hyvin sen yhden illan syödä vegaaniruokaa vegaanien häissä. Moukkamaista alkaa nurisemaan tarjoiluista, vaikka jälkikäteenkin.
Miettikääpä jos olisitte kutsuttuina vaikka beduiinien tai inkojen häihin, pitäisikö silloinkin olla ruokana lime
lohta, lihaa ja perunaa? Minä maistelisin oikein mielenkiinnolla vegaanihäissä vegaaniruokaa, koska olen itse sekaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kiinnosta juhlia hääparia heidän valitsemallaan tavalla niin älkää menkö häihin. Se postissa tuleva lappunen on hääkutsu eikä hääkäsky. Osallistuminen on siis vapaaehtoosta.
Hääparin lähisukulaisten voi olla vaikeampi kieltäytyä häistä ruokavalioon vedoten. Nuo tarjoiluvaihtoehdot pitäisi toimia myös toisin päin, eli jos esimerkiksi joku on tunnetusti raitis eikä käytä alkoholia, niin pitäisihän siellä olla tarjolla muitakin alkoholittomia vaihtoehtoja kuin raanavesi.
Voihan sitä keksiä jonkin tekosyyn, jos ei halua oikeaa syytä kertoa. Minun on kyllä kieltämättä vaikea kuvitella, että esimerkiksi jonkun vanhemmat jättäisivät tulematta oman lapsensa häihin tai pitäisivät häitä epäonnistuneina pelkästään ruokavalion takia.
Olisin pitänyt pöydässä edes kahvimaidon, kaikki ei välitä kauramaidon mausta kahvissa.
Mutta kaikki muut ruoat on makunsa puolesta varsin hyvää, eikä eroa vaikkapa kakkujen välillä huomaa.
Muuten en olisi millään muotoa asiaa mainostanut, 'vegaanihäinä' tms. Joillekin sana 'vegaani' on punainen vaate, ja vaikka ruoka olisi hyvää, periaatteesta pitää yökkäillä ja pitää jäniksen ruokana.
Monet vegaaniset kakut sisältävät pähkinää ja mantelia- ja monet ovat allergisia näille. Täytyy ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.Mikäli sekasyöjä ei halua syödä vegaaniruokia niin kyseessä on "asennevamma."
Ohis, mutta olisi kyllä aika rankkaa, jos pitäisi kytätä, ettei vahingossakaan tule syöneeksi mitään vegaanista. Jotain ihanaa leipää ei voisi haukata siltään, vaan aina pitäisi ensin sipaista voita päälle. Salaattipöydästä olisi vaikea löytää mitään itselle sopivaa. Eikä kesällä voisi mansikkarasiasta ottaa maistiaisia, ennen kuin on kermavaahto vatkattuna. Sipseistä pitäisi kieltäytyä jollei ole dippiä, oluttakaan ei voisi juoda. Tumma suklaa kiellettyjen listalla, jne.
Tuo on ihan jees, mutta mainostaminen, tuputtaminen ja tyrkytys eivät ole.
Tarjotkaa mitä haluatte, mutta kiitos ei mitään käännytyspuheita siinä ohessa, ei lihaa syöviltä ummetusheteroilta eikä pöpilästä lomilla olevilta vegaaneilta, kiitos!
Vegaaniruoka sopii kaikille, mutta kahvin kanssa pitää olla kermaa.
Vegaanit ei tunnu tajuavan sitä, että vegaaniruoat on aika vaikeita monille. Niissä käytetään paljon ainesosia, joille monet ovat allergisia. Esim. soija, rypsiöljy, herneet, pavut ja pähkinät.
Normaalisti allergioista ei juurikaan tarvitse puhua kun kyse on perusruoasta. Niistä löytyy useimmiten jotakin itselle sopivaa.
Meidän perheessä puolet on vegaaneja ja meillä on nyt ihan omat ruoat jokaiselle. Itse olen allerginen suurimmalle osalle mitä lapseni syövät. Jos ei ole tarjolla muuta kuin vegaaniruokaa, niin joutuisin sitten olemaan nälkäisenä. Ja kun kyse on häistä, niin varmaan olisin pettynyt tarjottaviin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että monien mielestä vegaaniruoka on pahaa? Isäsi oli sinua fiksumpi tässä asiassa. Olisit kuunnellut häntä, niin ei olisi tarvinnut nyt itkeä kurjalta tuntuvia jälkipuheita.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että vegaaniruoka ei ole oletusarvoisesti pahaa? Toki se on pahaa, jos sitä ei osaa tehdä tai tarjoilee illallista odottaneille vieraille välipalaa, kuten ap ilmeisesti teki.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ei tunnu tajuavan sitä, että vegaaniruoat on aika vaikeita monille. Niissä käytetään paljon ainesosia, joille monet ovat allergisia. Esim. soija, rypsiöljy, herneet, pavut ja pähkinät.
Normaalisti allergioista ei juurikaan tarvitse puhua kun kyse on perusruoasta. Niistä löytyy useimmiten jotakin itselle sopivaa.
