Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Hyi hemmetti kahvi ja mantelijuoma..
En ole vegaani, mutta mantelimaito on paljon parempaa kuin maito tm lehmästä saatu. Juon pääsääntöisesti kahvini mustana, mutta jos sattuu olee mantelimaitoa saatavilla käytän toisinaan sitä. Myös murojen, lappapuuron, mämmin tms. kanssa käytän, lehmänmaito on pahaa.
Minä vähän ihmettelen näitä vegaaneja, kun heille pitää kuitenkin olla juhlissa heille sopivaa, mutta itse eivät halua tarjota ei-vegaaneille heidän mieltymysten mukaisia ruokia - ei edes maitoa/kermaa kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Miten AP kuvitteli, että vieraat selviävät koko päivän ilman nälkäkiukkua?
Omalta hääpäivältä muistan sen, että meillä ei mieheni kanssa ollut nälkä koko päivänä, mutta vieraiden ei tarvinnut nälissään olla.
Ruokatarjoilut olivat Hämäläinen Pitopöytä, hääkakun kanssa oli kahvia, teetä, mehua, lusikkaleipiä ja toista kakkua, myöhään illalla oli vielä yöpalaksi salaattia, riispiirakoita munavoilla ja paria eri piirakkaa: feta-parsapiirakkaa ja kinkkupiirakkaa. Alkumaljat, ruokaviinit, jälkiruokaviini ja booli oli myös.
Vuosi oli 1999, joten gluteenitonta löytyi myös ja kaikki oli laktoositonta. Nykyajan vegaanit söivät Piltti-purkeistaan soseita.
Vierailija kirjoitti:
Hitsi miten terveen näköistä porukkaa. Juu, ei ole. Näkee jo kaukaa kuka on vegaani. Näyttää myös ikäistään vanhemmalta. On myös hitaita kun on vaikuttanut hermostoon.
Eivät saa kollageenia ravinnosta, mitä liha ja kala sisältävät. On toki joitain kollageenivalmisteita, joissa on kananmunan kuorta, jotka sitten sopisivat kasvisruokailijoille, muttei vegaaneille. Tosin itse en purkista napsi kollageenia (pidän kyseenalaisina tuotteina konkreettisten näyttöjen olevan vähissä), vaan saan sitä taatusti kalasta, ja kananmunan kuoria nyt ei tule hyödynnettyä, ellei niitä pienissä määrin päädy vahingossa. C-vitamiini toki tärkein kollageenia boostaava vitamiini, ja niitä saan kasviksista ja marjoista.
Rasvoilla ja niiden laadulla uskon olevan myös vaikutusta ulkoisesti. Suosin ruokavaliossa kalan lisäksi kookosöljyä, kreetalaista oliiviöljyä, luomuvoita, kotimaisia hampunsiemeniä, avokadoja ja pähkinöitä. Ja ne tuo sitä makua ruokaan.
Jos jotain vegaanista teen, niin silloin otan ketovegaanisia reseptejä sisältävän reseptikirjan esiin. Niissä resepteissä on se hyvä puoli, että voi tehdä maidottomille tai kananmuna-allergisille (toki otettava huomioon, että reseptit pitää sisällään manteleita ja pähkinöitä, yleinen allergeeni) ketoilijoille makeaa tai suolaista. En tosin itse mikään ketoilija ole, vaan vhh on enemmän juttuni ja enemmän olen sellainen hyväkarppi, jolle silloin tällöin pavut tai linssit ovat ok. Pyrin olemaan olematta mikään ärsyttävä tyrkyttäjä ja hihhuli muiden seurassa ja aina rehellisesti kerron, että mistä olen tehnyt ruokani tai leivokseni, enkä tee sokkotestejä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on sellaista prosessoitua moskaa, että minusta ok, jos joku haluaa tarjota, mutta tästä pitäisi kertoa kutsussa, niin osaa päättää, tuleeko tai ainakin tietää syöttää perheensä hyvin etukäteen.
