Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
601/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat vieraat voineet tehdä saman mitä vegaanit tekevät jos kokee aatteensa arvon isoksi eikä löydä siihen sopivaa ruokaa; jättää syömättä. Itse olen ollut vegaanina häissä minne olin parille ilmoittanut tämän, mutta he eivät kokeneet sitten sitä oleelliseksi. Pariskunnalla on sikatila ja mies metsästää josta voi jo päätellä paljon. Taisin syödä leipää ilman levitettä niissä häissä. Valitinko jälkikäteen muille tarjoilusta, en, ennakoin ja olin syönyt jäätävästi ennen häitä kun tiesin, että ruokaa tuskin on varattu mun aatteen mukaan. Jokainen tekee omat häänsä oman näköiseksi.

Vierailija
602/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että monien mielestä vegaaniruoka on pahaa? Isäsi oli sinua fiksumpi tässä asiassa. Olisit kuunnellut häntä, niin ei olisi tarvinnut nyt itkeä kurjalta tuntuvia jälkipuheita.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että vegaaniruoka ei ole oletusarvoisesti pahaa? Toki se on pahaa, jos sitä ei osaa tehdä tai tarjoilee illallista odottaneille vieraille välipalaa, kuten ap ilmeisesti teki.

Kyllä se maultaan oletusarvoisesti on, poislukien pelkät kasvikset. Mutta nämä tofut, pavut, kaikenmaailman soijamukalihat, maidonkorvikkeet, juustonkorvikkeet jne.

Näitä pidetään maukkaina siksi, että se oma aate on siinä taustalla, tavallaan sillä tehdään siitä ruuasta ns. maukasta. Tunnen ja olen paljonkin aiheesta keskustellut todella tiukan vegaanin kanssa, joka siis ei käytä mitään muuta kuin vegaanisia tuotteita, niin ruuanlaitossa kuin hygieniassakaan. Hänkin on myöntänyt, että jouluna kinkku houkuttaa (mutta ei syö) ja liha maistuu hyvältä ja että aikanaan vegaaniruokaan tottuminen vei aikaa ja vasta nyt on alkanut tottua maidonkorvikkeisiin. Varsinkin juustot olivat hänelle hankalia kun niitä ei voi syödä vaikka niistä sekasyöjänä piti. Hän ei tosin vaadi esim. vieraisilla muiden ottavan huomioon hänen jokaista vaatimustaan vaan hän ottaa mukaan tyyliin oman kahvi"maidon". Aina siellä kyläpaikassa kuulemma jotakin on, jota voi syödä vegaanikin, mutta kahvimaito on oltava itsellä.

Mä taas juon ennemmin kauramaitoa ja laitan leivän päälle oatlyn "tuorejuustoa". Tykkään niistä enemmän. Ja olen dekaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko nyt ihan pakko nostaa tää ikivanha pask@provo?

Vierailija
604/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat marisijat ovat juuri niitä, joiden pitäisi välittömästi terveyssyistä aloittaa kasvisten tehosyönti, koska toinen jalka on jo haudassa. No kukapa tyhmiä kaipaa.

Vierailija
605/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas haukkua retostelisin lahjat, miten ovat kehdanneet noin halpaa ja huonoa antaa... Ja pitäisin huolen että juttu kiirii lahjojen ostajien korviin. Eikä tarvitse varmaan edes valehdella, sillä lihansyöntiin liittyy olennaisesti saita ja vittumainen luonteenlaatu.

Vierailija
606/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tarjoamastanne ruoasta puhutaan ikävästi, koska se oli näiden henkilöiden mielestä pahaa, eikä siksi, että se oli vegaanista? En siis yritä loukata, mutta kaikilla on oma makunsa ruoan suhteen ja ehkä teidän makunne ei käy yksiin ns. perustallaajan makupaletin kanssa. Vinkkini on, että älä suotta murehdi noita sanomisia, tärkeintä on se, että häänne ja ruokanne olivat sinun ja miehesi mieleen. Onnea avioitumisen johdosta, toivon teille onnellista yhteistä loppuelämää.

Vierailija
607/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko ja lohi puuttuivat.

Vierailija
608/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisravintola Silvoplait:ssa on hyvää, vegaani sta luomukasvisruokaa. Voisin kuvitella etta se on sellaista minkä sekasyöjäkin kelpuuttaisi. Allergisille lisaaineita sisältävät kasvismaidot jne. on ongelma. Allerginen ei voi valita mita syö

Vierailija
609/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisivat vieraat voineet tehdä saman mitä vegaanit tekevät jos kokee aatteensa arvon isoksi eikä löydä siihen sopivaa ruokaa; jättää syömättä. Itse olen ollut vegaanina häissä minne olin parille ilmoittanut tämän, mutta he eivät kokeneet sitten sitä oleelliseksi. Pariskunnalla on sikatila ja mies metsästää josta voi jo päätellä paljon. Taisin syödä leipää ilman levitettä niissä häissä. Valitinko jälkikäteen muille tarjoilusta, en, ennakoin ja olin syönyt jäätävästi ennen häitä kun tiesin, että ruokaa tuskin on varattu mun aatteen mukaan. Jokainen tekee omat häänsä oman näköiseksi.

Ja levite on ongelma syystä että?

Miksiköhän muuten valtaosa vegaaneista on enemmän ja vähemmän punkeroita?

Vierailija
610/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan ok. Mutta minäkin kauhistelen mantelimaitoa kahviin. Siinä olisin itse tullut vastaan.

Vierailija
611/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisravintola Silvoplait:ssa on hyvää, vegaani sta luomukasvisruokaa. Voisin kuvitella etta se on sellaista minkä sekasyöjäkin kelpuuttaisi. Allergisille lisaaineita sisältävät kasvismaidot jne. on ongelma. Allerginen ei voi valita mita syö

Ei se ole kasviSmaito, kasviSöljy, kasviSpohjainen vaan kasvimaito, kasviöljy, kasvipohjainen. Kaikki kasvit eivät ole kasviksia.

Vierailija
612/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vegaanisissa häissä oli tarjolla

Alkupaloina oli brushettaa, voileipäkakkua, marinoituja kikherneitä ja oliiveja, hummusta, erilaisia leipiä, grissinejä, artisokan sydämiä, aurinkokuivattuja tomaatteja marinadissa.

Pääruokana oli vegaanisia sloppy joe burgereita, kukkakaaliwingsejä, tempe-ananasvartaita ja muutamaa erilaista salaattia.

Jälkiruokana oli karkkibuffet, kolme kerroksinen täytekakku, mansikkavartaita ja suklaaputous. Kahvia kaura/riisi/manteli aidolla, teetä ja mehua.

Eikä yksikään vieras valitellut nälkää tai sanonut että ruoka oli pahaa, vaikka ei lihaa ollut tarjolla.

Jotkut ovat kohteliaita ja osaavat käytöstavat.

Vierailija
613/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai häiden mustamaalaamista, jos takanapäin valittaa ruokatarjoilusta? Entä jos itse vegaanina olisit häissä vieraana, jossa KAIKKI tarjottava ruoka olisi ollut eläinperäistä - et varmaan olisi valittanut ollenkaan, et edessä etkä takana?

Jotenkin naiivia kuvitella, että iso joukko (vanhempia) ihmisiä ottaisi tuollaisen tarjoilun vain ja ainoastaan "positiivisena kokeiluna".

En eläissäni ole nähnyt yhtään ruokapöytää - arki- tai juhla - jossa kaikki tarjottava olisi ollut ELÄINPERÄISTÄ.

Ja olen sentään kasvanut maatilalla, jossa oli lehmiä, hevosia, sikoja, lampaita ja kanoja.

Metsästysaikaan talon miesväki myös metsästi uutterasti ja isännän vapaa-ajan harrastus oli kalastus.

Silti aina oli pöydässä leipää, perunoita, porkkanaraastetta, punajuurta, lanttua jne, koska leipävilja myös tuli omasta pellosta, marjat ja hedelmät metsästä ja puutarhasta. Lihaa ja kalaa toki oli, mutta ne eivät ole jääneet erityisesti mieleen, paitsi suolakala, josta pidin ja kalakeitto tietenkin.

Ihanin lapsuus-ruokamuisto on kuitenkin leipomispäivät, jolloin tuore leipä ja pulla tuoksui. Erityisesti rakastin ruisleipää ja vastapaistetun hapanleivän tuoksua, koska sitä leivottiin harvemmin, vaaleaa hiivaleipää taas joka lauantai.

Olisin viihtynyt hyvin vegaanihääpöydässä. Sekaanipöydästä olisin ottanut lautaselleni mahdollisesti vähän kalaa, mutta runsaasti perunaa ym. kasvispitoista, jota uskon, että pöydässä olisi ollut  - karjalanpaistista huolimatta :D

Vierailija
614/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

levite sisälsi maitoa joten leipäkin meni kuivilteen. Ei ongelma, vaan mun oma valinta.

