Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Hitler oli vegaani ja raivoraitis.
Veget on moraaliposeerauspömpöösejä, hyvesignaloijia.
Veget työntää poliittista sanomaansa väkipakolla ihmisten kurkusta alas, aivan kuin 70-luvun taistolaisnuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.
Säälittävää. Kuoleeko miehesi ylipainon ongelmiin, sydänkohtakseen vai syöpään? Mitä luulet?
Yhtä hyvin se vegaanikin voi saada syövän, sydärin tai aivoinfarktin ja kuolla kupsahtaa ennen aikojaan, vaikka ruokavalio olisi omasta mielestä kuinka huippuhyvä. Mikähän oikein on mahtanut olla pointtisi tuota vastausta kirjoittaessasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta ottaa muutkin kuin vegaanit huomioon jos juhlat järjestää. Ottavathan muutkin samalla tavalla nykyään huomioon erikoisruokavaliot.
Sehän tässä on hauskaa, että voin tarjota ruokaa joka sopii kaikille. En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Tuleeko ongelma, jos kuulet ruuan olevan vegaanista tai sopivan kasvissyöjälle tai jotain muuta ruokavaliota noudattavalle? Se että ruoka sopii ruokavalion x noudattajalle ei tarkoita sen olevan ei-sopivaa kaikille muille.
Vegaaniruoka ei todella sovi kaikille. Useimmat haluavat kuitenkin syödä oikeaa ruokaa, ei vegaanien keinoruokaa.
Veganiruuan voi tehdä, että se sopii kaikille. Yleistät oman oletuksesi pohjalta vegaaniruuan tarkoittavan jotain, mitä se ei oikeasti tarkoita. Vegaaninen tarkoittaa, että ruuassa ei ole eläinperäisiä raaka-aineita. Tällä rajauksella voi tehdä hyvää tai pahaa ruokaa moninaisista raaka-aineista. Yhtään einestä ruuassa ei tarvitse käyttää.
Anna esimerkkejä sopivasta vegaaniruuasta, jossa ei ole pähkinöitä, manteleita, soijaa ja palkokasveja. Ja mikä tärkeintä, ei teollisia juuston- ja kermankorvikkeita, joissa on vieraan kuuloisia lisäaineita.
En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta kukkakaalikorma perunoiden tai riisin kanssa on tosi hyvää. Samoin ratatouille. Myös vegaaninen lasagne on hyvää. Sen voi tehdä esim. kauramaidosta. Kauramaidossa ei ole vieraan kuuloisia lisäaineita, siinä on yleensä vain kauraa, vettä, suolaa, rapsiöljyä ja lisättyjä vitamiineja.
Meillä oli eilen ruokana "kasvisbolognesea", eli tomaattimurskapohjaista kastiketta, jossa oli raastettuna porkkanaa, punajuurta ja lanttua. Mausteena myös valkosipulia perusmausteiden ohella. Oikein hyvää oli spagetin kanssa.
Huomenna voisin tehdä kasviswokkia, johon laitan peruskasvisten lisäksi sieniä (suppilovahverot sopivat erinomaisesti hapanimelän kastikkeen kanssa). Itse tykkään lisätä pähkinöitä, mutta ne voi jättää pois. Lisäkkeenä nuudeleita.
Yksi lapsista on allerginen kauralle, eli meillä ei syödä kaurapuuroakaan. Lisäksi olen itse allerginen muutamalle perusasialle, joten nuo kaupoista saatavilla olevat nyhtökaurat, härkikset sun muut jäävät kauppaan. Hernis ja ihan perussoijasuikaleet/soijarouhe onneksi sopivat kaikille!
Mutta valitettavasti usein vegaaninen tai kasvisruoka eivät käy allergioiden takia minulle, mutta samat ainekset on yleensä sitten liharuuissakin, joten juhlissa olen varautunut siihen, että jään nälkäiseksi, jos jälkiruokapöytä ei ole poikkeuksellisen runsas.
Meidän perhe on aivan painajainen juhlien järjestäjälle, jos haluaisi tehdä kaikille maistuvaa yhtä ruokaa... Helpoimpia ovat ne tilaisuudet, joissa on RUNSAS perinteinen seisova pöytä (myös sitä lihatonta makaroonilaatikkoa!), koska sieltä pystyy valikoimaan yleensä jotain, vaikka keitettyjä perunoita ja leipää.
Mistä proteiinit?? Kaurajuoman voi tehdä itse ilman rypsiä jos pitää sillä naurettavalla litkulla leikkiä. Vegaanit ovat ihan luonnosta vieraantuneita.
Miten saat itse tehtyyn kauramaitoon kalsiumin ja B12-vitamiinin ym.?
Moni sekasyöjä syö ihan normaalielämässä kaikenlaista vegaanista, kun ei siitä niin pidetä meteliä. Joku kasvissosekeitto tai vaikka tavallinen pasteija tai pulla voivat hyvinkin olla vegaanisia. Siksi tuntuu hassulta, kun jokukin kommentoi tuolla, että on maistanut vegaanin ruokia ja leivonnaisia, eivätkä ne itselle maistu. Tein itse vappuna munkkeja, ja koska meille tuli kylään myös vegaaneja, jätin kananmunan pois. Kaikkien mielestä munkit olivat herkullisia. En sitten tiedä, jos olisin kovaan ääneen mainostanut, että munkit ovat vegaanisia, olisiko se saanut jossakin jonkun vastareaktion, eikä munkit olisi enää maistuneetkaan. Meillä oli myös perunasalaattia, mikä oli vegaanista. En maininnut siitäkään, hyvin maistui kaikille. Sitä kehuttiin, ja reseptiä toivottiin. Sitä kautta en itse ymmärrä kommentteja vegaanien jostain oudoista pöperöistä. Meillä oli tänään vegaanista ruokaakin. Perunoita, kasvispihvejä ja sienikastiketta. Eikä mitenkään tarkoituksella, vaan ei kaikkiin ruokiin saa aina kilokaupalla maitoa ja lihaa tungettua.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hemmetti kahvi ja mantelijuoma..
Niinpä, hyi. Ja eikös tarjoilut juhlissa ole vieraita varten, ei pelkästään itseä ajatellen.
Nykyisin alkoholiton juomakin etiketin mukaan kuuluu vaihtoehtoihin vaikka juhlien järjestäjät olisivat itse kuinka juoppoja.
Eikös häissä ne tarjoilut olekaan tarkoitettu vieraille?
Miksi kutsua ketään häihinsä, jos ei ole heille tarjolla ruokaa, vaan vain hääparille. Omituista höpinää tämä "meidän näköiset häät, meille sopivat, meitä varten." Vieraat on sitten vaan rekvisiittaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Syön mieheni kanssa pääasiassa kasvisruokaa. Kumpikaan meistä ei ole halunnut tehdä mitään julistuksia ruokavalion suhteen. Meidän on tarkoitus mennä naimisiin loppuvuodesta, mutta valmiiksi v-tuttaa ja stressaa miehen sisko.
Miehen sisko on sairaalloisen laiha, nukkakasvoinen harmaaihoinen vegaani, joka ei saa syötyä juuri mitään. Ilmeisesti taustalla ei ole fyysistä sairautta, syömishäiriötä todennäköisesti. Hänen kanssaan ruokailu on helvettiä. Jokunen viikko sitten kävimme loputtoman googletuksen ja vatkauksen jälkeen vegaaniravintolassa syömässä. Vegaaniravintolassakin miehen sisko piinasi tarjoilijoita vaikka mistä asioita. Jokainen annoksessa ollut ruoka-aine oli tunnistettava, ennen kuin hän suostui laittamaan sitä suuhunsa.
Hänen annoksessaan oli jotakin soijapohjaista tuotetta, joka muistutti hiukan kanaa koostumukseltaan. Sisko kakisteli ja yritti niellä, mutta se ei mennyt alas ruokatorvesta. Hän siirteli veljensä/mieheni lautaselle melkein kaiken omalta lautaseltaan. Yritti mättää myös minun lautaselleni omaa ruokaansa, mutta kieltäydyin ystävällisesti, mutta jämäkästi.
Mitä hittoa tällainen ihminen saa syötyä noutopöydästä häissämme? Haluan tarjota myös kalaa ja lihaa, koska syömme niitäkin miehen kanssa. Mutta voiko anoreksiavegaaninen sisko syödä sitten enää mitään koko pöydästä? Kun yritän puhua miehelle siskonsa käyttäytymisestä, mies kuittaa asian olan kohautuksella eikä halua ottaa kantaa.
Kyseessä on meidän häämme, mutta pelkään että niistä tulee miehen sisko yhden naisen freak show, jossa kellään ei ole kivaa, kun sisko juoksee pitopalvelun työntekijöiden perässä kyselemässä, onko vihersalaatti varmasti vegaanista.
Miksi tällaisen ihmisen kanssa pitää ylipäätään lähteä mihinkään syömään?
En kutsuisi kotiimme ollenkaan tai jos olisi joku ihme pakko kutsua, ilmoittaisin vain suoraan ilman vastaväitteitä, että tuo ruokasi, meillä ei ole sulle tarjolla mitään. Tai sitten olisi vain hedelmiä ja nekin tuoreita eli ei mitään liemiä eikä muitakaan aineita mukana, mistä voisi metelöidä. Omenaviipaleita, viinirypäleitä, mandariiniviipaleita, päärynää, banaania, luumuja ja aprikooseja. Niitä iso kasa lautaselle, ole hyvä.