Vegaaniruoka ei ole "prosessoitua moskaa", ellei siitä sellaista tee. Vegaaniruokaa kun voi tehdä myös hyvistä ja tuoreista aineksista.
Harva vegaani tekee.
Tunnen melkoisen määrän vegaaneja, ja kaikki tekevät. Myös moni tuntemani sekasyöjä tekee näitä ruokia kasvisruoasta innostuneena.
Entä vaikka tuo apn häissä ollut "sieni-savutofupiirakka"? Onko se tofukin prosessoitua moskaa, vaikka sitä on syöty aasiassa tuhansia vuosia? Kyllä ne lehmänmaitojuustotkin on prosessoitua ja syöty ties kuinka kauan. Aivan eri asia on kaikki soijanakit ja einespullat. Ne on sitä prosessoitua moskaa.
Vierailija kirjoitti:
Hitsi miten terveen näköistä porukkaa. Juu, ei ole. Näkee jo kaukaa kuka on vegaani. Näyttää myös ikäistään vanhemmalta. On myös hitaita kun on vaikuttanut hermostoon.
Millä perusteella vaikuttaa hermostoon, jos syö suositusten mukaisesti ja ottaa B12-vitamiinin säännöllisesti lisänä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihaania ei saisi kutsua lihaaniksi? Tuntuuko sinusta jotenkin pahalle myöntää että syöt lihaa?
Ei tunnu yhtään pahalta myöntää syöväni lajilleni luontaisella tavalla. Lihaaneja ei ole olemassakaan. Olen SE-KA-SYÖ-JÄ. En siis syö pelkkää lihaa ja eläintuotteita, vaan ruokavalioni koostuu jopa enimmäkseen kasviksista. Lihaani on ihan puhtaasti haukkumanimi ja kuulostaakin ihan eskari-ikäisen lällättelyltä. Tuntuuko sinusta jotenkin hyvälle kun haukut muita?
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään miten suppea käsitys lihansyöjillä on kasvisruoasta. Heiltä jää paljon makuelämyksiä kokematta kun jumittuvat vain tiettyihin ruokiin.
Olisiko pitänyt luetella kaikki tietämäni kasvisruoat? Sekasyöjänä syön myös kasvisruokaa usein, enkä ollenkaan suppeasti. Kokeilen joka viikko uusia reseptejä ja vanhoja teen yleensä jollain uudella twistillä. Tulisi pikkasen pitkä lista. Kasvisruoka Ilman maitotuotteita tai munia on minulle pelkkä lisuke, mutta niitäkin syön joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Linssit ja pavut sopivat kaikille jotka voivat syödä hernekeittoa. Muissa maissa pavut ovat lihansyöjillekin ihan normiruokaa ja niitä laitetaan lihapatoihin ja ruoan lisukkeeksi.
Aika moni ei pysty syömään hernekeittoa. Palkokasvien aiheuttamat vatsavaivat on ihan yleistä tietoa, eikä se muutu miksikään, vaikka joku jossain päin maailmaa vetäisi papupataa aamusta iltaan.
Opettele vastaamaan kerralla viestiin ettei tarvii kikkailla lainausten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihaania ei saisi kutsua lihaaniksi? Tuntuuko sinusta jotenkin pahalle myöntää että syöt lihaa?
Ei tunnu yhtään pahalta myöntää syöväni lajilleni luontaisella tavalla. Lihaaneja ei ole olemassakaan. Olen SE-KA-SYÖ-JÄ. En siis syö pelkkää lihaa ja eläintuotteita, vaan ruokavalioni koostuu jopa enimmäkseen kasviksista. Lihaani on ihan puhtaasti haukkumanimi ja kuulostaakin ihan eskari-ikäisen lällättelyltä. Tuntuuko sinusta jotenkin hyvälle kun haukut muita?
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään miten suppea käsitys lihansyöjillä on kasvisruoasta. Heiltä jää paljon makuelämyksiä kokematta kun jumittuvat vain tiettyihin ruokiin.
