Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4841/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegeruoka on ihan oikeasti pahaa. Ennemmin olen ilman ja nälissäni.

Mutta aidoista vihanneksista ja juureksista tehty ruoka kerman ja juuston kera on herkkua!

Luultavasti sekasyöjät syövät enemmän vihanneksia ja juureksia kuin vegaanit. Vegaaneilla se ruokavalio painottuu tosiaan siihen hiilihydraattiin (makarooni tai riisi) ja proteiiniin (soija eri muodoissaan).

Et taida itse olla vegaani. Mä ole, samoin iso osa kavereistani. Kummallokahan meistä on enemmän tietoa ja kokemusta siitä, mitä vegaanit syö? Niinpä.

Riippuu varmaan vegaaniystävä/tuttava/työkaveri porukoista. Jos yksin syöt vegaania, niin onhan sinulla oma mielipiteesi. Itse ajattelen vähän suuremman joulun kannalta.

Vierailija
4842/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö enää maailmassa aihetta, mikä ei aikaansaa kahtiajakoa ihmisten kesken? Mielestäni osoittaa huonoa käytöstä ruveta arvostelemaan hääparin tarjoiluja. Kaikesta saa riitaa aikaiseksi.

Eihän ne sitä julkisesti tai päin hääparin kasvoja tehneet. Eivät halunneet loukata, mutta asia oli vahingossa kantautunut hääparin korviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4843/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin joskus moraaliposeerasin ja sain kuulla jälkikäteen siitä ikävää juttua. Mikä ihmisiä vaivaa? Miksi ei saa moraaliposeerata?

Vierailija
4844/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaan jännä juttu, että vegaaneille pitää tarjota muiden vaihtoehto, mutta vegaanien ei tarvitse ottaa huomioon sitten muita, vaan se narsistisuus puetaan "positiivikseksi kokemukseksi, nylypäiväksi, opetukseksi, ilmaston huomioon ottamiseksi jne valhevehnään" 

Aika hiton moni sekasyöjä on jo ilmoittanut, että heidän takiaan ei tarvitse lihaa olla tarjolla. Ruukaavat kuulemma syödä kasviksia joskus muutenkin.

Eli te jotka ette niinku kestä, jääkää kotiin lihapatanne ääreen. Ihan kuten olette uhonneetkin tämän vääryyden kostavanne. Kaikki voittavat.

Kaikki mainitsee aina vaan lihan mutta vegaani ei kyllä syö monta muutakaan asiaa, kuten kananmunia, mitään maitotuotteita, hunajaa, suurinta osaa makeisista jne.

En nyt sano etten itse söisi jotain vegaanitarjoilua mutta ihmettelen kun kaikki takertuvat aina pelkästään siihen lihaan.

Vierailija
4845/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös muistaa että monet ovat kasviksille pähkinöille ym sllergisia.Noi vihreät ovat niin itsekkäitä ideologiassaan,etteivät hyväsy muiden milipiteitä.Vain omansa.Eräs piipertäjä vastasi minulle,että allerginen pystyy kyllä syömään vegaaniruokaa,kun vain opettelee.Ei todellakaan pysty jos on moniallerginen,ja esim ei esim voi käyttää muuta protriinia kuin lihaa.Lisäksi on harvinaisia sairauksia,joissa allergioita ja ylihekkyyksiä on paljon.Mutta pitkien välimatkojen Suomessakin köyhien ja ikäihmisten pitäisi kävellä tsi pyöräillä säässä kuin sää kymmeniä kilometrejä työpaikoille,lääkäriinntsi sairaalaan.Se sähköauto on muka pelastaa ilmaston.Sähköauto on lyhytikäinen lapsityövoimalla Afrikassa louhitaan akkumateriaaleja ja tuhotaan luontoa.Mutta sehän ilmastofanaatikoille sopii kunhan suomalaiset maksavat runsaasti vihreän siirtymän hyväksi ,maapallo pelastuu.Hoh hoijaa!

Joo valitettavasti on noita jotka jankkaavat että kyllä siihen soijaan, sieniin ja papuihin tottuu, syöt vaan.

Itse pidän pavuista mutta syön niitä vain hillitysti koska muuten prööt prööt prööt. Mutta joillain voi mennä vatsa ihan kunnolla sekaisin mm. soijasta. Jo niin että lääkärireissu on tarpeen.

Vierailija
4846/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jää viherpiperöitten peijaiset väliin. Ruoka on lihaa ja rehujakin voi ohessa syödä. Mutta että pelkkää rehua??? Ei kiitos. 

Vierailija
4847/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut häissä, missä ruokailu oli vielä ankeampaa tasoa, kuin ap:n kertoma, ja ihan sekasyöjiä oli hääparikin. Kyllä se kieltämättä mieleen jäi, mutta ajattelin, että se oli hääparin maksamaa ja juhlat oli, aika vaatimattomat, mutta hääjuhlat kuitenkin. Eipä olisi tullut mieleen haukkua tarjoilua, tilailla pizzaa tai miettiä, oliko lahjani arvo nyt enemmän kuin ruoka. Erityisruokavalioita ei kysytty etukäteen, joten oletus oli, että siellä on jokaiselle jotain, myös kasvissyöjille. Oli vain keitto, leipää, voita ja kakku, joten söin sitten leipää ennen kuin se loppui. 

Vierailija
4848/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä onko ihmiset tosissaan kommenttiensa kanssa täällä :D siis jos sulla jää nälkä häiden jälkeen niin entäs sitten, syö kotonas. Häihin ei ole pakko mennä eikä Suomessa kukaan näänny jos ruoka ei oo mieluista. Turha pilata toisten fiilikset tämmöisellä mussutuksella. 

Vierailija
4849/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä onko ihmiset tosissaan kommenttiensa kanssa täällä :D siis jos sulla jää nälkä häiden jälkeen niin entäs sitten, syö kotonas. Häihin ei ole pakko mennä eikä Suomessa kukaan näänny jos ruoka ei oo mieluista. Turha pilata toisten fiilikset tämmöisellä mussutuksella. 

Ja samalla jätetään menemättä hautajaisiin, kun ne on niin ikäviä. Ei edes vaivauduta kunnioittamaan elettyä elämää saapumalla niihin viimeisiin mahdollisiin tilaisuuksiin. Halutaan vain pitää hauskaa ja nauraa muiden häävieraiden (etenkin sinkku-sellaisten) kustannuksella.

Vierailija
4850/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo olet itse laktoosi-intolerantikko tai kala-allergikko tai jotain muuta, niin evätäänkö siloin vierailtakin ko. ruoka-aineet? No ei tietenkään!

Minulla oli kerran kutsuvieraissa absolutistipariskunta joukossa. Ihan hävetti, kun he etukäteen huomauttivat siitä, etteivät he sitten juo lainkaan alkoholia. Luulivat, että joutuvat sitten ilman maljaa skoolaamaan, jos eivät huomauta absolutismistaan. No tottakai olin varannut myös alkoholittoman vaihtoehdon, niin ettei siitä olisi tarvinnut erikseen mainita. Samalla tavalla huomioin muitakin mahdollisia asioita, esim. yliherkkyyksiä.

Vegaanihäät sekasyöjille järjestettynä oli siis tosi epäkohtelias ajatus. Ihan kannattaisi anteeksi pyytää moinen ajattelemattomuus. Ruoka on kuitenkin vähän eri asia. Viinatta selviää, mutta ruuatta ei.

Vierailija
4851/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo olet itse laktoosi-intolerantikko tai kala-allergikko tai jotain muuta, niin evätäänkö siloin vierailtakin ko. ruoka-aineet? No ei tietenkään!

Täh? Tarjoan juhlissakin poikkeuksetta ihan kaiken gluteenittomana, laktoosittomana ja kalattomana, sillä nämä eivät kaikille oman perheemme jäsenille sovi. Mitä ihmeen muilta eväämistä se muka on?

Vierailija
4852/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hei, tervetuloa juhliini! Onko ruokarajoitteita?

- Kiitos kutsusta. Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, joten pyydän huomioimaan, että tarvitsen laktoosillista ruokaa.

Vierailija
4853/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4854/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on aloitettu jo melkein seitsemän vuotta sitten. Mahtaakohan pari olla vielä naimisissa? Toivotaan että ovat. Eipä ap osannut arvata minkä saagan aloitti - tämä pulpahtelee pintaan säännöllisen epäsäännöllisesti kuin uppotukki.

Vierailija
4855/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala, miten silmiä avaava ketju! Nyt meni mulla sekasyöjällä ja vegeruuan vihaajalla ruokavalio uusiksi! En ollut tajunnut, että mm. suklaa, riisi, peruna (mm. rakastamani ranskalaiset perunat ja sipsit), leipä, banaanit, lakat, mansikat, mangot, kiiwit, omenat, appelsiinit, täysmehut, viinit, kalja, viina, sokeri yms. yms. ovatkin vegepaskaa! HYI!!!

Normisuklaa esim. Fazerin sininen ei ole vegaanista. Siinä käytetään maitoa. Vakuutan että vegaaninen suklaa maistuu täysin erilaiselta kuin maitosuklaa. Leipäkään ei aina ole vegaanista.

Vierailija
4856/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap haluaa tarjota kaukaa rahdattua riisiä, soijaa ja suklaata? Kotimaisissa vaihtoehdoissa löytyy ihan sellaista joista pihimpikin ihminen raaskii tehdä kunnon tarjottavat häävieraille: kasviskiusaukset ja kasviskeitot sekä ruokaisat salaatit. Ne maistuvat kaikille.

Vai tarkoittiko ap kertoessaan häiden olevan heidän näköisensä etteivät itsekään syö koskaan kunnon ruokaa vaan elävät kakkukahveilla.......

