Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4161/6229 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minä vain en tajua, että miten lihaa syövä ei voi syödä juhlissa kasvisruokaa, vaan kokee sen suurena vääryytenä ja loukkauksena, vaikka syö kasviksia muutenkin. Jos perunat, kasvikset ja salaatit maistuvat päivittäin, miksei niitä samoja ruoka-aineita voi syödä jonkun häissä. Täällä aina kummastellaan ajatusta siitä, että joku lihaa syövä söisi mukamas vain pelkkää lihaa. Siltä se kieltämättä vaikuttaa kommenttien perusteella. Olen oman ystäväpiirini perusteella luullut, että kaikki sekasyöjät syövät joskus kasvisruokaa, jos ei muun, niin jonkun pinaattikeiton tai puuron muodossa. Mutta ilmeisesti ei, pelkkää liharuokaa jotkut vaan.

Mä syön kolmesti päivässä. Normaalina päivänä syön lihaa 2/3 aterialla. Aamupala on marjoja ja jogurttia, eli ei vegaania sekään.

Vierailija
4162/6229 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ruokavaliosta jätetään jotain pois, täytyy poisjätetty ruoka-aine korvata jollain tai varmistaa ravintoaineiden saanti muulla tavalla. Täysipainoista kasvisruoka-ateriaa ei muodosteta vain jättämällä pois liha, kala, kananmuna tai maitotuotteet. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

Kuten moni vegaani täällä(kin) näyttää kuvittelevan. Olen sen verran pitkään katsonut opiskelikaverien vegaaniruokavaliota, joka sisältää päivästä toiseen: riisiä/makaroonia, soijaa eri maulla ja mausteita. Ja sama uudelleen joka aterialla. 

Proteiinin saanti näyttää olevan tärkeintä, mutta b-vitamiinien, d-vitamiinin, seleenin, sinkin, raudan, kalsiumin ja jodin saanti jää tosi heikoksi. Ja melkein kaikki kärsivät vatsavaivoista ja väsymyksestä ja yllättäen ferritiiniarvot on huonot.  

Vegaaniruokavaliossa ravintoaineiden saannista pitää huolehtia joka hetki, kun sekaruokavaliossa taas voi ottaa tosi rennosti, sillä ravintoaineiden saanti on turvattu ihan tavallisella ruokailulla.

Valehtelua taas. Ravintoaineet saa ihan hyvin vegaaniruoasta. Lihaaniruosta sen sijaan jää vajaaksi rauta, seleeni, sinkki, b-vitamiinit etenkin folaatti, kalium. Kaikki lihaanit kärsivät matalista ferritiiniarvoista ja hiukset ohenevat. Iho harmaa.

Mitähän nämä tietämäni vegaanit syövät, kun on mustat silmänaluset, näytetään kymmenen vuotta vanhemmilta, näytetään hyvin kalpeilta ja osa on hyvin laihoja. Ihan kuin todellisia zombeja. Jotkut taas lihavempia johtuen sipsikaljavegaanisesta elämäntyylistä.

Valehtelet. Vegaanit ovat hehkeitä ja näyttävät paljon nuoremmilta. Esim. minä, keski-ikäinen täti, minua monesti luullaan ystävieni tyttäreksi. Tukka paksu(12 cm ponnarin ympärys, pituus 100 cm, paljon sulla?)

30 vuotta vegaanina.

Kuka oikeasti mittaa ponnarin paksuuden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4163/6229 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ruokavaliosta jätetään jotain pois, täytyy poisjätetty ruoka-aine korvata jollain tai varmistaa ravintoaineiden saanti muulla tavalla. Täysipainoista kasvisruoka-ateriaa ei muodosteta vain jättämällä pois liha, kala, kananmuna tai maitotuotteet. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

Kuten moni vegaani täällä(kin) näyttää kuvittelevan. Olen sen verran pitkään katsonut opiskelikaverien vegaaniruokavaliota, joka sisältää päivästä toiseen: riisiä/makaroonia, soijaa eri maulla ja mausteita. Ja sama uudelleen joka aterialla. 

Proteiinin saanti näyttää olevan tärkeintä, mutta b-vitamiinien, d-vitamiinin, seleenin, sinkin, raudan, kalsiumin ja jodin saanti jää tosi heikoksi. Ja melkein kaikki kärsivät vatsavaivoista ja väsymyksestä ja yllättäen ferritiiniarvot on huonot.  

Vegaaniruokavaliossa ravintoaineiden saannista pitää huolehtia joka hetki, kun sekaruokavaliossa taas voi ottaa tosi rennosti, sillä ravintoaineiden saanti on turvattu ihan tavallisella ruokailulla.

Mä oon lukenut vegaanien jauhavan siitä B12:sta ainoana ravintolisänä lukuun ottamatta nyt jotakin D-vitamiinia, jota jokainen sekasyöjä napsii talvisin: "Et sä vegaanina mitään muuta tarvitse kuin B12-vitamiinin ravintolisänä". Mites sinkki, pitkäketjuiset omega-3 -rasvahapot ja jodi?

Täysipainoisesta vegaaniruokavaliosta saa kyllä sinkkiä riittävästi.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198: Myös sinkki imeytyy huonommin kasviperäisistä kuin eläinperäisistä lähteistä. Tämä johtuu siitä, että useimmat kasvisruokavalion hyvät sinkin lähteet, kuten täysjyvävilja, palkokasvit, pähkinät ja siemenet, sisältävät myös fytaatteja, jotka heikentävät sinkin imeytymistä. Ruoanvalmistuskeinot, kuten liottaminen ja idättäminen, vähentävät fytaattien määrää ja parantavat kasviperäisen sinkin ja raudan imeytymistä. Koska kasvikunnan lähteistä tuleva sinkki imeytyy heikosti, suositellaan vegaaneille 25–30 % suurempaa sinkin saantia ravinnosta kuin sekaruokailijoille.

Sinkkiä tulee erittäin runsaasti vegaaniruoasta, olen laskenut monella laskurilla esim. fineli. Veikkaan että myös lihaaneilla tulee sinkkiä ihan tarpeeksi ja mielestäni sinkin popsiminen ei hyödytä muuta kuin apteekkarin lompakkoa.

Terveyskirjaston mukaan ei. Mitä ruoka-ainetta mahdat Finellissä tarkoittaa? Yhtäkö ruokaa syöt joka päivä? 

Vierailija
4164/6229 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Aamiaispöytä siis.

Vierailija
4165/6229 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelua taas. Ravintoaineet saa ihan hyvin vegaaniruoasta. Lihaaniruosta sen sijaan jää vajaaksi rauta, seleeni, sinkki, b-vitamiinit etenkin folaatti, kalium. Kaikki lihaanit kärsivät matalista ferritiiniarvoista ja hiukset ohenevat. Iho harmaa.

Mitähän nämä tietämäni vegaanit syövät, kun on mustat silmänaluset, näytetään kymmenen vuotta vanhemmilta, näytetään hyvin kalpeilta ja osa on hyvin laihoja. Ihan kuin todellisia zombeja. Jotkut taas lihavempia johtuen sipsikaljavegaanisesta elämäntyylistä.

Valehtelet. Vegaanit ovat hehkeitä ja näyttävät paljon nuoremmilta. Esim. minä, keski-ikäinen täti, minua monesti luullaan ystävieni tyttäreksi. Tukka paksu(12 cm ponnarin ympärys, pituus 100 cm, paljon sulla?)

30 vuotta vegaanina.

Et ainakaan sinä, sinulla kun eläinrasva ja liha on näivettänyt tukan ohueksi haperoksi. Ei ole mitä mitata.

Vierailija
4166/6229 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta vegaanina.

Hörhö vegaani :)

Vierailija
4167/6229 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta vegaanina.

Et ainakaan sinä, sinulla kun eläinrasva ja liha on näivettänyt tukan ohueksi haperoksi. Ei ole mitä mitata.

Olet oikeassa, en mittaa ponnariani. Mun hiukset on hyviä mittaamattakin..

Vierailija
4168/6229 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Aamiaispöytä siis.

Ei kovin leuhka edes aamiaiseksi.

Vierailija
4169/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lukenut vegaanien jauhavan siitä B12:sta ainoana ravintolisänä lukuun ottamatta nyt jotakin D-vitamiinia, jota jokainen sekasyöjä napsii talvisin: "Et sä vegaanina mitään muuta tarvitse kuin B12-vitamiinin ravintolisänä". Mites sinkki, pitkäketjuiset omega-3 -rasvahapot ja jodi?

En tajua mistä nuo on tuon sinkin tähän keksinyt vetää. Kokeilin laittaa fineliin joitain yleisiä vegaanien syömiä ruokia 2000kcal verran ja katsoa kuinka paljon ne sisältävät sinkkiä suosituksiin nähden. Jopa pelkkää valkoista riisiä syömällä tulee suositukset täyteen.

kaurahiutaleet 212%

valkoinen riisi 122%

kidney papu 200%

tofu 223%

Jodin saanti tosiaan jää helposti alle suositusten jossei syö esimerkiksi paljon jodioitua suolaa. Mutta on sitäkin ihan kohtuullisesti monissa vegaanisissa ruoka-aineissa. Pelkkää kaurapuuroa syömällä tuon 2000kcal esim tulee 70% suosituksesta täyteen. Yksi mikä jää helposti vähemmälle on B2-vitamiini, jostain syystä anti-vegaanit eivät tätä ylensä älyä sanoa. Ehkä ymmärrys asiasta ei tosiaan ole kovin korkealla. 

Näiltä kritisoijilta helposti unohtuu lisäks se ettei sekasyöjätkään usein saa kaikkia ravintoaineita suositusten mukaan. Mm 70% suomalaista saa ravinnostaan liian vähän kuitua. Vitamiineja ja hivenaineita nyt ei tarvitsekaan saada aina suositusten mukaan, puutostilan saavuttamiseks saanti pitää olla pitkän aikaa hyvin vähäistä. Jos on huolissaan omasta vitamiinien ja hivenaineiden saannista niin helpolla pääsee kun ottaa vaikka sillontällön jonkun perus monivitamiini&-hivenaine lisän.

Ketä sinä yrität puijata noilla laskelmillasi? Jos syöt 2000 kcal:n edestä kaurahiutaleita, se tarkoittaa puolisen kiloa eli puoli pakettia kaurahiutaleita päivässä. Syövätkö vegaanit todellakin sen verran kaurahiutaleita päivässä varmistaakseen sinkin saannin? Vai miksi toit esille, että tuosta määrästä kaurahiutaleita saa 212% päivittäisestä sinkin tarpeesta?

Oletko sinä täysin v a j u k k i? Tai no, vegaanit ovat vissiin tuhonneet aivonsa vegaanisilla korvikepöperöillään, ja niille menee kaikki vegaanivalheet läpi :)

Vierailija
4170/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua mistä nuo on tuon sinkin tähän keksinyt vetää. Kokeilin laittaa fineliin joitain yleisiä vegaanien syömiä ruokia 2000kcal verran ja katsoa kuinka paljon ne sisältävät sinkkiä suosituksiin nähden. Jopa pelkkää valkoista riisiä syömällä tulee suositukset täyteen.

kaurahiutaleet 212%

valkoinen riisi 122%

kidney papu 200%

tofu 223%

Jodin saanti tosiaan jää helposti alle suositusten jossei syö esimerkiksi paljon jodioitua suolaa. Mutta on sitäkin ihan kohtuullisesti monissa vegaanisissa ruoka-aineissa. Pelkkää kaurapuuroa syömällä tuon 2000kcal esim tulee 70% suosituksesta täyteen. Yksi mikä jää helposti vähemmälle on B2-vitamiini, jostain syystä anti-vegaanit eivät tätä ylensä älyä sanoa. Ehkä ymmärrys asiasta ei tosiaan ole kovin korkealla. 

Näiltä kritisoijilta helposti unohtuu lisäks se ettei sekasyöjätkään usein saa kaikkia ravintoaineita suositusten mukaan. Mm 70% suomalaista saa ravinnostaan liian vähän kuitua. Vitamiineja ja hivenaineita nyt ei tarvitsekaan saada aina suositusten mukaan, puutostilan saavuttamiseks saanti pitää olla pitkän aikaa hyvin vähäistä. Jos on huolissaan omasta vitamiinien ja hivenaineiden saannista niin helpolla pääsee kun ottaa vaikka sillontällön jonkun perus monivitamiini&-hivenaine lisän.

Ketä sinä yrität puijata noilla laskelmillasi? Jos syöt 2000 kcal:n edestä kaurahiutaleita, se tarkoittaa puolisen kiloa eli puoli pakettia kaurahiutaleita päivässä. Syövätkö vegaanit todellakin sen verran kaurahiutaleita päivässä varmistaakseen sinkin saannin? Vai miksi toit esille, että tuosta määrästä kaurahiutaleita saa 212% päivittäisestä sinkin tarpeesta?

Oletko sinä täysin v a j u k k i? Tai no, vegaanit ovat vissiin tuhonneet aivonsa vegaanisilla korvikepöperöillään, ja niille menee kaikki vegaanivalheet läpi :)

Finelin mukaan 146 % päivän sinkin tarpeesta saa syömällä

tofu 120 g

riisi 140 g

3 ruisleipäviipaletta

1 annos kaurapuuroa

kidneypapu 140 g

pasta 100 g

2 kauralattea

eikä tässä ollut edes päivän kaikki ruoat.

Se että haukut vegaania ei poista sitä tosiasiaa että vegaaniruoasta saa kaikki tarvittavat( paitsi b12 ja d) ravinteet. Olet uskotellut itsellesi että syöt lihaa siksi koska vegaaniruoalla ei pärjää ja kun sinulle joku osoittaa että kylläpäs pärjää niin raivostut ja alat haukkumaan.

Vierailija
4171/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko katsoneet Jeffrey Dahmeria Netflixistä?

Monien mielestä on kauhistuttavaa ihmislihan syönti. Poliisi joka löysi Dahmerin jääkaapista ihmisen pään jonka silmät katsoivat suoraan häneen traumatisoitui niin että joutui jäämään sairauseläkkeelle.

Samalla tavalla traumatisoivaa on kasvissyöjästä seurata lihaanien touhuja, nähdä lihoja kaupassa myytävän, samoin kun lihaanit kehuvat esim. vasikanlihaa, se kuulostaa todella brutaalilta.

Se että todistaa joillein toisille tapahtuvia julmuuksia kutsutaan sekundaariseksi traumaksi.

Eli kaikki te jotka vaaditte läheiseltänne että valmistaisi teille liharuokaa, oikeastiko haluatte traumatisoida läheisenne? Ette taida kovin arvostaa läheistänne.

Dahmerin asunnossa oli ollut niin kuvottava haju että poliisitkin pukeutuivat avaruuspukuun ja asianajaja joka oli siellä mennyt käymään oli tullut juosten ulos ja oksentanut. Tällaista se on vegaanillekin haistella lihan käryjä.

Vierailija
4172/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monien mielestä on kauhistuttavaa ihmislihan syönti. Poliisi joka löysi Dahmerin jääkaapista ihmisen pään jonka silmät katsoivat suoraan häneen traumatisoitui niin että joutui jäämään sairauseläkkeelle.

Samalla tavalla traumatisoivaa on kasvissyöjästä seurata lihaanien touhuja, nähdä lihoja kaupassa myytävän, samoin kun lihaanit kehuvat esim. vasikanlihaa, se kuulostaa todella brutaalilta.

Se että todistaa joillein toisille tapahtuvia julmuuksia kutsutaan sekundaariseksi traumaksi.

Eli kaikki te jotka vaaditte läheiseltänne että valmistaisi teille liharuokaa, oikeastiko haluatte traumatisoida läheisenne? Ette taida kovin arvostaa läheistänne.

On varsin yliampuvaa verrata jauhelihaa tai pihviä ihmisen päähän.

Vierailija
4173/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen lääkitys sulla on, kun normaali ihmisen ruokavalio noin kovaa ahdistaa?

Vierailija
4174/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sama kun tarjoiltaisiin vegaaneille liharuokaa. Eli antaa ihmisten itse päättää kumpaa ruokaa syövät. En yhtään ihmettele palautetta!

Mitä 😂😂😂 Kyllä nyt hyvän tähen OMISSA HÄISSÄÄN saa tarjota just sitä oman ruokavalion mukaista ruokaa. Kohteliasta on toki kysellä vieraiden erikoisruokavaliot riippumatta järjestäjän omista ruokaan liittyvistä rajoitteista tai vakaumuksista.

Vegaaneille suositellaan 5–6 täysipainoisen aterian nauttimista päivässä, koska riittävien ravintoaineiden saanti (https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198).

Ap halusi pitää vieraita nälässä ja tarjosi häissään pelkkää laihaa vegaanista välipalaa ja sitäkin vain yhden kerran. Erittäin noloa. 

Millä perusteella suositellaan?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

Sekaruualla pärjää ilman noita miljoonaa kikkailua, allergiat ja yliherkkyydet toki erikseen.

Itse entisenä maitoallergikkona 14v ikään asti ihmettelen Silloin ei ollu juurikaan mitään korvikkeita, juhlissa oli ehkä marie-keksejä/ sorbettia/mehujäätä/hedelmiä/tofuline jäätelöä JOSKUS. )

Muut ruuat joita pystyin syömään oli leipää,perunaa,lihaa,kalaa,kasviksia.

En voi ymmärtää, miksi pitää vapaaehtoisesti rajoittaa ruokavalionsa äärimmäisen suppeaksi. Miksi ei enää ihan vaan syödä sitä minkä kroppa sallii? Tai mikä on hyvää ja hyväksi. Miksi pitää olla kaikenmaailman semi-raaka-lakto-ovo-vegaani huuhaata. Miksi ihmiset ei enää osaa nauttia ruuasta ja ennen kaikkea ANTAA EDES VIERAIDEN NAUTTIA kun juhlista on kyse 🙂

Ps: koska oon tottunu tekemään mahdotonta entisen allergian takia, totta kai osaan tehdä allergisille maidotonta/laktoositonta.

Aatteiden ja nirsoilujen takia en ala päätäni vaivaamaan.

Vierailija
4175/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^maidotonta, ei mahdotonta siis

Vierailija
4176/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Täällä on ollut paljon kirjoittelua lapsettomista häistä. Aina todetaan, että jos ei lapsenvahtia, niin sitten ei mene, jos ei lapsettomat häät miellytä. Että jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa. Mutta ruokaan se ei näytä pätevän. Ruokatarjoilussa pitää luopua omista periaatteistaan ja miellyttää muita, ei tarjota ruokaa oman tyylin ja periaatteiden mukaan.

Pätee se ruokaankin, mutta vain niin päin, että vegaanit saavat tarjota vegaaniruokaa, mutta sekasyöjät eivät saa tarjota sekaruokaa.

No ei ainakaan tämän todella pitkän ketjun mukaan. Harvassa ovat olleet ne kommentoijat, joille sekasyöjänä käy kasvisruoka. 

Kasvisruoka käy, mutta ei vegaanien korvikesotkut. Niissä on aika paljon eroa.

Ei vegaaniruokaa voi mitenkään niputtaa yhteen kutsumalla korvikesotkuksi. Ihan sama, kuin sanoisi, että en missään tapauksessa syö mitään keittoa, koska en syö jauhelihaa. 

Itse en tunne yhtään kasvissyöjää tai vegaania, joka kokkailisi jotain korvikesotkuja. En kyllä oikein edes tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, ilmeisesti jotain nyhtökauran käyttöä tms. Mitähän huonoa niissä valmisteissa sitten oikein on. Terveellisempää varmasti kuin joku 30 % rasvaa sisältävä halvin jauheliha.

Minä taas en tunne yhtäkään vegaania, joka ei käyttäisi proteiinin lähteenään soijaa.

Miten soija liittyy noihin korvikkeisiin mitenkään?

Vierailija
4177/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on vähän niin, että tarjoaako ruokaa itselleen vai vierailleen. Jos on tarkoitus tarjota vieraille herkkuja, silloin tarjoaa näiden herkkuruokia, esim. niitä perinteisiä pitoruokia. Jos taas haluaa esitellä omaa ruokaideologiaansa, sitten tarjoaa ruokaa itselleen ja kertoo asianlaidan vierailleen.

Vierailija
4178/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se nostaa taas juttujaan esille.

Vierailija
4179/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on vähän niin, että tarjoaako ruokaa itselleen vai vierailleen. Jos on tarkoitus tarjota vieraille herkkuja, silloin tarjoaa näiden herkkuruokia, esim. niitä perinteisiä pitoruokia. Jos taas haluaa esitellä omaa ruokaideologiaansa, sitten tarjoaa ruokaa itselleen ja kertoo asianlaidan vierailleen.

En ole koskaan ollut kylässä siten, että oltaisiin etukäteen kysytty herkkuruokia ja tehty niitä. Ellei nyt ole ollut joku illanistujaisreissu nyyttäriperiaatteella. 

Usein ruoka on ollut kylässä mieleistä, välillä ei. Ei tulisi mieleen valittaa, jos se ei ihan oman maun mukaan ole tehtykään.

Vierailija
4180/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varsin yliampuvaa verrata jauhelihaa tai pihviä ihmisen päähän.

Kyse onkin uskovaisista, yhtä sekoja ovat ajatuksineen.