Vierailija
615/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai häiden mustamaalaamista, jos takanapäin valittaa ruokatarjoilusta? Entä jos itse vegaanina olisit häissä vieraana, jossa KAIKKI tarjottava ruoka olisi ollut eläinperäistä - et varmaan olisi valittanut ollenkaan, et edessä etkä takana?

Jotenkin naiivia kuvitella, että iso joukko (vanhempia) ihmisiä ottaisi tuollaisen tarjoilun vain ja ainoastaan "positiivisena kokeiluna".

En eläissäni ole nähnyt yhtään ruokapöytää - arki- tai juhla - jossa kaikki tarjottava olisi ollut ELÄINPERÄISTÄ.

Ja olen sentään kasvanut maatilalla, jossa oli lehmiä, hevosia, sikoja, lampaita ja kanoja.

Metsästysaikaan talon miesväki myös metsästi uutterasti ja isännän vapaa-ajan harrastus oli kalastus.

Silti aina oli pöydässä leipää, perunoita, porkkanaraastetta, punajuurta, lanttua jne, koska leipävilja myös tuli omasta pellosta, marjat ja hedelmät metsästä ja puutarhasta. Lihaa ja kalaa toki oli, mutta ne eivät ole jääneet erityisesti mieleen, paitsi suolakala, josta pidin ja kalakeitto tietenkin.

Ihanin lapsuus-ruokamuisto on kuitenkin leipomispäivät, jolloin tuore leipä ja pulla tuoksui. Erityisesti rakastin ruisleipää ja vastapaistetun hapanleivän tuoksua, koska sitä leivottiin harvemmin, vaaleaa hiivaleipää taas joka lauantai.

Olisin viihtynyt hyvin vegaanihääpöydässä. Sekaanipöydästä olisin ottanut lautaselleni mahdollisesti vähän kalaa, mutta runsaasti perunaa ym. kasvispitoista, jota uskon, että pöydässä olisi ollut  - karjalanpaistista huolimatta :D

Mutta kun ongelma ei olekaan pelkkä liha. Kun ruuassa ei saa olla voita, kermaa, maitoa, rahkaa, liivatetta, kananmunaa, rapuja, simpukoita ja varmaan paljon muutakin. Että siinä sekaruokapöydässä voi olla kasvisruokia, mutta ei niitä voi kuitenkaan vegaani syödä, koska niissä on jotakin ei-kelpaavaa ja tätähän pitää myös kysellä joka välissä, ettei kenellekään jää epäselväksi että Minä En Syö Mitään Eläinperäistä.

Vierailija
616/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Nam. Kyllä minä ainakin näitä söisin. Vaihtelu virkistää.

m

Vierailija
617/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis on ongelma? Pahaa ruokaa ei saa sanoa pahaksi? Olisiko ollut parempi, jos olisivat haukkuneet ruoat sinulle kesken häiden? Vai olisiko vieraiden pitänyt valehdella pitävänsä ruoista, vaikka inhosivat niitä?

Vierailija
618/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

levite sisälsi maitoa joten leipäkin meni kuivilteen. Ei ongelma, vaan mun oma valinta.

Leipä on parhainta leipänä - joskus voi jotain silpaista päälle, muttei "levitettä".

Ja kahvin juon aina kahvina - miksi hyvä kahvi pitäisi turmella millään - no ehkä pikku lasi likööriä joskus oheen.

Jos minä pitäisin nyt häät, tarjolla olisi teetä ja vaihtoehtona espressoa. Normikahvinkeitin-kuralla en vieraitani loukkaisi.

Vierailija
619/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät tykänneet ruoasta mitä tarjositte. Sitä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, todennäköisesti he olivat kuitenkin iloisia teidän rakkauden puolesta jne.

Vierailija
620/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ihmisiä nämä vieraat oikein ovat?

Jotain peräkylän juntteja?

Ainakin isommissa kaupungeissa, ja sivistyneiden ihmisten keskuudessa vegaaniruoka on ihan normaalia ruokaa, eikä mikään ihmettelyn aihe.

Itse en ole vegaani, en edes vegetaristi, mutta usein valitsen ravintolassa vegaaniannoksen mikäli semmoinen on saatavilla. Ihan siitä syystä ne yleensä ovat maukkaampia ja terveellisempiäkin kuin muut annokset.

Mullekin olisi vegetarjoilut kelvannut hyvin ja miehelleni myös, vaikka mies onkin alunperin sieltä peräkylästä kotoisin. Olemme sekasyöjiä mutta syömme myös kasvis- ja vegeruokaa. Itse olisin ainakin iloinen jos juhlissa saisi hummusta tai tofupiirakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän