Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
501/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voi myös lähestyä niin, että ette sitten itse vaadi missään vegaanivaihtoehtoa. Eli ette loukkaannut, jos teidän ruokatapaa ei huomioida esim. muiden juhlissa.

Vierailija
502/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta siitä onko tarjoilut vegaaniset vai ei olisi mielestäni hyvä aina liittää menu kutsuun, niin ihmiset voivat varautua jos ruoka ei olekaan omaan mieleen.

Ymmärrän hyvin että vegaanipariskunta haluaa pitää tarjoilun vegaanisena, mutta itse en syö soijaa, seitania, hummusta tai papuja joten ruokailu juhlissa jäisi aika niukkaaksi. Jos se olisi etukäteen tiedossa tietäisin varautua ja syödä kunnolla ennen juhlia sekä varata mukaan proteiinipatukoita tms.

Luulen että AP:n tapauksessa ongelmana oli enemmänkin ruuan niukkuus ja maku eikä niinkään se itse vegaanisuus. AP ei ehkä itse ymmärrä että monen lihansyöjän suuhun vegaaniruoka (etenkin esim juuston- ja maidonkorvikkeet mutta myös soija ja tofu) ei vain maistu hyvältä, eikä kyse siis ole vegaaniudesta valittamisesta vaan yksinkertaisesti siitä että ruoka ei vieraiden mielestä ollut hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksissa vegaanihäissä, siis ruoka ollut vegaanista. Molemmissa tarjoiltu ihan hyvää ruokaa ja vatsa saatu oikein täyteen. Ainoa lievä pettymys oli molemmissa kakku.

Mutta so what? Kaikkia ei voi miellyttää. Olen ollut myös häissä, joissa ruoka on loppunut kesken. Se vasta ankeaa olikin. Ja kaikista ankein hääruokailu (ja häät) oli sellainen, jossa ruoka oli ok, mutta ruokajuomana mehua ja kotikaljaa....onnittelumaljan pommac. Ja vasta ruoan jälkeen kannettiin karmea sininen booli pöytään. En tuntenut häissä ketään muuta kuin mieheni ja ohjelma oli tylsää. Mutta häät olivat varmaan hääparin näköiset, joten ihan oma ongelmani tämä oli.

Olen myös ollut vieraana muslimihäissä, joissa ei tarjoiltu alkoholia ja naiset ja miehet olivat pääosin eri tiloissa. Silti oli mielestäni ihanatjuhlat, kun meininki oli hyvä, ruoka erinomaista ja kaikkea mielenkiintoista ohjelmaa.

Toistan vielä, kaikkia ei voi miellyttää. Kannattaa pitää sellaiset hääjuhlat kuin itse haluaa.

Vierailija
504/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että tavallisten ei vegaanien mielestä vegaaniruoka on pahaa. Minunkin mielestä. Tietäisin mielellään etukäteen, jotta tietäsin käydä syömässä etukäteen. Nälkäisenä juhlat ovat yhtä helvettiä. Jos te tykkäsitte, hyvä. Mutta ette OLLENKAAN ajatelleet vieratanne. Se on EPÄKOHTELIASTA.

Älä yleistä, vegaaniruuassa ei välttämättä ole mitään erikoista. Oma kalaa ja lihaa rakastava avomieheni kokkaa usein vegaaniruokaa ilman, että edes ajattelee sitä.

Esimerkiksi wokki, jossa on kasviksia jossain esim. teryaki tai senchuang soosissa riisin kanssa. Proteiini voi olla marinoitu tofu tai pavut, ei se kana siitä yhtään sen paremman makuista tekisi.

Tomaatti- tai kasvissosekeitto on ihan yhtä hyvää kaurakerman kanssa. Tacot ovat tosi hyviä kasvis-, soijarouhe- tai paputäytteellä. Bolognesen voi tehdä soijalla, eipä siinä mitään eroa johki halpaan sikanautaan ole. Ja tässä oli vaan muutama esimerkki.

Bolognese soijasta tehtynä ei todellakaan maistu samalle kuin lihasta tehtynä. Soija maistuu pahville, siitä ei pääse mihinkään.  Ihan turha yrittää edes selittää, että soija maistuisi missään määrin samalle kuin liha.

