Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Up up :) nostellaan
Miksi ?
Kuulostaa uskomattoman pieneltä menuulta. Missä nämä häät pidettiin? Jos olivat jossain korvessa ja tuo oli ruokalista, ymmärrän narinan. Olisin kuollut nälkään, varsinkin jos häät kestivät aamusta iltaan kuten oman sukulaisen häät. Siellä tarjottiin ruokaa sentään kahteen otteeseen. Ensin pääruoka joka oli runsas ja mietitty kaikkien kannalta, sekä jälkiruokaa oli useaa eri sorttia.
Juhlissa pitää aina miettiä vierasta. Vieras voi tulla kaukaa ja jos mukana on vielä lapset, täytyy olla ruokaa tarjolla! Varsinkin häät ovat usein tapahtuma joka jää mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ?
Koska tosi mielenkiintoista spekuloida näitä! :)
Aika jännä että ihmisjätteista puhutaan pahaa jälkeenpäin
kuka hemmetti oli mennyt tarjoilemaan vegaaniruokaa ja vielä teidän häihinne? saisi hävetä moinen!
Me ollaan miehen kanssa kasvissyöjiä, mutta meidän häissä tarjoiltiin myös kalaa ja kanaa. Ymmärrän kyllä, että joku haluaisi juhlien olevan omien arvojen mukainen, mutta ainakin omiin arvoihini kuuluu myös muiden kanssaeläjien arvojen kunnioittaminen.
Itsekin toivoisin, että juhlissa joissa olen vieraana, olisi kasvissyöjät jotenkin huomioitu. Ei tämä toisten ruokavalion huomioiminen toisinpäin ole yhtään sen kummempi asia.
Joo ja vaikka muuten olis kuinka vegaanista, on edes kahvimaidossa tultava vastaan! Muuten kuin märkä pyyhe kasvoille
Up up ei oikein pysy etusivulla tämä :) nostellaan
Ihan ymmärrettävää, että vegaanius on myös eettinen valinta. En minäkään tarjoaisi häissäni lihaa ja maksaisi siitä, koska en halua että eläimiä tapetaan meidän syötäväksemme.
Jos tämä on jollekin liikaa ja on pakko saada lihaa myös hääjuhlassa, niin on hänellä useampikin vaihtoehto miten toimia: ottaa lihat omasta takaa mukaan, menee muualle syömään, tai jättää juhlat vaikka väliin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää, että vegaanius on myös eettinen valinta. En minäkään tarjoaisi häissäni lihaa ja maksaisi siitä, koska en halua että eläimiä tapetaan meidän syötäväksemme.
Jos tämä on jollekin liikaa ja on pakko saada lihaa myös hääjuhlassa, niin on hänellä useampikin vaihtoehto miten toimia: ottaa lihat omasta takaa mukaan, menee muualle syömään, tai jättää juhlat vaikka väliin kokonaan.
Mutta hyvät ihmiset kun ei kyse ole lihasta! Kukaan ei sitä jäisi kaipaamaan!
Onko kohtuutonta vastaantuloa ja vieraiden huomioimista varata ihan vaan tavan maitoa kahviin? Ja edes jotain muuta kahvileipää kuin raakakakkuja ym.
Perinteinen vehnäspitko ja maitopurkki pelastaisi jo paljon, olkoonkin kaikki muu vegaanista!
Vierailija kirjoitti:
Moni jankuttaa, että eikö yhtä päivää pärjää ilman lihaa no pärjää! Ei liha ole ongelma vegaanisissa juhlaruuissa vaan se, että maitotuotteet ja kananmunatkin pois pelistä.
Normaali sekasyöjän suuhun vegekakut ja kahvi kauramaidolla tms maistuu yksinkertaisesti vähintään oudolta, jopa pahalta. Ei ne mitään herkkuja ainakaan ole!!
Aamen, tämä on se punainen lanka joka jokaiselta ketjussa lihan maininneelta unohtuu.
Hei ap, ensin; toivon hääparille kaikkea hyvää ja kaunista elämään ja paljon onnea tuleville vuosille:)
Ikävää, että syntyi pahaa mieltä- puolin toisin- mutta uskon, että voitte hyvällä tavalla varmaan puhua ystävienne kanssa asian aukikin, halata ja jutella.
