Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
521/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanijutut on niin ufoja normaaleille ihmisille, että en ihmettele vieraiden pettymyksia. Ei voi vaan olettaa, että kun tarjoaa todella outoja ja normaaliruokavalioon kuulumattomia juomia ja ruokia ihmisille, vaikka omassa ideologiassa olisi näihin ideologiaruokiin tottunut, niin kyllä ne ovat liian eksoottisia sekasyöjille.

:D :D :D Et oo tosissas :D :D

Me ollaan sekasyojia, mutta syodaan silti useamman kerran viikossa kasvisruokaa ja joskus tama on vegaaniruokavalioonkin sopivaa. Joku linssimuhennos tai kukkakaalicurry en nyt mun mielesta viela mitenkaan erityisen "ufoa" ole. 

Ellei mantelmaito kahviin kelpaa, juo sitten mustana. 

AP: harmi etta pahoititte mielenne. Itse nostan teille hattua, etta "uskalsitte" tehda haistanne omannakoiset, se oli teidan paiva ja teidan juhlat, miksi olisitte joustaneet pahoilla mielin vain muiden mieliksi.

Kuten joku taalla sanoikin, en minakaan odottaisi m*slimihaissa kinkkuvoileipia ja shampanjaa. Eettinen tai uskonnollinen ideologia - ei sinallaan mulle eroa. 

Miksi sitten kutsua häihin ei-vegaaneja, jos ei vieraitaan arvosta sen vertaa, että tarjolla olisi ei-vegaaneille sopivaa syötävää? 

Vierailija
522/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.

Säälittävää. Kuoleeko miehesi ylipainon ongelmiin, sydänkohtakseen vai syöpään? Mitä luulet?

Vegaaniko ei voi olla ylipainoinen tai saada sydänkohtausta tai sairastua syöpään?

Hämmentävän monet vegaanit ovat ylipainoisia. Onneksi mm. ranskalaiset ja sipsit on vegaanisia.

Enkä ole muuten ikinä maistanut hyvää vegaanikakkua. Jotain rouhittua papua ja pähkinää, kookosta. Maistuu lievästi kookosrasvaiselta pahvilta.

Jos mä poropeukalona osaan tehdä ihan normaalilta maistuvaa vegaanipullaa, niin totta ihmeessä vegaanikakunkin saa maistumaan hyvältä vähintään joku ammattilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai häiden mustamaalaamista, jos takanapäin valittaa ruokatarjoilusta? Entä jos itse vegaanina olisit häissä vieraana, jossa KAIKKI tarjottava ruoka olisi ollut eläinperäistä - et varmaan olisi valittanut ollenkaan, et edessä etkä takana?

Jotenkin naiivia kuvitella, että iso joukko (vanhempia) ihmisiä ottaisi tuollaisen tarjoilun vain ja ainoastaan "positiivisena kokeiluna".

Minusta nuo asiat eivät ole vertailukelpoiset: vegaani ei voi syödä lihaa mutta sekasyöjä kyllä voi syödä (ja jo terveyssyistä hänen pitäisi syödä) kasviksia.

Minusta on ihan ok, että häät ovat hääparin nököiset, heitähän siellä juhlitaan. Käytän esimerkiksi itse alkoholia mutta olen ollut alkoholittomissa häissä. En kuulu kirkkoon, mutta olen ollut kirkkohäissä. Olen myös sekasyöjä eikä vegaaniruot olisi myöskään mikään ongelma. En tajua miksi tuo vegaanius on joillekin sekasyöjille niin iso ongelma.

Vierailija
524/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut koko ketjua kahlata mutta jos ja kun (?) enemmistö ihmisistä on sekasyöjiä niin miksi ei voi sen enemmistön mukaan laittaa tarjoiluja? Jotain kilvenkiillotusta tässä varmaan on taustalla tai jostain muusta syystä ei vaan haluta huomioida keskimääräistä osallistujaa, vaan korostaa itse parin omia valintoja ja tunkea vieraitakin samaan muottiin.

Vierailija
525/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin, ettei raakakakkukokeilut sovi häihin.

Mieluummin perinteinen kahvikakku kuin muka-hieno raakakakku joka maistuu kauhealle.

Vierailija
526/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Olen ex-vegaani ja köyhältä kuulostaa minunkin makuuni. Lisänä nuo on ihan ok, mutta koko tarjoilu tässä?

Pääruoka olisi voinut olla jokin sekasyöjämäinen, seitan-pihvi/mustapapupullat kermaisella kanttarellikastikeella ja vaikka hyviä ranskalaisia (+majoeesi jos niitä), tai muusi, jokin perunalisäke.

Hääkakunkin olisi voinut tehdä kermaiseksi ja marjaisaksi perinteiseen tyyliin myös täysin vegaanisena.

Olen huijannut monia paatuneita lihansyöjiä näillä. :)

Vierailija
527/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai häiden mustamaalaamista, jos takanapäin valittaa ruokatarjoilusta? Entä jos itse vegaanina olisit häissä vieraana, jossa KAIKKI tarjottava ruoka olisi ollut eläinperäistä - et varmaan olisi valittanut ollenkaan, et edessä etkä takana?

Jotenkin naiivia kuvitella, että iso joukko (vanhempia) ihmisiä ottaisi tuollaisen tarjoilun vain ja ainoastaan "positiivisena kokeiluna".

Minusta nuo asiat eivät ole vertailukelpoiset: vegaani ei voi syödä lihaa mutta sekasyöjä kyllä voi syödä (ja jo terveyssyistä hänen pitäisi syödä) kasviksia.

Minusta on ihan ok, että häät ovat hääparin nököiset, heitähän siellä juhlitaan. Käytän esimerkiksi itse alkoholia mutta olen ollut alkoholittomissa häissä. En kuulu kirkkoon, mutta olen ollut kirkkohäissä. Olen myös sekasyöjä eikä vegaaniruot olisi myöskään mikään ongelma. En tajua miksi tuo vegaanius on joillekin sekasyöjille niin iso ongelma.

Samaa mieltä. Olen sekasyöjä, mutta ihan mielelläni syön hyvää vegaaniruokaa välillä. Saa olla aikamoinen persu jos kokee vegaaniruuan tarjoilemassa jonain maailmanloppuna.

Vierailija
528/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksanut koko ketjua kahlata mutta jos ja kun (?) enemmistö ihmisistä on sekasyöjiä niin miksi ei voi sen enemmistön mukaan laittaa tarjoiluja? Jotain kilvenkiillotusta tässä varmaan on taustalla tai jostain muusta syystä ei vaan haluta huomioida keskimääräistä osallistujaa, vaan korostaa itse parin omia valintoja ja tunkea vieraitakin samaan muottiin.

Miksi täällä puhutaan tuputtamisesta ja kilven kiillotuksesta, Jos pariskunta on eettisistä syistä vegaaneja, totta kai heistä olisi tuntunut pahalta tukea rahallisesti liha/maitoteollisuutta ostamalla näitä tuotteita. Eivät halunneet tuollaisen varjon oman hääpäivänsä muiston ylle. Heidän häänsä heijasti heidän elämäntapaansa. Tuskin he sillä yrittivät kenenkään ruokavaliota muuttaa ja tuskin heitä kiinnostaa, mitä vieraat kotonaan syövät.

Vierailija
529/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ap:n häissä ei vahingoiteta eläimiä....siksi

Vierailija
530/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt ap paljonko Budjetti oli?

Ja oliko alkoholitarjoilua

Mitä ap..etkö...vastaa?????

Oletat ap:n päivystäneen koko nämä reilut kolme vuotta tällä palstalla ja päivystävän tänäänkin siltä varalta, että joku päättää provotakseen nostaa ylös ikivanhan ketjun ja esittää kysymyksiä?

Vierailija
531/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä puhutaan tuputtamisesta ja kilven kiillotuksesta, Jos pariskunta on eettisistä syistä vegaaneja, totta kai heistä olisi tuntunut pahalta tukea rahallisesti liha/maitoteollisuutta ostamalla näitä tuotteita. Eivät halunneet tuollaisen varjon oman hääpäivänsä muiston ylle. Heidän häänsä heijasti heidän elämäntapaansa. Tuskin he sillä yrittivät kenenkään ruokavaliota muuttaa ja tuskin heitä kiinnostaa, mitä vieraat kotonaan syövät.

Kiinnostiko heitä : HÄÄLAHJAT??? esim raha häämatkaan?

Miksi et vastaa???

Ap tässä..annoimme lahjarahat HESY:lle. häämatkalla kävelemme leirintäalueelle telttailemaan.

Vierailija
532/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimillä täytyy sitten paha olla kun eivät laula ja tanssi kuten lapsuuden videoissa?

Vierailija
533/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap antoi siis häälahjarahat eläinten suojeluun..HÄPPY END:)

Kaikki sai hyvän mielen:)

Vierailija
534/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli tarjolla

- riimihärkää

- vartaassa paistettu sika

- Tenon lohta savustettuna

- vihreää salaattia

- ruokaisampi salaatti kanalla

- kalapöytä

- Paahdettua paprikaa

- uunijuureksia

- täytettyjä tomaatteja

- tuoreita keittoperunoita

- kahta eri kastiketta

Jälkiruuaksi

Suklaakakkua

Vadelmakakkua

Tuorejuustokakku mangolla

Pullakranssi

Pikkuleipiä

Suklaakonvehteja

Vierailija
535/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nälkä? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt ap paljonko Budjetti oli?

Ja oliko alkoholitarjoilua

Mitä ap..etkö...vastaa?????

Oletat ap:n päivystäneen koko nämä reilut kolme vuotta tällä palstalla ja päivystävän tänäänkin siltä varalta, että joku päättää provotakseen nostaa ylös ikivanhan ketjun ja esittää kysymyksiä?

???? onhan ap vastallut???mikäs sua riipoo???

"Koska se lukee netissä, sen täytyy olla totta"? Sinulla ei taida olla pienintäkään sarkasmintajua. Huomaisitkohan edes, jos sinulle itsellesi vttuiltaisiin...

Vierailija
536/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä oli tarjolla

- riimihärkää

- vartaassa paistettu sika

- Tenon lohta savustettuna

- vihreää salaattia

- ruokaisampi salaatti kanalla

- kalapöytä

- Paahdettua paprikaa

- uunijuureksia

- täytettyjä tomaatteja

- tuoreita keittoperunoita

- kahta eri kastiketta

Jälkiruuaksi

Suklaakakkua

Vadelmakakkua

Tuorejuustokakku mangolla

Pullakranssi

Pikkuleipiä

Suklaakonvehteja

joo hyi

Vierailija
537/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani, mutta kylläpäs kuullosti niukalta tuo tarjoilusi. En ihmettele, vaikka takanapäin on vähän napistu. Samahan se olisi ollut, jos sekasyöjien häissä olisi tarjoiltu vain fetapiirakka ja riisipiirakoita, yhtä aneeminen sekin tarjoilu olisi. Luultavasti porukkaa on enemmän harmittanut se, että kun on esim matkojen takaa monen tunnin reissun jälkeen saavuttu kirkkoon ja sitten juhlapaikalle, nälkä on jo kaivertanut vatsaa, ja sitten onkin vain tuollainen kahvitarjoilu.

Vierailija
538/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista, mutta minulle tämä ja muut palstan hääkesustelut ovat vain vahvistaneet käsitystäni siitä, että hääjuhlaa ei oikeasti kannata järjestää. Kannattaa käyttää suoraan nekin rahat vain itseensä ja puolisoonsa. Näyttää siltä, että lähtökohtaisesti toisten häät ovat aina vieraiden mielestä perseestä ja sinne ei tulla ensisijaisesti juhlistamaan pari rakkautta ja sitoutumusta vaan syömään ja juomaan.

Vierailija
539/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Piirakoihin kuuluu munavoi itseisarvoisesti..eli eläinperäinen. Ja piirakathan eivät ole mitään ilman että ne voidellaan voilla paiston jälkeen. Kuivaa, mautonta karjalanpiirakkaa ei syö erkkikään. Maissileipään tarvittavat jauhot tuodaan ulkomailta, samoin tofun ja hummuksen raaka-aineet. Etelän hetelmät tuontitavaraa. Jotenkin ihmetyttää, että ollaan usein niin ekologisia, mutta mätetään kaukaa tuotua ruokaa ostoskoriin. Meillä on hyvät raaka-aineet kotimaassa, ja satavarmasti esim. kotimainen kala ja ihanat uudet perunat olisivat ekologisestikin kestävämpi vaihtoehto. Ja en ole mikään ankyrä-sekasyöjä, vaan toiminut ekologisen ruokatuotannon alalla vuosia.

Vierailija
540/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ettei vegaani halua häihinsä eläinperäisiä tuotteita, mutta ymmärrän hyvin vieraiden pettymyksen. Yleensä häitä varten täytyy matkustaa erikseen paikan päälle eivätkö häät yleensä ole siten että olisi mahdollista hankkia omia eväitä. Siellä sitten kärvistellään koko päivä syömättä ja tulee kiukku ja migreeni. Aika moni suomalainen ei voi syödä esimerkiksi siinä määrin papuja ja palkokasveja mitä vegaaniruokavalioon usein kuuluu, itsekin rakastan papuja mutta suolistosairauteni taas ei. Olisin todennäköisesti itse jäänyt pois kyseisestä juhlasta, mutta en tokikaan olisi kehdannut alkaa pahaa puhumaan.

Ja sanottakoon että syön itsekin kasvispainotteisesti, en vaan tykkää maidonlorvaustuotteista tai tofusta ja pavutkin ovat no-no eli kyse ei ole siitä että olisin ”juntti joka syö pelkkää makkaraa”.