Olin jo parikymmentä vuotta sitten soittamassa vegaanihäissä, missä pääruokana oli perunat ja soijabolognesekastike. Jälkikäteen muut orkesterista kehuivat tarjoilua yleensä, ja "jauhelihakastiketta" erikseen, taisin olla porukan ainoa, joka oli yleensäkin tajunnut tarjoilun olleen kokonaan vegaaninen. Olettaisin, että kutsuvieraat olivat kuitenkin tietoisia asiasta.

Eikä ole edes ainoa tapaus, mitä tiedän, että on syöty soijarouheesta tehtyä kastiketta tai pyöryköitä tajuamatta sitä.

Vierailija
505/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.

Säälittävää. Kuoleeko miehesi ylipainon ongelmiin, sydänkohtakseen vai syöpään? Mitä luulet?

Vegaaniko ei voi olla ylipainoinen tai saada sydänkohtausta tai sairastua syöpään?

Vierailija
506/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei vain maistunut, ei välttämättä kaikki maistu oli vegaanista tai ei. Suklaakakku kuulostaa sellaiselta mikä maistunut kaikille ja se onneksi häiden tärkein tarjottava. Jos itse tarjoaisin vegaanista ei vegaaneille nii se olisi jotain maultaan tuttua, esim soijapyöryköitä ja perunoita kantarellikastikkeella, leipää ja salaattia, suklaakakku ja vadelmajäädyke. Kahvimaidossa tulisin vastaan nii että tarjolla olisi kauramaidon lisäksi vapaan lehmän maitoa.

Vierailija
507/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuo olisi ollut luonteva ruokatarjoilu vegaanipariskunnan häissä. En todellakaan olisi pahoittanut mieltäni tuosta.

Terveisin lihaa rakastava sekasyöjä

Minäkään en olisi pahoittanut mieltäni. En nimittäin olisi mennyt paikalle.

Vierailija
508/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ollut vieraana muslimihäissä, joissa ei tarjoiltu alkoholia ja naiset ja miehet olivat pääosin eri tiloissa.

Huh, olisi vaikka pojat saattaneet saada tyttöbakteereja tai toisinpäin. Ja all4hi olisi suuttunut ja mustaksi muuttunut.

Vierailija
509/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.

Säälittävää. Kuoleeko miehesi ylipainon ongelmiin, sydänkohtakseen vai syöpään? Mitä luulet?

Vegaaniko ei voi olla ylipainoinen tai saada sydänkohtausta tai sairastua syöpään?

Hämmentävän monet vegaanit ovat ylipainoisia. Onneksi mm. ranskalaiset ja sipsit on vegaanisia.

Enkä ole muuten ikinä maistanut hyvää vegaanikakkua. Jotain rouhittua papua ja pähkinää, kookosta. Maistuu lievästi kookosrasvaiselta pahvilta.

Vierailija
510/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävän monet vegaanit ovat ylipainoisia. Onneksi mm. ranskalaiset ja sipsit on vegaanisia.

Enkä ole muuten ikinä maistanut hyvää vegaanikakkua. Jotain rouhittua papua ja pähkinää, kookosta. Maistuu lievästi kookosrasvaiselta pahvilta.

Kookosrasva ei ole kovinkaan terveellistä. Puolet on tyydyttyneitä kovia rasvoja.

Vierailija
511/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanijutut on niin ufoja normaaleille ihmisille, että en ihmettele vieraiden pettymyksia. Ei voi vaan olettaa, että kun tarjoaa todella outoja ja normaaliruokavalioon kuulumattomia juomia ja ruokia ihmisille, vaikka omassa ideologiassa olisi näihin ideologiaruokiin tottunut, niin kyllä ne ovat liian eksoottisia sekasyöjille.

:D :D :D Et oo tosissas :D :D

Me ollaan sekasyojia, mutta syodaan silti useamman kerran viikossa kasvisruokaa ja joskus tama on vegaaniruokavalioonkin sopivaa. Joku linssimuhennos tai kukkakaalicurry en nyt mun mielesta viela mitenkaan erityisen "ufoa" ole. 

