Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Ei häät ole vain hääparille vaan myös vieraille? Siinämielessä olisi hyvä ottaa muutkin huomioon. Onhan yleensä vegaanit myös otettu huomioon normaalin tarjoilun yhteydessä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai häiden mustamaalaamista, jos takanapäin valittaa ruokatarjoilusta? Entä jos itse vegaanina olisit häissä vieraana, jossa KAIKKI tarjottava ruoka olisi ollut eläinperäistä - et varmaan olisi valittanut ollenkaan, et edessä etkä takana?
Jotenkin naiivia kuvitella, että iso joukko (vanhempia) ihmisiä ottaisi tuollaisen tarjoilun vain ja ainoastaan "positiivisena kokeiluna".
Minusta nuo asiat eivät ole vertailukelpoiset: vegaani ei voi syödä lihaa mutta sekasyöjä kyllä voi syödä (ja jo terveyssyistä hänen pitäisi syödä) kasviksia.
Minusta on ihan ok, että häät ovat hääparin nököiset, heitähän siellä juhlitaan. Käytän esimerkiksi itse alkoholia mutta olen ollut alkoholittomissa häissä. En kuulu kirkkoon, mutta olen ollut kirkkohäissä. Olen myös sekasyöjä eikä vegaaniruot olisi myöskään mikään ongelma. En tajua miksi tuo vegaanius on joillekin sekasyöjille niin iso ongelma.
Samaa mieltä. Olen sekasyöjä, mutta ihan mielelläni syön hyvää vegaaniruokaa välillä. Saa olla aikamoinen persu jos kokee vegaaniruuan tarjoilemassa jonain maailmanloppuna.
Saa olla aikamoinen persu jos kokee liharuuan tarjoilemisen jonain maailmanloppuna!
En kyllä muista koskaan kuulleeni vegaanien tai kasvissyöjien valittavan siitä, että sekasyöjien häissä tarjoillaan kasvisten lisäksi lihaa. Mutta näyttää olevan aika tyypillistä valittaa siitä, että vegaanien häät noudattavat samakka tavalla heidän ruokavaliotaan.
T:sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Ei häät ole vain hääparille vaan myös vieraille? Siinämielessä olisi hyvä ottaa muutkin huomioon. Onhan yleensä vegaanit myös otettu huomioon normaalin tarjoilun yhteydessä nykyään.
Eikö sekasyöjä tarkoita sitä, että syö lihan ja maitotuotteiden lisäksi kasviksia? Eli pystyy syömään kasvisruokaa.
Ei todellakaan kannata järjestää juhlia jos ei halua miettiä lainkaan vieraiden viihtyvyyttä. Silloin kannattaa juhlia keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata järjestää juhlia jos ei halua miettiä lainkaan vieraiden viihtyvyyttä. Silloin kannattaa juhlia keskenään.
Johan nämä keskustelut on todistaneet, että teki mitä tahansa, aina on joku, joka ei viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
En tiedä kun en ollut häissänne.
Vegaaniruokia on sekä ihania että kamalia, ja kokin taitokin vaikuttaa asiaan. Mistä minä voisin maistamatta tietää millaista juuri teillä se ruoka oli? (Olen itse sekasyöjä, syön mitä vain, ja joskus myös vegaanista ruokaa ihan itselleni kokkaan, eli periaatteessa en vastusta.)
Noin yleensä ajattelisin, että häissä on ihan muut asiat tärkeämpiä kuin ruoka. Jos tullaan matkan päästä, on tietysti hyvä olla jotain syötävääkin, mutta nälkä nyt lähtee melkein millä vaan pöperöllä. Myös vegaaniruoalla, kunhan siinä on tarpeeksi rasvaa (öljyä, pähkinöitä, tahinia ym.) Häitä en ole järjestänyt, mutta muuten kun kutsun vieraita, kysyn etukäteen mahdolliset erikoisruokavaliot ja koetan laatia ruokalistan sen mukaan. Tietysti teidän tarjoomuksissanne varmaan oli jotain sellaista, mitä joku rajoitteidensa takia ei voinut syödä, mutta jos oli useita sortteja pöydässä niin kai jokainen löysi niistä jotakin? Sellaista ruokavaliota kuin "allerginen vegaaniruoalle" ei ole olemassakaan.
Ja tietysti on ok, että morsiuspari järjestää ns. itsensä näköiset häät.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.
Mikäli sekasyöjä ei halua syödä vegaaniruokia niin kyseessä on "asennevamma." Mikäli vegaani ei halua syödä eläinperäisiä ruokia niin kyseessä on "ruokavalio." Ettekö itse näe tässä mitään ristiriitaa?
AP:lle senverran, että oletettavasti olisit itse odottanut ruokavaliosi mukaista ruokaa jonkun muun häissä? Miksi siis muiden ruokavaliolla ei sulle sit ollutkaan mitään väliä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.
Huoh, on se ihan helvatan tuputtamista, jos tarjoilet häissäsi ruokaa jota itse syöt ja jota kaikki muutkin voi syödä. Meidänkin juhlissa kaikki on aina vegaanista, mutta ei tehdä siitä numeroa. Eno-parkakin ollut aina niin haltioissaan meidän "lihapullista", tietäispä vaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sekasyöjä tarkoita sitä, että syö lihan ja maitotuotteiden lisäksi kasviksia? Eli pystyy syömään kasvisruokaa.
Ainoa mikä sitä vegaania estää syömästä liharuokia on oma päätös ja asenne joten samalla logiikalla myös sekasyöjät ei voi syödä vegaaniruokia.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että monien mielestä vegaaniruoka on pahaa? Isäsi oli sinua fiksumpi tässä asiassa. Olisit kuunnellut häntä, niin ei olisi tarvinnut nyt itkeä kurjalta tuntuvia jälkipuheita.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, vaan ihan kaikkiruokainen sekasyöjä. Vegaaniruoka käy minulle siis ihan hyvin. Jos on hyvää vegaaniruokaa niin minut on otettu huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.Mikäli sekasyöjä ei halua syödä vegaaniruokia niin kyseessä on "asennevamma." Mikäli vegaani ei halua syödä eläinperäisiä ruokia niin kyseessä on "ruokavalio." Ettekö itse näe tässä mitään ristiriitaa?
AP:lle senverran, että oletettavasti olisit itse odottanut ruokavaliosi mukaista ruokaa jonkun muun häissä? Miksi siis muiden ruokavaliolla ei sulle sit ollutkaan mitään väliä?
Käsittämätöntä haastamista täysin typerillä argumenteilla. Kas kun vegaani ei voi syödä liharuokia, kun taas sekaani voi syödä vegaanisia ruokia. Täten ongelma on sekaanin asenteessa, jos ruoka on syömäkelvotonta jos sen päällä ei makaa jotain ruumiinpalasta.
Noin, asia selitetty niin yksinkertaisesti, että tyhmempikin tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että monien mielestä vegaaniruoka on pahaa?
Ikään kuin olisi yksi ainoa ruokalaji jonka nimi on vegaaniruoka. Silloin pystyisikin sanomaan, että vegaaniruoka on pahaa. Mutta kun on tuhansia eri vegaaniruokalajeja niin tuskin niitä kaikkia on maistanut sanoakseen että pahaa ovat.
Kuinka moni inhoaa esim. hedelmäsalaattia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.Mikäli sekasyöjä ei halua syödä vegaaniruokia niin kyseessä on "asennevamma." Mikäli vegaani ei halua syödä eläinperäisiä ruokia niin kyseessä on "ruokavalio." Ettekö itse näe tässä mitään ristiriitaa?
Käsittämätöntä haastamista täysin typerillä argumenteilla. Kas kun vegaani ei voi syödä liharuokia, kun taas sekaani voi syödä vegaanisia ruokia. Täten ongelma on sekaanin asenteessa, jos ruoka on syömäkelvotonta jos sen päällä ei makaa jotain ruumiinpalasta.
Joo sun argumentit on täysin typeriä. Samalla periaatepäätöksellä sekaani ei voi syödä vegaaniruokia millä vegaani ei voi syödä liharuokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä sitä vegaania estää syömästä liharuokia on oma päätös ja asenne joten samalla logiikalla myös sekasyöjät ei voi syödä vegaaniruokia.
Kyllä siinä on ihan eettiset perustelut, joita minä ainakin voin sekasyöjänä kunnioittaa ja jotka ymmärrän, vaikka itse lihaa syönkin. Sekasyöjän ruokavalioon kuuluu myös kasvisruoka ja ihan terveyssyistäkin niitä kasviksia kannattaa siinä lautasella olla enemmän kuin lihaa. Vai oikeastiko syöt pelkkää lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Kovin kevyttä on ollut. Sekasyöjät ovat tottuneet täyttäviin lämpimiin ruokiin, joiden kanssa sitten voi sivussa ottaa riisipiirakkaa ja sienipiirakkaa. Tietysti moni syö liiankin raskaasti, mutta kyse on kuitenkin häistä jotka ovat juhlat eivätkä arkisyömistä.
Aika moni ihminen ei pidä sienistä. Siinä olisi voinut olla joku toinen piirakka vaihtoehtona.
Mulle kyllä hedelmät ja marjat maistuisivat.
Kun tätä keskustelua katselee, kummastuttaa että vielä vuonna 2019 veganismi on niin vieras asia ihmisille. Suomalaiset taitavat olla lopulta aika konservatiivisia. Tylsä asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.
Huoh, on se ihan helvatan tuputtamista, jos tarjoilet häissäsi ruokaa jota itse syöt ja jota kaikki muutkin voi syödä. Meidänkin juhlissa kaikki on aina vegaanista, mutta ei tehdä siitä numeroa. Eno-parkakin ollut aina niin haltioissaan meidän "lihapullista", tietäispä vaan. 😂
Naurattaisiko sinua jos joku jauhaisi lihaa ruokaasi ja naureskelisi asialle selkäsi takana? Tämä on mun mielestä vastenmielistä että ihmisille jätetään kertomatta mitä ruoassa on. Se on ihan sama onko kyse vakaumuksesta vai siitä ettei vaan halua, ainostaan täys p ers-läpi käyttäytyy noin niinkuin te.
Jos ei kiinnosta juhlia hääparia heidän valitsemallaan tavalla niin älkää menkö häihin. Se postissa tuleva lappunen on hääkutsu eikä hääkäsky. Osallistuminen on siis vapaaehtoosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy vegaaneilla on olla syömättä lihaa, muu kuin "mä en haluu"? Ei siihen kuole. Vähän saattaa vatsaa nipistää, mutta eihän se haittaa? Kuten ei haittaa sekään, kun heidän tofupapusienipatansa aiheuttaa ripulia ja ilmavaivoja vegaaniruokaan tottumattomalle.
Ja ihan varmasti jokainen vegaani vetää herneen nenäänsä, jos häissä/hautajaisissa tms ei ole heidän mieltymyksiään otettu huomioon tarjoiluissa. Nyyh ja voih kuinka uniikkia lumihiutaletta ei ole noteerattu!
Tottakai juhlissa pitää olla kaikille sopivaa ruokaa. Vegaanihäissä on sekasyöjille sopivaa ruokaa koska sekasyöjät syövät lihan lisäksi kasviksia.
Saa olla aikamoinen persu jos kokee liharuuan tarjoilemisen jonain maailmanloppuna!