Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.
Minä olen sekasyöjä ja lihansyöjäksi itseni miellän, koska sitä syödään meillä eri muodoissa joka päivä.
Kannatan maataloutta, käytän maitoa eri muodoissa, kananmunia jne.
Jokainen saa kuitenkin mielestäni kuulua vegaaniuskontoon ihan vapaasti, jos niin haluaa. En minä tuomitse teidän syömisisänne, joten olisi kohtuullista, että tekään ette tuomitse minun syömisiäni.
Minusta jokainen saa myöskin järjestää sellaiset häät kuin itse haluaa. En mekään absolutisteina tarjoilleet mitään alkoholia häissämme ja hyvin sujui ilmankin.
Mainitsimme tämän kutsukortissa, jotta kukaan ei toisi omiakaan pulloja paikalle. Toimi sekin hienosti, kaikki kunnioittivat toivettamme, vaikka joku tuttava etukäteen naljaili, että salaa juovat. No eivät juoneet.
En minäkään toisi omia liharuokiani vegaanihäihin, mutta toivoisin, että ruokavalio ilmoitettaisiin kutsussa, jotta tietäisin syödä lujasti etukäteen. Kyse ei ole mistään kapinoinnista, vaan ihan siitä, että liharuokaan tottuneelle kasvisruoka on liian kevyttä ja oudon makuista (jopa pahaa), joten sillä ei nälkä lähde. On ikävä olla nälissään juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien kasviperäinen ravinto on ollut yksipuolista ja biologisesti vierasta? Siis ihmislajille noin yleisesti, ei vain "ruoka tulee kaupasta ja se lämmitetään mikrossa"-tapauksille?
Esimerkiksi pysyviä hermo- ja aivovaurioita aiheuttava B12-vitamiinin puute on yksi monista puutostiloista, jotka uhkaavat pelkkää kasvisravintoa syömällä.
Käyvät hitaalla. Muutaman tunnen jotka ihmettelivät oireitaan. Olivat syöneet vitamiineja, mutta kun ei se imeydy hyvin. Yksi on opettaja joka käy tosi hitaalla. Unohtaa sanoja ja näyttää 80 vuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ovat enemmän tai vähemmän päästään nyrjähtäneitä. Yksipuolinen ja biologialle vieras ravinto vaikuttaa aivoihin ja hormonitasapainoon. Yksikään vegaani ei olla hiljaa itsekseen vegaani. Ei, vaan sitä omahyväistä hyvesignalointia pitää toitottaa jokaiselle. Vegaanisuus on kuin koronarokote, se ei tehoa jos muutkin ei sitä ota.
Moni tuttuni tai työkaverini ei tiedä että olen vegaani. Ei sitä tarvitse missään korostaa. Tuo on vain kansalaiskeskustelusta, somesta ja ties mistä muodostunut kuva että kaikki vegaanit paasaavat ruokavaliotaan muille.
Ja tottakai vegaani hääpari tarjoaa kasvisruokaa. Häissä juhlistetaan kyseisen parin rakkautta, ei mennä vain syömään.
Niin totta kai. Siinä tapauksessa, että kaikki häävieraatkin ovat vegaaneja tai kasvissyöjiä.
Jos ruualla ei ole merkitystä häissä, senhän voi sitten kokonaan jättää pois. Juhlistakaa rakkauttanne ihan ilman mitään.
On epäkohteliasta kutsua, siis nimenomaan KUTSUA, ihmisiä häihin, joissa tarjotaan häävieraille ruoka, ja sitten ruoka on jotain sellaista, mitä kaikki ei syö. Vaadittehan te vegaanitkin omia vaihtoehtojanne pöytään, kun menette juhliin syömään, joten miksi ette sitten itse tarjoa syötävää myös sekasyöjille?
Mikä SAATANAN sekasyöjä se on että joka ruokaan pitää olla joku eläin teruastettuna sekaan että sitä voi syödä :D
Jep. Sekasyöjä voi syödä kasviksia mutta äärilihaani ei syö vegaanista. Lihaanikultin periaate josta ei voi joustaa. Uskonto.
Ihan samoin kuin vegaani ei voi joustaa ja syödä kasvisruokaa (esim. Maitoon tehtyä pinaattikeittoa kananmunalla). Minä sekasyöjänä laitan aina sopivat tarjottavat myös vegaanivieraille mutta ikinä vegaanin järjestämissä juhlissa ei oteta huomioon sitä, että en halua syödä soijaa, muka maitoja/kermoja/juustoja. Ihan vaikka hedelmäsalaatti kelpaisi kyllä, mutta hedelmiä ei ole ikinä ollut tarjolla.
Jypi kirjoitti:
Itse lihaanina tykkään siitä kun elukan on itse eka tappanut ja sit valmistaa sen herkulliseks.
Sellaista se on. Toinen tykkää väkivallasta ja toiset ei.
Jypi kirjoitti:
Itse lihaanina tykkään siitä kun elukan on itse eka tappanut ja sit valmistaa sen herkulliseks.
Näin on. Tappaminen on herkuttelun esiaste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vihreät häviätte tämän 2030 luvulla vedämme edelleen hampurilaisia hyvin kypsennettynä paisteja ja pihvejä YK agenda ei tule Onnistumaan
Nah. Jo ensi vuonna joudutaan miettimään, syötetäänkö arvokas vilja- ja valkuaiskasvisato eläimille vai olisiko sittenkin järkevämpää syöttää se ihmisille suoraan jotta kaikilta lähtee nälkä.
Onneksi olen poromiesperheestä eli lihaa on omasta takaa + siikaa järvestä, hyvin pärjää. Pottumaa on jo pian istutuskunnossa sekin.
Perunat on veke homojen mätätystä myrkytä peltos heti !
Tuo "vegaani=homo" on kieltämättä mielenkiintoinen assosiaatio.
Luulisi nimenomaan homojen arvostavan lihaisaa, paksua makkaraa?
Sekasyöjämies on uusi hint'ari ! :D
Eikä siinä pojat mitään pahaa ole, grillikausi lähestyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vihreät häviätte tämän 2030 luvulla vedämme edelleen hampurilaisia hyvin kypsennettynä paisteja ja pihvejä YK agenda ei tule Onnistumaan
Nah. Jo ensi vuonna joudutaan miettimään, syötetäänkö arvokas vilja- ja valkuaiskasvisato eläimille vai olisiko sittenkin järkevämpää syöttää se ihmisille suoraan jotta kaikilta lähtee nälkä.
Onneksi olen poromiesperheestä eli lihaa on omasta takaa + siikaa järvestä, hyvin pärjää. Pottumaa on jo pian istutuskunnossa sekin.
Perunat on veke homojen mätätystä myrkytä peltos heti !
Tuo "vegaani=homo" on kieltämättä mielenkiintoinen assosiaatio.
Luulisi nimenomaan homojen arvostavan lihaisaa, paksua makkaraa?
Korjaan: LIHAA SYÖVÄ MIES. Kasvisten puputtaminen nyt on ihan heteroiden hommaa.
Sekasyöjämies on uusi hint'ari ! :D
Eikä siinä pojat mitään pahaa ole, grillikausi lähestyy!
Onpa ollut tökeröä juhlakansaa kun ei toisten vakaumusta kunnioita. Häät saa olla järjestäjiensä näköiset. Ei tarvitse ympäristön ja tulevaisuuden kustannuksella tuotettuja ruumiita tai traumaattisen vasikan ryöstön kokeneen eläin äidin maitoa tarjoilla jos ei halua. Eihän siellä ole pakko syödä jos ei tarjoilut kelpaa.
Kuulosti oikein hyvältä tarjoilut. Itse varmaan pitäisin pienet häät tämän perusteella :D Ystävät, perhe ja sukulaisista hyvikset paikalle. Tai sitten kutsuun voisi kirjoittaa että tarjoilu on vegaaninen ja emme loukkaannu jos juhlat jää jollakin sen takia väliin tai on omat eväät. Parempi niin kuin moisten moukkien kanssa juhlia.
Jossain vaiheessa tuli sellaisia ohjelmia, kuin "Arvostele mun häät", tai jotain. Siinä morsiamet antoi kouluarvosanoja muiden häille. Sanoin ystävälleni, että antaisin noista jokaiselle täyden kympin. Jokainen heistä järjesti omannäköisensä, itselleen täydelliset häät, mitä hittoa se kellekkään muulle kuului! En muutenkaan oikeen ymmärtäny ohjelman ideaa.
Ihanaa, että tekin (silloin vuonna 2016) uskalsitte järjestää sellaiset häät, kuin TE itse halusitte. Ihme mussutusta joiltakin vierailta ja isältäsi. Se oli teidän päivänne, ei vieraiden. Ja näin sekasyöjänä olen sitä mieltä, että vegaaniruoka voi olla todella hyvää! Olenkin viime vuosina vähitellen muuttanut ruokavaliotani yhä enemmän kasvis- ja vegaanipainotteisemmaksi.
Hyvä TE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ovat enemmän tai vähemmän päästään nyrjähtäneitä. Yksipuolinen ja biologialle vieras ravinto vaikuttaa aivoihin ja hormonitasapainoon. Yksikään vegaani ei olla hiljaa itsekseen vegaani. Ei, vaan sitä omahyväistä hyvesignalointia pitää toitottaa jokaiselle. Vegaanisuus on kuin koronarokote, se ei tehoa jos muutkin ei sitä ota.
Mistä lähtien kasviperäinen ravinto on ollut yksipuolista ja biologisesti vierasta? Siis ihmislajille noin yleisesti, ei vain "ruoka tulee kaupasta ja se lämmitetään mikrossa"-tapauksille?
Yksikään antivegaani ei muuten osaa olla sitä hiljaa itsekseen, vaan niitä vegaaneja oikein etsimällä etsitään jotta päästään sylki roiskuen julistamaan samoja iänikuisia "porkkanoilla ei aivot kasva"-mantroja.
Aloitukseen totean vain, ettei kaikkia voi miellyttää. Vegaaniruoka on tottumattomalle aina joko vierasta, tai sitten liian yksipuolista. Ja kyllä se joka lystin maksaa, myös päättää ketä varten tarjoilut on.
Niin tietysti. Mutta sitä ei voi maksajakaan päättää, tykkääkö vieras siitä ruuasta vai ei. Ja sitten on vaan kestettävä ne jälkipuheet. Ei auta marista eikä valittaa. Itse ei ole ollut kohtelias vierailleen.
Tarkoitin sitä, että ymmärrän miten vaikeaan asemaan tuossa joutuu. Jos on vegaani eettisistä syistä, lihan tarjoaminen omissa häissään on erittäin groteski ajatus. Vähän kuin morsian pakotettaisiin alttarille raksahaalareissa. Mutta samaan aikaan tajuan, miten vaikeaa on tehdä kaikille sekasyöjille maistuvaa vegaaniruokaa kun niitä on paikalla kymmeniä. Joko tarjoat täysipainoista kasvisruokaa (jota arvostellaan "eksoottiseksi") tai vain perussyöjille tuttuja raaka-aineita (=ankeaa.). Tällainen parille kantautuva jouruilu ei nyt kuulosta rakentavalta kritiikiltä tai henk. koht. pettymykseltä, vaan on nimenomaan hlvetin epäkohteliasta hääparia kohtaan. Ei toisinpäin.
Miksi kutsuitte vain kakaroita? Vain päiväkoti-ikäiset sanovat ruoan olevan pahaa. Aikuiset ihmiset osaavat käyttäytyä, jopa jälkeenpäinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta en silti ymmärrä, mikä kamalaa esimerkiksi nyhtökaurassa on. Kauraleipää ja kaurapuuroa saa syödä, mutta kauraa ei saa laittaa vaikka makaronilaatikkoonsa ilman että se nostattaa joissakin hirveää raivoa. Se nyhtökauravalmiste sisältää kauraa, herneproteiinia, papuja ja rypsioljyä. Onhan se toki tehtaassa valmistettu valmiste, eikä mikään suoraan pellolta kerättävä, mutta mitä sitten. Syödäänhän sitä kaikkea kyseenalaista lihapitoistakin einestä, niin mikä terveellisessä nyhtökaurassa sitten oikein on, en tajua. Itse ostan sitä aina joskus, teinien toiveesta, ja muutamaan ruokaan se tuntuu itselle ihan sopivan.
Hyvä diagnoosi, nyhtökauraraivo! Kaipa se jonninlainen mielenviiraus on että kun teollinen tuote ei sisällä mitään eläinperäistä niin se on kamala asia. Jos nyhtökaura sisältäisi vaikka laktoosia niin se ei olisi mikään ongelma näille nyhtisraivoajille.
Kaupat täynnänsä kaikenlaista tekoeinestä lihansyöjille, karkkeja, naksuja, juustoja, vanukkaita, soseita, kehgänpohjapitsoja joissa lisäaineita, keinoaineita, soijaa, soijarouhetta. Mutta niin kauan kuin mukana on joku eläinainesosa niin kyllä maistuu lihaanille!
Ihmettelen että miten nämä raivoajat pystyvät syömään esim. ruisleipää, siinähän ei ole mitään eläinperäistä, eivät ole vielä nouseet ruisleipää vastaan. Noh sitä odotellessa.
Nyhtäriraivarit! Lihaania raivostuttaa kun eläintä ei rääkätä ruoan eteen! Lihaanille ei kelpaa tällainen ruoka! Hänen ruokanautintonsa ei ole täydellinen ellei hän tiedä että pikkutipuja on hänen munakkaansa edestä jauhettu elävältä, aah ihanaa on lihaanin elämä!
Vain vegaanille voi tulla tuollainen edes mieleen. Aivot on ilmeisesti jääneet vaille niiden kipeästi tarvitsemia rasvahappoja, joita vegaanisesta ruoasta ei saa tarpeeksi.
Johan sen näkee luonnostakin, että tyhmät kasvissyöjät ovat saaliseläimiä ja älykkäät lihansyöjät saalistajia.
Kerroppas nyt sitten kuule mitä rasvahappoja vegaanisesta ruoasta mukamas puuttuu.
Sun toimintaa selvästi ohjaa ajatusvinouma, mutta olet todennäköisesti liian tyhmä sitä tajuamaan.
Vegaaniruokavalion kriittiset ravintoaineet pohjaavat eläinperäisten tuotteiden poisjättämiseen ruokavaliosta. Vegaaniruoka sisältää vain marginaalisesti pitkäketjuisia n-3-sarjan rasvahappoja ja B12-vitamiinia sekä sekaruokaa vähemmän riboflaviinia, A- ja D-vitamiinia, kalsiumia, rautaa, sinkkiä ja jodia.
:D:D:DD:DDD:D: EI SAATANA MIKÄ IDIIOTTII!!!!! hahahahahah helvetti harmi että oot liian tyhmä tajuamaan kuinka tyhmä oot. VAI ETTÄ EI OO VEGAANIRUOKAVALIOSSA RAUTAA :D:D:D: HAHAHAHAAHAHAHAHaha
ei saatanan helvetti mikä idiootti hahahahaha. Tai A-vitamiinia, SITÄ SAA PORKKANOISTA :D:D:D:D.dd
Arvoisa yleisö. Tässä teille esimerkki, mitä vegaaninen ruoka tekee aivotoiminnalle. Kaikki täysjärkiset osaavat etsiä tietoa ja tietävät, että vegaaniruokavaliosta saa vain non-hemirautaa, joka ei imeydy niin hyvin kuin hemirauta, jolloin sitä vegaanista ruokaa pitää syödä aivan tolkuttomia määriä tai vetää rautakuureja pillereinä tai suonensisäisesti. Kaikki täysjärkiset tietävät myös, että porkkanoista ei saa yhtään A-vitamiinia, vaan pelkkää A-vitamiinin esiastetta, jonka muuntuminen toimintakykyiseksi A-vitamiiniksi ei ole mikään itsestäänselvyys.
Lupauduin mukaan järjestelemään häätarjoilua. Otin hauskana haasteena vastaan, kun kuulin, että osan tarjoiluista tulee olla vegaaneillekin sopiva. Itse olen iloisesti sekasyöjä, mutta tykkään myös kasvisruuista. Nyt ihan jännä kokeilla, mitä saan aikaan. Kaikesta pitää toki tehdä kokeiluversio ensin, että voin olla varma makujen toimivuudesta. Omaa haastetta tuo, kun vieraissa on myös gluteenitonta ruokavaliota noudattavia. Uskon, että todella maistuvat tarjoilut saadaan aikaiseksi! Mukavaa päästä tekemään jotain ihan itsellekin uutta ja erilaista! Ei jännitä, onnistunko, vaan lähinnä miten mahtavasti onnistun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi pysyviä hermo- ja aivovaurioita aiheuttava B12-vitamiinin puute on yksi monista puutostiloista, jotka uhkaavat pelkkää kasvisravintoa syömällä.
Kyseinen puutos uhkaa myös lihaa syöviä, jos eläin ei ole saanut riittävästi B12-vitamiinia. Nykyisin myös eläinperäisten tuotteiden B12 tulee lähinnä rehuun sekoitetusta ravintolisästä, sillä luontainen, kyseistä vitamiinia tuottava mikrobisto menestyy huonosti tehoviljelyyn valjastetulla maaperällä.
Käytännössä ei ole merkitystä, pakataanko se petrimaljan tuote suoraan pilleripurkkiin vai kierrätetäänkö eläimen kautta, toki ravintolisän kanssa on helpompaa arvioida saako sitä tarpeeksi vai ei.
Älä vegaani viitsi valehdella. B12-vitamiinia syntyy eläinten suolistossa, josta se siirtyy muualle elimistöön. Te rassukat joudutte kiskomaan sitä purkista, sekasyöjät saavat tarpeellisen määrän normaalista sekaruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tuttuni tai työkaverini ei tiedä että olen vegaani. Ei sitä tarvitse missään korostaa. Tuo on vain kansalaiskeskustelusta, somesta ja ties mistä muodostunut kuva että kaikki vegaanit paasaavat ruokavaliotaan muille.
Ja tottakai vegaani hääpari tarjoaa kasvisruokaa. Häissä juhlistetaan kyseisen parin rakkautta, ei mennä vain syömään.
Niin totta kai. Siinä tapauksessa, että kaikki häävieraatkin ovat vegaaneja tai kasvissyöjiä.
Jos ruualla ei ole merkitystä häissä, senhän voi sitten kokonaan jättää pois. Juhlistakaa rakkauttanne ihan ilman mitään.
On epäkohteliasta kutsua, siis nimenomaan KUTSUA, ihmisiä häihin, joissa tarjotaan häävieraille ruoka, ja sitten ruoka on jotain sellaista, mitä kaikki ei syö. Vaadittehan te vegaanitkin omia vaihtoehtojanne pöytään, kun menette juhliin syömään, joten miksi ette sitten itse tarjoa syötävää myös sekasyöjille?
Saatana että nää lihansyöjät on nykysin ihan helvetin tyhmää porukkaa.
Eläinrasva surkastuttanut aivosolut. Ei voi mitään.
Ovatko kaikki vegaanit yhtä tyhmiä kuin sinä? Ihminenkin on eläin. Ihmisen aivot ovat pääasiassa rasvaa, sitä eläinrasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Häät on ilon juhla, miksi sitä pitäisi juhlia eläinten kuoleman varjostamana, varsinkin vegaanien häissä.
Lihansyöjät elää vaikka ei saisi syödä lihaa yksissä juhlissa.
Ei sitä eläinten teurastusta tarvitse ottaa häiden teemaksi, ellei välttämättä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatana että nää lihansyöjät on nykysin ihan helvetin tyhmää porukkaa.
Eläinrasva surkastuttanut aivosolut. Ei voi mitään.
Ovatko kaikki vegaanit yhtä tyhmiä kuin sinä? Ihminenkin on eläin. Ihmisen aivot ovat pääasiassa rasvaa, sitä eläinrasvaa.
Mutta jos oikein yrittää, niin muuttuuko ne rakkaaksi rypsiksi?
Kyllä minusta pitäisi juhlatarjoilussa ottaa huomioon vieraiden ruokavaliot. Jos tietää, että kaikki eivät ole vegaaneja, tulisi tarjolla olla myös esim. kalaa tai kanaa. Aika suppealta vaikuttivat Ap:n mainitsemat tarjoilut, kun kyse kuitenkin on häistä, joihin vieraita saapui ehkä matkankin takaa. Nuo piirakat ja yksi kakku, hedelmät ja marjat sopivat iltapäiväkahville mutta eivät monen tunnin juhlaan. Vieraille jäi varmasti nälkä, enkä ihmettele arvostelua. Sekasyöjätkin varaavat häihinsä kasvisvaihtoehdon ja huomioivat allergiat. Kyllä vegaaniruokavaliota tulee tehdä samoin eikä tuputtaa ideologiaansa väkisin muille.
Aina on valittajia teit miten tahansa. Se oli teidän valintanne ja voitte olla tyytyväisiä. Jos ruoka ei maita, voi mennä kotiin tai nakkikopille syömään.
Vegaanien aivot kärsii. Näyttävät myös ikäistään vanhemmilta. Purkkivitamiinit ei imeydy samoin kun ravinnosta saatu.