Ellei mantelmaito kahviin kelpaa, juo sitten mustana. 

AP: harmi etta pahoititte mielenne. Itse nostan teille hattua, etta "uskalsitte" tehda haistanne omannakoiset, se oli teidan paiva ja teidan juhlat, miksi olisitte joustaneet pahoilla mielin vain muiden mieliksi.

Kuten joku taalla sanoikin, en minakaan odottaisi m*slimihaissa kinkkuvoileipia ja shampanjaa. Eettinen tai uskonnollinen ideologia - ei sinallaan mulle eroa. 

Vierailija
512/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vegaanina teidän tarjottavat kuulostaa kyllä aika aneemisilta. Toki en teidän häistä tiedä mitään et kuinka paljon porukkaa oli ja millainen budjetti. Jos enemmän sellaiset illanistujamaiset niin kai sit ihan ok. Ei kovin juhlallista tosin. Itse olisin tarjonnut erilaisia alkupaloja, sit lasagnea, uusia perunoita, marinoitua tofua jne. Ja jälkkäriksi vuustokakkua.

Omissa ylppäreissä kaikki oli vegaanista ja kukaan ei tiennyt eikä epäillyt mitään. Järkytys oli suuri kun äiti ilmoitti juhlan lopuksi menun olleen vegeä :D oli täytekakkua, voileipäkakkua, pasteijoita, tofunakkikääröä, ruisnappeja täytteillä, suolaisia ja makeita piirakoita jne.

Vierailija
513/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Eihän tuo ole ruokaa, vaan välipala. Olisin minäkin ollut pettynyt tuohon settiin, jos ruokaa on ollut tarkoitus olla tarjolla.

Vierailija
514/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahamieli ..ulinaa

Piti saada Häät

Oliko mekko Uffilta ja haisi?

Et kai laittanut hiuslakkaa ja meikannut?maailma palaa

VEIKKAAN ET EI OLLU EES ILMAISTA VIINAA!!!! TUNNUSTA

Vierailija
515/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Eli sekasyöjien tulee ottaa vegaanivieraat huomioon tarjoiluissa, mutta vegaaneille on ihan ok syöttää sekasyöjille jotain sienitofusotkua? Jep jep.

Vierailija
516/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ookoolle tarjottava kuulosti...jos kyseessä olisi olleet perus illanistujaiset. Kovin juhlavaksi en tuota menua kyllä kutsuisi. Jos se vika olikin siinä?

Vierailija
517/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Eihän tuo ole ruokaa, vaan välipala. Olisin minäkin ollut pettynyt tuohon settiin, jos ruokaa on ollut tarkoitus olla tarjolla.

Pitopalvelulle annettu BUDJETTI:....? euroo

vastaa ap...oliko yli 10eur/henkilö oliko???häh

Vierailija
518/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä jollekin oli aatteellinen ongelma tai kokivat sen jonain propagandana, niin voisit suoraan vaan pistää välit poikki. Ihan normaalia, että vegaanipariskunnan häissä ei ole lihaa.

Sen sijaan voi olla, että ruoka yksinkertaisesti oli PAHAA vegaaniruokaa. En tiedä, mikä teidän budjetti oli tai miten tarjoilut voisitte, mutta kaikki pitopalvelut ei todellakaan osaa valmistaa maukasta vegaaniruokaa. Tästä viisastuneena sitten seuraaviin juhliin etsitte sellaisen pitopalvelun, jonka ruuat kelpaavat syötäväksi.

Vierailija
519/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vähän heikot tarjoilut. Ei se valittaminen vegaanisuudesta johtunut, vaan ihan siitä, että ihmisille jäi nälkä.

Vierailija
520/6229 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahamieli ..ulinaa

Piti saada Häät

Oliko mekko Uffilta ja haisi?

Et kai laittanut hiuslakkaa ja meikannut?maailma palaa

VEIKKAAN ET EI OLLU EES ILMAISTA VIINAA!!!! TUNNUSTA

Vieraat saivat ostaa baarista juomia.