Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4861/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niin viimeisen päälle junttia alkaa nipottamaan MUIDEN JÄRJESTÄMIEN JUHLIEN TARJOILUSTA..  Tärkein asia häissä taitaa kuitenkin olla juhlistaa hääparia, ei heidän tarjoamia ruokia. 

Vierailija
4862/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Hei, tervetuloa juhliini! Onko ruokarajoitteita?

- Kiitos kutsusta. Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, joten pyydän huomioimaan, että tarvitsen laktoosillista ruokaa.

Kehno rinnastus. Se nyt vaan on kohteliasta ja huomaavaista huomioida kaikkien vieraiden ruokarajoitteet ja tottumukset. Niin sitä on ennenkin tehty. Ainakin meilläpäin Pohjois-Karjalassa on aina ollut tapana että vieraat lähtee juhlista kylläisinä. Eikä ole lahjojen hintoja tilastoitu. Miten siitä nyt yks kaks on tullut niin vaikeaa? Onko kasvissyönti muka sellainen oppi että sen perusteella on oikeus jyrätä kaikki muut ruokavaliot, jättää muut huomiotta ja pakottaa omaan pirtaan ja sitten odottaa että kaikki on tyytyväisiä?

Minä aikankin vaadin, että juhlissa on mulle laktoosi- ja gluteenipitoista evästä. Olen siihen tottunut, ja kaikkien tottumuksia pitää kunnioittaa. Lisäksi olen tottunut syömään aina juhlissa karjalanpaistia, joten sitä kyllä pitää minulle olla, tai on tosi köyhät juhlat ja törppö isäntäväki. Todella epäkohteliasta, jos kaikkien pitää mukautua noiden muutamien harvojen intolerantikkojen ja keliaakikkojen typistämään tarjoiluun, ja kyllä sitä karjalanpaistia pitää olla juhlissa, vaikke Pohjois-Karjalassa ollakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4863/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

myötähäpeä kirjoitti:

On kyllä niin viimeisen päälle junttia alkaa nipottamaan MUIDEN JÄRJESTÄMIEN JUHLIEN TARJOILUSTA..  Tärkein asia häissä taitaa kuitenkin olla juhlistaa hääparia, ei heidän tarjoamia ruokia. 

miksi kutsua vieraita jos ei arvosta heitä?

Vierailija
4864/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

myötähäpeä kirjoitti:

miksi kutsua vieraita jos ei arvosta heitä?

Vieraita ei arvosta, ellei jokaiselle ole erikseen omaa herkkutoivesuosikkilistaa, jonka mukaan tarjoilut passataan? Aikamoista.

Vierailija
4865/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin huolen, että syöttöporsaani söi vain vegaanista apetta. Näinhän tuon porsaanliha oli vegaanista.

Vierailija
4866/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala, miten silmiä avaava ketju! Nyt meni mulla sekasyöjällä ja vegeruuan vihaajalla ruokavalio uusiksi! En ollut tajunnut, että mm. suklaa, riisi, peruna (mm. rakastamani ranskalaiset perunat ja sipsit), leipä, banaanit, lakat, mansikat, mangot, kiiwit, omenat, appelsiinit, täysmehut, viinit, kalja, viina, sokeri yms. yms. ovatkin vegepaskaa! HYI!!!

Normisuklaa esim. Fazerin sininen ei ole vegaanista. Siinä käytetään maitoa. Vakuutan että vegaaninen suklaa maistuu täysin erilaiselta kuin maitosuklaa. Leipäkään ei aina ole vegaanista.

Ei aina.

Minusta wienernougaa ja mariannekarkit maistuvat ihan maitosuklaisilta, ja ne ovat vegaanisia.

Wienernougat ei todellakaan maistu maitosuklaalta, vaan nougaalta.

Vierailija
4867/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala, miten silmiä avaava ketju! Nyt meni mulla sekasyöjällä ja vegeruuan vihaajalla ruokavalio uusiksi! En ollut tajunnut, että mm. suklaa, riisi, peruna (mm. rakastamani ranskalaiset perunat ja sipsit), leipä, banaanit, lakat, mansikat, mangot, kiiwit, omenat, appelsiinit, täysmehut, viinit, kalja, viina, sokeri yms. yms. ovatkin vegepaskaa! HYI!!!

Normisuklaa esim. Fazerin sininen ei ole vegaanista. Siinä käytetään maitoa. Vakuutan että vegaaninen suklaa maistuu täysin erilaiselta kuin maitosuklaa. Leipäkään ei aina ole vegaanista.

Ei aina.

Minusta wienernougaa ja mariannekarkit maistuvat ihan maitosuklaisilta, ja ne ovat vegaanisia.

70-80-prosenttinen maidoton, tumma suklaa on ainoa oikea suklaa. Maitosuklaat on pikkulapsille.

Vierailija
4868/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kiitos kutsusta. Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, joten pyydän huomioimaan, että tarvitsen laktoosillista ruokaa.

Kehno rinnastus. Se nyt vaan on kohteliasta ja huomaavaista huomioida kaikkien vieraiden ruokarajoitteet ja tottumukset. Niin sitä on ennenkin tehty. Ainakin meilläpäin Pohjois-Karjalassa on aina ollut tapana että vieraat lähtee juhlista kylläisinä. Eikä ole lahjojen hintoja tilastoitu. Miten siitä nyt yks kaks on tullut niin vaikeaa? Onko kasvissyönti muka sellainen oppi että sen perusteella on oikeus jyrätä kaikki muut ruokavaliot, jättää muut huomiotta ja pakottaa omaan pirtaan ja sitten odottaa että kaikki on tyytyväisiä?

vegaanit ovat niitä parempia ihmisiä ja siksi loukkaantuvat jos joku ei ymmärrä heidän uskontoaan. Suvakeista suvatsemattomimpia.

Vierailija
4869/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina.

Niinpä, eihän se edes ole suklaata.

Vierailija
4870/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vegaanit ovat niitä parempia ihmisiä ja siksi loukkaantuvat jos joku ei ymmärrä heidän uskontoaan. Suvakeista suvatsemattomimpia.

Kyllä tässä loukkaantujina ovat ihan muut kuin vegaanit. Parempia ihmisiä he toki eivät ole.

Vierailija
4871/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä ainakin jos juhlat järjestäisin niin hankkisin sinne alkoholia vaikken alkoholia itse juokaan, koska haluaisin että vierailla on mukavaa ja he kokevat että heidät otetaan huomioon.

Jokainen saa toki tehdä sellaiset juhlat kuin itse haluaa, mutta ei voi olettaa että se vieraita sitten miellyttää. Tässäkin alkuperäisessa postauksessa vieraat eivät edes haukkuneet päin naamaa, vaan asia vahingossa tuli ap:n tietoon ettei tarjoilu ollut mieluisa. En usko että ukkini olisi esim. ollut kauhean innostunut jostain sushitarjoilusta, vaikkei sitä ääneen sanoisikaan.

Vierailija
4872/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko sitä, että jos hääparilla on vakaumus, mihin ei alkoholin juonti istu ollenkaan, niin sitä on kuitenkin tarjottava, sillä häissä kuuluu olla alkoholitarjoilua, muuten ollaan pettyneitä. 

Meinaatko että jos isäntäväellä on sellainen vakaumus että vain eläinperäinen on ruokaa, niin sitten on OK järjestää "meidän näköiset" juhlat, missä ei ole ollenkaan vegaania/kasvisruokaa? Sitten ollaan pettyneitä kun vegaanituttavat puhuu pahaa selän takana ja valittaa Vauvan keskustelussa?

Vierailija
4874/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko sitä, että jos hääparilla on vakaumus, mihin ei alkoholin juonti istu ollenkaan, niin sitä on kuitenkin tarjottava, sillä häissä kuuluu olla alkoholitarjoilua, muuten ollaan pettyneitä. 

Meinaatko että jos isäntäväellä on sellainen vakaumus että vain eläinperäinen on ruokaa, niin sitten on OK järjestää "meidän näköiset" juhlat, missä ei ole ollenkaan vegaania/kasvisruokaa? Sitten ollaan pettyneitä kun vegaanituttavat puhuu pahaa selän takana ja valittaa Vauvan keskustelussa?

otataanpa toisin päin: mitä liharuokaa vegaani haluat syödä häissämme. Ethän ole suvaitsematon ja ylenkatso tarjoiluamme

Vierailija
4875/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on ok järjestää ihan sellaiset tarjoilut kuin haluat. Miksi ihmeessä ei olisi? 

Vierailija
4876/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole mitään ongelmaa. Vieraat eivät voi päättää mitä juhlien järjestäjä tarjoaa, eikä juhlien järjestäjä voi päättää vieraiden puolesta oliko ruoka heidän mielestään hyvänmakuista.

Jos mielestäni joku ruokatarjoilu ei olisi hyvää en siitä sanoisi juhlissa, mutta jos joku myöhemmin juhlien jälkeen kysyy että no miten meni, oliko herkulliset tarjoilut sanoisin suoraan että no ei oikeastaan.

Vierailija
4877/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä mentiin laihdutusohjelmalla. Syötiin hedelmiä ja välipalapatukoita juomana vesi.

Vierailija
4878/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vegaanijutut ovat tottumattomalle koostumukseltaan ja maultaan vieraita, epämiellyttäviä ja yksinkertaisesti pahaa. Silti toki järjestäjä tarjoaa mitä haluaa, sitten pitää vain olla valmis siihen että todennäköisesti eväät eivät miellytä vieraita.

Kyllä mantelimaito kahvissa olisi aika yrjistä, itse käytän kylläkin kauramaitoa. Tofu on itselleni tottumattomana ihan karmeaa, mutta eihän se järjestäjän vika ole. En haukkuisi kun onhan kyse vain eriävistä tottumuksistani, mutta en kehuisikaan vain miellyttääkseni.

Vierailija
4879/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän häissä mentiin laihdutusohjelmalla. Syötiin hedelmiä ja välipalapatukoita juomana vesi.

Teidän häät, teidän päivä ja teidän näköiset! Muut tulivat juhlimaan paria, ei ruokia.

Vierailija
4880/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/julkkikset-jotka-luopuivat-vega…

Jännä tuo että naiset alkaa himoita maitotuotteita raskauden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän