Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
2821/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin tuon toiseen ketjuun, mutta parempi se vegaaniruoka (johon yleensä panostetaan) kuin joku hätäisesti hääruoaksi tehty nakkikeitto jossa lientä eniten, mausteita ei ollenkaan, perunaa tosi vähän kasviksien kanssa, ja nakkeja ei juuri ollenkaan

Ruokana oli nakkikeittoa (paljon vettä, perunaa, vähän kasviksia ja nakkeja ei juurikaan) häissä joissa olimme vieraana 2017 oli tarjolla. Mitään muuta ei ollut, tai no kahvi /tee oli (ei ollut tarjottavaa muuta kuin maito (halpa, ei laktoositon) kahviin ja sokeri) ja kahviakaan ei saanut kuin alle puolikuppia ja kyseessä ei ollut mitkään pienen budjetin häät, vaan tuo pari oli nuuka (oletti että kaikki tuo hyvät ja kalliit lahjat) eivät tarjonneet ruokaa, ja juhlajuomanakin/maljajuomana oli vettä. Olivat törsänneet siihen hääpaikkaan, morsiammella oli kolmen tonnin puku, kampaus oli kuulemma maksanut 300 ja olivat hankkineet paikalle jonkun  huonon koomikon joka halvensi naisia. Monet lähti kesken pois, kun tosiaan tuota keittoa ei edes saanut lisää, sen morsiamen äiti kyttäsi haukkana että jos joku hakisi lisää niin hän näpäyttäisi heitä. Mieheni joka ns paastosi tuota varten kun luuli että on paljon ruokaa, oli ihan nälissään ja meni hakemaan lisää niin tämä äiti löi häntä sormille kauhalla. Jos joku otti "liikaa" keittoa, niin huusi siitä morsiamen kanssa. Kaikki (myöhemmin saapuneet) eivät edes saaneet kahvia/keittoa, kun ei ollut enään.  0li pakko lähteä kesken pois kun oli niin kamala nälkä ja grillin kautta mentiin kotiin.

Oli kyllä paskimmat häät missä on oltu. Kun mietitään että heidän vaatimuksena oli että lahjan/matkarahaa rahastoon hinnan piti olla vähintään 200, ja vieraita oli 100, niin siihen nähden olisi voitu panostaa edes vähän tuohon ruokaan/vieraisiin.

Muistan edelleen kun kysyin santsilautasta hakemassa käyneen (nälkäisen) miehen tullessa takaisin et "No saitko lisää kun sulla ei oo lautasta?" ja se katseli mua apeana ja mulkoili sen morsiamen äitiä ja totesi että en saanu, se löi mua kauhalla sormille ja sano että ei saa olla ahne. Tosiaan tuo morsiamen äiti annosteli keittoa jokaiselle lautaselle kuin vanhanajan soppajonoissa konsanaan ja se määrä mitä antoi, oli pieni.

Ja te siis muka jäitte tuon episodin jälkeen vielä sinne häihin? Aikuiset ihmiset?

No, ei tiedetty että ruokaa ei ole. Ainakaan aluksi. Se tarjottiin myöhemmin, mutta olisi siinä vaihessa jo olisi pitänyt hälytyskellot soida kun häämaljaksi oli vettä. Mutta joo, haluttiin lähteä pois, kun huomattiin tuo n*tsimainen käytös ja keitto, mutta ei kehdattu vaan koska siellä oli paljon tuttuja ja sukulaisia keitä ei oltu nähty piiitkiin aikoihin. Mut ton kauhaepisodin jälkeen lähdettiin pois.

Vierailija
2822/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karnivori ja juhlissani on vain lihaa. Kasviksia ei tule missään muodossa mihinkään juhliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2823/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpäs kerron miksi on kohteliasta tarjota vegaanille vegaaniruojaa sekasyöjän häissä, mutta vegaani ei tarjoa liharuokaa omissa häissään. Vegaanius on eettinen valinta eikä liity syöjän makumieltymyksiin. Jos vegaanille ei ole sopivaa ruokaa, hän on syömättä tai tuo omat eväät koska moraalinen periaate velvoittaa enemmän kuin oma mukavuus. Sekasyöjällä taas ei ole mitään estettä maistaa vegaanista ruokaa kuin oma itsekkyys tai hyi-en-tykkää (allergiat tietysti erikseen). Monet vegaanit pitävät liharuoasta mutta kokevat sen monet ympäristövaikutukset (mm. ilmastonmuutos) ja eläinten pahoinvoinnin pahempina kuin sen että itse joutuu luopumaan jostain. Jos et tiedä miksi vegaanius on eettistä, googlaapa vaikka! Ilmastokysymyksessä tosin jo eläinperäisten tuotteiden roima rajoittaminen riittäisi. Itse kyllä fleksaan silloin tällöin ruokavalion kanssa mutta en koe että mulla olisi oikeutta päivittäin syödä sekaruokaa kun muutenkin asuu näin rikkaassa, hyvinvoivassa maassa ja vegaaniruoka on helpoin tapa pienentää omaa hiilijalanjälkeä (: vaatii vähän opettelua mutta nopeasti tottuu!

Minun moraalinen periaate kieltää vegaaanisen ruoan ja otan vaikka mukaan lihaa, jos menen vegaanin luokse.

Vierailija
2824/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait vegaanien hääetiketti vaatii vierailta keinonahkakengät ja häihin tullaan polkupyörällä.

Vierailija
2825/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kait vegaanien hääetiketti vaatii vierailta keinonahkakengät ja häihin tullaan polkupyörällä.

Ei tarvitse mennä polkupyörällä kun vegaaniudella ei ole mitään tekemistä ekologisuuden kanssa. Vegaanit on keinoaineiden suurkuluttajia ja ruoankin pitää olla tehtaissa pitkän kaavan mukaan valmistettua. Lisäpisteitä saa jos vaatteet ja ruoka tulee toiselta puolelta maapalloa.

Vierailija
2826/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai siellä oli kuitenkin myös gluteenitonta?

Jos tarkoitat ap;n häitä, oletan tuon maissileivän olleen gluteenittomille. 

Vierailija
2827/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin suolistovaivaisena vegaaninen buffetpöytä hieman kauhistuttaa ajatuksena. Ainakin, jos ruuat ovat pääasiassa sieniä, kaaleja, palkokasveja, soijaa ja kotimaisia viljoja sisältäviä. Olen syönyt erittäin hyvää vegaaniruokaa, mutta valitettavasti myös niitä epämääräisiä mössöjä on tullut vastaan.

Häissä pahinta on se, jos juhlat kestävät pitkään ja tarjoilut ovat kovin köykäiset siihen nähden. Useamman tunnin juhlissa ei missään nimessä riitä pelkkä kahvitarjoilu. Eri asia jos kyseessä lyhyt vihkiseremonia jonka jälkeen pikaisesti kakkukahvit ja sitten kotiinlähtö. Kunnon pitkissä juhlissa odotan kyllä saavani ihan lämpimän ruuan. Toki jos etukäteen ilmoitetaan, että pelkkä kahvitarjoilu, niin jätän oman juhlimisen lyhyempään ja lähden ajoissa kotiin syömään.

Vierailija
2828/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun juhliin järjestää huonot ruuat, juhlat muistetaan ikuisesti.

Vierailija
2829/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpäs kerron miksi on kohteliasta tarjota vegaanille vegaaniruojaa sekasyöjän häissä, mutta vegaani ei tarjoa liharuokaa omissa häissään. Vegaanius on eettinen valinta eikä liity syöjän makumieltymyksiin. Jos vegaanille ei ole sopivaa ruokaa, hän on syömättä tai tuo omat eväät koska moraalinen periaate velvoittaa enemmän kuin oma mukavuus. Sekasyöjällä taas ei ole mitään estettä maistaa vegaanista ruokaa kuin oma itsekkyys tai hyi-en-tykkää (allergiat tietysti erikseen). Monet vegaanit pitävät liharuoasta mutta kokevat sen monet ympäristövaikutukset (mm. ilmastonmuutos) ja eläinten pahoinvoinnin pahempina kuin sen että itse joutuu luopumaan jostain. Jos et tiedä miksi vegaanius on eettistä, googlaapa vaikka! Ilmastokysymyksessä tosin jo eläinperäisten tuotteiden roima rajoittaminen riittäisi. Itse kyllä fleksaan silloin tällöin ruokavalion kanssa mutta en koe että mulla olisi oikeutta päivittäin syödä sekaruokaa kun muutenkin asuu näin rikkaassa, hyvinvoivassa maassa ja vegaaniruoka on helpoin tapa pienentää omaa hiilijalanjälkeä (: vaatii vähän opettelua mutta nopeasti tottuu!