Yleisesti; ihmiset tulevat häihin juhlistamaan paria innolla ja valmiina myös syömään herkullisia juttuja, monia, erilaisia on totuttu.
Montaa eri juomaa ja lajia, kaikkeen makuun.
Allergiat kannattaa kysellä.
Juhlissa on nälkäkin, ja täysi vatsa tuo hyväntuulisen mielen. Siksi juhlissa on hyvä olla monia, erilaisia juttuja ja varmasti kaikille hyviä ja herkullisia asioita.
Oikeastaan tähän asiaan ei voi sanoa yksiselitteistä vastausta. Ihmiset kokevat eri tavoin.
Joskus kasvisruoka on tosi tervetullutta myös lihansyöjille:) Ihmisillä on intoleransseja myös ja kaikkien ruokavalioon ei ehkäpä sovi palkokasvit, pähkinät, mantelit, papuvalmisteet tai sienet.
Kasvissyöjien tai vegaanien voi olla vaikea valmistaa liharuokia. Vaikka olisi ollut sekasyöjä, jonkin ajan kuluttua muutoksesta liha alkaa tuntua pahalta. Ymmärrän tätä. Jos sitten sitä aikoo tarjota, se ehkä on hyvä tilata valmiina.
Suosittelisin ehkä semmoista kuuntelua puolin ja toisin. Lihan ja kasvistensyönnistä ei kannata tehdä vastakkainasettelua.
Minulla on kokemusta, että lihansyöjät innostuvat herkullisista kasvisruuista paljonkin:)
Juustot ovat erittäin hyviä monissa kasvisruuissa, vegaaniset ruuat toki omat lukunsa.
Toivon hyvää mieltä ja juhlia kaikille erilaisille perheille ja ystäväpiireihin Juhlia ja yhteisiä, kivoja syömisiä ei ole koskaan liikaa.
Ravintolassa saa tilata haluamaansa ruokaa, mutta häissä se tuskin onnistuu, paitsi omakustannushintaan, jos häät pidetään ravintolassa.
Taas nostoa, ottakaa ihmiset kantaa keskusteluun niin pysyy etusivulla :)
Vierailija kirjoitti:
3) tästä nälkävuoden mittaisesta ketjusta olen lukenut en läheskään kaikkea mutta ihan tarpeeksi huomatakseni
monen luulevan vegaaniruuan olevan juuri sitä outoa mössöä josta ei edes tule täyteen.
Voisko johtua siitä, että usealla sekasyöjällä kosketus vegaaniruokaan on jonkun laitoskeittiön ruoan kautta. Ja jos näin on, niin massatuotantona tehty vegeruoka on noin yleisesti ottaen iham karseeta mössöä ja suoranaista pa**aa.
Ja sitten on nämä oman elämänsä vegaani-Gordon-Ramseyt, jotka kuvittelevat olevansa huippuluokan vege-kokkeja, mutta tuotokset ovat todellista maailmanluokan moskaa, jota ei syö edes venäläinen varusmies pahimpaan nälkäänsä.
Se hyvä, aasialais-taustainen vege-safka vaatii muutakin, kuin käynnin etnisessä marketissa ja vegaaniselle paperille painetun keittokirjan.
En voi ymmärtää tätä vouhotusta miksi pitää omaa maailmaa yrittää tyrkyttää väkisellä muille.
Ihan sama puhutaanko vegaanista vai uskonnosta. Sama asia.
Jos itse haluatte elää vegaanista elämää, niin että todella voi olettaa että muut haluaa samaa.
Minä kutsun teidän omiin juhliin ja tarjolla pelkästään eläinperäisiä tuotteita. Ja voi hyvänen aika jos jälkeenpäin nariset että eipä ollut hyvää. Niin turpajuhlat tulossa.
En itse kuulu kirkkoon, en myöskään koskaan tuomitse muiden näkemyksiä.
Syön lihaa ja jos vieraana kasvissyöjä niin tarjoan kasviksia.
Olisit hyvä ihminen ajatellut kerran eläissäsi mitä uut syö.
Jotenkin jäi maku että minä minä minä.. mun ideologia on parasta.
Minen kanin ruokia syö. Tuollaisissa pellebileissä vois vaikka tilata Woltilla kebabit pöytään.