Meidän perheessä puolet on vegaaneja ja meillä on nyt ihan omat ruoat jokaiselle. Itse olen allerginen suurimmalle osalle mitä lapseni syövät. Jos ei ole tarjolla muuta kuin vegaaniruokaa, niin joutuisin sitten olemaan nälkäisenä. Ja kun kyse on häistä, niin varmaan olisin pettynyt tarjottaviin.
Tämän takia pitää totta kai myös vegaanihäissä pyytää vieraita ilmoittamaan ruoka-allergiat ja järjestää allergisille jotain kunnon syötävää.
No ne vegaaniruuat nyt oikeasti on useimmiten melko karsean makuisia. Jos ei ole sitä ideologiaa siinä taustalla, joka vegaaneilla on, ei niitä ihme lihankorvikkeita, mukajuustoja ja mukamaitoja voi maukkaiksi sanoa.
Mutta häät on aina viettäjiensä oloiset, että tottakai teillä oli oikeus sellaisiin tarjoiluihin kuin halusitte. Tosin siinä olisi voinut ottaa huomioon vieraiden ei-vegaaniuden että olisi kahvimaitona/kermana ollut maitotuotetta, koska nuo kaikenmaailman soija-riisi-mantelimaidot on kamalia ja kahvi on kuitenkin monelle olennainen osa juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Noh... Olen ennakkoluuloton sekasyöjä ja syön kyllä vegaaniruokaa myös ja teen sitä itsekin toisinaan. Mutta tuo valikoima nyt ei vaikuta mitenkään vegaaniruokien parhaimmistolta.
En silti kehtaisi valittaa. Kyllä minä noita syömään pystyisin niin ettei nälkä jää.
Vierailija kirjoitti:
No ne vegaaniruuat nyt oikeasti on useimmiten melko karsean makuisia. Jos ei ole sitä ideologiaa siinä taustalla, joka vegaaneilla on, ei niitä ihme lihankorvikkeita, mukajuustoja ja mukamaitoja voi maukkaiksi sanoa.
Kun tehdään oikeasti hyvää vegaaniruokaa, ei käytetä noita korviketuotteita. Ne ovatkin kamalia. Mutta ruokaa voi tehdä ilman niitäkin, käyttää palkokasveja, pänkinöitä ja siemeniä, joita on käytetty maailman sivu ja joita ei ole kehitetty miksikään lihankorvikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tehdään oikeasti hyvää vegaaniruokaa, ei käytetä noita korviketuotteita. Ne ovatkin kamalia. Mutta ruokaa voi tehdä ilman niitäkin, käyttää palkokasveja, pänkinöitä ja siemeniä, joita on käytetty maailman sivu ja joita ei ole kehitetty miksikään lihankorvikkeeksi.
Hyviä, mutta tosiaan monelle allergisoivia. Itse herkistyin erityisesti palkokasveille vegevuosinani, maha ei vain enää kestä :/
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Tuonko olisi pitänyt pitää nälkä loitolla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä, mutta tosiaan monelle allergisoivia. Itse herkistyin erityisesti palkokasveille vegevuosinani, maha ei vain enää kestä :/
Juu, ei palkokasveja. Eikä pähkinöitä. Eikä sieniä. En syö ikinä mitään sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.Mikäli sekasyöjä ei halua syödä vegaaniruokia niin kyseessä on "asennevamma."
Ohis, mutta olisi kyllä aika rankkaa, jos pitäisi kytätä, ettei vahingossakaan tule syöneeksi mitään vegaanista. Jotain ihanaa leipää ei voisi haukata siltään, vaan aina pitäisi ensin sipaista voita päälle. Salaattipöydästä olisi vaikea löytää mitään itselle sopivaa. Eikä kesällä voisi mansikkarasiasta ottaa maistiaisia, ennen kuin on kermavaahto vatkattuna. Sipseistä pitäisi kieltäytyä jollei ole dippiä, oluttakaan ei voisi juoda. Tumma suklaa kiellettyjen listalla, jne.
Tekeekö vegaanius ihmisestä noin tyhmän vai pudottiko äiti sut lattialle liian monta kertaa kun olit vauva?
Ei tee ainakaan vegaanius, sillä olen sekasyöjä.
Olen kyllä saanut jonkun tällin takaraivooni lapsena, arpi löytyy.
On varmaan pitserian omistajalle sitten tullut tilipäivä kun nälissään lähdetty pois kun matkojen takaa tultu.
Yleensä kutsussa on rsvp, joten siinä vaiheessa kun Matti ja Maija Peräseinäjoelta ilmoittavat että saapuvat juhliisi ( 6 tunnin ajomatka), olisit voinut ilmoittaa, että tervetuloa ja tiedoksi että hääparin toiveesta hääjuhlissa on vegaaninen kevyt tarjoilu. Niinpä tämä pohjalaispariskunta olisi voinut kaartaa abc:n kautta häihinne, jos pelkäävät jäävänsä nälkäisiksi.