Minun moraalinen periaate kieltää vegaaanisen ruoan ja otan vaikka mukaan lihaa, jos menen vegaanin luokse.

Kas, minun kotiini ei lihaa tuoda. Eräs "ystäväni" teki näin vaikka olin ilmoittanut että ei saa tuoda. Käveli päältäni muutoinkin ja käyttäytyi huonosti. Entinen ystävä on, hän itki eroamme, itse olin helpottunut. Nyt kaveeraan vain sydämellisten ihmisten kanssa ja elämä on paljon parempaa!

Vierailija
2830/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://t.me/theREALIh8uJACK/13931 Kokki Jamie Oliver voitti oikeusjutun isoa tunnettua pikaruoka ketjua vastaan kelvottomasta ruuasta. Kannataisi tietää mitä syö.😱

Vierailija
2831/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä tarkoitettiin noita nakkisoppahäitä.

Häämalja taisi olla gluteiiniton.

Morskun äiti oli muuten vaan ton-ton-ton.

Vierailija
2832/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Aika "köyhä" tuo menu, varsinkin jos näitä oli vähän (monet ei kehtaa hakea toista kertaa jos esim on liian vähän juhlissa ruokaa, vaikka aluksi ottivat tosi vähän, esim ohut siivu piirakkaa ja 1 riisipiirakka ym) ehkä siksi puhuttiin pahaa jälkeenpäin kun tuo menu nyt valitettavasti on vähän yksitoikkoinen. Eihän tuosta nälkä lähde, ellei sit ollut ruokia todella paljon että jokainen sai mielinmäärin ottaa.

Vierailija
2833/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minullakin on melkoinen lihanpala aina mukana ja on maistunut monelle vegaanille vaikka olen antanut vain imeskellä.

Vierailija
2834/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja huom. satula ei saa olla nahkaa!

Vierailija
2835/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minullakin on melkoinen lihanpala aina mukana ja on maistunut monelle vegaanille vaikka olen antanut vain imeskellä.

Ei ne sitten oikeita vegaaneja ole olleet. Aito vegaani ei käytä lihaa missään muodossa.

Vierailija
2836/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanin pahin painajainen on tajuta olevansa itse lihaa.

Vierailija
2837/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häissä tarjoiltiin vieraille pahaa ruokaa ja tästä sitten kantautui pahaa häiden järjestäjille. Kumma juttu.

Itsehän ne aloitti valittamisen. Olisivat olleet hiljaa. Silloin vuonna 2016, niin ei tarvitsisi enää täällä muistella.

Vierailija
2838/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihatuotteet pilaantuu nopeasti.

Vierailija
2839/6229 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä tarkoitettiin noita nakkisoppahäitä.

Häämalja taisi olla gluteiiniton.

Morskun äiti oli muuten vaan ton-ton-ton.

Aika rahvaanomaista tarjota arkista laitostason keittoa häissä. Jos keittoa on juhlissa, pitäisi se olla jotain erityisempää, kun lihajalostetta ja juureksia vedessä. Nuo vegaaniset sienipiirakkahäätkin on luksusta siihen verrattuna. Nakkikeittoa ei voi nauttia kuohuvan kanssa.

Vierailija
2840/6229 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juntteja kaikki kirjoitti:

Häät ja avioliitto ovat maailman turhin keksintö. Joten siellä tarjottavien ruokien merkitys on myös se ja sama. Häät ja niistä kääkättäminen kertoo vain siitä minkälaisessa turhamaisessa yhteiskunnassa elämme.

Toisilla ei ole ruokaa, tai edes rauhanomaisia oloja ollenkaan, ja  jotkut viitsivät valittaa turhan tilaisuuden ruokatarjoilusta. Sellaista se junttielitismi parhaimmillaan on.

Sulla on siis poikuus vielä tallella?

Olen itsekin avioliitossa, mutta turha instituutio se on silti. Häistä ja niissä tarjottavista sapuskoista puhumattakaan. Ai niin, ja sen "poikuuden" menettämisestä on jo niin kauan, että taisi olla vielä Neuvostoliittokin olemassa. Ja ralli oli oikeasti vaarallista. Eikä ollut somea tai muutakaan turhaa siihen aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan