Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4181/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on vähän niin, että tarjoaako ruokaa itselleen vai vierailleen. Jos on tarkoitus tarjota vieraille herkkuja, silloin tarjoaa näiden herkkuruokia, esim. niitä perinteisiä pitoruokia. Jos taas haluaa esitellä omaa ruokaideologiaansa, sitten tarjoaa ruokaa itselleen ja kertoo asianlaidan vierailleen.

En ole koskaan ollut kylässä siten, että oltaisiin etukäteen kysytty herkkuruokia ja tehty niitä. Ellei nyt ole ollut joku illanistujaisreissu nyyttäriperiaatteella. 

Usein ruoka on ollut kylässä mieleistä, välillä ei. Ei tulisi mieleen valittaa, jos se ei ihan oman maun mukaan ole tehtykään.

Jos joku alkaa tarjota mulle ateriaksi sienipiirakkaa, niin olisin pakotettu ehdottamaan jotain muuta.

Monta kertaa tässäkin todettu, että pieni vieraanvaraisuus on tarpeen. Jos mun luo tulee joku hyvin erilaista ruokavaliota noudattava ihminen, niin kysyn kyllä, ettämitä voin hänelle tehdä. En esim osaisi vegaania kestitä.

Vierailija
4182/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko katsoneet Jeffrey Dahmeria Netflixistä?

Monien mielestä on kauhistuttavaa ihmislihan syönti. Poliisi joka löysi Dahmerin jääkaapista ihmisen pään jonka silmät katsoivat suoraan häneen traumatisoitui niin että joutui jäämään sairauseläkkeelle.

Samalla tavalla traumatisoivaa on kasvissyöjästä seurata lihaanien touhuja, nähdä lihoja kaupassa myytävän, samoin kun lihaanit kehuvat esim. vasikanlihaa, se kuulostaa todella brutaalilta.

Se että todistaa joillein toisille tapahtuvia julmuuksia kutsutaan sekundaariseksi traumaksi.

Eli kaikki te jotka vaaditte läheiseltänne että valmistaisi teille liharuokaa, oikeastiko haluatte traumatisoida läheisenne? Ette taida kovin arvostaa läheistänne.

On varsin yliampuvaa verrata jauhelihaa tai pihviä ihmisen päähän.

Kyse onkin uskovaisista, yhtä sekoja ovat ajatuksineen.

Ovat kyllä fanaattisempia kuin keskiverto lahkolainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4183/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

Tuputtaminen? Tuskin hääparilla on tuputtamiseen ollut aikaa. Vai lasketaanko lihan ja muiden eläintuotteiden tarjoaminen tuputtamiseksi?

Tässäkin olis varmaan monelle maistunut oikein hyvin, jos ei olis tiennyt että on vegaanista. Mun valmistujaisissa ainakin oli näin, että kun en sitä erikseen huudellut niin hyvin upposi.

Ja joku grillin kautta palaaminen : miehesi siis ei olisi syönyt tarpeeksi monipuolisesti. Kyllä ne miehetkin pärjää vegaanina varsin hyvin,esim. Seitanissakin on enemmän prodea kuin lihassa.

Antakaa miesten olla rauhassa mitä ovat sen sijaan, että tekisitte tuota sairasta käännytystyötä. Vegaaninaiset ovat pahimpia miesvihaajia ja pahoinpitelijöitä.

Jep! Mua ärsyttää taas se kun oon nuori,hoikka nainen ja rakastan lihaa. Niin oletetaan että oisin kasvissyöjä/vegaani. Tulee kuittailuatyyliin "ai syötsä lihaakin?"

(oon tänne jo aiemmin kommentoinutkin.)

Vierailija
4184/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on vähän niin, että tarjoaako ruokaa itselleen vai vierailleen. Jos on tarkoitus tarjota vieraille herkkuja, silloin tarjoaa näiden herkkuruokia, esim. niitä perinteisiä pitoruokia. Jos taas haluaa esitellä omaa ruokaideologiaansa, sitten tarjoaa ruokaa itselleen ja kertoo asianlaidan vierailleen.

Minä tarjoan vierailleni aina parhaimmat herkkuruokani. Vegaanisina tietenkin. Ovat hyvänmakuisia mutta kaikki eivät suostu edes maistamaan. 

Vierailija
4185/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ruokavaliosta jätetään jotain pois, täytyy poisjätetty ruoka-aine korvata jollain tai varmistaa ravintoaineiden saanti muulla tavalla. Täysipainoista kasvisruoka-ateriaa ei muodosteta vain jättämällä pois liha, kala, kananmuna tai maitotuotteet. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

Kuten moni vegaani täällä(kin) näyttää kuvittelevan. Olen sen verran pitkään katsonut opiskelikaverien vegaaniruokavaliota, joka sisältää päivästä toiseen: riisiä/makaroonia, soijaa eri maulla ja mausteita. Ja sama uudelleen joka aterialla. 