Olisiko pitänyt luetella kaikki tietämäni kasvisruoat? Sekasyöjänä syön myös kasvisruokaa usein, enkä ollenkaan suppeasti. Kokeilen joka viikko uusia reseptejä ja vanhoja teen yleensä jollain uudella twistillä. Tulisi pikkasen pitkä lista. Kasvisruoka Ilman maitotuotteita tai munia on minulle pelkkä lisuke, mutta niitäkin syön joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Linssit ja pavut sopivat kaikille jotka voivat syödä hernekeittoa. Muissa maissa pavut ovat lihansyöjillekin ihan normiruokaa ja niitä laitetaan lihapatoihin ja ruoan lisukkeeksi.
Aika moni ei pysty syömään hernekeittoa. Palkokasvien aiheuttamat vatsavaivat on ihan yleistä tietoa, eikä se muutu miksikään, vaikka joku jossain päin maailmaa vetäisi papupataa aamusta iltaan.
Hernekeitto on laitoksien pierupäivä ja päästöt tuplaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsi uusimiten terveen näköistä porukkaa. Juu, ei ole. Näkee jo kaukaa kuka on vegaani. Näyttää myös ikäistään vanhemmalta. On myös hitaita kun on vaikuttanut hermostoon.
Millä perusteella vaikuttaa hermostoon, jos syö suositusten mukaisesti ja ottaa B12-vitamiinin säännöllisesti lisänä?[/quote
Jää puuttumaan mm. aivojen tarvitsemat eläinperäiset rasvat.
Lähtisin pois jos tarjolla ois vaan vegebasaa ja poistasin numerot. Täl sakilla joka näitä ituja syö ei hissi ylösasti mene.
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän ihmettelen näitä vegaaneja, kun heille pitää kuitenkin olla juhlissa heille sopivaa, mutta itse eivät halua tarjota ei-vegaaneille heidän mieltymysten mukaisia ruokia - ei edes maitoa/kermaa kahvin kanssa.
Kyse on fanaattisesta uskonlahkosta.
Itse olisin kyllä maistellut ap:n häiden tarjoiluja tyytyväisenä (olen sekasyöjä), mutta lähinnä tuo tarjoilu vaikuttaa iltapalalta tms. Jos hääväki odotti saavansa vatsat täyteen, en tiedä, täyttyikö odotus... "Kunnon vegaaniruokaakin" on olemassa, itsekin olen syönyt hyviä vegaaniruokia monet kerrat.
Lukiko kutsussa, että tajolla on lähinnä huikopalaa vai oliko maininta ruuasta?
Sitten olisi varmaan pitänyt pyytää vain muita heinän purijoita vieraiksi.
Ootteko muuten koskaan huomanneet, että aika usein myös normaalia ruokavaliota noudattavien bileissä on ainakin yritetty huomioida ruokahaasteiset...mutta sellainenhan ei sovi vegaanien ja muiden aatteellisten pirtaan, että otetaan huomioon muut, kun oma mielipide on ainoa millä on merkitystä.
Aivan oikein, että saitte huonoa palautetta. Ei tule tukea tuollaiselle hölmöilylle.
Jos itselle tuollainen tulisi eteen, niin välittömästi tilaisin Lihamestari-pizzan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsi uusimiten terveen näköistä porukkaa. Juu, ei ole. Näkee jo kaukaa kuka on vegaani. Näyttää myös ikäistään vanhemmalta. On myös hitaita kun on vaikuttanut hermostoon.
Millä perusteella vaikuttaa hermostoon, jos syö suositusten mukaisesti ja ottaa B12-vitamiinin säännöllisesti lisänä?[/quote
Jää puuttumaan mm. aivojen tarvitsemat eläinperäiset rasvat.B12-vitamiini ei ole ainoa ravintolisä, jota tarvitaan. Tarvitaan rautaa (josta kyllä puhutaan), sinkkiä, seleeniä, jodia, B2- ja D-vitamiinia sekä Omega-3 -rasvahappoja (EPA/DHA).