Olin kerran häissä jossa ruokana oli vain pizzaa. Eikä mitään itsetehtyjä tai artesaania vaan ihan pizzeriasta tilattuja erilaisia pizzoja. Ohhoh, eipä kaikki tykkää pizzasta, saatikka sitten hääruokana!
Mutta häät oli hääparin näköiset ja kyllä omissa juhlissaan saa tarjota mitä haluaa. Se on harmi vieraille jos ovat niin nirsoja etteivät halua syödä mitä tarjotaan. Allergiat on toki asia erikseen. Juhlissahan ei ole pakko olla, eikä siellä ole pakko syödä. Saa lähteä kotiin kun haluaa (tai kun tulee liian nälkä).
Käsittämättömän itsekästä. Tuohan on käytännössä sama asia kuin se että "normaaleissa" häissä ei huomioitaisi vegaaneja lainkaan!
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömän itsekästä. Tuohan on käytännössä sama asia kuin se että "normaaleissa" häissä ei huomioitaisi vegaaneja lainkaan!
Juuri näin! Mitä itse olen huomannut, niin sekasyöjät huomioivat yleisesti ottaen tosi hyvin mahdolliset erityisruokavalioiset vieraat juhlissaan, mutta ilmeisesti vegaanit eivät juurikaan huomioi muita ruokavalioita noudattavia yhtä sujuvasti omissaan. Onko näin? Jos on, niin miksi?
Mantelimaito on pahaa, kauramaito ok ainakin oatleyn barista.
Vierailija kirjoitti:
Aina on valittajia teit miten tahansa. Se oli teidän valintanne ja voitte olla tyytyväisiä. Jos ruoka ei maita, voi mennä kotiin tai nakkikopille syömään.
Oletettavasti moni lähtikin nakkikiskan kautta niistä häistä. Kyllähän täyttävääkin vegaanista ruokaa on olemassa. Esimerkiksi uuniperunat erilaisilla täytteillä, vegepaellaa, pastaa, tapaksia, grillattuja herkkusieniä jne. Pitopalvelun ammattilaiset olisivat voineet tehdä oikein maittavia ruokavaihtoehtoja, jos vain olisivat saaneet mahdollisuuden. Vai itsekö hääpari tuon menunsa laati ja teki?
jaa. itde syön ktllä äyriäisiä ja joskus harvoin tisdihikituotteita ja kalaakin, mutta veganismi on ihan järkevä kanta. lihansyöjät psinukoot Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Mitä itse olen huomannut, niin sekasyöjät huomioivat yleisesti ottaen tosi hyvin mahdolliset erityisruokavalioiset vieraat juhlissaan, mutta ilmeisesti vegaanit eivät juurikaan huomioi muita ruokavalioita noudattavia yhtä sujuvasti omissaan. Onko näin? Jos on, niin miksi?
Miksi teitä sekasyöjiä pitäisi huomioida??
Menkää kotiinne jos ei ruoka kelpaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ole koskaan tajunnut. Jos häissä tarjotaan leipää, salaatteja, perunoita, uunivihanneksia jne osana ruokailua, se on ihan ok ja kuuluu asiaan. Mutta jos niitä tarjotaan vegaanihäissä, niin sekasyöjät eivät voi syödä niitä, koska ne ovat vegaanisia.
Todennäköisesti ongelma oli siinä, että teillä oli tarjolla huonon makuista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.
Seitanissakin on enemmän prodea kuin lihassa.
Yllättävän laajasti levinnyt valhe, jota jaksetaan ideologisista syistä edelleen toistaa.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ihmisiä nämä vieraat oikein ovat?
Jotain peräkylän juntteja?
Ainakin isommissa kaupungeissa, ja sivistyneiden ihmisten keskuudessa vegaaniruoka on ihan normaalia ruokaa, eikä mikään ihmettelyn aihe.
Itse en ole vegaani, en edes vegetaristi, mutta usein valitsen ravintolassa vegaaniannoksen mikäli semmoinen on saatavilla. Ihan siitä syystä ne yleensä ovat maukkaampia ja terveellisempiäkin kuin muut annokset.
Ihan olivat helsinkiläisiä, mutta se on ehkä Suomen juntein kaupunki.
Vegaaniruoka on yleensä todella pahaa ja siitä tässä oli kyse. Ihmiset lähtivät nälkäisinä koska tuollaisessa satsissa on kaikki ravintoarvotkin kengänpohjan tasolla.
Kukaan ei valitse vegaaniruokaa maun vuoksi ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka monissa häissä ollut ollut, jossa vieraana on ollut vegaani, mutta ei niissä yleensä vegaaneja huomioidakkaan, kuin ehkä yhdellä salaatilla ja keitetyillä perunoilla.
the average chocolate bar contains eight insect parts