Proteiinin saanti näyttää olevan tärkeintä, mutta b-vitamiinien, d-vitamiinin, seleenin, sinkin, raudan, kalsiumin ja jodin saanti jää tosi heikoksi. Ja melkein kaikki kärsivät vatsavaivoista ja väsymyksestä ja yllättäen ferritiiniarvot on huonot.  

Vegaaniruokavaliossa ravintoaineiden saannista pitää huolehtia joka hetki, kun sekaruokavaliossa taas voi ottaa tosi rennosti, sillä ravintoaineiden saanti on turvattu ihan tavallisella ruokailulla.

Mä oon lukenut vegaanien jauhavan siitä B12:sta ainoana ravintolisänä lukuun ottamatta nyt jotakin D-vitamiinia, jota jokainen sekasyöjä napsii talvisin: "Et sä vegaanina mitään muuta tarvitse kuin B12-vitamiinin ravintolisänä". Mites sinkki, pitkäketjuiset omega-3 -rasvahapot ja jodi?

Täysipainoisesta vegaaniruokavaliosta saa kyllä sinkkiä riittävästi.

En tajua mistä nuo on tuon sinkin tähän keksinyt vetää. Kokeilin laittaa fineliin joitain yleisiä vegaanien syömiä ruokia 2000kcal verran ja katsoa kuinka paljon ne sisältävät sinkkiä suosituksiin nähden. Jopa pelkkää valkoista riisiä syömällä tulee suositukset täyteen.

kaurahiutaleet 212%

valkoinen riisi 122%

kidney papu 200%

tofu 223%

Jodin saanti tosiaan jää helposti alle suositusten jossei syö esimerkiksi paljon jodioitua suolaa. Mutta on sitäkin ihan kohtuullisesti monissa vegaanisissa ruoka-aineissa. Pelkkää kaurapuuroa syömällä tuon 2000kcal esim tulee 70% suosituksesta täyteen. Yksi mikä jää helposti vähemmälle on B2-vitamiini, jostain syystä anti-vegaanit eivät tätä ylensä älyä sanoa. Ehkä ymmärrys asiasta ei tosiaan ole kovin korkealla. 

Näiltä kritisoijilta helposti unohtuu lisäks se ettei sekasyöjätkään usein saa kaikkia ravintoaineita suositusten mukaan. Mm 70% suomalaista saa ravinnostaan liian vähän kuitua. Vitamiineja ja hivenaineita nyt ei tarvitsekaan saada aina suositusten mukaan, puutostilan saavuttamiseks saanti pitää olla pitkän aikaa hyvin vähäistä. Jos on huolissaan omasta vitamiinien ja hivenaineiden saannista niin helpolla pääsee kun ottaa vaikka sillontällön jonkun perus monivitamiini&-hivenaine lisän.

Ketä sinä yrität puijata noilla laskelmillasi? Jos syöt 2000 kcal:n edestä kaurahiutaleita, se tarkoittaa puolisen kiloa eli puoli pakettia kaurahiutaleita päivässä. Syövätkö vegaanit todellakin sen verran kaurahiutaleita päivässä varmistaakseen sinkin saannin? Vai miksi toit esille, että tuosta määrästä kaurahiutaleita saa 212% päivittäisestä sinkin tarpeesta?

Oletko sinä täysin v a j u k k i? Tai no, vegaanit ovat vissiin tuhonneet aivonsa vegaanisilla korvikepöperöillään, ja niille menee kaikki vegaanivalheet läpi :)

Hahaha mietin että täältä tulee varmaan tää umpiaivokuollu vastaus :DDDDD Mutta ei helvetti en uskonu että se tulis. Ei näin tyhmille ihmisille voi selittää mitää ei helvetin perse että te ootte tyhmiä hahahahaha

Vierailija
4186/6229 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis selitetään lyhyesti, vaikka ei kukaan varmaan oikeesti oo noin saatanan tyhmä (saati että heitä olisi kuusi kappaletta eli ylänuolten määrä), tai jos on niin ei sille mikään selittäminen auta.

Tuo paljonko saa per 2000kcal on vaan jonkinlainen mittari mittaamaan sen kyseisen ruoka-aineksen pitoisuuksia.  Eli siis käytännössä kaikista ruoka-aineista saa sen yli 100% niin yhdistelemällä eri ruoka-aineita mielensä mukaan saa myös sen yli 100%. Mutta kun suuresta osaa ruoka-aineita saa yli 200% niin vaikka söisi sen lisäksi sellaisia ruoka-aineita joissa ei sinkkiä ole yhtään, kuten vaikkapa prosessoituja öljyjä, jää kokonaissaanti silti helposti reilusti yli tuon 100%:n.