Esimerkkinä pitkäketjuiset omegat (DHA/EPA) ovat elintärkeitä aivoille ja silmille. ALA-rasvahappo pystyy muuntumaan pienissä määrin pitkäketjuiseksi rasvahapoksi.
Pellavansiemen- sekä rypsiöljy sisältävät LA:a (Omega-6) liikaa, mikä sitten lisää kehossa matala-asteista tulehdustilaa. Ihanteellinen O3- ja O6- rasvahappojen suhde on 1:1. Mitä enemmän Omega-6:ia, niin ei ihme jos masentaa ja nipotetaan muille. Myös ideologian ankeuskin voimistaa tätä kuten jotkut ovat tänne kirjoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpäs kerron miksi on kohteliasta tarjota vegaanille vegaaniruojaa sekasyöjän häissä, mutta vegaani ei tarjoa liharuokaa omissa häissään. Vegaanius on eettinen valinta eikä liity syöjän makumieltymyksiin. Jos vegaanille ei ole sopivaa ruokaa, hän on syömättä tai tuo omat eväät koska moraalinen periaate velvoittaa enemmän kuin oma mukavuus. Sekasyöjällä taas ei ole mitään estettä maistaa vegaanista ruokaa kuin oma itsekkyys tai hyi-en-tykkää (allergiat tietysti erikseen). Monet vegaanit pitävät liharuoasta mutta kokevat sen monet ympäristövaikutukset (mm. ilmastonmuutos) ja eläinten pahoinvoinnin pahempina kuin sen että itse joutuu luopumaan jostain. Jos et tiedä miksi vegaanius on eettistä, googlaapa vaikka! Ilmastokysymyksessä tosin jo eläinperäisten tuotteiden roima rajoittaminen riittäisi. Itse kyllä fleksaan silloin tällöin ruokavalion kanssa mutta en koe että mulla olisi oikeutta päivittäin syödä sekaruokaa kun muutenkin asuu näin rikkaassa, hyvinvoivassa maassa ja vegaaniruoka on helpoin tapa pienentää omaa hiilijalanjälkeä (: vaatii vähän opettelua mutta nopeasti tottuu!
Minun moraalinen periaate kieltää vegaaanisen ruoan ja otan vaikka mukaan lihaa, jos menen vegaanin luokse.
Kas, minun kotiini ei lihaa tuoda. Eräs "ystäväni" teki näin vaikka olin ilmoittanut että ei saa tuoda. Käveli päältäni muutoinkin ja käyttäytyi huonosti. Entinen ystävä on, hän itki eroamme, itse olin helpottunut. Nyt kaveeraan vain sydämellisten ihmisten kanssa ja elämä on paljon parempaa!
Kas, minun kotiini ei vegaanista ruokaa tuoda. Eräs "ystäväni" teki näin vaikka olin ilmoittanut että ei saa tuoda. Käveli päältäni muutoinkin ja käyttäytyi huonosti. Entinen ystäväni on, hän itki eroamme, itse olin helpottunut. Nyt kaveeraan vain sydämellisten ihmisten kanssa ja elämä on paljon parempaa!
Onpas sinulla ollut lapsellisia häävieraita. Hohhoijjaa jos joku kokee tuon jonain tuputtamisena. Ei yhtä tilaisuutta pärjää ilman välilihapullia? Turha jälkiviisastella, mutta olisi voinut toimia jos et olisi asiasta mitään maininnut etukäteen. Itse olen ollut juhlissa jossa oli kasvisruokatarjoilut, kaikki tykkäsivät. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on sellaista prosessoitua moskaa, että minusta ok, jos joku haluaa tarjota, mutta tästä pitäisi kertoa kutsussa, niin osaa päättää, tuleeko tai ainakin tietää syöttää perheensä hyvin etukäteen.