En usko. Luulen Ap:n tarkoittaneen omannäköisyydellä, etteivät halua tuottaa muille iloa esimerkiksi hyvän ruuan avulla, vaan nauttivat katsoessaan sienille allergista ja keliakiaa sairastavaa isoäitiä pienen pojantyttärensä kanssa syömässä 200 kilometrin häämatkan jälkeen  tomaatteja.

Olen kuullut vegaanien pitävän lihanhimossaan salaisia mättöjuhlia, joissa vedetään kaksin käsin lihaa napaan mumumumummummmm rööööyyyyh. Ehkä hääparillekin kävi näin? Ja vieraille jäi vain tomaatit ja marjat ja morsiamen äiti leipoi äkkiä suklaakakkua, piirakoita ja torttua hääväelle pelastaakseen tilanteen....

Kyllä! Mennään "lenkille", kipataan jättiannos kebabia kitaan nautiskellen ja sitten kotiin, kerrankin kylläisenä.

Mahtaa suoli mennä tukkoon tuollaisesta kertalaakista? Ei kukaan sekaruokaa syövä pysty vetämään tuollaista mättöä. Kai se himo vaan on niin kova, kerrankin saa syödä lihaa. Kun kukaan ei näe.

Mikäköhän siinä on, että monella vegaanilla on suolisto-ongelmia, kun luulisi sen kasvisruuan pitävän suoliston kunnossa? Ellei sitten tosiaan ruoka pääasiassa koostu siitä valkoisesta riisistä ja käsitellystä soijasta ilman kasviksia.

Ärtyneen suolen oireyhtymä voi tulla nimenomaan vegaaneille. Jos sen saa niin silloin vähintään täytyy välttää papuja, linssejä ja herneitä.

Itselleni sopii parhaiten kasvispainoitteinen sekaruokavalio. En syö lihaa joka päivä, mutta parempi olo on kun välillä syön lihaa, juustoa ja kananmunia. Kaikkea kohtuudella on hyväksi havaittu menetelmä.

Vierailija
4857/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kiitos kutsusta. Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, joten pyydän huomioimaan, että tarvitsen laktoosillista ruokaa.

Kehno rinnastus. Se nyt vaan on kohteliasta ja huomaavaista huomioida kaikkien vieraiden ruokarajoitteet ja tottumukset. Niin sitä on ennenkin tehty. Ainakin meilläpäin Pohjois-Karjalassa on aina ollut tapana että vieraat lähtee juhlista kylläisinä. Eikä ole lahjojen hintoja tilastoitu. Miten siitä nyt yks kaks on tullut niin vaikeaa? Onko kasvissyönti muka sellainen oppi että sen perusteella on oikeus jyrätä kaikki muut ruokavaliot, jättää muut huomiotta ja pakottaa omaan pirtaan ja sitten odottaa että kaikki on tyytyväisiä?

Vierailija
4858/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala, miten silmiä avaava ketju! Nyt meni mulla sekasyöjällä ja vegeruuan vihaajalla ruokavalio uusiksi! En ollut tajunnut, että mm. suklaa, riisi, peruna (mm. rakastamani ranskalaiset perunat ja sipsit), leipä, banaanit, lakat, mansikat, mangot, kiiwit, omenat, appelsiinit, täysmehut, viinit, kalja, viina, sokeri yms. yms. ovatkin vegepaskaa! HYI!!!

Normisuklaa esim. Fazerin sininen ei ole vegaanista. Siinä käytetään maitoa. Vakuutan että vegaaninen suklaa maistuu täysin erilaiselta kuin maitosuklaa. Leipäkään ei aina ole vegaanista.

Ei aina.

Minusta wienernougaa ja mariannekarkit maistuvat ihan maitosuklaisilta, ja ne ovat vegaanisia.

Vierailija
4859/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehno rinnastus. Se nyt vaan on kohteliasta ja huomaavaista huomioida kaikkien vieraiden ruokarajoitteet ja tottumukset. Niin sitä on ennenkin tehty. Ainakin meilläpäin Pohjois-Karjalassa on aina ollut tapana että vieraat lähtee juhlista kylläisinä. Eikä ole lahjojen hintoja tilastoitu. Miten siitä nyt yks kaks on tullut niin vaikeaa? Onko kasvissyönti muka sellainen oppi että sen perusteella on oikeus jyrätä kaikki muut ruokavaliot, jättää muut huomiotta ja pakottaa omaan pirtaan ja sitten odottaa että kaikki on tyytyväisiä?

Sinäkin voit ihan hyvin mennä vegaanisiin häihin ja syödä ja herkutella siellä vatsasi kylläiseksi. Jos et voi niin syy on kyllä omasi eikä isäntäväen. Olet tosi lapsellinen.

Vierailija
4860/6229 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko sitä, että jos hääparilla on vakaumus, mihin ei alkoholin juonti istu ollenkaan, niin sitä on kuitenkin tarjottava, sillä häissä kuuluu olla alkoholitarjoilua, muuten ollaan pettyneitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme