Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Stade kirjoitti:
Mä en edes osallistu sellasiin kissanristiäisiin joissa ei tarjota oikeaa ruokaa. Oikealla ruoalla tarkoitan just lihaa eri muodoissaan. Toki rehutkin maistuu siinä ohella. " Mantelimaito"🤣🤣🤣
Uuu mikä kauhea uhkaus. Varmasti nyt löytyy lihat pöytään, vaikkei aikeissa ollutkaan. 😁
Pitää myös muistaa että monet ovat kasviksille pähkinöille ym sllergisia.Noi vihreät ovat niin itsekkäitä ideologiassaan,etteivät hyväsy muiden milipiteitä.Vain omansa.Eräs piipertäjä vastasi minulle,että allerginen pystyy kyllä syömään vegaaniruokaa,kun vain opettelee.Ei todellakaan pysty jos on moniallerginen,ja esim ei esim voi käyttää muuta protriinia kuin lihaa.Lisäksi on harvinaisia sairauksia,joissa allergioita ja ylihekkyyksiä on paljon.Mutta pitkien välimatkojen Suomessakin köyhien ja ikäihmisten pitäisi kävellä tsi pyöräillä säässä kuin sää kymmeniä kilometrejä työpaikoille,lääkäriinntsi sairaalaan.Se sähköauto on muka pelastaa ilmaston.Sähköauto on lyhytikäinen lapsityövoimalla Afrikassa louhitaan akkumateriaaleja ja tuhotaan luontoa.Mutta sehän ilmastofanaatikoille sopii kunhan suomalaiset maksavat runsaasti vihreän siirtymän hyväksi ,maapallo pelastuu.Hoh hoijaa!
Vierailija kirjoitti:
On se vaan jännä juttu, että vegaaneille pitää tarjota muiden vaihtoehto, mutta vegaanien ei tarvitse ottaa huomioon sitten muita, vaan se narsistisuus puetaan "positiivikseksi kokemukseksi, nylypäiväksi, opetukseksi, ilmaston huomioon ottamiseksi jne valhevehnään"
Aika hiton moni sekasyöjä on jo ilmoittanut, että heidän takiaan ei tarvitse lihaa olla tarjolla. Ruukaavat kuulemma syödä kasviksia joskus muutenkin.
Eli te jotka ette niinku kestä, jääkää kotiin lihapatanne ääreen. Ihan kuten olette uhonneetkin tämän vääryyden kostavanne. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis aikuisten ihmisten pärjäävän yhdet pippalot vegaaniruualla. Jos ei ole alkoholittomat juhlat niin vedä vaikka pää täyteen niin alkaa maistua paremmalta. Elämä on vissiin liian mukavaa nykyaikana.
No jos kerran näin on niin edelleenkin kirjoitan tämän saman. Miksi ne vegaanit ei pärjää jos niille ei ole erikseen tehty omaa vegaani annosta pääruoaksi? Vaikka siellä normaalin ruoan ohella olisi salaatteja jne tarjolla? Silti pitää nostaa meteli siitä?
Sinä siis et voi syödä vegaanista ruokaa, jos sille on annettu label "vegaaninen", koska yhtäkkiä maailman kaikki kasviperäinen ruoka ei ole enää sinun arvoillesi sopivaa?? Onko näin?? Mutta jos on vegaani, joka arvoille ei sovi eläinperäinen ruoka, ehdottomasti pitäisi kuitenkin syödä arvojensa vastaisesti, koska sinua loukkaa vegaaninen ruoka ihan vaan siksi, että se on "vegaanista".
Kyseessä on pohjimmiltaan ihan vaan toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos joku on sulle niin läheinen, että olet kutsunut paikalle, niin ehkä hänellä voi tarjota paremman ruuan kuin salaatti.
Eli sekäsyöjän pitää kunnioittaa vegaania ihmisenä mutta sen vegaanin ei tarvitse kunnioittaa sitä sekasyöjää ihmisenä sen vertaa, että järjestäisi hänelle liha vaihtoehdon?
🤦 Kerro minulle miten sinun arvoja loukataan, jos syöt falafeleja lihapullien sijaan? Ei kirjaimellisesti mitenkään muuten, kuin sillä, että et tykkää vegaaneista, joten jos jossain kuuluu sana "vegaani" niin otat itseesi.
Minua loukataan sillä lailla, että muistutetaan että minun ruokani vuoksi eläimiä tapetaan. En haluaisi muistaa koko asiaa ja vain nauttia liharuoista. Jos oltaisiin niin hienotunteisija että ei minua muistutettaisi että lihansyöntini on m u r haa.
Ei sitä lihaa ole sinun vuoksesi tapettu. Se on tapettu sen vuoksi, että siitä tehdään kaikille ruokaa. Ei pelkästään sinun vuoksesi. Yksikään lehmä ei pelastu sen vuoksi, kun sinä jätät sen syömättä. Aina löytyy miljardeja ihmisiä tilalle jotka syövät sen sinun puolestasi. Eli se lehmä olisi kuollut joka tapauksessa, ostit/söit sinä sen pihvin tai et.
Heh. Kasvissyöntiä lisätään niin kouluruuissa että ruokaloissa, suositaan suosituksissa ja trendeissä. Ei tarvi kuin odottaa, et voi tälle muutokselle mitään. Jatka sinä rauhassa vaan, kallistuu lihan hinta kokoajan niin kuin kuuluukin.
Heh. Toivottavasti pääset tutustumaan villieläimiin. Ne raatelee/talloo sut elävältä. Tappajamuurahaiset on mukavia kanssa!Mutta sä pelastat maailman ja syötät ittes niille. Eikö oo reilu diili? 😊
Viimekesänä sain kutsun veganihäihin, mennessä kävin kaupasta kanankoipia ja rillikylkee, niitä sitten kävin vessassa järsimässä. eikä edes viinaa vaan jotain kompostia ja oksennuksen näköistä vihreää litkua. No ensikerralla omat viinat mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa että monet ovat kasviksille pähkinöille ym sllergisia.Noi vihreät ovat niin itsekkäitä ideologiassaan,etteivät hyväsy muiden milipiteitä.Vain omansa.Eräs piipertäjä vastasi minulle,että allerginen pystyy kyllä syömään vegaaniruokaa,kun vain opettelee.Ei todellakaan pysty jos on moniallerginen,ja esim ei esim voi käyttää muuta protriinia kuin lihaa.Lisäksi on harvinaisia sairauksia,joissa allergioita ja ylihekkyyksiä on paljon.Mutta pitkien välimatkojen Suomessakin köyhien ja ikäihmisten pitäisi kävellä tsi pyöräillä säässä kuin sää kymmeniä kilometrejä työpaikoille,lääkäriinntsi sairaalaan.Se sähköauto on muka pelastaa ilmaston.Sähköauto on lyhytikäinen lapsityövoimalla Afrikassa louhitaan akkumateriaaleja ja tuhotaan luontoa.Mutta sehän ilmastofanaatikoille sopii kunhan suomalaiset maksavat runsaasti vihreän siirtymän hyväksi ,maapallo pelastuu.Hoh hoijaa!
Allergioista yleensä ilmoitetaan etukäteen tai osataan kysyä. Minäkin olen todella vakavasti allerginen kalalle, jo samassa tilassa olemiseen tarvitaan lääkettä. Eli tiedän todellakin mistä puhut, mutta tähän aiheeseen se nyt ei liity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vaan jännä juttu, että vegaaneille pitää tarjota muiden vaihtoehto, mutta vegaanien ei tarvitse ottaa huomioon sitten muita, vaan se narsistisuus puetaan "positiivikseksi kokemukseksi, nylypäiväksi, opetukseksi, ilmaston huomioon ottamiseksi jne valhevehnään"
Aika hiton moni sekasyöjä on jo ilmoittanut, että heidän takiaan ei tarvitse lihaa olla tarjolla. Ruukaavat kuulemma syödä kasviksia joskus muutenkin.
Eli te jotka ette niinku kestä, jääkää kotiin lihapatanne ääreen. Ihan kuten olette uhonneetkin tämän vääryyden kostavanne. Kaikki voittavat.
Tiedoksi sinulle: vegaanit jättävät tarjoomuksista pois lihan lisäksi myös kalat, kananmunat, juustot, maidot, jugurtit, kermat, voin, rahkat, jäätelöt ym. maitotuotteet. Nämä kaikki kuuluvat kyllä sekasyöjän ruokavalioon niiden kasvisten ja lihan lisäksi.
Nyt alkaa tosissaan tympiä tuo pelkän lihan jankuttaminen, kun faktahan on se, että vegakit jättävät todella ison osan ruoka-aineista pois. Tyhmiäkö olette?
Meidän häissä oli laaja kattaus, vähän jokaiselle jotain koitettiin laittaa. Vieraita 70 ja risat.
Vanhusväki tykkäsi kun oli voileipäkakkua, pikkulihapullia ja kermaperunaa, suut maiskuivat kuuluvasti. :) Sitten toisaalta kuultiin myöhemmin että jotkut keski-ikäiset olivat päivitelleet että onpa ideaköyhää. Että menee mihin tahansa häihin tai hautajaisiin niin aina samat lihapullat ja voileipäkakut tarjolla. Vali vali vali, joo, kliseistä kyllä, mutta vanhukset tykkäävät siitä kun on tuttua ja turvallista. Ei niille mikään barbeque-chipotle maistu.
Mut se oli jännä että vegaanivieraille tehtiin semmoinen värikäs kasvis-savutofu-lasagnette ja se oli kaikkein suosituin ruoka kaikki vieraiden keskuudessa (paitsi vanhusten). Se loppuikin aivan liian aikaisin kun molemmat vuoat kaavittiin tyhjiksi. Myös vegaaniset fetaletut hävisivät enimmäkseen sekasyöjien suihin. Oltais tehty enemmän jos oltais tietty mutta syyllistyttiin siihen tyhmään ennakkoluuloon että vain vegaanit syövät vegaaniruokaa. Kyllä hyvä vegaaniruoka selvästi kelpaa jokaiselle sekasyöjällekin ja vain harvalla on enää nykyään mitään "pakko olla lihaa" -periaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaongelmia on nykyään monenlaisia. Kannattaa mainita tuollainen ruokaongelma (rajoitteestahan ei ole kyse) siinä kohtaa, missä kysytään allergioista ja rajoitteista. Että mulle on ehdottomasti oltava lihaa ja/tai kalaa. Silloin ei varmasti tule ongelmaa, vaan sulle on oma annos siellä erikoisruokavalioisten pöydässä. Lihan syöminen joka aterialla kun ei meille tavallisille sekasyöjille ole mikään pakko, niin vaikea varmaan kasvissyöjän tietää että jollekin se ihan oikeesti on, ellei sitä itse kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi sinulle: vegaanit jättävät tarjoomuksista pois lihan lisäksi myös kalat, kananmunat, juustot, maidot, jugurtit, kermat, voin, rahkat, jäätelöt ym. maitotuotteet. Nämä kaikki kuuluvat kyllä sekasyöjän ruokavalioon niiden kasvisten ja lihan lisäksi.
Nyt alkaa tosissaan tympiä tuo pelkän lihan jankuttaminen, kun faktahan on se, että vegakit jättävät todella ison osan ruoka-aineista pois. Tyhmiäkö olette?
Lihansyöjät itse ovat siitä lihasta jankuttaneet, niin sillä on menty. Kyllä voin eläinperäisistäkin puhua jos se saa mielesi paremmaksi. Ei ole ongelma syödä välillä sellaistakin ruokaa, jossa ei ole käytetty eläintä mitenkään, vaikka muuten kasvispainotteinen sekasyöjä olenkin. Maitotuotteiden pois jättäminen (pakosta, ei oma valinta) tosin varmaan on opettanut, että vaihtoehtoja on, eivätkä ne ole useimmiten ollenkaan huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ollut noissa häissä, niin varmaan jossain vaiheessa oltais woltattu kavereiden kanssa hampurilaisia ja pepperonipitsoja mestoille! Olisi ollut aivan taatusti suuri suksee!
Et taatusti olisi uskaltanut. Jälkeenpäin vain uhonnut, että olin jo tilaamassa, höhö.
Mitä uskaltamista pizzan tilaaminen vaatii? Vai ovatko vegaanit kovinkin aggressiivista ja väkivaltaista porukkaa?
Ovat, lue vaikka tätä ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegeruoka on ihan oikeasti pahaa. Ennemmin olen ilman ja nälissäni.
Mutta aidoista vihanneksista ja juureksista tehty ruoka kerman ja juuston kera on herkkua!
Luultavasti sekasyöjät syövät enemmän vihanneksia ja juureksia kuin vegaanit. Vegaaneilla se ruokavalio painottuu tosiaan siihen hiilihydraattiin (makarooni tai riisi) ja proteiiniin (soija eri muodoissaan).
Et taida itse olla vegaani. Mä ole, samoin iso osa kavereistani. Kummallokahan meistä on enemmän tietoa ja kokemusta siitä, mitä vegaanit syö? Niinpä.
Vegaanit ovat uskonlahko, joka ei anna arvoa vääräuskoisille. Jos olisivat kasvissyöjiä, niin ongelmaa ei olisi. Näkisivät maailman monimuotoisempana ja ottaisivat huomioon myös muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjät itse ovat siitä lihasta jankuttaneet, niin sillä on menty. Kyllä voin eläinperäisistäkin puhua jos se saa mielesi paremmaksi. Ei ole ongelma syödä välillä sellaistakin ruokaa, jossa ei ole käytetty eläintä mitenkään, vaikka muuten kasvispainotteinen sekasyöjä olenkin. Maitotuotteiden pois jättäminen (pakosta, ei oma valinta) tosin varmaan on opettanut, että vaihtoehtoja on, eivätkä ne ole useimmiten ollenkaan huonoja.
Juustoa käytän, mutta margariinit, öljyt ja ruokakermat ovat jo pitkään olleet kasvipohjaisia. Olen siis mielestäni aika keskiverto sekasyöjä, mutta ei oma ruokavalioni kyllä ihan valtavasti vegaanin ruokavaliosta eroa. Ei ainakaan niin merkittävästi, että jossain juhlissa nälkää näkisin.
Siis huom! VEGAANI-ruokaa, ei esim kasvisruokaa, josta saadaan todella maistuvaa ja maukasta vaikka lihaa ei käytettä proteiinin lähteenä. Kahvit ja kaku normaalisti. Ymmärtäähän tämän.
Pahimmat häät missä itse olen ollut, niin kaverin häät jossa toinen puoli sukua oli vanhoillis-lestadiolaisia. Ei juomaa, ei musiikkia ei tanssia ei iloa. Oltiin aika monta tupakka taukoa lähikuppilan terassilla, sillä aikaa kun sisällä jokotettiin penkeissä.
LOL ihmiset ja niiden tavat.
Vanha vieras kirjoitti:
Siis huom! VEGAANI-ruokaa, ei esim kasvisruokaa, josta saadaan todella maistuvaa ja maukasta vaikka lihaa ei käytettä proteiinin lähteenä. Kahvit ja kaku normaalisti. Ymmärtäähän tämän.
Pahimmat häät missä itse olen ollut, niin kaverin häät jossa toinen puoli sukua oli vanhoillis-lestadiolaisia. Ei juomaa, ei musiikkia ei tanssia ei iloa. Oltiin aika monta tupakka taukoa lähikuppilan terassilla, sillä aikaa kun sisällä jokotettiin penkeissä.
LOL ihmiset ja niiden tavat.
No hyi jotain röökiä lähiräkälän terdellä. Todellakin LOL ihmiset ja niiden tavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut lainkaan esitettyyn argumenttiin, vaan menit suoraan ad hominemiin. Ihan tyypillistä silloin, kun mitään oikeaa asiaa ei ole.