Vegaaniruoka ei ole "prosessoitua moskaa", ellei siitä sellaista tee. Vegaaniruokaa kun voi tehdä myös hyvistä ja tuoreista aineksista.
Harva vegaani tekee.
Tunnen melkoisen määrän vegaaneja, ja kaikki tekevät. Myös moni tuntemani sekasyöjä tekee näitä ruokia kasvisruoasta innostuneena.
Älä viitsi valehdella. Vegaanit itse hehkuttavat näitä "korviketuotteita"
Luin joskus sipsikaljavegaanit -ryhmän julkaisua liittyen johonkin makkarankorvikkeeseen. Siellä oikein kilpaa kehuttiin koko tuotetta ja joku sanoi sen maistuvan lauantaimakkaralta ja totesi, että piti jääkaapista katsoa vielä että syökö oikeasti vegaanista "makkaraa" :D Kait niitä vaivaa lihanhimo, mikä onkin ihan tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa kollageenia ravinnosta, mitä liha ja kala sisältävät. On toki joitain kollageenivalmisteita, joissa on kananmunan kuorta, jotka sitten sopisivat kasvisruokailijoille, muttei vegaaneille. Tosin itse en purkista napsi kollageenia (pidän kyseenalaisina tuotteina konkreettisten näyttöjen olevan vähissä), vaan saan sitä taatusti kalasta, ja kananmunan kuoria nyt ei tule hyödynnettyä, ellei niitä pienissä määrin päädy vahingossa. C-vitamiini toki tärkein kollageenia boostaava vitamiini, ja niitä saan kasviksista ja marjoista.
Rasvoilla ja niiden laadulla uskon olevan myös vaikutusta ulkoisesti. Suosin ruokavaliossa kalan lisäksi kookosöljyä, kreetalaista oliiviöljyä, luomuvoita, kotimaisia hampunsiemeniä, avokadoja ja pähkinöitä. Ja ne tuo sitä makua ruokaan.
Jos jotain vegaanista teen, niin silloin otan ketovegaanisia reseptejä sisältävän reseptikirjan esiin. Niissä resepteissä on se hyvä puoli, että voi tehdä maidottomille tai kananmuna-allergisille (toki otettava huomioon, että reseptit pitää sisällään manteleita ja pähkinöitä, yleinen allergeeni) ketoilijoille makeaa tai suolaista. En tosin itse mikään ketoilija ole, vaan vhh on enemmän juttuni ja enemmän olen sellainen hyväkarppi, jolle silloin tällöin pavut tai linssit ovat ok. Pyrin olemaan olematta mikään ärsyttävä tyrkyttäjä ja hihhuli muiden seurassa ja aina rehellisesti kerron, että mistä olen tehnyt ruokani tai leivokseni, enkä tee sokkotestejä kenellekään.
Kollageenia ei saa jos ei syö ruotoja tai rustoja. Sehän on sama asia kuin liivate. Ei se että syö lihaa tai kalaa takaa että saa kollageenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on biologisesti sekasyöjä eli ihmisen keho sopeutuu erilaisiin ruokavalioihin. On siis ihmisen omasta moraalisesta ja eettisestä kehitystasosta kiinni haluaako hän syödä lihaa vai olla syömättä lihaa.
Mielestäni lihaani on hyvä ja kätevä sana ja aion käyttää sitä jatkossakin. Kutsunhan itseänikin vegaaniksi. Lihaani on henkilö jonka mielestä on ok tappaa eläimiä ja mässäillä sen lihalla eikä pysty hillitsemään tätä lihanhimoaan. Eli itsehillintä puuttuu tai sitten vaan itsekkyys voittaa empatian.
Hernekeittoa tarjotaan ihan yleisesti ruokaloissa ja kyllä se kaikille kelpaa. Pavut saa helpommin sulavaksi kun kaapii vaahdon pois keittovaiheen alussa ja vaihtaa keittoveden.
Ei kai ihan 0, edes vegaanilla🤔