Katsoin vielä lisäksi vaikkapa auringonkukansiemen, jolle lukema oli 273%, sekä cashew pähkinän, jolle lukema oli 218%.

Vierailija
4187/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

Tuputtaminen? Tuskin hääparilla on tuputtamiseen ollut aikaa. Vai lasketaanko lihan ja muiden eläintuotteiden tarjoaminen tuputtamiseksi?

Tässäkin olis varmaan monelle maistunut oikein hyvin, jos ei olis tiennyt että on vegaanista. Mun valmistujaisissa ainakin oli näin, että kun en sitä erikseen huudellut niin hyvin upposi.

Ja joku grillin kautta palaaminen : miehesi siis ei olisi syönyt tarpeeksi monipuolisesti. Kyllä ne miehetkin pärjää vegaanina varsin hyvin,esim. Seitanissakin on enemmän prodea kuin lihassa.

Antakaa miesten olla rauhassa mitä ovat sen sijaan, että tekisitte tuota sairasta käännytystyötä. Vegaaninaiset ovat pahimpia miesvihaajia ja pahoinpitelijöitä.

Jep! Mua ärsyttää taas se kun oon nuori,hoikka nainen ja rakastan lihaa. Niin oletetaan että oisin kasvissyöjä/vegaani. Tulee kuittailuatyyliin "ai syötsä lihaakin?"

Lihaa syövät ovatkin niitä hoikkia ja terveitä.

Vierailija
4188/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista kyllä suurin osa syö lihaa ja aika suuri osa alkaa olla ylipainoisia. Eihän se lihominen ole siitä kiinni, syökö lihaa vai eikö syö, vaan ihan siitä muusta, mitä suuhunsa laittaa ja sen kulutuksesta.

Vierailija
4189/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista kyllä suurin osa syö lihaa ja aika suuri osa alkaa olla ylipainoisia. Eihän se lihominen ole siitä kiinni, syökö lihaa vai eikö syö, vaan ihan siitä muusta, mitä suuhunsa laittaa ja sen kulutuksesta.

Kyllä, mutta se lihominen johtuu kyllä prosessoidusta roSkasta,sokerista,höttöhiilareista u name it. Ei puhtaalla hyvin tehdyllä lihalla liho, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
4190/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta se lihominen johtuu kyllä prosessoidusta roSkasta,sokerista,höttöhiilareista u name it. Ei puhtaalla hyvin tehdyllä lihalla liho, pikemminkin päinvastoin.

Mä oon jättänyt sokerin ja viljat pois, ylimääräiset kilot suorastaan sulavat pois. Lihaa syön, mutta en sen enempää kuin ennen. Sen muutoksen olen tehnyt, että marinoidut lihat jätän kauppaan. En niitä ostanut ennenkään usein, nyt en ollenkaan.

Liha on hyvää ja ravitsevaa.

Vierailija
4191/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi lihavimmista tuntemistani ihmisistä on (sipsisiideri)vegaani. Persus roikkuu työtuolin reunojen yli ja kerros rappusia on ylivoimainen tehtävä.

Ei, kaikki vegaani syötävä ei ole terveyttä edistävää ja terveellistä, vaikka moni näin luulee.

Vierailija
4192/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan vierailleni aina parhaimmat herkkuruokani. Vegaanisina tietenkin. Ovat hyvänmakuisia mutta kaikki eivät suostu edes maistamaan. 

Vaihdan härkiksen jauhelihaan ja tarjoan vegaanisena. Vegaanit aina kehuvat miten maukasta vegaanista ruokaa teen.

Vierailija
4193/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko katsoneet Jeffrey Dahmeria Netflixistä?

Monien mielestä on kauhistuttavaa ihmislihan syönti. Poliisi joka löysi Dahmerin jääkaapista ihmisen pään jonka silmät katsoivat suoraan häneen traumatisoitui niin että joutui jäämään sairauseläkkeelle.

Samalla tavalla traumatisoivaa on kasvissyöjästä seurata lihaanien touhuja, nähdä lihoja kaupassa myytävän, samoin kun lihaanit kehuvat esim. vasikanlihaa, se kuulostaa todella brutaalilta.

Se että todistaa joillein toisille tapahtuvia julmuuksia kutsutaan sekundaariseksi traumaksi.

Eli kaikki te jotka vaaditte läheiseltänne että valmistaisi teille liharuokaa, oikeastiko haluatte traumatisoida läheisenne? Ette taida kovin arvostaa läheistänne.

Minkälainen lääkitys sulla on, kun normaali ihmisen ruokavalio noin kovaa ahdistaa?

Kait se lihan olemassaolo vie vegaanin työkyvyttömyyseläkkeelle, jos sitä edes pitopalvelun tekemänä tarjoaisi vegaanisten ruokien lisäksi. Niinpä se ihan peruskasvisruokakin taitaa tehdä samaa.

Vierailija
4194/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä vegaanina olen asian ratkonut niin, että vegaanista tilaan kahvilassa tai ravintolassa kun taas vaikkapa sukulaisen hääjuhlissa tai vanhan äitini luona syön sitten kananmunaa tai maitoa sisältäviä ruokia kohteliaisuudesta. Ei tarvitse emäntien tai isäntien vaivata päätään ajatellen, että "voi ei, taasko joku vegaani, mitä minä sille keksin". Lapseni saavat syödä sitä lihaa ja kalaa, jos niin haluavat. Mitäpä alan vääntämään tuollaisesta pikku jutusta, kunhan muuten lasten ravitsemus on kondiksessa eikä eletä vain sipseillä, jäätelöllä ja kasvis-/juustohampurikaisilla. Ja jos olisin "nipottava v*ttupää" lihan syömisestä, niin uskoisin lasten pyyhkivän enemmän takapuoltaan vanhempien aatteilla.

Vierailija
4195/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis selitetään lyhyesti, vaikka ei kukaan varmaan oikeesti oo noin saatanan tyhmä (saati että heitä olisi kuusi kappaletta eli ylänuolten määrä), tai jos on niin ei sille mikään selittäminen auta.

Tuo paljonko saa per 2000kcal on vaan jonkinlainen mittari mittaamaan sen kyseisen ruoka-aineksen pitoisuuksia.  Eli siis käytännössä kaikista ruoka-aineista saa sen yli 100% niin yhdistelemällä eri ruoka-aineita mielensä mukaan saa myös sen yli 100%. Mutta kun suuresta osaa ruoka-aineita saa yli 200% niin vaikka söisi sen lisäksi sellaisia ruoka-aineita joissa ei sinkkiä ole yhtään, kuten vaikkapa prosessoituja öljyjä, jää kokonaissaanti silti helposti reilusti yli tuon 100%:n.

Katsoin vielä lisäksi vaikkapa auringonkukansiemen, jolle lukema oli 273%, sekä cashew pähkinän, jolle lukema oli 218%.

Hahaha, vegaani taas kerran osoitti kuinka umpiaivokuolleita vegaanit ovat :DDDDD Hahahahaha.

Vierailija
4196/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä vegaanina olen asian ratkonut niin, että vegaanista tilaan kahvilassa tai ravintolassa kun taas vaikkapa sukulaisen hääjuhlissa tai vanhan äitini luona syön sitten kananmunaa tai maitoa sisältäviä ruokia kohteliaisuudesta. Ei tarvitse emäntien tai isäntien vaivata päätään ajatellen, että "voi ei, taasko joku vegaani, mitä minä sille keksin". Lapseni saavat syödä sitä lihaa ja kalaa, jos niin haluavat. Mitäpä alan vääntämään tuollaisesta pikku jutusta, kunhan muuten lasten ravitsemus on kondiksessa eikä eletä vain sipseillä, jäätelöllä ja kasvis-/juustohampurikaisilla. Ja jos olisin "nipottava v*ttupää" lihan syömisestä, niin uskoisin lasten pyyhkivän enemmän takapuoltaan vanhempien aatteilla.

Kuulostat ihan mahtavalta tyypiltä!🙂 kaikkien pitäisi aatella noin, olisi kaikilla helpompi olla. Isot pisteet sinulle!

Vierailija
4197/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kun naiset tajuaisivat mutta ei, he antavat itsensä rupsahtaa veganismin myötä.

Vierailija
4198/6229 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kun naiset tajuaisivat mutta ei, he antavat itsensä rupsahtaa veganismin myötä.

Ei vaan tilastoissa näy. Suomalaisista suurin osa syö lihaa ja on samalla ylipainoisia. Itse en usko, että lihalla tai sen puuttumisella on mitään tekemistä hoikkuuden kanssa. Eiköhän se ihan muusta syömisestä ole kiinni.

Vierailija
4199/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdan härkiksen jauhelihaan ja tarjoan vegaanisena. Vegaanit aina kehuvat miten maukasta vegaanista ruokaa teen.

Jauheliha on hyvää. Härkis maistuu pahalta. Ihmekään, jos vegaanit ovat taivaissa herkullisesta ruuasta :D

Vierailija
4200/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia jota vegaanit eivät ikinä ymmärrä on että vegaaniruuan tarjoaminen lihansyöjälle on sama kuin lihan tarjoaminen vegaanille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi